Ako som naznačil už minule, tento mesiac je plodný z hľadiska nových grafických kariet. NVIDIA vydala Titana X a AMD zase Radeony RX 470. Dnešným dňom pokračujeme hneď s dvojicou kariet. Jedna bude Sapphire Radeon RX 460 Nitro 4GB a druhá zase Gigabyte RX 460 OC 2GB. Na začiatku sa hneď vynorí otázka či predovšetkým výkonnejší Sapphire dokáže využiť väčšiu pamäť. Veď uvidíte. Začnime s pomalšou kartou.
Úvod - predstavenie karty Gigabyte Radeon RX 460 OC 2GB
Nový Gigabyte Radeon RX 460 OC 2GB je postavený na čipe Polaris 11. Počet jadier je 896. Pixel Fillrate je v základe 19,3 GPixel/s, Texture Fillrate zase 145,3 GTexel/s. Karta je relatívne slabá v pixel fillrate, uvidíme ako si poradí s hrami v praxi. Takt jadra je 1212 MHz a takt pamätí typu GDDR5 7 GHz, tie sú pripojené na 128 bitovú zbernicu. Pamäť má kapacitu 2GB a sú od Hynixu. Pamäťová priepustnosť karty je 112 GB za sekundu. Počet textúrovacích jednotiek je 64. Počet ROPs (rasterizačných) je 16. Karta podporuje DirectX 12, vrátane asynchrónnych jednotiek. TDP je stanovené na 75 W a teoretický výkon je 2,2 TFLOPS. V praxi to znamená, že čip môže byť na PCB bez prídavného napájania. A to je aj náš prípad. Model od Gigabyte nemá žiadne prídavné napájanie a je preto vhodný do HTPC.
GPU BOOST a pretaktovanie Gigabyte Radeon RX 460 OC 2GB
Základný takt karty je 1090 MHz, boost clock je na úrovni 1212MHz, v niektorých testoch som ale zaznamenal pokles k 1190 –1201 MHz. Doom napríklad bežal na 1196 - 1209 MHz, či Heaven Benchmark na 1150 MHz. Na výkone sa to ale prakticky neprejaví. Prinajhoršom stačí mierne zvýšiť otáčky ventilátora.
Pretaktovanie jadra je relatívne jednoduché. Buď % zdvihnite všetky stavy, alebo nastavíte frekvenciu pre každý stav. Čo sa týka pamätí, tie fungujú rovnako, až na to, že máte na výber iba jeden stav. Stačí tak nastaviť maximálnu frekvenciu a napätie pamätí tak ako doteraz. Samozrejme je možné nastaviť aj cieľovú teplotu, otáčky či TDP. Maximum bolo u mňa napätie 1150 mV a TDP limit +50%.
Čo sa pretaktovania týka, to bolo slabé. No ešte väčší problém som videl pri škálovaní jadra. Pretaktovanie o 1% mi prinieslo približne 0,5% výkonu naviac. TDP som posunul na 150% a napätie nastavil na maximálnu možnú hranicu (1150mV) pre všetky performance stavy. Karta začala padať už pri 1305 MHz. Výsledné pretaktovanie jadra je 1285 MHz, pretaktovanie o 70 MHz je mizéria, jadro som pretaktoval približne o 7,5%. Nový Crimsom vo verzii 16.8.1, ktorý som používal na recenziu (už aj počas testovania RX 470), obmedzil možnosti pretaktovania pamätí. Tie idú zdvihnúť len o 50MHz, budem sa opakovať, to je fakt mizéria. MSI AfterBurner mi neumožnil pretaktovanie ani o 1MHz. AMD obmedzilo možnosti pretaktovania. Výsledný takt bol 1285/7200 MHz. Snáď budú čoskoro vydané aplikácie tretích strán a pamäte pôjdu k 8 GHz, aj keď nejaký význam pretaktovania u tejto karty nevidím.
Karta je pri hraní hier tichá a nie je ju problém chladiť pri 1100 otáčok za minútu. Je nutné si uvedomiť, že v lete pri 30°C teplotách. V 2D chladič podporuje vypnutie ventilátorov.
Predstavenie karty Sapphire Nitro RX 460 OC 4GB
Konkurent Sapphire Radeon RX 460 OC 4GB je taktiež postavený na čipe Polaris 11. Počet jadier je 896. Pixel Fillrate je v základe 19,7 GPixel/s, Texture Fillrate zase 145,3 GTexel/s. Takt jadra je 1250 MHz a takt pamätí typu GDDR5 7 GHz, tie sú pripojené na 128 bitovú zbernicu. Pamäť má kapacitu 4GB a sú od Micronu. Pamäťová priepustnosť karty je rovnaká, teda 112 GB za sekundu. Počet textúrovacích jednotiek je 64. Počet ROPs (rasterizačných) je 16. Karta podporuje DirectX 12, vrátane asynchrónnych jednotiek. TDP je stanovené na 75 W a teoretický výkon je 2,2 TFLOPS. Karta prichádza na trh s prídavným 6-pinovým konektorom.
GPU BOOST a pretaktovanie Sapphire Nitro RX 460 OC 4GB
Základný takt karty je 1175 MHz, boost clock je na úrovni 1250 MHz, tento model si na rozdiel od Gigabyte udržal maximálny takt pernametne.
Čo sa pretaktovania týka, to bolo slabé, percentuálne ešte slabšie než u GB, avšak dosiahol som o dosť vyšší takt jadra. TDP som posunul na 150% a napätie nastavil na maximálnu možnú hranicu (1150mV) pre všetky performance stavy. Karta začala padať až pri 1325 MHz. Výsledné pretaktovanie jadra je 1315 MHz, pri takte 1320 MHz nebola karta úplne stabilná. Výsledný takt bol 1315/7200 MHz. V hre Hitman či Zaklínač 3 bol nárast o 1 FPS, resp. na úrovni merateľnej odchýlky.
Karta je pri hraní hier tichá a nie je ju problém chladiť pri 1150 otáčok za minútu, pri týchto otáčkach je ale karta tichšia ako konkurent. Po pretaktovaní sa otáčky zdvihli mierne, cca na 1400. Je nutné si uvedomiť, že v lete pri 30°C teplotách. Aj tento model podporuje v 2D vypnutie ventilátorov. Ako som už ale naznačil, pri RX 460 nemá pretaktovanie takmer žiaden význam, v praxi asi tak 1 – 3 FPS. Do metodiky som tentokrát ale zahrnul aj dvojicu MOBA hier, kde by bol nárast po pretaktovaní viditeľnejší. No budem sa opakovať pretaktovanie zmysel nemá.
Testovacia zostava a metodika
Zostava je postavená na platforme HEDT, ktorú Intel predstavuje ako úplný High-end pre desktop. Poďme si ju teda ešte opätovne predstaviť.
Motorom zostavy je najlacnejší 6-jadrový procesor (12 vláknový) Intel Core i7 – 5820K, teda výkonný zástupca rady Haswell-E, pričom je postavený na 22nm Intel Tri-Gate High-K procese. Procesor má základný takt len 3,3GHz, avšak náš kus je pretaktovaný na 4,4GHz (Uncore 3,8GHz). V budúcnosti pravdepodobne toto 140-W monštrum ešte popoženieme. Cache úrovne L3 má veľkosť 15MB. Recenziu procesora si môžete prečítať tu.
Základnú dosku poskytla spoločnosť Gigabyte, a to model X99-UD4 vo verzii Crossfire, ide teda o najvýkonnejší čipset pre desktop vo forme LGA2011v3. Doska má síce horšiu podporu pre konfiguráciu SLI, to nám ale vadiť nebude. V budúcnosti sa v testoch dočkáte maximálne SLI – teda dvojice kariet, kde je zapojenie pomocou 28 liniek viac než dostatočné (obmedzenie procesora – 16+8x PCIEx 3.0). Ak vás doska zaujala, podobný model sme testovali tu.
O „nízke teploty“ počas horúcich letných, ako aj studených zimných dní sa stará rakúska spoločnosť v podaní vlajkovej lode Noctua NH-D15, teda súčasný High – end spoločnosti. Chladič sa vyznačuje extrémnym chladiacim výkonom, pričom mu nerobí problém uchladiť ani 6 či 8 – jadrové monštrá. V našom prípade toto monštrum dokonca koliduje s prvým PCIex slotom. Ak by ste chceli zapojiť RAM moduly s vysokým rozvádzačom, aj s tým budete mať problém. Recenziu si môžete prečítať tu.
„Štavu“ zabezpečuje úplná novinka na trhu od spoločnosti Be Quiet!, a to vlajková loď v podaní Be Quiet! Dark Power Pro 11 s výkonom 1kW. Zdroj poskytuje dostatočný výkon pre multiGPU zapojenia. O chladenie sa stará 135mm ventilátor od spoločnosti SilentWings(3) (Rmax 1800rpm). Zdroj je samozrejme platinový, pričom MSRP je stanovené na $239 (u nás okolo 250€). Na druhej strane dostanete až 9 PCI-ex konektorov (8× 6+2-pin + 1× 6-pin), podporu všetkých rozšírených ochrán (OCP, OVP, UVP, SCP, OTP, OPP) a 5-ročnú záruku. V balení nájdeme až 19 káblov, niekoho môže zaujímať, že dĺžka ATX kábla je 60 centimetrov. Kombinovaný výkon na 12-V vetve je až 83A, teda 996W. Len dodám, že zdroj prichádza na trh vo veľmi luxusom balení. Koho by zaujímalo, zdroj ponúka funkciu OCK (zjednotenie vetví) a je teda určený na extrémne pretaktovanie. Nechýbajú samozrejme špičkové kondenzátory od japonskej firmy - Nippon Chemi-Con. Zdroj je osadený do skrinky Fractal Design XL R2, ktorú nám poskytla spoločnosť Fractal Design.
Zdroj Dark Power Pro 11 poskytla spoločnosť BeQuiet!
Pamäte s kapacitou 32GB poskytla spoločnosť Kingston, ide o dvojicu 2800MHz DDR4 modulov a dvojicu 2133MHz modulov, obe kity tikajú v quad channel na 2400 MHz s veľmi nízkym časovaním (1R).
Operačným systémom je Windows 10, ktorý je nainštalovaný na SSD Crucial MX 100 vo verzii 256GB.
3D Mark poskytla spoločnosť FUTUREMARK.
Ako budeme testovať ?
Ako prvé budeme hry testovať v staršej ale stále náročnej hre – Metro 2033 so zapnutou fyzikou PhysX. Tentokrát vynechávam hru GRID 2 a silne uvažujem o tom, že ďalej GPU v tejto hre testovať nebudem. Nechýba samozrejme open-world strieľačka Grand Theft Auto V, ktorá je aktualizovaná na poslednú verziu. Ďalšou hrou je Zaklínač 3 (The Witcher 3) vo verzii 1.12 vrátane všetkých free DLC. Pridal som aj herné pecky ako The Division, Witcher 3 či Hitman. Hry som sa snažil vybalancovať do takej miery, aby boli vhodné pre AMD ako aj pre NVIDIA. Väčšina hier je zo Steamu a preto nie je možné ovplyvniť verziu hry v ďalších testoch. Výsledky sa tak môžu mierne líšiť. Ovládač zo zelenej stajne má verziu 368.39, staršie karty sú testované s verziou 361.75. Pri AMD som zvolil najprv Crimson ovládač (16.3.0./1.), neskôr som ale musel hry pretestovať v staršom Catalyst Control Centre 15.12. Karta R9 Fury je už testovaná s ovládačom 16.3.1. AMD Radeon RX480 je v testovaný s ovládačom 16.7.1 Výsledky sa preto môžu líšiť, za tento problém nemôžeme, keďže vzorky nám neostávajú a karty tak nedokážeme pretestovať. Radeon RX 470 je na odporúčanie AMD testovaní s ovládačom 16.8.1 Vzhľadom na to, že karty nám neostávajú (aj napriek všetkej snahe o ponechanie vzorky napr. RX480) ich nemôžeme pretestovať s najnovšími ovládačmi. Testovanie sa tak stáva čoraz viac náročnejšie. GTA V a Zaklínača 3 testujem pri dvoch nastaveniach. To isté platí o AoS, niektoré karty majú však iba 4 GB pamäť a preto nie je možné nastavenie Crazy.
Metro 2033, DOOM, GRID 2, Zaklínač 3, Ashes of Singularity
METRO 2033
Rozlíšenie: 1920×1080 (VSR: nie)
Kvalita: Very High
Antialiasing: MSAA 4x
Texture Filtering: AF 4x
PhysX: zapnutá
Tesselation: zapnutá
V Metre 2033 používam integrovaný benchmark, ktorý nechávam púšťať 3×3, následne výsledky spriemerujem. Čo sa týka minimálnych FPS, vyberám najnižšie dosiahnuté FPS. V prvom grafe vidíme porovnanie priemerných, maximálnych a minimálnych FPS.
V tejto hre sú karty pár % pod GTX 950. Ani jedna z kariet nedosiahne 25 FPS, stačí ale vypnúť PhysX.
DOOM
Rozlíšenie: 1920×1080 (VSR: nie)
Kvalita: Ultra
Textúry: Ultra
Texture Filtering: AF 8x
PhysX: nie
Tesselation: áno
Compute shaders: áno
API: Vulkan/OPENGL
Hru testujem v druhej scéne prvej misie. Nepoužívam Nightmare textúry, pretože na to je potrebná VRAM na úrovni aspoň 5GB, čo nespĺňajú všetky karty. Testovanie API Vulkan je relatívne zložité, no umožňuje to program presentmon. Graf je zostavený pomocou FLA kalkulátora od používateľa webwalker, vlastným menom Pavel Šantrůček. Je to jedna z mála aplikácií, ktorá vie čítať súbory csv a vytvárať z nich príslušné grafy.
Hra s novým API dokáže excelovať s väčšou VRAM. Sapphire Nitro s 4GB RAM pod Vulkanom dosahuje takmer 60 FPS. Verzia od Gigabyte zaostáva, pretože pri tomto nastavení nestačí 2 GB VRAM, napriek tomu som hru hral bez väčších zásekov.
GRID 2
Rozlíšenie: 1920×1080 (VSR: nie)
Kvalita: Ultra
Antialiasing: MSAA 8x
Texture Filtering: AF 16x
PhysX: nie
Tesselation: nie
V hre GRID 2 využívam integrovaný benchmark, pričom test opakujem 3×. Priebeh FPS testujem pomocou FRAPSu.
Hra GRID sedí hlavne kartám od NVIDIA, napriek tomu si na oboch kartách hru zahrejete. Verzia NITRO dosahuje s prehľadom 60 FPS, avšak na GTX 950 stále nestačí.
Zaklínač 3
Rozlíšenie: 1920×1080 (VSR: nie)
Kvalita: Very High (Najlepšia) (Frame Unlocked)
Antialiasing: MSAA 2x
Texture Filtering: AF 16x
PhysX: nie
Tesselation: High
NVIDIA HairWorks: vypnuté
SSAO: zapnuté
Ashes of Singularity
Ashes of Singularity predstavuje jednu z vôbec prvých hier, ktorá podporuje DirectX 12 či multi - GPU. Hra dokáže využiť asynchrónne shadre (AS), z čoho by mali profitovať hlavne Radeony. Hra je veľmi náročná na hardvér.
Rozlíšenie: 1920×1080 (VSR: nie)
Kvalita: High / Crazy (Najlepšia) (Frame Unlocked)
DirectX 12
V tejto hre pri nastavení "High" uniká Sapphire, opäť je výhodou väčšia 4GB VRAM. Na oboch kartách sa dá hrať bez problémov, napriek tomu odporúčam znížiť detaily.
Ultra Setup - GTA V, Zaklínač 3, Hitman a Total War WARHAMMER, Shadow of Mordor, The Division, MOBA
GTA V
Rozlíšenie: 1080p
Nastavenie: Very High / Ultra
MSAA: 4×
Anizotropné filtrovanie: 16×
Extender Shadow Distance: max
Shadows: Softer
Pri tomto nastavení žiaľ ani jedna z RX 460 nestačí na hranie v 1080p30, avšak stačí vypnúť MSAA a stiahnuť detaily z Very High na High. Graf pridávam na poslednú stranu, nech vás nemýli.
A sľúbený test v GTA V s nastavením High...
Zaklínač 3
Rozlíšenie: 1080p
Nastavenie: Ultra
NVIDIA HairWorks: Zapnuté, 4
HBAO +: zapnuté
Tieto karty na hranie pri maximálnych detailoch (v prípade DX11 hier) jednoducho nestačia.
Hitman
Rozlíšenie: 1080p
Nastavenie: Ultra
Tessalation: on
Anizotropné filtrovanie: 16×
SSAO: zapnuté
SMAA, DirectX12
DirectX12 sedí AMD, obe karty s prehľadom prekonali 30 FPS, tu však musím povedať, že karta od Gigabyte do určitej miery cheatuje. Má menšiu pamäť, takže niektoré efekty vypína, to je dôvod prečo je o málinko rýchlejšia.
Total War Warhammer
Rozlíšenie: 1080p
Nastavenie: Ultra
Tessalation: on
Anizotropné filtrovanie: 16×
Antialiasing: 2×
SSAO: zapnuté
DirectX12
Karty mi aj naďalej podávajú v tejto hre veľmi divné výsledky. Budem musieť karty pretestovať aj so staršími ovládačmi.
Shadow of Mordor
Rozlíšenie: 1080p
Nastavenie: Ultra
Tessalation: on
Anizotropné filtrovanie: 16×
Aj v tomto prípade obe karty stačia na 1080p30 hranie. Sapphire má náskok z dôvodu veľkej VRAM, mierne vyšší takt na výkon extra vplyv nemá.
The Division
Rozlíšenie: 1080p
Nastavenie: Ultra
Anizotropné filtrovanie: 16×
SMAA: zapnuté
FXAA: vypnuté
V tejto hre si 30 FPS neužijete, znižujeme detaily. Keďže sú karty určené predovšetkým na hranie MOBA hier a Counter Strike, rozhodol som sa pridať do testu aj hru DOTA 2 a League of Legends.
A ako BONUS tu máme prvýkrát aj MOBA hry.
Záver
Nové karty mieria pre nenáročných hráčov a vo väčšine prípadov si poradia s hrami pri 30 FPS v rozlíšení 1080p. Obe karty sú nabúšené novými technológiami, nechýba nízka spotreba či slušné chladenie. Problémom oboch kariet je ale cena. Model od GB u nás stojí 129€, ten on Sapphire približne 149€. Na trhu tak vznikla nielen výkonová diera ale aj cenová. Momentálne chýba poriadna karta na úrovni GTX 960 či Radeonu R9 285/380. Ak si mám vybrať z oboch kariet, jasný víťaz je Sapphire Nitro. Dôvod je jednoduchý. Priplatíme 20€ a dostaneme 4GB VRAM a takty vyššie o 3%. V hrách, kde sa dá využiť väčšia VRAM je nárast enormný. Poďme si ale obe karty stručne rozobrať.
Gigabyte Radeon RX 460 OC 2GB
Gigabyte predstavil zaujímavú kartu. Karta je malá, má krátke a solídne PCB, a predovšetkým absentuje prídavné napájanie, čo kvitujem. Chladenie je výborné, avšak problém bude v BIOSe, ten agresívne znižuje výkon karty, podobne ako tomu bolo u RX 480, tam bol ale problém chladič. Otáčky si tak budete musieť nastaviť sami. Karta je napriek tomu výborná voľba pre nenáročné hranie, no poradí si aj s náročnými titulmi s 1080p30. Do budúcna ale žiadna výkonová rezerva nehrozí a ani po pretaktovaní. Karte kvôli cene 129€ nedám žiadne ocenenie. Kartu ale odporúčam do HTPC.
[RPM] |
2D |
Witcher 3 |
---|---|---|
GIGABYTE RADEON RX 460 OC |
0 |
950 |
PLUSY | MÍNUSY |
---|---|
žiadne prídavné napájanie | menej VRAM oproti Sapphire RX460 |
tichý chladič | možnosti pretaktovania |
cena |
Sapphire Nitro RX 460 OC 4GB
Sapphire Nitro RX 460 OC je jednoducho víťaz tohto testu. Ponúka lepší chladič, výborné PCB, 4GB VRAM a výrazne vyšší výkon v hrách, ktoré vedia využiť väčšiu VRAM. Ak ste si mysleli, že táto karta nedokáže využiť 4GB VRAM, nie je to pravda. Ako bonus dostanete ešte 6-pinový konektor a lepšie možnosti pretaktovania. Hoci nie som úplne presvedčený o výhodnosti tejto karty, rozhodol som sa napriek tomu oceniť aspoň slovne za veľmi dobrý výkon v DX12 hrách. Karta je mierená proti GTX 960 ale výkonnejšiu NVIDIA väčšinou zďaleka nestačí.
[RPM] |
2D |
Witcher 3 |
---|---|---|
Sapphire Nitro RADEON RX 460 OC |
0 |
1 150 |
PLUSY | MÍNUSY |
---|---|
možnosti pretaktovania | cena |
6-pinové prídavné napájanie | zvyčajne len 2 - ročná záruka |
tichý chladič |
Za zapožičanie grafických kariet ďakujeme spoločnosti AMD a Sapphire.
DSLR Nikon D5300 poskytla spoločnosť Nikon.
lil_b
Diablo1st
Ján Kisty
Diablo1st
Ján Kisty
pif666
Ladik 21
Ladik 21