Vítam vás v prvej hernej recenzii (po dlhej dobe) u nás. V budúcnosti sa dúfam môžeme tešiť na občasné recenzie herných titulov, najčastejšie AAA-čkových. Vzhľadom na to, že herných recenzií je u nás veľa, zameriame sa na hardvérový rozbor hier. Žiaľ, nie v tejto recenzii. Tesne po dohraní hry mi totiž vypovedala službu úplne nová herná zostava, ktorú si ale napriek tomu skrátene na konci predstavíme.
Úvod – Prvé kroky k Mafii
V roku 2002 bol internet ešte v plienkach, a hrám sa vtedy venovali predovšetkým herné časopisy... Možno si spomeniete, ale aj televízie mali svoj herný kútik. U nás to bola tuším STV, ktorá vtedy prvýkrát prezentovala hru „Mafia: The City of Lost Heaven“. Už vtedy som si povedal, že túto hru musím mať. V septembri toho istého roku ma kamarát nahovoril na kúpu herného časopisu (Gamestar) za vtedy vysokých 200SKK, to bol prakticky môj mesačný žiacky rozpočet. Čuduj sa svetu, na obálke časopisu vtedy svietila Mafia! Časopis mám archivovaný dodnes.
Ak ste hrali prvú Mafiu, Tommy Angelo vám musel prirásť k srdcu. Súboj dvoch mafiánskych rodín, kde na čele jednej vystupoval Don Morello a na čele druhej Don Salieri. „Omerta“ bola alfou a omegou hry. Hra bola zasadená do graficky prekrásneho obdobia 30-tych rokov. Hre prakticky nič nechýbalo – rýchle autá, krádeže, nádherné zbrane a hlavne neuveriteľný (filmový) príbeh doplnený skvelou hudbou. Bola to simulácia aj arkáda v jednom. Daniel Vávra dokázal napísať scenár, ktorý dnes len tak niečo neprekoná.
V roku 2010 sme sa my hráči konečne dočkali pokračovania. Daniel Vávra po nezhodách a zmene majiteľa opustil Brnenské štúdio a na hre to bolo vidieť. Hra prišla na trh s tzv. „downloadable content“ skrátene DLC. Bol to prvý veľký titul, ktorý udal smer „Season pass hier“. Mnoho vecí v hre chýbalo, čo dokázali aj pozostatky v zdrojových kódoch. Hra tak išla na trh unáhlene. Hra mala síce opäť nádherné vozidlá a krásne prostredie, dej tak dobrý už nebol a prvý diel hra nedokázala ani zďaleka vyrovnať nieto prekonať. Najväčším sklamaním bol záver hry. Ten bol nijaký, príliš otvorený, jednoducho nedokončený.
Prvé dojmy a hardvérová náročnosť
V roku 2016 po veľkom „hype“ sme sa dočkali tretieho pokračovania. Už prvé videá naznačovali, že hra môže byť sklamaním. Aká teda je?
Mafia III uvádza do ságy novú postavu, černocha Lincolna Claya v meste New Bordeaux. Dovolím si zdôrazniť černocha, pretože hra je čiastočne rasisticky orientovaná. To uvidíte postupným hraním, že „rasové vojny“ sú v hre dôležité. Hra je zasadaná do obdobia 60 – 70-tych rokov, teda v období, kedy pôsobil a bol zavraždený Martin Luther King Jr.
Mafia III začína podobne ako jednička. Hra je retrospektívne rozprávaná až troma postavami. Do deja vás prakticky okamžite stiahne. Prvé dve hodiny vás hra prehadzuje z jednej misie na druhú v rôznom časovom období. !SPOILER ALERT! Na začiatku vám vystrieľajú rodinu a vašou úlohou je vendeta. !SPOILER ALERT!
Vytriezvenie nastáva približne po spomenutých dvoch hodinách, keď môžete slobodne cestovať mestom. Hra je príšerne optimalizovaná a pre maximálne detaily potrebujete Core i7 procesor, najlepšie 6700K. Hru sme testovali na GTX 1060 a 1080. Ani výkonnejšia karta nebola schopná bez výrazne pretaktovaného procesora (4,6GHz+) udržať stabilných 60 FPS. Zaznamenali sme prepady približne k 53 FPS. S GTX 1060/GTX980 môžete počítať s približne 45 FPS s prepadmi ku 38FPS. Vývojári zrejme vedeli aká zlá je optimalizácia, tak sa to snažili zakryť framelitom na 30FPS. Ten po veľkej kritike hráčov, okamžite na tretí deň odstránili. Teraz máte na výber 30/60/odomknuté FPS.
Grafika hry je jednoducho hrozná. Nasvietenie, HDR, HBAO+ a preexponované farby, k tomu sa ešte pridáva problém s vyhladzovaním. Namiesto toho aby sa hra snažila pri zapnutom AA vyostriť hrany objektov, pridáva blúr, rozmazáva scénu a objekty v hre, doslova si predstavte „Van Gogha“. Vyhladzovanie si nastavte na „nízke“. V noci hrá nevyzerá tak zle ako cez deň. Modderi našťastie nespia a popracovali na úprave farieb. Mód má názov SweetFX a hra s ním vyzerá minimálne o 2 triedy lepšie, aj keď mi niektoré časti mapy pripomínajú Far Cry. Ako bonus máme textúry hry v rozlíšení 720p, ak hráte vo väčšom rozlíšení, tešte sa na upscaling. Ako fanúšik hernej série dúfam, že vývojári zo štúdia Hangar 13 si hráčov vypočujú a dodatočne pridajú do hry aj 1080p alebo 4K textúry. Zhodnotenie grafického spracovanie je asi takýto: hra je hlavný kandidát na najhorší konzolový port desaťročia. Mimochodom hra na najnižšie detaily vyzerá príšerne.
Koniec lineárneho deja, Mafia III je openworld
Ako som už naznačil, po cca dvoch hodinách sa vám otvára „openworld“. Na mape sa vám postupne zobrazujú a odomykajú nové questy a spoznávate nových ľudí. Na výber máte hlavnú dejovú líniu a taktiež mnoho vedľajších, aj keď tie vedľajšie nie sú úplne vedľajšie, pretože časť z nich musíte urobiť pre pokračovanie v hlavnej dejovej línii. Možno si spomínate na koniec hry Grand Theft Auto San Andreas, kde dobýjate jednotlivé štvrte mesta. Áno presne o tomto je Mafia III! O dobýjaní mestských štvrtí a rozdeľovaní „jobov“ svojim partnerom – hrdinovi Mafie II Vitovi Scalettovi, ďalej nepríliš obľúbenému Írovi Thomasovi Burke a Cassandre černošskej hrdinke s nejasným pozadím. Od toho komu koľko štvrtí a úloh pridelíte sa vyvíja nielen váš postup ale aj postup celej hry. Čím viac štvrtí (a zároveň aj príjmov) má váš spoločník, tým viac „bonusov“ máte od neho k dispozícií. Hlavný hrdina sa tak do určitej miery leveluje. Vedľajšie misie sa žiaľ opakujú dookola a po pár opakovaniach sa z toho stane len nútený stereotyp. Hru zachraňuje výborný hlavný príbeh. Len naznačím, že v hre sa objavia aj iné postavy z druhého dielu. Dozvieme sa, čo sa stalo Joeovi. Mafia III je vlastne vyvrcholením druhého dielu. Hra je mimochodom poriadne dlhá, 60% hlavného príbehu (s občasnými vedľajšími misiami) sme prešli približne za 16 hodín hracieho času.
Nová Mafia III je všetko len nie MAFIA. Kradnutie áut, tak ako ho poznáme z prvého dielu je preč. Autori radšej prebrali klasické rozbíjanie okien známe napr. z GTA série. Je pravda, že neskôr sa vám odomkne možnosť efektívnejšieho odomykania áut, avšak stále to nie je ono. V dvojke ste sa museli pohrať so šperhákom a tu hlavný hrdina otvorí zámok, asi takým spôsobom, že ani neviete, že nejaký zámok auto má. Riadenie áut pri simulačnom móde (na výber máte aj arkádu) nie je najhoršie, avšak deštrukčný mód je príšerný. Stačí, že idete rýchlejšie než 60 míľ za hodinu (tachometer prepnúť nejde), narazíte do iného vozidla, a to odhodí do diaľky asi tak ako keď kopnete do medicinbalu. Myslím, že toto vyjadrenie je trefné. Výber áut nie je veľký a to je na á-čkový titul trestuhodné. Väčšinu času aj tak strávite v nejakom tom športiaku, napr. kópii Ford Mustang 1967/69. Aby som nezabudol, tie najlepšie vozy sú dostupné iba v „pre-order“ DLC. Ak ste si hru nepredobjednali, na tieto autá môžete asi zabudnúť. V hre nájdete aj lode, bohužiaľ len tri druhy.
Herná brutalita, skvelá hudba, Playboye a príbeh
Výborný príbeh sprevádza výborná hudba. V rádiách môžete počuť viac než 100 skladieb. Tie sú vyvážené a každý si nájde svoje. Poteší aj pestrý výber zbraní, nechýba ani RPG-čko, C4 či poriadne pušky.
Autori do hry zakomponovali aj určitý stealth systém. Lincoln sa tak nespolieha len na svoj arzenál, ale môže z úkrytu nepriateľa uškrtiť či „poslať“ do bezvedomia. Mimochodom telá sa dajú prenášať, tie môžete následne hodiť do rieky a nakŕmiť krokodíly. Samozrejme za to dostanete achievement. O hre sa tvrdí, že je brutálna, to sa nedá poprieť.
Po mape môžete zbierať akési komponenty, z ktorých sa dá vyrobiť zariadenie na odpočúvanie telefónov. To následne umožňuje vidieť nepriateľov v danej oblasti. Tí ani na strednej obtiažnosti nie sú žiadna výzva. No a aby mal každý mafián v 70-tych rokoch mobilný telefón? Realističnosť sa zo série úplne stratila. (Mobilný telefón bol predstavený až v roku 1983). Ešte aj streľba je primitívna a všetky zbrane sa správajú skoro rovnako. Diery po guľkách či nábojnice tu nehľadajte, hra nevie, že niečo také existuje. Škoda, že predchádzajúce diely to vedeli. Fyzika tejto hre skrátka nič nehovorí. Okrem toho sa vám na mape ukážu skryté Playboye či lekárničky. Zbieranie časopisov či obálok je tak oveľa jednoduchšie, než tomu bolo v druhom diele.
Privolávanie áut, posíl či dopĺňanie arzénu zabezpečuje interaktívne menu, nenájdeme tu teda mobilný telefón ako v prípade GTA, avšak podobnosť sa poprieť nedá. Mimochodom vaši pomocníci fungujú systémom „rambo-style“. Prídu všetko vystrieľajú a odídu (ak teda prežijú). Vy si medzitým môžete urobiť „caffé“. Ak sme nemali chuť robiť nejakú misiu, poslali sme jednoducho Suicide Squad.
Záver
Keďže som veľký fanúšik série MAFIA, musím byť k novému titulu kritický. New Bordeaux je zaujímavé a pestré mesto. Nájdeme tu všetko – džungľu, slumy, bohaté štvrte, letisko či prístav. Nemáte pocit, aby sa ulice opakovali. Problém je, že mesto je prázdne. Mizerná grafika a extrémne nároky sa ospravedlniť nedajú. Hráči sa často sťažujú na bugy či pády hry. Osobne som nezaznamenal ani jeden pád hry, avšak občasné bugy či defekty v grafike boli na dennom poriadku. Ako bonus autori ani nespomínajú, že hra vyžaduje inštrukčnú sadu SSE 4.1 a tak si Mafiu III nezahráte napríklad na AMD Phenome II. Na fóre už môžete nájsť mnoho sklamaných fanúšikov.
Hra sa žiaľ od svojich základov úplne oddialila. Dnes pripomína skôr GTA, WatchDogs či Far Cry, očividne je mierená na americký trh. Ak si autori mysleli, že hra môže stavať len na výbornom príbehu tak sa mýlili. Bohužiaľ nám to opäť pripadá tak, že hru vydali po nátlaku marketingového oddelenia. V hre okrem príbehu vyzdvihujeme jednoznačne autá a hudobné pozadie.
Toto bohužiaľ už nie je ten „must have“ produkt. Hru odporúčam predovšetkým skalným fanúšikom, avšak veľa od toho nečakajte. Uvidíme, či hru dokážu pozdvihnúť chystané DLC.
Zhrnutie špecifikácií testovacej zostavy:
CPU |
Intel Core i7 6700K |
Grafická karta |
NVIDIA GeForce GTX 1080 8GB |
RAM |
32 GB DDR4 3000 MHz@CL16 |
SSD |
Samsung EVO 850 256GB |
Chladenie CPU |
|
Základná doska |
ASUS Z170-A |
Komentár autora
Dúfam, že ste boli s recenziou spokojný, v prípade, že nie, privítam kritiku a ocením návrhy, čo by ste chceli do budúcna vidieť, teda okrem HW rozboru hier. V prípade, že sa mi podarí oživiť zostavu v rozumnom čase pridám testy aj tu.
SweetFX
pred SweetFX
po SweetFX
pred SweetFX
po SweetFX
Plusy |
Mínusy |
Výborný dej |
HW nároky |
Výborná sprievodná hudba |
Grafika |
Dobové vozidlá |
DLC content |
Rozmanitosť mapy |
Chýbajúca fyzika |
Doba hrania |
|
Alinko15
Ján Kisty
Skyro
Cataclysm_sk
Ján Kisty
m2fizy
Ján Kisty
m2fizy
Ján Kisty
m2fizy
m2fizy
Ján Kisty
m2fizy
Ján Kisty
m2fizy
wingo
m2fizy
m2fizy
m2fizy
passco
m2fizy
Whiskeyman
Kedinka kvetinka
Jarda