Spoločnosť Honda Motor Co. uviedla, že získala povolenie pre svoje autonómne vozidlo 3. úrovne od japonského ministerstva dopravy na prevádzku takéhoto vozidla za určitých podmienok (napríklad keď je auto v hustej premávke na rýchlostných cestách).
Podľa ministerstva ide o prvé schválenie vozidla s takýmto automatizovaným riadením na svete.
Aj keď sa medzi výrobcami automobilov na celom svete zväčšuje konkurencia na vývoj technológií autonómneho riadenia, spoločnosť Honda uviedla, že plánuje do konca marca 2021 uviesť na japonský trh svoj sedan Legend s možnosťou autonómneho riadenia 3. úrovne.
Táto úroveň umožňuje vodičovi vykonávať rôzne činnosti (napríklad čítanie alebo sledovanie televízie) za volantom za určitých podmienok, ako je napríklad pomalá premávka na preplnených rýchlostných cestách. Vodič však musí v prípade núdze prevziať úplnú kontrolu nad vozidlom.
V apríli vstúpila v Japonsku do platnosti novela zákona o cestnej premávke, ktorá v rámci podpory vývoja autonómnych automobilov umožňuje jazdu autonómnym vozidlám 3. úrovne po verejných komunikáciách.
Spomedzi ďalších japonských automobiliek, spoločnosti Nissan Motor Co. a Subaru Corp. predstavili asistenčné systémy 2. úrovne, ktoré umožňujú vodičom zložiť ruky z volantu pri jazde v jednom jazdnom pruhu. V akomkoľvek prípade sú však povinní prevziať úplnú kontrolu nad svojimi vozidlami.
Pre autonómne vozidlá bola vyvinutá päťúrovňová (resp. šesťúrovňová - 0. úroveň zastupuje vozidlá s plne manuálnym riadením) klasifikácia. V prípade dopravnej nehody budú plne zodpovední ľudia riadiaci vozidlá 2. úrovne (samozrejme aj vodiči vozidiel nižších úrovní), zatiaľ čo na 3. úrovni budú časť zodpovednosti niesť automobilky. Pri autonómnom riadení vozidla na 4. úrovni vozidlo vykonáva všetky jazdné úlohy bez zásahu človeka, a to aj v prípade núdze. Autonómne vozidlo 4. úrovne však môže pomocou týchto systémov jazdiť iba v určitej obmedzenej oblasti. Vozidlá 5. úrovne už nevyžadujú žiadnu ľudskú pozornosť ani interakciu a môžu jazdiť kdekoľvek - takéto vozidlá nebudú mať volant ani pedále.
Zdroje: Honda Global
Add new comment