Masten Space Systems vyhrala Lunar Lander X-prize, Carmack sa cíti okradnutý

Súťaž Northrop Grumman Lunar Lander Challenge o 2 milióny dolárov má kontroverzný koniec. Víťazom je nakoniec spoločnosť Masten Space Systems, avšak podmienky za ktorých dosiahla lepší vysledok ako tím Armadillo Aerospace, viedli Johna Carmacka k vyjadreniu že sa cíti byť okradnutý.

Než sa pozrieme čo sa vlastne stalo, pripomeňme si že tomu o čo v súťaži Northrop Grumman Lunar Lander Challenge ide sme sa venovali v polovici septembra v článku Ako Carmack pristáva na Mesiaci . V tom istom článku sme popísali ako tím Armadillo Aerospace (za ktorým stojí zakladateľ ID software John Carmack) úspešne splnil podmienky súťaže, čím získal čas ceny (350 tisíc dolárov) pričom pri hlavnej časti, jeden milión dolárov, očakáva ako sa zadarí ostaným účastníkom, ktorý sa budú pokúšať naplniť podmienky súťaže do jej konca 31. októbra 2009.


Situácia vyzerala pre Armadillo Aerospace naozaj nádejne. Prvý pokus, o tzv. úroveň 1 v súťaži absolvovala konkurenčná spoločnosť Masten Aerospace pár dní po Carmackovom pokuse, sme popísali v článku Lunar Lander Challenge, ďalší pokus. Ten skončil po prvom úspešnom lete trhlinou na komore motoru a tak Maste pokus o druhý let (podmienkou je absolvovanie dvoch letov) radšej odložil. Pri opakovanom pokuse 7. októbra Masten Systems úspešne splnila podmienky tzv. úrovne 1 súťaže. Získala tak 150 tisíc dolárov za druhú pozíciu pri prekonaní úrovne 1. Začalo sa schyľovať k súťaži o hlavnú cenu milión dolárov za splnenie podmienok úrovne 2 súťaže. Masten Systems ohlásili svoj pokus o jej naplnenie na koniec októbra, na termín tesne pred koncom súťaže.

Výsledky letov Mastenovho modulu Xoie naznačovali, že ak obe lety vyžadované pre splnenie podmienok druhej úrovne úspešne absolvuje, môže mať reálnu šancu na víťazstvo. Pretože ak viacero tímov úspešne dokončí oba lety, rozhoduje o víťazovi to ktorý lander pristane blížšie k štartovaciemu bodu prvého letu. Pokiaľ Carmackov lander pristál pri úspešnom druhom lete úrovne dva 90 centimetrov od štartovacieho bodu, Mastenov modul pri letoch na úrovni jedna pristával 20 centimetrov od štartovacieho bodu.




Blížil sa koniec októbra a tím Masten Space Systems sa pokúsil o svoj víťazný let. Pokiaľ v stredu sa nepodarilo naštartovať motor Xoie, pri štvrtkovom prvom lete sa po pristáti vznietil motor. Rozhodcovia súťaže následne, napriek okamžitému protestu Johna Carmacka povolili Masten Space Systems ďalší pokus v piatok. Podobné pokusy mimo naplánovaných dní predchádzajúce razy v histórii súťaže neboli povolené.

John Carmack v liste X-prize nadácie na margo tohto píše že sa citi byť okradnutý.

John Carmack píše "The rules have given the judges the discretion to do just about anything up to and including awarding prize money for best effort if they felt it necessary, so there may not be any grounds to challenge this, but I do feel that we have been robbed,"

Nadácia X-prize to v odpovedi pre magazín New Scientist ústami svojho zástupcu, ktorým je But Pomerantz odmieta s tým že podľa pravidiel majú možnosť rozhodcovia rozhodnúť aj takýmto spôsobom.

But Pomerantz - X Prize Foundation "There is a clear exception in the rules for the judges to make determinations about offering additional time periods," a "In my opinion, it was not bending or breaking the rules."

Piatkové lety Masten Space System prebehli v poriadku a lander pristál len 25 centimetrov od štartovacieho bodu, čím sa stal víťazom súťaže.

David Masten sa po úspešnom lete na blogu spoločnosti vyjadril že "Vyhrávanie súťaží je zábava, ale my nevyhráme pokiaľ nebudeme lietať do vesmíru s flotilou zariadení nesúcich všetky typy komerčných nákladov".

Druhý let Masten Space





Oficiálna stránka súťaže: http://space.xprize.org/lunar-lander-challenge
Blog Masten Space: http://masten-space.com/blog/
Pravidlá súťaže: 2009_NGLLC_Official_Rules_Q&A.pdf


Komentáre (4)
Ondro1
Tak to už sme dosť blízko ku komerčným letom na Mesiac. Komerčné lety do vesmíru už existujú a sú v plnej prevádzke, v Nevade sa dokonca stavia prvý komerčný kozmodróm. Myslím, že komerčné lety majú najväčšiu šancu na úspech a keď NASA sa konečne zoberie, zdvihne ten svoj štátnymi peniazmi napumpovaný zadok a konečne vyšle ďalších astronautov na Mesiac, astronautov privítajú na Mesiaci hostesky z hotelu Kempinsky. NASA nemajú žiadnu motiváciu, studená vojna sa skončila, nemajú s kým súperiť, so všetkými spolupracujú, z vesmírnej spoločnosti sa stal veľký lobbing, biznis a mafia. NASA jednoducho nemá už žiadnu šancu pri dobývaní vesmíru,l budúcnosť je v rukách komerčných spoločností. Len aby tá kríza rýchlo prešla.
AmOK
To pdf s pravidlami je na mna trochu moc..., ale pokial sa Carmack citi okradnuty.. Imho vitazom je on aj ked ma skaredsi stroj. :))) Uz len koli tym porucham Masten Space System by som volil Carmacka. 20 alebo 90cm je uplne fuk, dolezitejsia je spolahlivost.. na mesiaci asi hasici na pristavacej ploche nebudu a ked sa im nepodari nastartovat motor, tak to bude este vacsia sranda. Armadillo Aerospace = WIN!
r.b.class
no pekne,par krat im to skoro "vybuchlo" a aj tak su prvy..Carmackovi som drzal palce
AmOK
Btw, mi to pripomina tendre u nas... Mozno by bolo zaujimave zistit, kto vsetko mal nakupene akcie Masten Aerospace este pred oznamenim "vytazneho vysledku". V tych pravidlach je kopec skrtnutych viet, ale do hlbky to studovat nemam najmensiu chut. Mozno sa dockame zaujimaveho sudneho sporu.
Pridať nový komentár
TOPlist