SK

Apple ukončil éru platenia za operačný systém. Mac OS X 10.9 Maverick zdarma!

 
Okrem oznámenia nových iPadov a MacBookov Apple tiež oznámil, že končí s účtovaním poplatkov za jeho OS. Za najbližšiu veľkú aktualizáciu na Mac OS X 10.9 Maverick si nevypýta ani cent. Tento OS je vyvíjaný 16 rokov  a pred osemnástimi rokmi tvorili poplatky za licencie OS polovicu príjmu spoločnosti. Od teraz budú ceny licencii nulové.
Ceny Mac OS X boli už roky na ústupe. Po štyroch vydaniach, ktoré stali 129USD Apple znížil cenu za upgrade na OS X 10.6 Leopard na 29USD. Ďalší update na OS X 10.8 Mountain Lion, ktorý prišiel minulý rok, stál dokonca už len 19USD.
 
Naproti tomu Microsoft, ktorého operačný systém Windows ovládol trh v 80-tych a 90-tych rokoch, si stále účtuje poplatky od výrobcov, ktorý predávajú svoje zariadenia s predinštalovanými Windows OS. Peniaze, ktoré tiekli z týchto poplatkov Microsoftu sa ale znižovali. Mohol za to úspech Apple, ktorý zabral určitú časť na trhu, ale i fakt, že predaj desktopov a notebookov klesá na úkor iných mobilných zariadení, v ktorých nájdeme iné OS, ako je napr. veľmi rozšírený Android. A tak pred týždňom dospel Microsoft k oznámeniu, v ktorom stojí, že nebude pýtať peniaze od zákazníkov, ktorý aktualizujú svoj systém na najnovší Windows 8.1.
 
 
Pozrime sa, ako to funguje na mobilnom trhu.
Mobilný ekosystém zmenil spôsob, akým užívatelia uvažujú o operačných systémoch. Smartfóny a tablety vytláčajú desktopy a ich operačné systémy a množstvo aplikácií je zadarmo. Upgrade na Apple iOS je dlhé roky zadarmo, tak ako aj upgrade na Google Android. Microsoft, podobne ako Google, dodáva svoj OS výrobcom hardvéru avšak na rozdiel od Googlu, Microsoft si účtuje za to poplatky. Používatelia majú OS od Googlu vo svojich zariadeniach zadarmo.
 
Microsoft istú dobu vygeneroval z predaja svojho OS 47% zisku, ale minulý rok to bolo už len 25% kvôli ústupu Windowsu. A aj toto číslo je marketingovo nadhodené z príjmov reklám z Windows Live. Zdá sa, že si v Microsofte uvedomujú fakt, že zlaté roky 80-te sú preč a MS nie je dominantným na trhu s operačnými systémami. Reštrukturalizuje sa smerom „zariadenia a služby“, čo znamená, že predáva hardvér ako Xbox či Surface a ponúka služby ako Azure. Inak povedané, stáva sa firmou ako je Apple. Apple nie je celkom softvérová firma. Vyrába softvér a služby, ktoré bežia na jeho vlastných zariadeniach.
 
Svojim spôsobom sa operačné systémy vracajú ku svojim koreňom. Predtým, ako nastala revolúcia osobných počítačov na konci rokov sedemdesiatych, operačné systémy boli iba diel v mozaike, ktorá obsahovala hardvér a podporu pre služby. OS ako Unix či VMS boli určené na to, aby pomohli predávať minipočítače a pracovné stanice. Spoločnosti potom využívali ich profit na hardvér a kontrakty. OS ako napríklad BSD Unix boli celkom zadarmo a programátori ich mohli využívať ako chceli. Na základe rovnakej filozofie Apple rozdával nové verzie Macintosha počas krízy na konci rokov deväťdesiatych, kedy predaje hardvéru markantne klesli.
 
V rýchlo sa rozvíjajúcom mobilnom trhu sú väzby silné a dajú sa využiť. Výrobcovia operačných systémov môžu dotovať svoje OS zo ziskov, ktoré im plynú z produktov integrovaných do svojich OS. Tak napríklad Google podporuje svoj OS z predaja online reklamy a tiež z predajov zariadení Motoroly. iPhone profituje z hardvéru a predaja služieb, nie z OS.
 
 
,,Spoločnosť, ktorá vyrába tak hardvér ako i softvér sa môže rozhodnúť, kde hlavne smerovať svoje zisky. Podsunúť zákazníkovi do podvedomia magické slovko „zdarma“ je dobrý reklamný ťah a spoločnosť tak môže presunúť financie na jeden cieľ. Hardvér zadarmo je ťažké zložiť, takže softvér dostane prednosť. Kúpte si náš hardvér a dostanete softvér zdarma“ hovorí programátor a dlhoročný pozorovateľ vývoja OS X John Siracusa.
 
Dokonca Microsoft smeruje k trendu, v ktorom bude viac ponúkať služby a hardvér a ťažiť z toho. Nedávno odkúpil výrobcu smartfónov Nokiu a predáva vlastné tablety Surface. Ale táto cesta dotovania OS bude ťažšia pre Microsoft, nakoľko Microsoft nie je Apple, pokiaľ sa jedna o hardvér. A nie je ani Google pokiaľ ide o online služby. Microsoft vyrástol a zbohatol v ére, kedy mohol hrať rolu jedného výrobcu hardvéru proti druhému, diktovať ceny a pôsobil dojmom silnej značky.
 
 
Joel Spolsky, bývalý zamestnanec Microsoftu hovorí: ,,OS odjakživa vyzerali, že sú zadarmo. To ale neznamená, že neboli zdrojom príjmov. Pravdepodobne jediní ľudia, ktorý si všimli ceny Windowsov boli tí, čo išli do obchodu a kúpili si krabicový Windows aby upgradovali svoj starý systém. Nemyslím si však, že to bola príliš mainstreamová záležitosť. Väčšina ľudí upgraduje svoj OS až keď si kúpia nový PC.“
 
Takže pre priemerného užívateľa nemusí byť táto zmena v neplatení za OS ani zvlášť viditeľná. Avšak pre Microsoft a jeho akcionárov určite je. 25% príjmu musí zohnať niekde inde.
 
Zdroj: wired
 
Apple ukončil éru platenia za operačný systém
 
Okrem oznámenia nových iPadov a MacBookov Apple tiež oznámil, že končí s účtovaním poplatkov za jeho OS. Za najbližšiu veľkú aktualizáciu na Mac OS X 10.9 Maverick si nevypýta ani cent. Tento OS je vyvíjaný 16 rokov  a pred osemnástimi rokmi tvorili poplatky za licencie OS polovicu príjmu spoločnosti. Od teraz budú ceny licencii nulové.
 
Ceny Mac OS X boli už roky na ústupe. Po štyroch vydaniach, ktoré stali 129USD Apple znížil cenu za upgrade na OS X 10.6 Leopard na 29USD. Ďalší update na OS X 10.8 Mountain Lion, ktorý prišiel minulý rok, stál dokonca už len 19USD.
Naproti tomu Microsoft, ktorého operačný systém Windows ovládol trh v 80-tych a 90-tych rokoch, si stále účtuje poplatky od výrobcov, ktorý predávajú svoje zariadenia s predinštalovanými Windows OS. Peniaze, ktoré tiekli z týchto poplatkov Microsoftu sa ale znižovali. Mohol za to úspech Apple, ktorý zabral určitú časť na trhu, ale i fakt, že predaj desktopov a notebookov klesá na úkor iných mobilných zariadení, v ktorých nájdeme iné OS, ako je napr. veľmi rozšírený Android. A tak pred týždňom dospel Microsoft k oznámeniu, v ktorom stojí, že nebude pýtať peniaze od zákazníkov, ktorý aktualizujú svoj systém na najnovší Windows 8.1.
 
 
 
Pozrime sa, ako to funguje na mobilnom trhu.
Mobilný ekosystém zmenil spôsob, akým užívatelia uvažujú o operačných systémoch. Smartfóny a tablety vytláčajú desktopy a ich operačné systémy a množstvo aplikácií je zadarmo. Upgrade na Apple iOS je dlhé roky zadarmo, tak ako aj upgrade na Google Android. Microsoft, podobne ako Google, dodáva svoj OS výrobcom hardvéru avšak na rozdiel od Googlu, Microsoft si účtuje za to poplatky. Používatelia majú OS od Googlu vo svojich zariadeniach zadarmo.
 
Microsoft istú dobu vygeneroval z predaja svojho OS 47% zisku, ale minulý rok to bolo už len 25% kvôli ústupu Windowsu. A aj toto číslo je marketingovo nadhodené z príjmov reklám z Windows Live. Zdá sa, že si v Microsofte uvedomujú fakt, že zlaté roky 80-te sú preč a MS nie je dominantným na trhu s operačnými systémami. Reštrukturalizuje sa smerom „zariadenia a služby“, čo znamená, že predáva hardvér ako Xbox či Surface a ponúka služby ako Azure. Inak povedané, stáva sa firmou ako je Apple. Apple nie je celkom softvérová firma. Vyrába softvér a služby, ktoré bežia na jeho vlastných zariadeniach.
 
Svojim spôsobom sa operačné systémy vracajú ku svojim koreňom. Predtým, ako nastala revolúcia osobných počítačov na konci rokov sedemdesiatych, operačné systémy boli iba diel v mozaike, ktorá obsahovala hardvér a podporu pre služby. OS ako Unix či VMS boli určené na to, aby pomohli predávať minipočítače a pracovné stanice. Spoločnosti potom využívali ich profit na hardvér a kontrakty. OS ako napríklad BSD Unix boli celkom zadarmo a programátori ich mohli využívať ako chceli. Na základe rovnakej filozofie Apple rozdával nové verzie Macintosha počas krízy na konci rokov deväťdesiatych, kedy predaje hardvéru markantne klesli.
 
 
 
V rýchlo sa rozvíjajúcom mobilnom trhu sú väzby silné a dajú sa využiť. Výrobcovia operačných systémov môžu dotovať svoje OS zo ziskov, ktoré im plynú z produktov integrovaných do svojich OS. Tak napríklad Google podporuje svoj OS z predaja online reklamy a tiež z predajov zariadení Motoroly. iPhone profituje z hardvéru a predaja služieb, nie z OS.
 
,,Spoločnosť, ktorá vyrába tak hardvér ako i softvér sa môže rozhodnúť, kde hlavne smerovať svoje zisky. Podsunúť zákazníkovi do podvedomia magické slovko „zdarma“ je dobrý reklamný ťah a spoločnosť tak môže presunúť financie na jeden cieľ. Hardvér zadarmo je ťažké zložiť, takže softvér dostane prednosť. Kúpte si náš hardvér a dostanete softvér zdarma“ hovorí programátor a dlhoročný pozorovateľ vývoja OS X John Siracusa.
 
Dokonca Microsoft smeruje k trendu, v ktorom bude viac ponúkať služby a hardvér a ťažiť z toho. Nedávno odkúpil výrobcu smartfónov Nokiu a predáva vlastné tablety Surface. Ale táto cesta dotovania OS bude ťažšia pre Microsoft, nakoľko Microsoft nie je Apple, pokiaľ sa jedna o hardvér. A nie je ani Google pokiaľ ide o online služby. Microsoft vyrástol a zbohatol v ére, kedy mohol hrať rolu jedného výrobcu hardvéru proti druhému, diktovať ceny a pôsobil dojmom silnej značky.
 
 
 
Joel Spolsky, bývalý zamestnanec Microsoftu hovorí: ,,OS odjakživa vyzerali, že sú zadarmo. To ale neznamená, že neboli zdrojom príjmov. Pravdepodobne jediní ľudia, ktorý si všimli ceny Windowsov boli tí, čo išli do obchodu a kúpili si krabicový Windows aby upgradovali svoj starý systém. Nemyslím si však, že to bola príliš mainstreamová záležitosť. Väčšina ľudí upgraduje svoj OS až keď si kúpia nový PC.“
 
Takže pre priemerného užívateľa nemusí byť táto zmena v neplatení za OS ani zvlášť viditeľná. Avšak pre Microsoft a jeho akcionárov určite je. 25% príjmu musí zohnať niekde inde.
 
Zdroj: http://www.wired.com/business/2013/10/apple-ends-paid-oses/
Komentáre (1)
passco
To sú naozaj drobné a je to predvídatelný krok kedže najviac profituju z telefonov a už aj tak tie ich zostavy su predražené takže je to tak či onak v cene :) Zatial co microsoft zije hlavne z OS
Add new comment
TOPlist