SK

Čaká nás výrazné zlepšenie batérii?

 
Zvyšovanie výkonu či zmenšovanie spotreby napreduje pomerne vysokým tempom no jedna vec, ktorá zaostáva sú batérie. Dočkáme sa konečne markantnej zmeny aj u nich?

Litium-ionové batérie sú známe svojou charakteristickou vysokou hustotou energie a veľmi nízkou mierou samovybíjania. Avšak základná chemická konfigurácia ich elektrolytov sa nezmenila prakticky už 20 rokov. Teraz však svitla nádej na zmenu zásluhou japonských vedcov.
 
 
Na výskume sa podieľali vedci z fakulty inžinierstva na univerzite v Tokiu, pracovníci univerzity v Kyote a z japonského národného inštitútu. Všetci títo ľudia spojili svoje sily a našli potenciálneho kandidáta ktorý by mohol byť použitý ako elektrolyt v Li-ion batériách. Tento nový elektrolyt vykazuje veľmi vysokú reaktivitu a odolnosť voči degradácii čo sú vlastnosti, ktoré by mali zlepšiť celkovú výkonnosť lítium-ionových batérií.
 
Vysoké úrovne koncentrácie sú zvyčajne spájané s nízkou reaktivitou a slabým výkonom elektrolytu, avšak nový elektrolyt používa rozpúšťadlo, ktoré má 4-krát vyššiu koncentráciu ako rozpúšťadla používané v súčasných Li-ion batériách.
 
Objav nového elektrolytu by mal viesť k vzniku Li-ion batérií, ktoré sa nabíjajú rýchlejšie a dokážu poskytnúť viac elektrickej energie za jednotku času. Výskum sa sústredí na skrátenie času potrebného na nabitie batérie na jednu tretinu z času potrebného v súčasnosti. Výsledkom výskumu by taktiež malo byť zvýšenie nominálneho napätia štandardnej Li-ion batérie z 3V na 5V.
 
Menším sklamaním je, že výskum sa zatiaľ orientuje predovšetkým na elektromobily a na zlepšenie ich batérií. Teoreticky by však nič nemalo stať v ceste tomu, aby sa podobné zlepšenie sústredilo aj na batérie používané v smartfónoch, tabletoch či notebookoch.
 
 
Komentáre (6)
svedomie
Li-ion bateria ma nominalne napatie 3.6V nie 3V to su litiove baterie alkalicke
johndoe
"Menším sklamaním je, že výskum sa zatiaľ orientuje predovšetkým na elektromobily" - co je na tom sklamanim? Ved je to sposob ako sa zbavit zavislosti od fosilnych paliv v doprave...
Vladys
To je pravda, pri písaní som mal zafixované v hlave smartfóny,tablety, notebooky a pod. a asi preto ten záver vyznel tak pesimisticky.
jk2
Ten vývoj pre automobily, práve môže zrýchliť ich nasadenie aj do segmentu spotrebnej elektroniky. Takže super, že to zamýšľaju nasadzovať aj do automobilového priemyslu.
jakub22
staci nalievat do baterii vodu co vyteka z atom. elektrarne a bude aj svietit. ti japonci vyuziju vsetko.
passco
Uz to bude hadam aj 6 rokov čo som čítal o nejakej tekutine, ktorá je schopná sa nabiť za pár minút a dodáva dostatočné množstvo energie.. Tak načo sa tu šaškujú s 20 ročnou "novinkou" a nezačnú skúmať nové veci? Akurát to rapídne zdvihne cenu baterie to je všetko :D
Add new comment
TOPlist