EN

Honda e – najštýlovejšie elektro auto súčasnosti


Elektrické autá sa stanú súčasťou nášho bežného života skôr či neskôr a tejto zmene sa jednoducho neubránime. Vyžaduje si to doba, vyžadujú si to ekologické normy (do debaty, či je elektro auto z tohoto pohľadu lepšie ako klasické, sa púšťať nebudeme…) Aj vďaka tomu sa trh s nimi pomaly rozširuje a výber elektrických áut je čoraz pestrejší.
Postupne sa nám tu tvoria dve skupinky elektrických áut – tie čo vyzerajú na nerozoznanie od bežných áut a tie, čo chcú byť jednoducho iné…
Presne do druhej kategórie patrí Honda e. Popravde ide o najštýlovejšie auto na trhu a v tomto smere naň nemá ani BMW i3 ani žiadna Tesla (až na Cybertruck).

 

 


Dizajn


Retro, to je prvý výraz ktorý vás napadne keď zbadáte „éčko “. Nasledovať budú slová – peckové, chutné, brutálne... Dizajn sa opisuje pomerne ťažko ale malá Honda vám vyčaruje jednoducho úsmev na tvári. Keď otvoríte dvere tak si rovno poviete, že toto auto chcete.

 

 


Najvýraznejším prvkom je určite predná maska s dizajnovo krásnym “nosom” ktorý je pokrytý čiernym lesklým plastom a doň sú vsadené okrúhle svetlá. V nich sa mimochodom nachádzajú aj smerovky. Takto nadizajnovaný plochý nos však bude mať dopad na aerodynamiku a spotrebu – k tomu sa však dostaneme neskôr. Na prednej kapote (čierny obdĺžnik) sa nachádza konektor pre dobíjanie.

 


Absolútne netradičným prvok sú spätné zrkadlá, teda aby som bol presnejší spätné kamery. Tie len minimálne narúšajú pomerne oblý dizajn celého auta. Určite bude zaujímavé si zvyknúť na fakt, že sa nepozeráte do zrkadla, ale premávka za vami bude z kamerového záznamu.

 

 


Zadná časť je dizajnovo takmer identická tej prednej – vtipu kde je vlastne predná časť auta sa bohužiaľ Honda e nevyhne 😊 Zadné svetlá skrývajú v sebe rovnako smerovky, vedľa nich sa nachádzajú biele svetlá, ktoré sa zapnú pri cúvaní.

 


Z pohľadu vodiča


Z vnútra je malé “éčko” doslova kombinácia retra a budúcnosti – ak ešte niekto nevymyslel názov práve pre toto, tu ho máme: retrofuture...
Honda išla úplne inou cestou ako iné automobilky a namiesto klasického tvaru palubovky, či ukazovateľov tu máte rovno 5 displejov, ktoré sú okrem bočných, umiestnené v rovine.

 

Dva menšie displeje po bokoch slúžia na prenos videa so spätných kamier a hlavné tri zobrazujú rôzne funkcie priamo z auta. Displej za volantom slúži na zobrazenie klasických informácii ako v normálnom aute (rýchlosť, stav batérie, dojazd a pod). Na displeji v strede a napravo si zase môžete navoliť funkcie od nastavení vozidla, palubného počítača, sledovanie toku energie, či dokonca obraz z HDMI.

 

Pridajte k tomu 12V a 230V (max 1500W) zásuvky/konektory a z Hondy sa stane...Multimediálne centrum – chcete si pozrieť film, fotky alebo sa zahrať? Smelo do toho, do „éčka“ zapojíte aj Playstation. Tomu sa hovorí poriadna zmena od klasických elektro áut.

 


A aby som nezabudol – zvyknúť si na prenos premávky zo spätných kamier na bočné displeje bude chvíľu trvať. Zvyknúť si treba aj na to, že majú menší pozorovací uhol ako väčšina spätných zrkadiel.
Ak chcete byť in, na horné spätné zrkadlo si tak isto môžete zapnúť prenos premávky zo zadnej kamery – tu však pozor – stará známa hláška, že objekty v zrkadle sú bližšie ako v skutočnosti platí dvojnásobne. Popravde som si na toto vôbec nezvykol.
Interiér je štýlovo doplnený hnedou farbou – drevo na palubovke, stredovej konzole, či hnedá farba na pásoch pôsobí moderne a budem sa znova opakovať, trochu retro. Aj keď ide o mestské auto,  úplne mi nevyhovovali ploché sedačky – niekedy som mal pocit, že si sadám na lavicu. Osobne mi trochu vadila aj absencia plného stredového tunelu. K miestu na pohár sa dostanete povytiahnutím držiaka, pevné miesto pre telefón tu však chýba.

 

 


Ak vám navigácia od Honda príde trochu zastaralá, máte tu možnosť pripojiť telefón pomocou Android Auto alebo Apple car.


Výkon, dojazd


Po prvom naštartovaní ma Honda e „vystrašila“ – čísla dojazdu ukazovali pri plnom nabití len 132 kilometrov. Okamžité porovnanie s Mini SE bolo na svete. Aj keď sa jedná o mestské auto takéto hodnoty by boli extrémne nízke pri batérii s kapacitou 35,5 kWh (reálne využiteľná kapacita je o niečo nižšia, presnejšie 28,5 kWh)
Metóda merania spotreby WLTP vraví o dojazde až 220 kilometrov, takže hodnota 132 kilometrov bola trochu mimo a bola vyrátaná z predchádzajúceho používania. Dúfal som, že sa dostanem aspoň k hodnotám 180-190 kilometrov. Prvá cesta smerovala od dealera z Bratislavy smerom do Galanty rovno po diaľnici. Bol som zvedavý aký vplyv bude mať predná maska na aerodynamiku auta a ako sa ukázalo, diaľnice pre Honda e nie je to pravé orechové. Spotreba sa pri tachometrových 110km/h ustálila na pomerne vysokých 21 kWh/100 kilometrov – v prepočte na využiteľnú kapacitu by to bol dojazd iba 135 kilometrov. Diaľničné rýchlosti nad 120 km/h radšej ani neskúšajte.

 

Keď som absolvoval cestu medzi Galantou a Trnavou s úmyslom športovej jazdy (maximálne zrýchľovanie, diaľničné tempo 130 km/h) tak som na 52 kilometrovej trase skončil so spotrebou 26 kWh/100 kilometrov – reálny dojazd by tak bol slabých 109 kilometrov. Stále však treba mať na mysli, že ide o mestské auto.
V meste a pri kombinovanej jazde mimo mesta s maximálnymi rýchlosťami 90 km/h sa ustálila spotreba na 16 kWh/100 kilometrov s reálnym dojazdom 178 kilometrov. To sú presne čísla dojazdu, ktoré by ste mali od malej Hondy očakávať. Po týždni s „éčkom“ (cesty po diaľnici, mesto, mimo mesta) sa mi dojazd spriemeroval na úroveň 165 kilometrov. 
Ak by ste Hondu e využívali len v meste tak je dojazd ok, ak však bývate niekde mimo mesta a v garáži nemáte wallbox, budete neustále bojovať s dobíjaním a využiteľnosťou auta. 
Čo sa týka nabíjania, je škoda, že Honda neimplementovala rýchlejšie a možno aj stabilnejšie dobíjanie. Na 50 kWh rýchlonabíjačke mi ukazovalo najrýchlejšie nabíjanie na úrovni 42 kWh, akonáhle sa batéria nabila na 41%, klesla rýchlosť nabíjania na 32-35 kWh...Približne na úrovni 65% klesala rýchlosť ďalej k 19 kWh. Z domácej zásuvky sa štandardne pohybovala rýchlosť nabíjania na úrovni 2,1 kWh.
Honda e má motor o výkone 113 kw (150 koní) s krútiacim momentom 315 Nm prenášaným na zadné kolesá. Elektro motor dokáže „vystreliť“ auto z 0 na 100 km/h za 8,5 sekundy, čo nie je na elektro auto práve najrýchlejšie...

 


„Éčko“ je papierovo a aj v skutočnosti pomerne zábavné autíčko, ktoré má malý polomer otáčania – necelých 4,3 metra a pomerne svižné zrýchlenie na 50 km/h. To robí z Hondy doslova motokáru do mesta. Ak chcete, tak donuty, či jemné šmyky pri výjazde so zákruty spravíte na ňom takmer hocikedy 😊 Pamätajte na to, že skúšať takéto veci by ste mali na uzatvorenom mieste a nie v počas bežnej premávky. Aj keď je Honda e veľmi zábavné auto, musím povedať, že elektrické Mini je kúsok zábavnejšie.

 

 

Záver


Honda výrazne oživila trh s elektrickými autami a konečne tu máme elektro auto, z ktoré srší veľká dávka štýlu. Všade kde sa „éčko“ objaví, dá rázne o sebe vedieť, že sa nejedná o „obyčajné“ auto. Na malú Hondu sa budete radi pozerať a to platí aj pre jej majiteľov aj pre okoloidúcich. Skúste sa na Hodnu e pozrieť a neusmiať sa - to jednoducho nejde. Po dizajnovej stránke vytvorila Honda neskutočne štýlové a krásne auto. Honda – palec hore!

 


Avšak nie všetko je tu 100%. Honda e má veľmi malý kufor – len 170 litrov (Škoda Citigo-e má kufor o objeme 250 litrov, Mini electric 211 litrov), ktorý dokážete ľahko zapratať menším nákupom. Dizajn sa rovnako podpísal na spotrebe, ktorá je mimo mesta pomerne vysoká a na dlhšie trasy mimo neho a na diaľnici, Honda e nie je úplne ideálna.

 


 „Éčko hopká“ aj pri rýchlosti nabíjania, ktorá by mohla o niečo rýchlejšia so stabilnejšou krivkou.
Cena za tohto drobca je aktuálne na úrovni 39,700 eur (so všetkými prídavkami) bez štátnej dotácie. S ňou sa cena dostane na úroveň 31,700 eur. Majitelia získajú štýlové auto, ktoré bude in aj za 5-8 rokov. Pamätajte na to, že Honda e je viac menej vyslovene auto do mesta.

 

 

Za zapožičanie Honda e, ďakujeme spoločnosti Honda Slovensko

Foto: Tomáš Lancz (GIM Studio)

 

Honda e – the most stylish electric car there is

co-author of English version: Ivana Macková


Sooner or later electric cars will become part of our daily lives. We simply cannot resist the change that comes with the times we live in and new ecological standards (we will not discuss whether the electric car is better than the classic one in regard of ecology…). Because of this, you can find a varied offer of electric cars and the market is still expanding.
The existing range of electric cars can be divided into two groups - those that look indistinguishable from ordinary cars and those that want to be simply different…
Honda e belongs to the second category. In fact, it is the most stylish car on the market and in this respect, BMW i3 and Tesla can't hold a candle to it (except for the Cybertruck).

 

 


Design


Retro is the first reference that will come to your mind when you notice it. Other words you can think of are cool, cute, and awesome. The design is quite difficult to describe, but the little Honda will simply put a smile on your face. When you open the door, you will say straight away that you want this car.

 


The most distinctive element is definitely the beautiful design of the front that is covered with black glossy plastic in which there are round lights with blinkers. However, a flat nose designed in this way will have an impact on aerodynamics and power consumption - but we will get to that later. There is a charging connector on the front hood (black rectangle).

 


Rear view mirrors are an absolutely unconventional element, so to be more precise, rear view cameras. These only minimally disrupt the relatively round design of the whole car. It will certainly be interesting to get used to the fact that you are not looking in the mirror, but the traffic behind you will be from a camera recording.

 

 


The rear part is almost identical in design to the front one. Honda probably won't avoid jokes about mixing front and back part. There are also hidden blinkers in the rear lights, next to which there are white lights that switch on when reversing.

 


From driver’s perspective


From the inside, the little "e" is literally a combination of retro and the future - if someone hasn't come up with a name for this yet, here we have it: retrofuture.
Honda has taken a completely different path than other carmakers, and instead of the classic shape of the dashboard or indicators, you have 5 displays here, which are located in the plane except for the ones on sides.

 

Two smaller side displays are used to transmit video from the rear view cameras, and the main three display various functions directly from the car. The display behind the wheel is used to show classic information as in a normal car (speed, battery status, range, etc.).
In the center of the display and on the right side, you can select functions like vehicle settings, on-board computer, power flow monitoring or even the image from HDMI.

 

Add in 12 V and 230 V (max. 1500 W) sockets / connectors and Honda will become ... a Multimedia Center - do you want to watch a movie, photos or play a game? Go for it! You will also be able play a Playstation in there. That is a real change compared to classic electric cars.

 


And let's not forget - it will take a while to get used to the traffic transferred from the rear-view cameras to the side displays. It is also important to get used to the fact that they have a smaller viewing angle than most rear-view mirrors.
If you want to be cool, you can also turn on the transmission of traffic from the rear camera to the upper rear-view mirror - but be careful here - the well-known fact that objects in the mirror are closer than they actually are pay twice. To be honest, I haven’t got used to it at all.
The interior is stylishly complemented by brown color - the wood on the dashboard, the center console or the brown seat belts - it looks modern and I will repeat myself again, a bit retro. Even though it's a city car, flat seats didn't suit me at all - sometimes I felt like I was sitting on a bench. Personally, I was also a bit bothered by the absence of a full central tunnel. You can open a cup holder by pulling, but there is no designated place for a phone.
If you consider the Honda navigation a bit outdated, you can connect your phone using Android Car or Apple car.

 

 


Power and range


After the first start, Honda e "scared me" - the mileage numbers showed only 132 kilometers range when fully charged. I instantly compared it to the Mini SE. Even though it is a city car, such values would be extremely low for a battery with a capacity of 35.5 kWh (the usable capacity is slightly lower, 28.5 kWh to be exact).
The WLTP consumption measurement method assumes a range of up to 220 kilometers, so the value of 132 kilometers was a bit off and was calculated from previous use. I hoped to get at least to 180 - 190 kilometers. The first ride was on the highway from the dealer in Bratislava to Galanta. I was wondering what effect the front grille will have on the car's aerodynamics and, as it turned out, Honda e doesn't enjoy the highways. Power consumption at 110 km / h stabilized at a relatively high 21 kWh / 100 kilometers. In terms of usable capacity, it would be a range of only 135 kilometers. Better not even try motorway speeds above 120 km / h.

 

When I drove from Galanta to Trnava with the intention of sports driving (maximum acceleration, highway speed 130 km / h), I ended up on a 52-kilometer route with a consumption of 26 kWh / 100 kilometers - the real range would be a weak 109 kilometers. However, it is still necessary to keep in mind that this is a city car.
In the city and during a combined driving outside of the city with maximum speed of 90 km / h, the consumption has stabilized at 16 kWh / 100 kilometers with a real range of 178 kilometers. These are exactly the numbers you should expect from a little Honda. After a week driving the "e" (highway rides, city, out of town), my range averaged on 165 kilometers.
If you only use Honda e in the city, the range is okay, but if you live somewhere outside the city and do not have a wallbox in the garage, you will constantly struggle with charging and the usability of the car.
As far as charging is concerned, it is a pity that Honda did not implement faster and possibly more stable charging. On a 50 kWh quick charger, it showed me the fastest charge at 42 kWh, as soon as the battery was charged to 41%, the charging speed dropped to 32 - 35 kWh. At about 65%, the speed dropped further to 19 kWh. The standard charging speed from the home socket was 2.1 kWh.
Honda e has an engine with an output of 113 kw (150 hp) with a torque of 315 Nm transmitted to the rear wheels. The electric motor can fire the car from 0 to 100 km / h in 8.5 seconds, which is not the fastest for an electric car.

 


"E" is quite an entertaining car on the paper and also in reality and has a small turning radius - less than 4.3 meters and a relatively brisk acceleration to 50 km / h. That makes Honda literally a go-kart for the city. You can make donuts or gentle skids with it almost any time. Remember that you should try such things in an enclosed space and not during normal traffic. Although the Honda e is a very fun car, I must say that the electric Mini is a bit more fun.

 


Conclusion


Honda has significantly revitalized the electric car market, and finally we have an electric car that is full of style. Wherever the "e" appears, it is clear that it is not an "ordinary" car. You will love to look at little Honda, and this applies to both its owners and passers-by. Try to look at Honda e and not smile - it's just not possible. In terms of design, Honda has created an incredibly stylish and beautiful car. Honda - thumbs up!

 


However, not everything is perfect here. Honda e has a very small trunk - only 170 liters (for comparison: Škoda Citigo-e - 250 liters; Mini electric - 211 liters), which you can easily fill up after a small shopping trip. The design also contributed to the power consumption, which is relatively high outside the city and is not entirely ideal for longer routes outside of it, neither it is ideal on a highway.
The charging speed is another minus for "E", it could be a bit faster with a more stable curve.
The price for this cutie is currently at the level of 39,700 euros (with all additions) without a state subsidy. With it, the price will reach the level of 31,700 euros. The owners will get a stylish car that will be cool even in 5 - 8 years. Remember that the Honda e is explicitly a city car.

 

 

Za zapožičanie Honda e, ďakujeme spoločnosti Honda Slovensko

Foto: Tomáš Lancz (GIM Studio)

Komentáre (5)
trader

V čom sa prejavuje brutalita tohoto auta ?

Lukáš Lancz

V dizajne...prepouzil som reakcie ludi ked hondu videli nazivo

miro

najštýlovejšie elektro auto... ako pre koho... hehe

miro

najštýlovejšie elektro auto

Augustin

hrozné a nie štýlove

Pridať nový komentár
TOPlist