Motorové vozidlá brázdiace cestné komunikácie sú už dlhší čas zvyknuté na emisné štandardy. Teraz však nastal čas zamerať sa na oblohu a emisným štandardom sa nevyhnú ani letecké spoločnosti.
Dôležitý krok vpred sa udial na včerajšom zhromaždení Medzinárodnej organizácie pre civilné letectvo (ICAO), ktorá je špeciálnym úradom OSN. Celkovo 23 krajín sveta jednomyseľne odsúhlasilo prvý štandard emisií oxidu uhličitého pre civilné letectvo.
Ak budú dohodnuté odporúčania prijaté do platnosti, potom od roku 2020 budú musieť všetky nové lietadlá spĺňať prísnejšie pravidlá ohľadom emisií oxidu uhličitého. Nové lietadlá zo súčasných modelov, ktoré sa vznášajú nad našimi hlavami už dnes, budú musieť byť prispôsobené štandardom najneskôr do roku 2023. Hraničným termínom, dokedy musia všetky lietadlá spĺňať pravidlá emisií, bol stanovený rok 2028.
Týmto rozhodnutím by sa v najbližších rokoch mohlo výrazne znížiť znečistenie ovzdušia. Podľa prvotných výpočtov by sa v rozmedzí rokov 2020 – 2040 mohol znížiť obsah CO2 o viac ako 650 miliónov ton. Pre lepšiu predstavu, takéto zníženie by sa dalo zabezpečiť, ak by počas jedného roka nejazdilo 140 miliónov áut.
Civilné letectvo je ročne zodpovedné za približne 2% celosvetovej produkcie CO2. Nejde o veľké číslo, ale v najbližších 10 – 15 rokoch sa predpokladá dvojnásobné zvýšenie počtu letov, preto sa ICAO chce postaviť k problému zodpovedne.
Zdroj: engadget
adam102
avixe
adam102
marfan
dohnalik
MQ
Ján Kisty