Aj keď sa venujeme recenziám elektro a hybridných áut už nejaký ten čas, nič väčšie ako SUV sme tu nemali. Keď prišla ponuka na test plug-in verzie Ford Transit Custom PHEV, chvíľu som aj váhal, či do recenzie ísť alebo nie. Predsa len dodávka je trochu iný súdok ako sedan alebo SUV.
Lenže výzvy treba akceptovať a Fordu som povedal áno...
Dizajn
Z vonku pôsobí Ford Transit Custom PHEV moderne a mierne agresívny dizajn prednej časti vytvárajú okrem otvorov pre nasávanie aj vystúpené čiary na prednej kapote. Ak by Ford spojil čierne plastové časti do jedného kusu (na štýl EVO X), Transitu by ste odhadli cez 200 koní. Možno tu má Ford priestor na nejakú špeciálnu edíciu?
Bočné línie Transitu sú jednoduché a narušené sú len mierne vystúpenými plechmi okolo kolies.
V pravej časti sa nachádzajú posúvacie dvere a k nakladaciemu priestoru sa dostanete samozrejme aj cez zadné veľké dvojdvere.
Pri skúmaní zadnej časti zistíte, že testovaný Transit Custom PHEV disponuje len parkovacími senzormi, cúvaciu kameru tento model nemal. Ford však túto možnosť pre Transit ponúka a kto nad takýmto autom rozmýšľa, určite si za ňu priplaťte. Bez nej je totiž cúvanie celkom zaujímavé – hlavne pre tých, čo v takomto aute nepresedia každý deň...
Nakladací priestor má rozmer 255x138x134cm a v Transite môžete odviesť 1100kg nákladu
Z pohľadu vodiča
To, čo jednoznačne hovorí o tom, že je toto pracovné auto (okrem nakladacieho priestoru), je množstvo odkladacích priestorov, ktoré Transit poskytuje svojej posádke. Veci si viete odložiť do dverí, na prednú palubnú dosku, či poháre do držiakov medzi sedadlami. Keďže ide o pracovné auto, nehľadelo sa ani na príliš veľký komfort pre posádku, čo je možno aj škoda. Ak v aute presedí vodič pol dňa a možno aj viac, pohodlné sedadlo by sa naozaj hodilo. Mne stačila dvojhodinová jazda a chrbát si už sťažoval.
Aj keď Transit nie je nijak veľké auto, z vnútra máte pocit, že sedíte v tanku 😊. Prispieva k tomu aj 1,0 litrový Ecoboost motor ale k tomu sa dostaneme už ochvíľu.
Výhľad na cestu je perfektný, či už pred seba alebo do strán. Tí, čo presedia viac v klasických autách, budú mať zo začiatku problém s tým, že tu nie je žiadne vnútorné spätné zrkadlo. Nakladací priestor je totiž od kabíny oddelený pevným plechom. Testovací model mal vpredu 3 sedačky – vodič má dostatok priestoru, ďalší dvaja ľudia vpredu sa museli trochu potlačiť.
Nič v interiéri, až na jedno jediné tlačidlo, neprezradí, že sedíte v elektrifikovanej dodávke. To, čo vám napovie, že si tu môžete niečo zmeniť je tlačidlo s nápisom Mode. Týmto tlačidlom si viete vybrať zo 4 módov: Auto EV, EV Now, EV Later a posledným módom je EV charge.
Prvý mód nechá auto samé rozhodovať kedy využíva batériu a kedy zapne benzínový motor na dobíjanie batérií. EV Now a Later prikážu logike auta buď využívať primárne elektrickú energiu v batériách resp. uprednostniť nabíjanie pred využívaním batérie. EV charge zapne benzínový motor, ktorý začne generovať elektrickú energiu pre pohon a zároveň dobíja batériu.
Batéria je vodou chladená, čo by malo dlhodobo predĺžiť jej životnosť.
Výkon, dojazd
Ford Transit Custom má zaujímavo vyriešený pohon. Benzínový motor Ecoboost s objemom 1.0l nikdy nepoháňa kolesá. Slúži ako generátor pre elektromotor s výkonom 126 konských síl. Väčšinou je motor naozaj tichý a príliš o ňom ani nebudete vedieť ale v momente keď dáte plynový pedál, ako sa hovorí na podlahu, dá o sebe riadne vedieť. Hluk v kabíne je vtedy príliš vysoký a pri dlhšej jazde aj dosť otravný. Lenže PHEV model nie je určený na diaľnice. Tento model je určený pre ľudí a menšie firmy, ktoré jazdia hlavne po meste a v jeho okolí.
Ak už Transit PHEV vytiahnete na diaľnicu, počítajte s maximálnou rýchlosťou 120 km/h, dojazdom na batériu 24 kilometrov a teda aj so zvýšeným hlukom od benzínového Ecoboost motora. Zapnutý benzínový motor predĺži dojazd o zhruba 500 kilometrov, čo je menej ako u iných verzií. Do PHEV modelu natankujete 50 litrov paliva, pričom do iných verzií viete natankovať 70 litrov.
Priemerná spotreba pri plne nabitej batérii a 100 kilometrov na diaľnici znamenala výslednú priemernú spotrebu benzínu 7l/100km. Pri dlhšom úseku by spotreba samozrejme rástla. Bez nabitej batérii som rovnakú cestu absolvoval za 11,7l/100km. Pri tom ako rástla spotreba s nabiehali kilometre, odhadujem, že by sa finálna spotreba na dlhšom úseku pohybovala na úrovni okolo 12,5 – 13l.
V meste je Ford Transit presný opak – tichý pracant, ktorý nemá batériami ani elektromotorom obmedzený nakladací priestor a naložiť ho viete rovnako ako iné varianty, ktoré Ford ponúka. V meste pracuje benzínový motor v optimálnych otáčkach takže o ňom nebudete vedieť tak ako na spomínanej diaľnici.
Aj keď je Transit PHEV určený primárne do mesta, zarazilo ma rozhodnutie Ford, použiť tu pomalú palubnú nabíjačku, s ktorou dosiahne maximálnu rýchlosť nabíjania len 3,6kWh (je jedno na akú nabíjačku by ste sem pripojili, rýchlejšie Transit nedokáže nabíjať). Dojazd v meste sa mi podarilo natiahnuť na 37 kilometrov, čo nie je zase až tak veľa. Ak má toto auto primárne jazdiť po meste a na batériu, je logické, že máte relatívne málo času na dobitie batérie. Pri rýchlosti dobíjania 3,6kWh potrebujete necelé 3 hodiny na jej nabitie. To je jednoducho príliš dlho...
Ako je batéria nabitá, vidíte podľa "kruhu" okolo konektora
Na overenie priemernej spotreby som Transit prehnal po meste, okresných cestách ale aj po diaľnici. Na zhruba 313 kilometrovej ceste s dvoma plnými nabitiami mi vyšla priemerná spotreba 8,5 l/100 kilometrov. Jazdu som absolvoval bez nákladu.
Záver
Ford u Transit PHEV spravil jedinú chybu – použil tu zbytočne pomalú palubnú nabíjačku s výkonom 3,6kWh, ktorá akosi eliminuje výhodu plug-in hybridnej dodávky pre použitie v meste a v jeho okolí. Dojazd niekde okolo 40 kilometrov nie je zase až tak veľa (s naloženým transitom to je zase len o niočo menej). Ak by sa Transit dokázal nabiť počas 1 hodinovej obednej prestávky bolo by to o niečo iné – tu by sme sa bavili o potenciálnom dennom nájazde na batériu okolo 80 kilometrov, čo by pokrylo väčšinu kilometrov, ktoré v meste a mimo neho nejaká menšia firma spraví.
Plusom je rozhodne fakt, že Ford nemusel kvôli batériám a elektromotoru nijak obmedziť nákladný priestor – ten je rovnako veľký ako u iných verzií. Vo finále sem viete naložiť 1100 kilogramov nákladu.
Veľkým mínusom vo finále ostáva cena...U testovaného modelu to bolo rovných 50.200 eur, pričom rovnaký variant v dieslovom prevedení, stojí niečo málo cez 33.000 eur.
Ak Transit PHEV, tak veľa elektrických kilometrov...
Pridať nový komentár