EN

Súboj troch GeForce GTX 660: ASUS, GIGABYTE, MSI

Cenovo dostupný mainstream už aj od nVidie. Otestovali sme konkurenciu pre Radeon HD 7800, tri pretaktované verzie GeForce GTX 660 - ASUS DirectCUII TOP, GIGABYTE OC a MSI TF/OC.

3x GeForce GTX 660 - GK106

Po polročnom čakaní od vydania GeForce GTX 680 sme sa minulý mesiac konečne dočkali kunkurencie pre Radeon HD 7870 a HD 7850. nVidia vydala v septembri GeForce GTX 660 s mainstreamovým jadrom GK106. To je rovnako ako väčšie GK104 postavené na architektúre Kepler a vyrábané 28nm výrobným procesom.

Nové jadro GK106 má na rozdiel od GK104 len menší počet SMX blokov. Znížením počtu SMX blokov dosiahla nVidia zmenšenie výrobných nákladov, spotreby a jadro má v porovnaní s GK104 (294mm2) len 214mm2, čo je len o 2mm2 viac ako konkurenčný "Pitcairn" od AMD. Každý z SMX blokov má štandardne 192 výpočtových a 16 textúrovacích jednotiek. Pamäťové rozhranie zostalo takmer nedotknuté (až na počet pamäťových radičov, ktorých má GK106 len tri), na jeden 64 bitový radič pripadá 8 ROPs jednotiek. Radiče sú podobne ako u GK104 optimalizované na vysoké frekvencie GDDR5 pamätí.

Plne aktivované jadro GK106 sa skladá z piatich SMX blokov, celkovo teda obsahuje 960 CUDA procesorov, 80 textúrovacích jednotiek, 192 bitovú zbernicu a 24 ROPs jednotiek. Menšia šírka zbernice je vykompenzovaná vyššou frekvenciou GDDR5 pamätí, ktoré pracujú s 6GHz efektívne. Veľkosť pamäte je 2 GiB, čo znamená, že je asymetricky pripojená k zbernici a jej plnú šírku je môžné využiť len do zaplnenia 1,5 GiB. Nová GeForce má TDP nastavené na 140W, vyžaduje teda len jeden prídavný napájací PCIe konektor.

Podobne ako tomu bolo u titánovej GTX 660, neexistuje referenčná verzia GeForce GTX 660. Dnes si predstavíme trojicu nereferenčných verzií, ktoré sú už od výroby pretaktované a navyše osadené tichými ventilátormi. Pôjde o modely ASUS GeForce GTX 660 DCII TOP, GIGABYTE GeForce GTX 660 OC a MSI GeForce GTX 660 TF/OC.

Referenčná frekvencia jadra pre GeForce GTX 660 je 980 MHz a 1502 MHz pre pamäte. Frekvencia jadra však "lieta" vďaka technológii GPU Boost vo väčšine prípadoch na vyšších hodnotách, v priemere 1032 MHz v závislosti od vyťaženia a momentálnych prevádzkovývch vlastností. Aké majú pracovné frekvencie dnes testované karty nájdete zhrnuté v tabuľke nižšie.

 GeForce GTX 660ASUS GeForce GTX 660 DCII OCGIGABYTE GeForce GTX 660 OCMSI GeForce GTX 660 TF OC
Frekvencia jadra980 MHz +1072 MHz +1033 MHz +1033 MHz +
GPU Boost1032 MHz1137 MHz1098 MHz1098 MHz
Frekvencia shadercore980 MHz +1072 MHz +1033 MHz +1033 MHz +
Frekvencia pamätí1502 MHz1527 MHz1502 MHz1502 MHz

 

 

3x GeForce GTX 660 - Technické detaily

Zhrnutie technických parametrov (teoretické hodnoty) v nasledujúcej tabuľke.

 

ASUS GeForce GTX 660 DCII TOP

GIGABYTE GeForce GTX 660 OC

MSI GeForce GTX 660 TF/OC

GeForce GTX 660 Ti

Jadro:

GK106-400GK106-400GK106-400GK104-300
Výrobný proces:28nm28nm28nm28nm
Veľkosť jadra:~214 mm^2~214 mm^2~214 mm^2~294 mm^2
Počet tranzistorov:~2540 miliónov~2540 miliónov~2540 miliónov~3540 miliónov
Počet aktívnych clustrov:5557
Frekvencia jadra:1072 MHz + Turbo1033 MHz + Turbo1033 MHz + Turbo915 MHz + Turbo
Frekvencia pamäte:1527 MHz1502 MHz1502 MHz1502 MHz
Kapacita, typ pamäte:2048 MiB, GDDR52048 MiB, GDDR52048 MiB, GDDR52048 MiB, GDDR5
Frekvencia shadercore:1072 MHz + Turbo1033 MHz + Turbo1033 MHz + Turbo915 MHz + Turbo
Počet TFUs:808080112
Počet TAUs:808080112
Počet ALUs:5x Vec192
(960 SPs)
5x Vec192
(960 SPs)
5x Vec192
(960 SPs)
7x Vec192
(1344SPs)
Počet ROPs24242424
Podpora Direct3D:11.111.111.111.1
Pixel fillrate:25 728 - 27 288 MPixels/s24 792 - 26 352 MPixels/s24 792 - 26 352 MPixels/s21 960 - 23 520 MPixels/s
Bilinear texelfillrate:85 760 - 90 960 MTexels/s82 640 - 87 840 MTexels/s82 640 - 87 840 MTexels/s102 480 - 109 760 MTexels/s
Bilinear FP-16
texel fillrate:
25 728 - 27 288 MTexels/s24 792 - 26 352 MTexels/s24 792 - 26 352 MTexels/s21 960 - 23 520 MTexels/s
Z-sample rate:85 760 MSamples/s82 640 MSamples/s82 640 MSamples/s102 480 MSamples/s
AA-sample rate:171 520 MSamples/s165 280 MSamples/s165 280 MSamples/s204 960 MSamples/s
Single precision aritmetický výkon:2058 - 2183 GFLOP/s1983 - 2108 GFLOP/s1983 - 2108 GFLOP/s2460 - 2634 GFLOP/s
Double precision aritmetický výkon:
(1/24 zo SP)
86 - 91 GFLOP/s
(1/24 zo SP)
83 - 88 GFLOP/s
(1/24 zo SP)
83 - 88 GFLOP/s
(1/24 zo SP)
102 - 110 GFLOP/s
Geometry rate:2680 MTriangles/s2583 MTriangles/s2583 MTriangles/s3660 MTriangles/s
Šírka zbernice:192 bit192 bit192 bit192 bit
Priepustnosť pamäte:146,59 GB/s144,19 GB/s144,19 GB/s144,19 GB/s

3x GeForce GTX 660 - Testovacia zostava

Do našej testovacej zostavy s doskou Asus P8P67 Deluxe (recenzia) sme osadili procesor Core i7 2600k (recenzia), ktorý je pretaktovaný a výsledky by nemal ovplyvniť bottleneck z jeho strany. Ako zdroj je použitý nadpriemerne vybavený Enermax MaxRewo 1350W (preview). Každá grafická karta je otestovaná vždy s novou inštaláciou operačného systému, po ktorej sú následne nahodené posledné updaty a ovládače.

 Testovacia zostava PC.sk
Procesor
Intel Core i7-2600k @ 4.5 GHz
HyperThreading zapnutý, Turbo a šetriace funkcie vypnuté
Chladenie
Noctua NH-U12P SE2
2x NF-P12-1300 ~ 900rpm
Matičná doska
Asus P8P67 Deluxe
LGA 1155, P67 Express Chipset (B3), BIOS 2302
Pamäte
G.Skill 8 GiB (2x 4 GiB) DDR3 Sniper ULV
1600MHz, 9-9-9-24, 1.25 V
Pevný disk
Samsung 500GB
SATA II, 7200rpm, 16MiB cache
Zdroj
Enermax  MaxRevo 1350 W
80 PLUS Gold, ErP Lot 6 ready! , DXXI ready
Skrinka
SilverStone FT02B-W
Midi Tower
Monitor
Samsung SyncMaster 305T+
(30" LCD, max. rozlíšenie 2560x1600)
Operačný systémWindows 7 Ultimate 64-bit

Testované grafické karty a použité ovládače:

  • AMD Radeon HD 7950 (800/1.250 MHz, 3 GiB GDDR5) @ 12.4 WHQL
  • AMD Radeon HD 7970 (925/1.375 MHz, 3 GiB GDDR5) @ 12.4 WHQL
  • ASUS GeForce GTX 660 DCII TOP (1.072/1.527 MHz, 2 GiB GDDR5) @ 306.97 WHQL
  • GIGABYTE GeForce GTX 660 OC (1.033/1.502 MHz, 2 GiB GDDR5) @ 306.97 WHQL
  • MSI GeForce GTX 660 TF/OC (1.033/1.502 MHz, 2 GiB GDDR5) @ 306.97 WHQL
  • nVidia GeForce GTX 660Ti (1.019/1.502 MHz, 2 GiB GDDR5) @ 306.23 WHQL
  • nVidia GeForce GTX 670 (915/1.502 MHz, 2 GiB GDDR5) @ 301.33 WHQL

Za poskytnutie procesora Core i7 2600k ďakujeme spoločnost Intel

Za poskytnutie matičnej dosky Asus P8P67 Deluxe ďakujeme spoločnost Asus

 

 

Za poskytnutie zdroja Enermax MaxRevo 1350W ďakujeme spoločnosti Enermax

 

 

Za poskytnutie 30" LCD monitora SyncMaster 305T+ ďakujeme spoločnosti SAMSUNG

 

 

Za poskytnutie benchmarku 3DMark 11 ďakujeme spoločnosti Futuremark

 

 

3x GeForce GTX 660 - Metodika testovania

Herné testy prebiehajú vždy s maximálne možnými detailami a to v troch rozlíšeniach: 1.680 x 1.050, 1.920 x 1.200, 2.560 x 1.600. Vyhladzovanie hrán a filtrovanie textúr je, pokiaľ to menu hry umožňuje, nastavené priamo v ňom. Ak nie, tieto nastavenia sú vynútené priamo v ovládačoch grafických kariet. Pre minimalizovanie nepresnosti je každá testovaná scéna premeraná v troch pokusoch, ktoré sú zaznamenané pomocou programu FRAPS.

Testované hry
Anno 2070Direct3D 11, verzia 1.01
Batman: Arkham CityDirect3D 11, verzia 1.1
Battlefield Bad Company 2Direct3D 11, verzia
Crysis WarheadDirect3D 10, verzia 1.1
Crysis 2Direct3D 11, verzia 1.9
Colin McRae Dirt 2Direct3D 11, verzia 1.2
Metro 2033Direct3D 11, verzia 1.1
S.T.A.L.K.E.R. Call of PripyatDirect3D 11, verzia 1.6.02
Benchmarky
3DMark 11
Direct3D 11, verzia 1.3
Performance, Extreme
LuxMark
OpenCL, verzia 2.0, 64bit
Room Scene, 2016 Triangles
Unigine Heaven
Direct3D 11, verzia 3.0
4xMSAA, 16xAF, Tess: Normal & High

S novými hrami, hlavne pre tie s deferred renderingom, sme sa rozhodoli vyradiť merania s 8xMSAA. Tie hry, ktoré to umožňujú, budú odteraz pretestované v najvyššej kvalite obrazu za použitia režimu 4xMSAA a tie s DR so zapnutým MLAA/FXAA. Celkový výkon grafických kariet už nebudeme rozdeľovať na režimy 4x/8xMSAA, ale len na základe použitého rozlíšenia.

 

Ovládače

Ovládače grafických kariet sú nastavené podľa dole priložených screeshotov (okrem série HD 6xxx, pri ktorej používame filtrovanie textúr v režime High Quality).

3x GeForce GTX 660 - 3DMark 11, Unigine Heaven, Luxmark

3DMark 11

ilustračný obrázok

3DMark 11 od spoločnosti Futuremark je posledná verzia veľmi obľúbeného benchmarku, ktorá v porovnaní so staršou verziou Vantage prináša podporu nových funkcií najnovšieho Direct X API od Microsoftu, konkrétne Direct3D 11 (teselácia, DC 5.0 a multithreading). Prepracovaný je aj test fyziky, v ktorom bol PhysX nahradený open-source Bullet Physics. Grafické karty sme testovali v režime Extreme Preset, ktorý z troch prednastavených režimov predstavuje svojím nastavením najvyššiu záťaž kladenú práve na grafickú kartu a v menej náročnom Performance Presete. Pre Extreme Preset je definované rozlíšenie 1920x1080 so zapnutým 4xMSAA a 16xAF. Pre Performance preset to je 1280x720 1xMSAA a 1xAF.

Performance   Extreme

Unigine Heaven

ilustračný obrázok

Unigine Heaven bol pri svojom uvedení vôbec prvý syntetický benchmark využívajúci možnosti Direct3D 11 rozhrania. Okrem neho obsahuje podporu pre D3D 9, 10 ,11 a od verzii 2.1 aj OpenGL 4.0. Najvýraznejšou časťou tohto syntetického testu je hardvérová teselácia. Tej sekundujú techniky ako SSAO, Parallax Occlusion Mapping, 64bit HDR rendering či DirectCompute. S verziou 2.1 pribudla do benchmarku aj podpora stereoskopickej projekcie. Výkon GPUs testujeme s použitím 4xMSAA, 16xAF v rozlíšeniach 1920x1200 a 2560x1600. Použité množstvo teselácie normal a extreme.

Normal   Extreme

Normal   Extreme

Luxmark

ilustračný obrázok

Luxmarkje voľne dostupný OpenCL renderovací benchmark pre viaceré platformy (Windows, Linux, MacOS, atď). Ako testovaciu scénu pre renderovanie sme použili “Room Scene“, ktorá je z trojice testov najkomplexnejšia a pozostáva až z dvoch miliónov trojuholníkov.

3x GeForce GTX 660 - Anno 2070, Batman Arkham City

Anno 2070

ilustračný obrázok

V najnovšom pokračovaní stratégie Anno 2070 sa po prvýkrát dostávame do budúcnosti. Napriek tomu, že hra beží na rovnakom engine ako Anno 1404, moderné prostredie hry je kompletne prepracované a obohatené o efekty najnovšieho Direct3D 11 rozhrania. Naše testy prebiehajú na začiatku kampane počas 20s.

1680x1050   1920x1200   2560x1600

Batman Arkham City

ilustračný obrázok

Pokračovanie najlepšej komiksovej hry súčasnosti Batman beží na upravenom Unreal Engine 3 s podporou Direct3D 11. Skvelú atmosféru v hre dopĺňajú grafické efekty ambient occlusion, teselácia a zároveň niekoľko úrovní PhysX nastavení (off, normal, high). Testovanie prebieha v stavanom benchmarku.

1680x1050   1920x1200   2560x1600

 

 

3x GeForce GTX 660 - Battlefield Bad Company 2, Crysis Warhead

Battlefield Bad Company 2

ilustračný obrázok

Dice s vylepšeným enginom Frosbite 1.5 priniesla do druhého dielu Bad Company okrem vylepšenia vizuálnej stránky (HBAO, Depth of Field, soft particles) vynovený deštrukčný model pod názvom Destruction 2.0. Ten je postavený na fyzikálnom engine Havok a v hre umožňuje zničiť obrovské množstvo detailov. Vývojári nezabudli na podporu Eyefinity od AMD. V teste je použitá jedna z najnáročnejších scén singleplayer časti s masívnymi explóziami, misia Crack The Sky. Priebeh zaznamenáva program FRAPS počas 60s akcie.

1680x1050   1920x1200   2560x1600

Crysis Warhead

ilustračný obrázok

Príbeh hry Crysis Warhead sa odohráva paralelne k dielu Crysis a je postavený na rovnakom engine ako jednička Cryengine 2. V kampani sa dostanete do role bývalého člena SAS Delta Force Michaela Sykes-a s prezývkou Psycho. Počas nej bojujete proti nepriateľom zo Severnej Kórei a mimozemšťanom. Dej sa odohráva na rôznych miestach, ako napríklad džungľa, podzemný komplex, letisko a mnoho ďalších. Hra je aj napriek svojmu veku jedna z najnáročnejších vôbec. Testovanie prebiehalo v náročnej scéne From Hell’s Heart po dobu 30s.

1680x1050   1920x1200   2560x1600

 

3x GeForce GTX 660 - Crysis 2, Colin McRae Dirt 2

Crysis 2

ilustračný obrázok

V novej časti hry Crysis 2, ktorá je postavená na Cryengine 3, sa dostávame z džungle do mesta. S novým enginom (hlavne po opatchovaní) nám pribudli efekty Direct3D 11 (teselácia) a textúry s vysokým rozlíšením. Hru testujeme v scéne "Dead Man Walking" po dobu 25s.

1680x1050   1920x1200   2560x1600

Colin McRae Dirt 2

ilustračný obrázok

Závodná hra Colin McRae Dirt 2 od Codemasters beží na Ego Engine, ktorý podporuje aj najnovší Direct3D 11. Hra ako prvá zahŕňala podporu tohto štandardu. Reálnosť hry dotvára hardvérová teselácia vody, publika a vlajok, HDAO využívajúce DirectCompute, HDR osvetlenie, motion blur, Depth of Field a mnoho ďalších efektov. Testy prebiehali po dobu 60s v náročnej mape Malaysia.

1680x1050   1920x1200   2560x1600

3x GeForce GTX 660 - Metro 2033, S.T.A.L.K.E.R. Call of Pripyat

Metro 2033

ilustračný obrázok

Hra Metro 2033 je vytvorená podľa sci-fi románu ruského autora. Je založená na vlastnom engine od 4A. Svojou pokročilou grafikou v podobe viacerých efektov (Depth of Field, teselácia, SSAO, motion blur, soft shadows a mnoho iných) s kombináciou PhysX fyzikálneho enginu "predbehla" dobu. V hre Metro ste postavený do role Artyom-a, ktorý prežil atómovú vojnu a žije v podzemí. Jeho úlohou je dostať sa do mesta Polis. Testovanie prebieha počas útokov mutantov v misii Cursed, priebeh zaznamenáva FRAPS po dobu 30s.

1680x1050   1920x1200   2560x1600

S.T.A.L.K.E.R. Call of Pripyat

ilustračny obrázok

Dej tretieho pokračovania akčnej FPS hry od ukrajinského GSC Game World sa odohráva krátko po skončení dielu Shadow of Chernobyl. Call of Pripyat beží na X-Ray engine 1.6, v ktorom je doplnená podpora o Direct3D 11 (teselácia a vylepšené tiene). Pre fotorealistickú grafiku okrem nich využíva napríklad SSAO, HBAO, Depth of Field (viac tu). Testovacia scéna z mesta Pripyat je zaznamenávaná FRAPSom po dobu 30s behu.

1680x1050   1920x1200   2560x1600

3x GeForce GTX 660 - Spotreba, Hlučnosť, Teploty

Spotreba

Meranie spotreby prebieha za pomoci meracieho prístroja Voltcraft Energy Monitor 3000 v dvoch druhoch prevádzky. Najprv bola zmeraná spotreba celej zostavy (bez monitora) v režime bez záťaže (2D), 10minút po nabootovaní operačného systému Windows 7 64bit so zapnutou Aero plochou. Následne prebehlo meranie 3D spotreby v testovanej scéne hre Crysis pri rozlíšení 2560x1600 s 1xMSAA/16xAF. 

Namerané hodnoty predstavujú príkon celej zostavy bez monitora, preto je možné že vznikli menšie nepresnosti kvôli účinnosti zdroja, ktorá nie je pre každé zaťaženie rovnaká.

Hlučnosť

Meranie hlučnosti grafických kariet prebieha za pomoci hlukomeru Voltcraft SL-100 v rovnakých režimoch aké používame pri meraní spotreby. Teda 2D režim 10minút po nabootovaní systému a 3D počas hry Crysis. Vo všetkých prípadoch boli vypnuté nainštalované ventilátory v skrini. Zdrojom hluku bol disk a zdroj Enermax MaxRevo 1350W. Meranie bolo uskutočnené 20cm od skrinky SilverStone FT02B-W s otvorenou bočnicou.

Teploty

Meranie teplôt naväzuje na meranie spotreby, počas dvoch testov (2D, 3D - Crysis) sú teploty pre jadro grafických kariet odčítavané v programe GPU-Z a MSI Afterburner. Pre zvyšné teploty (pamäte a napäťové regulátory) bolo nutné otvoriť bočnicu skrinky FT02B-W. Pre toto meranie bol použitý laserový teplomer Voltcraft IR-280.

 IdleCrysis
jadropamäteVRMjadropamäteVRM
ASUS GeForce GTX 66031°C39,5°C41,2°C62°C69°C73,8°C
GIGABYTE GeForce GTX 66029°C34,6°C35°C58°C65,1°C65,2°C
MSI GeForce GTX 66027°C33,9°C34,8°C57°C73°C81°C
ASUS GeForce GTX 660Ti29°C34,4°C45,3°C69°C73,6°C83°C
MSI GeForce GTX 660Ti29°C36,5°C37,6°C65°C70,7°C81,2°C
ASUS GeForce GTX 67035°C--74°C--
GIGABYTE GeForce GTX 67036°C39,1°C42,4°C77°C81,2°C87,1°C
MSI GeForce GTX 67030°C36,7°C37,1°C68°C78,8°C87,8°C
Gigabyte GeForce GTX 680 OC32°C32,5°C41,1°C65°C78,9°C87,6°C
nVidia GeForce GTX 67032°C44,9°C36,5°C77°C79,7°C92,9°C
nVidia GeForce GTX 68035°C37,2°C44,3°C78°C76,3°C74,2°C
AMD Radeon HD 795037°C39,2°C39,4°C70°C70,9°C57,1°C
AMD Radeon HD 797037°C38°C38,9°C78°C84,1°C75,4°C

3x GeForce GTX 660 - Pretaktovanie, Výkon po OC

Pretaktovanie patrí k obľúbeným spôsobom ako zvýšiť výkon nielen grafických kariet. Z veľkej časti je ale OC o šťastí, pretože nie všetky jadrá majú rovnaký taktovací potenciál. Preto naše výsledky nemožno zovšeobecniť, rozdiely by ale nemali byť veľké. Aby sme minimalizovali vplyv chladenia na výsledok, otáčky ventilátora boli u každej z kariet nastavené fixne na 100%rpm. Zmena frekvencií a napätia je realizovaná v programe MSI Afterburner. Stabilitu frekvencií sme preverili v troch programoch. Najprv bolo nájdené maximum pre jadro pomocou testov v Unigine Heaven, 3DMark 11 a nakoniec v hre Crysis. Obdobným spôsobom sme našli maximum pre pamäte. Všetky karty sme otestovali (pokiaľ je možne regulovať napätie) pri štandardnom a zvýšenom napätí. Pri zvýšení napätia netreba zabúdať na zvýšené požiadavky na zdroj a chladenie.

Všetky tri dnes testované karty sú už v základe OCnuté a pre ďalšie pretaktovanie už neostal väčší priestor. Vo väčšine testov vedeli karty udržať frekvenciu stabilne nad 1200 MHz pre jadro.

 ASUS GeForce GTX 660 DCII TOPGIGABYTE GeForce GTX 660 OCMSI GeForce GTX 660 TF/OC
Základná frekvencia jadra1072 MHz +1033 MHz +1033 MHz +
Základná frekvencia pamätí1527 MHz1502 MHz1502 MHz
Frekvencia jadra po pretaktovaní~1228 MHz~1215 MHz~1202 MHz
Frekvencia pamätí po pretaktovaní1670 MHz1667 MHz1667 MHz

Výkon po pretaktovaní a škalovanie

Pre otestovanie výkonu som použil dva syntetické benchmarky (3DMark 11, Unigine Heaven) a jednu hru (Crysis), ktoré boli použité aj pri testoch stability. Ako sa prejavili jednotlivé OC výsledky na výkon testovaných kariet môžete vidieť v grafoch.

klikni na graf pre zväčšenie

klikni na graf pre zväčšenie

klikni na graf pre zväčšenie

3x GeForce GTX 660 - Zhrnutie výsledkov

Do celkového hodnotenia sme brali do úvahy len výsledky z 8 hier prerátané individuálne na percentá. 100% výkonu reprezentuje v každom rozlíšení referenčná AMD Radeon HD 7950.

1680x1050   1920x1200   2560x1600

3x GeForce GTX 660 - Záver

Výkon pretaktovaných edícií GeForce GTX 660 je 8-12% pod AMD Radeon HD 7950, teda niekde na úrovni referenčného HD 7870, ktorý nám v grafoch chýba. Na referenčných taktoch sa výkon pohybuje medzi HD 7870 a HD 7850. Čo je postačujúce vo väčšine tituloch a to aj v rozlíšení 1920x1200. Jadro GK106 nie je nijak energeticky náročné, vyžaduje napájanie len z jedného prídavného 6pin konektora a PCIe zbernice (Radeon HD 7870 potrebuje až dvojicu 6pinov). Samozrejmosťou sú teda skvelé prevádzkové vlastnosti.

ASUS si drží s chladičom DirectCU II vysoký štandard a jeho účinnosť demonštruje aj pri GeForce GTX 660. DirectCUII je v dnešnom teste najvyššie pretaktovaná GeForce GTX 660 a zároveň aj najtichšia. Menší problém je jej spotreba bez záťaže, ktorá je spôsobená pravdepodobne komplexnejším PCB. Je o niekoľko Wattov vyššia ako u modeloch od Gigabyte a MSI. Spoločnosť Gigabyte u svojej GeForce GTX 660 zrejme uprednostnila teploty pred hlučnosťou, aspoň čo sa týka záťaže, karta je z tejto trojice najhlučnejšia. Tu vidím veľký priestor k regulácii ventilátorov, pretože teploty celého plošného spoja su extra nízke. Ku karte od MSI nemám žiadnu pripomienku, chladič na nenáročnom jadre splnil svoj účel a karta je v záťaži príjemne tichá.

Zhrnutie kladov a záporov testovaných kariet

ASUS GeForce GTX 660 DCII TOP
Plusy
Mínusy
- pretaktovaná verzia
- pretaktované pamäte
- spotreba v záťaži
- hlučnosť
- cuda, PhysX
- spotreba bez záťaže

 

GIGABYTE GeForce GTX 660 OC
Plusy
Mínusy
- pretaktovaná verzia
- spotreba v 2D a 3D
- hlučnosť bez záťaže
- teploty PCB
- cuda, PhysX
- hlučnosť v záťaži

 

MSI GeForce GTX 660 TF/OC
Plusy
Mínusy
- pretaktovaná verzia
- spotreba v 2D a 3D
- hlučnosť
- cuda, PhysX
 

 

Za zapožičanie grafickej karty Asus GeForce GTX 660 DCII TOP ďakujeme spoločnosti Asus.

 

Za zapožičanie grafickej karty Gigabyte GeForce GTX 660 OC ďakujeme spoločnosti Gigabyte a AGEM.

 

Za zapožičanie grafickej karty MSI GeForce GTX 660 TF/OC ďakujeme spoločnosti MSI.

 

Komentáre (6)
shajek
Hm ... preco mate pri tej ASUSke ako minus o 5W vacsiu spotrebu v idle ?
yesper
ma vacsiu spotrebu ako ostatne, myslim ze je to kvoli PCB, je dokonca vacsie ako ma DCII TOP verzia GeForce GTX 660Ti
shajek
ja viem ze ma o 5W, ale pytam sa preco to ratate ako MINUS, svieti to tam ako slak. Pritom 5W si ani nevsimnete ...
yesper
ak by to bolo v zatazi tak ok, ale v Idle nie je dovod
SUBOSVK
nechce sa mi verit ze 7950 je slabsia ako 660ti napr v Crysis 2... priepustnost pamati je u 7950 skoro 2 nasobna!
OVERLORD
nebude to tym ze na vyvoji Crysis sa podiela NVIDIA ? a toto ma sere najviac....20% vykonu zalezi na tom ci mate AMD ale NVD..
Pridať nový komentár
TOPlist