EN

Intel ruší Larrabee, sústredí sa na integrované grafické čipy

Intel odložil vydanie svojej diskrétnej grafickej karty Larrabee už dávnejšie na "neurčito", teraz prichádza správa, že v dohľadnej dobe niekoľkých rokov žiadnu kartu na trh neuvedie. Namiesto toho sa sústredí na integrované riešenia.Príbeh Larrabee sa začal už pár rokov dozadu, na papieri vyzerala architektúra veľmi zaujímavo - veľký počet "zrecyklovaných" jadier zo starších Pentium procesorov, s úpravami pre vektorové výpočty - všetko na čipe určenom ako konkurencia pre programovateľné jadrá on nVidie a ATi.
Intel samozrejme má prostriedky na vývoj, no ten celkom jasne nenapĺňal očakávania a termíny. V decembri minulého roka sme už síce mohli vidieť predprodukčné vzorky v akcii, no pri tej príležitosti bolo aj oznámené, že Larrabee sa na trh v tejto podobe nedostane a žiť bude naďalej iba v laboratóriách ako testovacia platforma.
Podľa pôvodných plánov sme už o takomto čase mali vidieť Larrabee na pultoch obchodov, odklad však posunul vydanie niekde na rok 2011.


Principiálna bloková schéma Larrabee jadra

Teraz sa z oficiálneho blog-u dozvedáme, že diskrétna grafická karta od Intel-u sa na trhu neobjaví vôbec. Teda aspoň nie v "dohľadnej" dobe. To pre Intel zrejme znamená niekoľko rokov, koľko to môže byť si odhadnúť netrúfam.

Skúsenosti a poznatky z vývoja Larrabee chce Intel využiť hlavne u viacjadrových procesorov, so zameraním na High Performance Computing, oblasť trhu kde si nVidia nasmerovala svoj biznis už s prvými unifikovanými čipmi.

Čo sa grafickej oblasti týka, Intel sa bude v najbližšej dobe sústrediť hlavne na integrované riešenia. Prioritou sú mobilné platformy a HD video, o hernej grafike zatiaľ nepadlo ani slovo.
Intel len nedávno presunul integrované grafické jadrá z čipsetov na procesory (Clarkdale, Atom), ďalšia generácia príde s architektúrou SandyBridge už začiatkom budúceho roka (očakáva sa približne dvojnásobné navýšenie grafického výkonu).


Intel sa teda (nateraz) vzdáva boja o zákazníka na trhu diskrétnych grafických kariet. Svoje úsilie sústredí na integrovanie grafických technológií do procesorov a na HPC trh. Určite je za tým vidina lepšej perspektívy úspechu, ako keby mala firma konkurovať GeForce a Radeonom, ale samozrejme aj neuspokojivý vývoj samotného Larrabee.

Na pár rokov môžme na Larrabee zabudnúť, v histórii to ostáva zapísané ako pokus, ktorý skončil skôr ako vôbec začal...
Komentáre (11)
perimaster
chlapci treba brat do uvahy aj to ze kolko veci naraz vyvija intel, kolko standardov a specifikacii ma pod svojimi kridlami a ktore sa este len chysta vyvijat zatial co ine firmy len nakupuju od takych firiem ako je Intel licencie a kluce len aby mohli vobec fungovat. Takze poznatky, ktore intel ziskal pri Larrabee budu urcite pretaveny v podobe niecoho ineho a ostatny to zas bud len okopiruju aj to s nie takou ucinnostou alebo kupia licencie/kluce. A ked sa tu uz porovnava AMD/INTEL tak chcel by som vediet ake malo AMD grafiky pred fuziou s ATI. Teraz ked prebrali patenty, technologie a vyvojove strediska ATI tak machruju ale vtedy boli zahrabany v piesku a nebyt ATHLONu XP a vtedy vedlajsiemu kroku INTELU hlavne v oblasti hier tak este stale by boli na chvoste pre verejnost
Shatterhand
Ved koniec-koncov, viete ako AMD zacinalo? Vyrabalo Intelacke cipy pod ich licenciou. A az neskor sa osamostatnili. Ale je dobre, ze su ako konkurencia, lebo by sme boli v riti.
Frosty
sak sa necudujem urcite by boli este drahsie ako je Nvidia kto by to potom kupoval
Tonci20
dalo sa cakat...
like
Sak co... Aj tak podľa mna tie integrované grafické jadra do cpu sú čoraz viac zaujímavé... Hlavne ten výkon začína byt čoraz vyssi a vydrz. Čo je najväčšie plus je asi cena :) a veľmi by ma zaujimalo keby nvidia a ati spravili konkurenciu do cpu segmentu
Pjetro_de
Zaujimave IGP ma len AMD/Ati (HD3200 a HD4250) a nVidia (ION). Intel ZIADNU zaujimavu IGP este nemal, nakolko vsetky jeho IGP (super-hyper 4500 MHD ci aj ta o 1/3 vykonnejsia v Ci3/5) su stale minimalne 2x menej vykonne ako IGP riesenia AMD/Ati a NVidie. Intel NIKDY nevedel robit grafiky. Ani integrovanie! Nie to este dedikovane.
rayen11
2 Pjetro_de: mas pravdu, ze to nikdy INTEL nevedel...inu...ale nikde nemas napisane, ze to v buducnosti nebude vediet lepsie...;)
Shatterhand
Škoda ho. Keď to nejde, tak to nejde.
Archon
+ maju Intel Grafiky strašne zlu povesť , takže aj začiatok boja nVidia Ati by bol dosť ťažky , lebo už len pohlad na napis Intel a Grafika je mi aj teraz zle , ano tento pocit je prave zo strojmi kde boli integrovane Intel graficke čipy na doske . Raz sa mi pokazila grafika(R4870 512MB) a použival som potom Ati 3200 integrovanu na doske , vykon mi vo WoWku klesol o 75% ale stale sa to dalo hrať , len keď sa tam objavil dym/pozeral cez oheň , tak som mal 1-2FPS , ale inak vpohode hratelne(mam trpezlivosť na taketo veci :) ) . ale za boha si to nikdy neviem predstaviť ako by mi išly hry keby som mal aj tu najlepšiu Intel integrovanu grafiku . či by sa mi vtedy to WoW ktore som vtedy hral aj spustilo .
Archon
A ano prave tato grafika od Intel by nebola robena pre hry a určite by nebolo dva krat predavana na hranie hier , ale aj dosť velka časť podielu predaja nVidia a Ati je aj na hranie hier , a to keby nebolo tiež vporiadku u Intel (že by sa na tom nedali dobre hrať hry) , tak by dosť klesol % predaj tej grafiky oproti nVidia a Ati
passco
Je asi rozumnejsie mat vsetko pokope.. to vykonu urcite len prospeje ..
Pridať nový komentár
TOPlist