Otestovali sme najvýkonnejšiu konzolu na trhu – SONY PlayStation 4 PRO. Ťahúňom je podpora 4K či podpora VR (virtuálna realita). Okrem toho máte možnosť si zasúťažiť o arkádovú hru pre PS4 - Gravity Rush 2. Presné pravidlá sa dočítate v závere. Prišla už doba na virtuálnu realitu?
Úvod
Oproti predchodcom nová konzola narástla, ale zároveň je aj škaredšia. PS4 vážila niečo málo cez 2 kilogramy (2,1kg), nová konzola váži až 3,3 kilogramu. Rozmery starej konzoly sú 275,1×53,1×305,1mm, SLIM má 265×39×288 milimetra, nová narástla na 295×55×327 milimetra. Nová konzola je aj „pažravejšia“, až dvojnásobne.
Na druhej strane novú konzolu neobišla hardvérová aktualizácia. Pribudol ďalší USB port (zrejme z dôvodu VR) či podpora 5GHz Wi-Fi, čo je dnes v husto zastavených oblastiach priam nutnosť. Bluetooth vo verzii 2.1 bola povýšený na 4.0 LE, čo by malo mierne predĺžiť výdrž ovládača DualShock 4. Novinkou je tiež podpora optického audio výstupu.
Názov |
PlayStation 4 |
PlayStation 4 Pro |
PlayStation 4 SLIM |
Produktové číslo |
CUH-1100+ |
CUH-7000 |
CUH-2000 |
Procesor |
AMD Jaguar ×86 1,86GHz |
AMD Jaguar ×86 |
AMD Jaguar ×86 1,86GHz |
Grafická karta |
AMD Radeon 1,84 TFLOPS |
AMD Radeon (Polaris/Vega) |
AMD Radeon 1,84 TFLOPS |
Dátové úložisko |
500GB/1TB |
1TB |
500GB/1TB |
Rozlíšenie |
4K (iba video),1080i/p, |
4K (aj hry),1080i/p, |
4K (iba video),1080i/p, |
Pamäť |
8GB + swap (do 375MB/s) |
8GB + 1GB DDR + swap (do 750MB/s) |
8GB + swap (do 750MB/s) |
TDP |
165W |
315W |
N/A |
Cena (uvádzacia) |
349€ |
399€ |
299€ (už od 230€) |
Ak vezmem do úvahy aj dizajn, mobilitu či dostupnosť, jasný víťaz je Sony PS4 SLIM. „Slimka“ má totiž, ak som už spomenul, jednoduchý dizajn ale predovšetkým ľahko dostupné tlačidlá, ktoré sú aj jednoducho identifikovateľné. U konzoly PS4 Pro je vyššie zmienená dostupnosť tlačidiel ťažkopádna, rovnako tak prvopočiatkové rozoznanie (skúste si pozrieť fotografiu na poslednej strane a tlačidlá nájsť) - tie sú zapustené hlboko v strede konzoly (2. rad) a na rozdiel od Slim verzie sú identické.
obsah balenia (Pro)...
Reálne skúsenosti
Priamo som porovnal konzoly Pro a Slim. Rýchlosť v systéme je takmer identická, ak niekto tvrdí iné, zažíva "placebo efekt". Hry, ktoré vedia prosperovať z HDR vyzerajú o level na Pro lepšie. Zo starých hier dostala aktualizáciu napríklad hra Ratchet & Clank. Niektoré hry zase vedia po novom renderovať aj v 4K rozlíšení či vedia bežať v dynamickom rozlíšením. Najväčšie plus vidím, že v niektorých hrách si viete vybrať aj 60 FPS, plynulosť hry dramaticky vzrastie (1080p60). Niektoré hry ale nedokážete ovplyvniť a budú renderovať podľa toho aké má rozlíšenie monitor/TV. Z nových hier, kde si viete manuálne vybrať rozlíšenie a framerate je Nioh. Hrať pri 60 FPS je na konzole úplne neznáma – zážitok je úplne odlišný. Hier kde, kde sa dá nová konzola využiť je zatiaľ málo, aj keď prakticky všetky nadchádzajúce tituly už budú profitovať z Pro (veľmi sľubne vyzerá Horizon Zero Dawn). Konzola beží na operačnom systéme Orbis OS (PS4SS) vo verzii 4.07, avšak už sa chystá masívna aktualizácia. Vo verzii 4.50 má prísť možnosť inštalovať hry na externý disk či odomknutý (zatiaľ experimentálne) výkon v hrách, ktoré Pro nepodporujú. Prvé testy hovoria o náraste výkonu od 15 - 20%, priemerný framerate sa tak zvyšuje na 30 - 60 FPS, hlavne v hrách, kde predtým dochádzalo framedropom (mikrovýpadkom snímkov). Z nových hier, napr. The Last Guardian je hra na Pro plynulejšia avšak stále nemá odomknutý čip, ak sa tak stane, výkon ešte výraznejšie porastie. PS4 a SLIM pri tejto hre dosť "trpia" a prepady FPS sú časté.
DualShock 4 tiež prešiel malou aktualizáciou. Pribudol LED pásik v oblasti touchpadu - hlási nabíjanie (oranžová farba) či zapnutie konzoly (modrá farba). Ak ste nový ovládač nemali v ruke, tak pripomínam, že má integrovaný aj maličký reproduktor či pohybové senzory, tie sa dajú konečne rozumne využiť vo VR hrách. Touchpad je ale stále nedostatočne využívaný. Kedy konečne SONY sprístupní touchpad aj v prehliadači? Ten je rýchly, jednoduchý, podporuje nové strany avšak rolovanie funguje len pomocou R1,2/L1,2. DLNA som tiež vyskúšal a niektoré videá (4K), kde staršie konzoly len tak tak stíhali, sú v Pro úplne plynulé. Nebol som schopný prehrať iba 4K@10bit s dátovým tokom nad 60Mbps+, to ale nezvláda ani väčšina počítačov.
Novinkou je aj možnosť nahrávať 1080p videá.
ďalšie možnosti konzoly PS Pro ukazuje nasledujúce video...
SONY PLAYSTATION VR
Virtuálna realita (VR) je nový pokus aspoň mierne oživiť domácnosti po tom aby siahli na nový rozmer zábavy. Na rozdiel od 3D, ktoré aj napriek veľkej podpore zo strany výrobcov TV, avšak mizernej podpory zo strany mediálnych domov je už „po smrti“, je VR niečo iné. Povyšuje 3D do novej dimenzie. Nielenže obraz vidíte trojrozmerne, vy ste jeho súčasťou. Podstatou VR je vžiť sa do filmu či hry. V súčasnosti máme niekoľko riešení - Oculus Rift, HTC Vive a Samsung Gear 2. Všetky tri majú nejaké pozitíva či negatíva, avšak jednu vec majú rovnakú – vysokú cenu. Sony naopak stavia na cene, nezabúda pritom na skvelý vizuálny zážitok. Jediné čo k tomu potrebujete je nová konzola SONY PS4 PRO za 399€. Ak konzolu už máte, VR headset vrátane ovládačov stojí ďalších 399€. Nepochopiteľne nie je pohybová kamera súčasťou balenia, tá sa predáva osobitne a stojí približne 50€. Celé riešenie tak stojí okolo 850€. Podobne stojí aj Oculus či HTC Vive, tu si však pripočítajte ďalších asi 1500€ za výkonnú hernú zostavu. Riešenie od SONY tak stojí asi tretinu.
Obrovskou výhodou headsetu od SONY je váha (dizajn si odmyslím). VR headset je osadený 5,7“ OLED displejom s rozlíšením 1920×1080. Číslo ale nie je úplne korektné, pretože pre obe oči máte k dispozícii 960×1080 pixelov, správne by teoreticky malo byť 1080×2160 pixelov. Oculus má síce dvojicu OLED displejov s rozlíšením až 2160×1200 pixelov, je aj podstatne drahší a vyžaduje aj pomerne výkonnú grafickú kartu. Riešenie od SONY má aj zlepšovák, kedy použitý OLED má RGB maticu doplnenú o RGB subpixely zlepšujúce ostrosť obrazu – technológia má názov PenTile a bežne sa používa napríklad spoločnosťou Samsung v AMOLED displejoch. Nejde tak o žiadnu novinku. Oculus má údajne podobné riešenie na dosiahnutie rozlíšenia 2160×1200, reálne tak bude zrejme nižšie.
obsah balenia...
Ďalšou veľkou výhodou je, že displej v SONY VR na rozdiel od Oculus a HTC Vive dokáže kmitať až na 120 Hz = 120 FPS, čo je lepšie pre plynulosť ale aj šetrenie očí. Na druhej strane je zmenšené zorné pole, dosahuje 100° (Oculus až 110°), to ale nevidím ako zásadný problém. V hrách bežne využívam 80-90°.
externý procesor...
VR je dodávané aj s externou krabičkou - s výkonným procesorom ako aj dvoma pohybovými ovládačmi Sony Move. Samozrejmosťou je množstvo káblov. Pôvodne som predpokladal, že headset bude možné zapojiť priamo do konzoly, nebuďte preto prekvapený, nejde to - pripája sa do externej krabičky. Výrobné náklady VR procesora sú zrejme tak vysoké, že sa SONY rozhodla neimplementovať VR procesor priamo do konzoly, pretože by ju samotnú značne predražilo. Headset má integrovaný mikrofón, gyroskop či akcelerometer. Oceňujem aj tlačidlo na ovládanie hlasitosti, tlačidlo vypnutia/zapnutia a integrovaný 3,5mm jack.
Reálne skúsenosti
VR som skúšal s viacerými hrami – Rush of Blood VR, DriveClub VR, Call of Duty Advanced Warfare VR demo, Resident Evil 7 Demo (Kitchen) či PlayStation VR Worlds a ďalšie. Väčšina hier bežala v 120 FPS, až na pár výnimiek. Obraz bol plynulý a nezasekával sa. Najväčší problém som videl vo vycentrovaní sa „do obrazu“. Každá hra má síce kalibráciu ale tú musíte robiť priebežne, pretože sa raz za čas dostanete mimo hracie pole kamery. Prípadne ak chcete „dať zahrať“ inej osobe v niektorých prípadoch je nevyhnutné hru vypnúť alebo sa vrátiť do hlavného menu. Kalibrácia je nevyhnutná aj kvôli pohybovým senzorom.
Najzaujímavejšou hrou bola pre mňa hra The London Heist VR či Rush & Blood. V prvej menovanej dokonca viete reálne „interagovať“ s predmetmi či ovládacími prvkami priamo v hre – napr. ovládať hlasitosť či meniť frekvenciu rádia, otvárať poličky, zadávať kódy a heslá do virtuálnej klávesnice, otvárať a pohybovať s objektami a pod. Niektoré hry, napr. Headmaster sa spoliehajú len na „vašu hlavu“. Ide v podstate o akýsi pingpong hraný s hlavou. Iným hrám zase stačí len DualShock 4 – ten je dobrý pre VR arkády. Chválim aj možnosť hrať akýsi hybridný multiplayer – jeden hráč na TV a druhý pomocou VR headsetu. VR robia v súčasnosti mierne problémy rýchle scény, tu mám na mysli automobilové preteky – DriveClub VR bol pre mňa nechutný a nevydržal som ho hrať dlhšie než 5min, ostatné hry aj v prípade rýchlych scén (vozík v Rush & Blood) nie je problém hrať 1-2h s malými prestávkami. Čo sa týka pocitov, VR skutočne vyvoláva pocit existencie v hre, a pri rýchlych scénach sa vám skutočne zdvíha žalúdok (predstavte si, keď idete autom a to poskočí). Pred kúpou tak jednoznačne odporúčam vyskúšať, ktorá hra vám bude sedieť, a ktorá nie. VR som testoval na vzorke asi 12 ľudí, jeden dokonca s epilepsiou. Všetci si VR pochvaľovali, každopádne epileptikom VR neodporúčam, ak už siahnete po Vrku, hrajte radšej hry, kde je menej hororových scén alebo sa snažte používanie minimalizovať. Napriek tomu si myslím, že možnosť vyvolávať záchvaty, o ktorom sa v spojení VR často hovorí, je minimálna. Taktiež záleží od toho, či pri vás niekto sedí alebo od toho, či máte zhasnuté svetlo, hoci do samotného headsetu nepresahuje. Mimochodom headset je relatívne ľahký a dlhodobé používanie mi vôbec nevadilo.
Pohybové ovládače sú presné a tlačidlá ľahko dostupné. Toľko ku konzole, SONY nám pribalilo do mediakit aj 4K TV Sony Bravia KD49XD8305, pretože konzola je práve o 4K. Ten si v krátkosti tiež opíšeme.
SONY Bravia KD49XD8305 4K HDR TV
Sony Bravia KD49XD8305 má byť jeden z najlacnejších 4K televízorov v roku 2015, doba ale postúpila. Vie tak televízor obstáť aj dnes?
Televízor beží na Android 5.1.1 (po aktualizácii na 6.0). Obrazovka má uhlopriečku 123,3 cm, pomer 16:9 a rozlíšenie 3840×2160px (4K). Podsvietenie je typu „Edge“ LED – to trpí nerovnomerným podsvietením po všetkých stranách. U SONY sa prekvapivo podarilo a podobné pocity som nemal. Pozorovacie uhly sú 178/178°. Televízor je vybavený celou škálou tunerov a nechýbajú tie najpoužívanejšie. Televízor je vybavený množstvom post-processingu, ktoré zlepšujú obraz, to nás ale nemusí zaujímať. Televízor má integrované Wifi-ac či Bluetooth. Pri testovaní som narazil na odpájanie Wi-Fi zrejme z dôvodu šetrenia, pripojenie sa ale neobnovilo vždy. Niekedy bolo nutné vojsť do nastavení a vypnúť a zapnúť adaptér.
Televízor podporuje HDR. Nie je ale HDR ako HDR. Televízor má síce väčší dynamický rozsah, panel je stále 8-bitový, k tomu sa pridáva akési FRC, čo je schopnosť algoritmom dopočítať viac farieb. V praxi to znamená, že z HDR dokáže profitovať len obmedzene, resp. TV dokáže spracovať signál a pridať pár efektov. Oceňujem 120 Hz panel, ktorý by mal byť dnes štandardom. Interná pamäť má 16GB. Procesor je ARM Cortex-A59 (SOC – MediaTek MT5891) so 4 jadrami. RAM má kapacitu 2GB. Testoval som aj niektoré 10-bitové HDR videá, ktoré vyzerajú o chlp lepšie než na televízoroch bez HDR. Plnú podporu HDR má až rada KD93xx. Kvalita obrazu je mimochodom skutočne výborná. H.265 videá prehrá integrovaný prehrávač bez problémov, problémy mu robia až videá s extrémne veľkým dátovým tokom – nad 50 Mbps. Zlepšenie plynulosti videí priniesol práve novší Android. Systém sám o sebe je svižný a nezasekáva sa. Sem-tam sa ale stretneme s nechcenými hláškami z Androidu – program prestal pracovať a pod. Napriek tomu je Android slušne pre TV optimalizovaný a to platí aj pre jednoduché rozhranie. Mínus si zaslúži diaľkový ovládač, aj po týždni testovania som mal problém na slepo nahmatať správne tlačidlá pre menu či tlačidlo domov. Za televízor hovorí aj dobrá cena. Panel a kvalita obrazu je výborná a cena je adekvátna.
TV je pripravená aj do budúcnosti, avšak najväčším problémom v súčasnosti je chýbajúci HDR ako 4K obsah.
Záver & Súťaž
Sony PlayStation 4 Pro (Enhanced) je veľký skok na konzolovom poli. Konzole vzrástol výkon ale aj spotreba. Na druhej strane nestratila podporu a všetky hry určené pre PS4 fungujú aj na novej konzole, niektoré sú aj vylepšené. Posledné informácie hovoria o tom, že konzola získava v poslednom patchi taktiež možnosť využívať výkonnejšiu grafickú kartu (GPU je stále len jedno avšak je simulovaná staršia grafika) v skoro každej hre! Konzola narástla aj do šírky, avšak prišla o dotykové tlačidlá. Pripomínam, že nové tlačidlá sú ťažkopádne a nedostupné - sú zapustené hlboko v strede konzoly (2. rad) a na rozdiel od Slim verzie sú identické. Môže sa tak sa stať, že na miesto vysunutia média konzolu vypnete. Oceňujem pridanie ďalšieho USB portu, podporu 4K gamingu, podporu 60 FPS a taktiež najväčšieho ťahúňa v podaní virtuálnej reality (VR). Ak plánujete kúpu konzoly volil by som jednoznačne novú Pro verziu. Najväčším mínusom je dostupnosť, na konzolu sa čaká 1 - 2 mesiace. Hoci som bol spočiatku skeptický, konzola ma presvedčila a sám som si jednu objednal. Okrem toho je škoda, že SONY nevybavilo konzolu 4K Bluray mechanikou.
SONY PlayStation 4 Pro Enhanced | |
Plusy
|
Mínusy
|
- vysoký výkon |
- ťažkopádne tlačidla sú krok späť |
Sony uvádza PlayStation VR práve včas. Štýlový a ľahký headset, presné ovládače, podpora až 120Hz/120FPS či výborná cena vzhľadom na konkurenciu. Ak chcete ohúriť návštevu, táto technológia vám to umožní. VR jednoducho musíte vyskúšať. Jediné mínusy vidím v tom, že si mimo „bundle“ musíte PS kameru zakúpiť osobitne a okrem toho je zatiaľ slabší obsah. Sony sa ale bude snažiť urobiť z VR hlavného ťahúňa predaja novej konzoly a množstvo nových titulov pôjde vo VR výlučne na PS4 Pro – prvou hrou je Resident Evil 7 (VR) a ten vyzerá neuveriteľne presvedčivo. VR posúva hranie k základom – vracia sa hrateľnosť a nestavia na grafike, a to sa vydarilo na jedničku. S VR zažijete množstvo srandy. Skrátka 3D je mrtve, privítajte virtuálnu realitu.
SONY PlayStation VR | |
Plusy
|
Mínusy
|
- cena |
- množstvo káblov |
Súťaž
Ak chcete vyhrať kľúč do hry Gravity Rush 2 pre PlayStation 4 uveďte do formulára správnu odpoveď na otázku.
Otázka: Na akých obnovovacích frekvenciách pracuje displej vo VR headsete od SONY
UZAVRETÉ
V prípade viacerých správnych odpovedí, výhercu losujeme pomocou random.org.
Organizátor súťaže
HWSK, s.r.o.
Južná trieda 37
04001 Košice
Podmienky súťaže
Zo súťaže sú vylúčení zamestnanci vydavateľa - HWSK, s.r.o., redaktori pc.sk a administrátori / moderátori diskusného fóra pretaktovanie.sk, ako aj ich rodinní príslušníci. Pre zaradenie do zlosovania je potrebné zaslať email, na ktorom výhercu budeme kontaktovať. Akceptujeme maximálne tri emaily na jednu IP adresu.
Termín súťaže
Súťaž potrvá v termíne od 14. februára 2016 do 16. februára 2016. Výhercovia budú zverejnení najnejskôr 19. februára 2016.
Súhlas s použitím osobných údajov
Vyplnením a odoslaním súťažného formulára súťažiaci súhlasí s tým, že údaje, ktoré poskytol (v tomto prípade email) môžu byť použité pre účely ponuky tovaru alebo služieb.
Mediakit SONY PS4 Pro + SONY VR + TV SONY zapožičala spoločnosť SONY. Kľúč do hry poskytla spoločnosť SONY.
Image Credit: SONY
Add new comment