Z času na čas sa minulosť opakuje v prítomnosti. Až v takej podobe, že to človeka strasie. Dnes sa mi prvýkrát takto premietli paralely k minulosti ...Máme jeseň 2002.
Nvidia práve stavia GPU pre úspešnú hernú konzolu od MS – „Xbox“ a dokázala vytvoriť 4. sériu GeForce - dobrého nástupcu 3. série GeForce. Dosiahli to len zvýšením pracovnej frekvencie a vyšším počtom vertex shader jednotiek. Ako blesk z jasného neba príde predstavenie Radeonu 9700 Pro spoločnosťou ATi.
Táto grafická karta prekvapí veľa expertov neskutočným výkonom, (je dvakrát rýchlejšia ako GeForce 4 Ti - čo je skôr pravidlo ako výnimka) vysokou kvalitou obrazu (hlavne anizotropný filter a MSAA boli voči predchodcovi výrazne zlepšené) a zvýšenou priepustnosťou pamäte.
Pritom nemôže svoju najväčšiu prednosť v dobe vydania vôbec ukázať – podporuje už Direct3D 9, ktoré opustí Beta status až na prelome rokov 2002/2003. Tento v 150 nm procese vyrobený čip, ktorý obsahuje pre toto obdobie neskutočné množstvo tranzistorov (až 9 miestne číslo) však trpí nevyladenými ovládačmi.
Nvidia sa zdá byť dokonale zaskočená a dokáže odpovedať až na jar 2003 vydaním GeForce FX. Po chýroch o super čipe je väčšina hráčov sklamaná – neskutočne hlučný chladič tzv. „fén“, vysoké požiadavky na napájanie, extrémne náročný čip na schladenie a ani nie rýchlejší ako Radeon 9700 Pro.
Skok do blízkej minulosti. Rok 2006.
ATi vyvinula GPU pre úspešnú hernú konzolu od MS – „Xbox 360“ a vytvorila Radeon X1900 sériou dobrého nástupcu Radeon X1800 série. Novou generáciou sa zvýšil len Pixel Shader výkon. Jeseň 2006: Ako blesk z jasného neba príde predstavenie GeForce 8800GTX spoločnosťou nVidia.
Táto prekvapí viacerých expertov neskutočným výkonom, (je dvakrát rýchlejšia ako Radeon X1950XTX - čo je skôr pravidlo ako výnimka) vysokou kvalitou obrazu (hlavne anizotropný filter a MSAA boli voči predchodcovi výrazne zlepšené) a zvýšenou priepustnosťou pamäte.
Pritom nemôže svoju najväčšiu prednosť v dobe vydania vôbec ukázať – podporuje už Direct3D 10, ktoré opustí Beta status až na prelome rokov 2006/2007. Tento v osvedčenom 90 nm procese vyrobený čip, ktorý obsahuje pre toto obdobie neskutočné množstvo tranzistorov (až 10 miestne číslo) však trpí nevyladenými ovládačmi.
ATi sa zdá byť dokonale zaskočená a dokáže odpovedať až na jar 2007 vydaním Radeon X2900XTX. Po chýroch o super čipe je väčšina hráčov sklamaná – veľký hlučný chladič, vysoké požiadavky na napájanie, extrémne náročný čip na schladenie a ani nie rýchlejší ako GeForce 8800GTX.
(OEM verzia R600)
Priznávam, posledný odsek je len vymyslený a čistou špekuláciou. Dúfam, že sa minulosť až tak presne nezopakuje. Okrem toho tu existuje podstatný rozdiel – GeForce FX 5800 Ultra ponúkala len polovičnú šírku zbernice ako Radeon 9700 Pro. R600 od ATi má mať však 512 Bit zbernicu – čiže širšiu ako GeForce 8800GTX. Rýchlo vydanému GeForce FX 5900 ale ani zvýšenie šírky zbernice nepomohlo ...
Bdurex
djkakadu
paric
strelooriginal
nManJofo
Toman
crux2005
thimy
tasman
AmOK
Toman
jursky