SK

Prvé 10nm procesory už budúci rok, ubezpečuje Intel

 
Intel plánuje uviesť svoje procesory postavené na 10nm výrobnom procese v druhej polovici budúceho roka a nie v roku 2018.

Len nedávno v januári sa na internete objavila ponuka práce, ktorá okrem iného tvrdila, že 10nm Intel procesory nebudú uvedené skôr ako v roku 2018. Spoločnosť neskôr uviedla, že táto ponuka obsahovala chyby a bola odstránená. Intel teraz jasne uisťuje, že prvé 10nm procesory uvedie už v druhej polovici roka 2017.
 
 
Hoci tradičný tick-tock rytmus Intelu už považujeme za mŕtvy, je dobre vidieť, že Intel sa posnaží priniesť svoje 10nm na trh čím skôr. Začínalo sa už totiž šepkať o tom, že Intel trochu zaspal nakoľko TSMC chce vydať prvé 10nm SoC ešte tento rok a pozadu neostane ani Samsung. Zostáva len dúfať, že prechod na 10nm proces nebudú sprevádzať problémy, ktoré by Intel donútili k odloženiu uvedenia čo sa občas stáva.
 
Len pripomínam, že na 10nm procese by Intel mal uviesť znovu 3 generácie procesorov a to Cannonlake, Icelake a Tigerlake. Tým však budú ešte predchádzať Kaby Lake na 14nm výrobnom procese, ktoré dorazia na trh neskôr tento rok.
 
Zdroj: hexus
 
Komentáre (12)
Kalo
Hmm, ak prinesú to čo 14nm Skylake (žiaden posun vo výkone na jadro či počte jadier a spotrebe ale aj tak budú stáť viac) tak nech len radšej pár rokov pobudnú na 14nm.
Pjetro de
Na poli polovodicovych kremikovych cipov sa zacina narazat na fyzikalne limity. Ziadne rapidne zmensovanie sa ako za posl. 30 rokov sa uz konat nebude. Ked bol vyrobny proces stovky nm, ci dokonca v 70. rokoch jednotky mikrometrov, zmensovat sa dalo. Dnes fyzika nepusti. Rovnako ako parny stroj ma ucinnost 8%, spalovaci motor 25% a elektromotor 50-60%, bodka. Tieto hodnoty sa daju este kozmeticky zvysit, ale iste nie napr. na 2-nasobok, efektivita uz bola v zasade vycerpana. Nikto nevyrobi parnu lokomotivu s ucinostiu 20%, spalovaci motor s ucinnostou 60% a efektromotor s ucinnostou 99% (pretoze uz len na trenie pohyblivych casti a stratove teplo ide viac ako 1%). Nikto nevyrobi spalovaci motor so spotrebou 1-1,5 l paliva na 100 km hoci aj pri absolutne ekonomickej jazde na najvyssom prevodovom stupni a min. otackach kedy uz zaberaju setriace technologie (napr. turbo). Rekord je proste 3-3,5 l/100 km u dieselakov a 4-4,5 l u preplnovanych benzinov samozrejme vsetko riadene elektronikou aby do valcov nebola vstreknuta ani kvapka navyse ked neni treba . Fyzika dalej nepusti. Existuju hranice. Rovnako ako teplovzdusny balon sa za istych podmienok od Zeme neodlepi, existuju hranice (hmotnost v kosi, teplota okoliteho vzduchu ...). Okrem toho tie marketingove nanometre znamenaju vzdialenost bazy a kolektora v tranzistore. Nikde nie je napisane, ze cely zvysok tranzistora nemoze ostat na rovnakej velkosti ako predtym.
Kalo
Em, ja nenarážam na to, že by mali posunúť fyzikálne limity. Ani na to že 14nm je len minimum feature size. Mne ide o reálne vlastnosti procesov a o to, že 22nm je na tom v pomere výkon/spotreba/cena stále o niečo lepšie ako 14nm... tak prečo sa náhliť za nižšími procesmi aj keď to takýmto tempom nič užitočné neprináša (okrem vyššej ceny a kopy problémov).
Lyzicka
pretoze problemy vyzaduju riesenia, a ked sa dosiahnu bude pokrok... po realizacii technologickeh skoku sa bude pracovat na optimalizacii novej technologie
Kalo
WUT? :D
Pjetro de
Hej, je to smutne. V tomto ohlade je na tom lepsie AMD. Vzdy dokazali z aktualneho vyrobneho procesu vytazit maximum a vybrusit ho na hranu moznosti. Za dalsie to ze so svojimi 32 nm CPU/APU konkurovali (resp. aspon sa snazili imitovat konkurenciu) 22 a teraz 14 nm produktom Intelu je viac ako uctihodne a je to ako boj Davida s prakom a Goliasa so samopalom. Je neuveritelne ze pri takych podmienkach maju CPU/APU AMD take vlastnosti ake maju. Som zvedavy ake uzasne produkty z hladiska spotreby, pomeru vykon/spotreba by na trh uvadzal Intel, keby mal k dispozii iba plochy 32 nm proces spred 6-7 rokov a ziadne 3D tranzistory 22 nm ani 14 nm. O vykone a IPC nehovorim, to je vec architektury. Aj ked spotreba a pomer vykon/spotreba je tiez ciastocne vec architektury, resp. aspon architektonickych optimilizacii a inych hardverovych senzorov a vylepseni. V tomto kontexte je na tom AMD lepsie, Intel sa zenie na mensie vyrobne procesy, 2017 10 nm a potom v 2020 mozno 7 nm a AMD si moze 5 rokov ladit svoj (samsungov) 16 nm k abslutnej dokonalosti a pomalicky sa po roku 2020 chystat na 10 nm. Intel si uz v tom case bude davno buchat hlavu o stenu, lebo zisti, ze na 5 nm sa ist neda. ATOMY A MOLEKULY SA NEZMENSIA ANI KVOLI INTELU.
Čiko
..ale tak kremík by sa teoreticky dal nahradiť inou látkou/prvkom a potom by sa snáď dalo zájsť ešte ďalej
Pjetro de
Tu nejde o to nahradit kremik, ale uplne principialne prepracovat princip fungovania tranzistora tak ako ho pozname dnes. Je uplne jedno aky substrat sa pouzije ci to bude Si alebo zliatiny Ga, Ge, Hf .... ci inych ovela exotickejsich prvkov. Proste vzdialenost kolektora a bazy nemoze byt iba napr. 2-3 nm, pretoze uz davno zacne uradovat kvantova mechanika. Je uuuuuuuuuplne jedno co za material (atomy, molekuly) mame na mysli, ide o to ze funckionalita bazy, kolektora, emitora a inych sucasti tranzistora na takych vzdialenostiach nie je mozna a muselo by to principialne fungovat uplne inak (napr. spintronika miesto elektroniky).
obyvatelzeme
Takýchto vyhlásení, že všetko už bolo vynájdené už nie je čo zdokonaľovať už ľudstvo zažilo dosť. Myslím si že ešte je čo zlepšovať a vždy bude.
Pjetro de
To je pravda, vylepsuje sa, ale z inych aspektov. Auta pred 100 rokmi chodili max. 30 km/h, dnes 130 km/h, to je vyse 4-nasobok. Vlastne uz pred 1/4 storocim boli auta co bezne chodili 130 km/h, ale na zapade, nase Skodovky na to neboli z dlhodobeho hladiska stavane, nemali sme potrebne technologie. Ale to je konecna. Mame snad na cestach bezne auta prehanajuce sa 500 km/h, alebo 1 mach = cca 1200 km/h? No nemame a ani mat nebudeme. Nejde o reflexy vodica, ale o mechanicke vlastnosti pohyblivych casti takeho vozidla. Nehovoriac o tom, ze ludstvo nema material na pneumatiky, ktore by 5-6 rokov vydrzali na 500 km/h. To proste nejde. Takze signifikantne sa nezvysila rychlost aut, ich kapacita uz vobec nijako, 2-3-4-5-6-7 osob a koniec. Neexistuju auta pre tisic alebo milion osob.
elo
pre tych neznalych, elektromotory maju bezne ucinnost vjac ako 90%. treba si to najskot nastudovat.
avixe
dik za info len taka mala pripomienka k prekladu textu, kedze som to tu uz videl vela krat.. "later this year → koncom tohto roka" (slovnik.azet.sk)
Add new comment
TOPlist