EN

Recenzia grafickej karty ATI Radeon 7500 64 MB DDR

Spoločnosť ATI je jedna z vedúcich výrobcov grafických chipov . Nvidia , ktorá sa vypustením Geforce3 postarala o poriadny rozruch a vypustením série Ti o výkon , bola vždy o kúsok vpredu. Keďže ATI zaostávala , rozhodla sa zasadiť tvrdý úder vypustením nasledovných graf. kariet : Radeon 7000, Radeon 7200, Radeon 7500, a Radeon 8500! Vzhľadom na špecifikáciu a vlastnosti , ktoré tieto karty ponúkajú , sa technológia zlepšuje s lepším modelom karty resp. vyšším číslom modelu. Spol. ProCA mi zaslala na testy model 7500 , ktorý predstavuje akúsi odľahčenú verziu modelu 8500. Radeon 8500 mal prísť na testy tiež , zatiaľ však nedošiel. Karta však nieje priamo od výrobcu ATI , ale značky SUPER. Vybavená je však až nadmieru dobre : 3,6 ns pamäte Hynix (používajú sa pri ATI Radeone 8500) , DVI Out , TV Out + káble. Poďme sa teda pozrieť , ako dopadlo 4 dňové používanie karty aj s testmi. Recenzia je rozsiahla , tak si ju užite.....

Každá spoločnosť má vlastné problémy - týka sa to nielen spol. ATI , ale aj Nvidie. História ATI je však dobre známa hlavne problémami s ovládačmi , slabou tech. podporou. Grafická karta môže byť po technologickej stránke na špičke , ale so slabou tech. podporou a neprepracovanými ovládačmi nemá na trhu šancu. Zdá sa však , že sa ATI poučila a s novou sériou produktov prichádza lepšia podpora , ovládače a starostlivosť o zákazníkov. A musím už na začiatku recenzie povedať , že zlepšenie v tomto smere je viac ako viditeľné.

Ak ste čakali obrázky karty , ktorú som testoval - opäť Vás sklamem. Na digitálny fotoaparát zatiaľ nie sú prostriedky a na zapožičanie sa nikto nesnažil. Škoda....možno po novom roku.

Môžeme to však nahradiť týmto obrázkom na ktorom je Radeon 7500 priamo od ATI. Testovaný model bol v podstate rovnaký - akurát pamäte boli 3,6 ns Hynix , vetrák rovnaký a ešte som si všimol jeden rozdiel. Na obrázku si všimnite čierne kondenzátory s 3 bodkami na vrchu. Na testovanej karte sa nachádzali 3 ks , kým na originálnej 2 ks.

S akými vlastnosťami teda prichádza nová ATI Radeon 7500 :

-        postavená na Radeon 7500 GPU (RV200)
-        64 MB DDR pamäte
-        podpora dvoch monitorov (klasický vstup+výstup DVI) a Video Out 
-        plná podpora DirectX a OpenGL
-        Charisma Engine  pre T&L 
-        Renderovací engine založený na technológii Pixel Tapestry
-        Technológia Hyper Z pre dokonalú správu priep. pamäte
-        HW DVD dekóder priamo v chipe
-        Max. rozlíšenie 32-Bit a 2048x1536

a detailne :

CHARISMA ENGINE™
HYPER Z™ technology
PIXEL TAPESTRY™ architecture
VIDEO IMMERSION™ technology
Integrated Transformation, Clipping and Lighting
Twin Cache Architecture
SuperScalar Rendering
Single-Pass Multi-Texturing
True Color Rendering
Triangle Setup Engine
Texture Cache
Bilinear/Trilinear Filtering
Line & Edge Anti-Aliasing
Full-Screen Anti-Aliasing
Texture Compositing
Texture Decompression
Specular Highlights
Perspectively Correct Texture
Mapping
Mip-Mapping
Z-Buffering and Double-Buffering
Emboss, Dot Product 3 and Environment bump mapping
Spherical, Dual-Paraboloid and Cubic environment mapping
Fog effects, texture lighting, video textures, reflections, shadows, spotlights, LOD biasing and texture morphing

Pozrieme sa teda na vysvetlenie nových technológií , ktoré prináša ATI Radeon 7500 :

CHARISMA ENGINE :

Za vlastným názvom Charisma engine (tým myslím , že tento názov si vymyslela sama ATI) sa skrýva TCL engine transformation , clipping , lightning. Pojem sa dá vysvetliť aj takto : radšej než nechať , aby procesor urobil všetky kalkulácie , silný engine urobí všetky komplexné kalkulácie TCL (transformation , clipping , lightning) pre 3D scénu. TCL je priamo naviazaný na určitý počet polygónov , ktoré bude scéna obsahovať. Hoci je Charisma Engine je veľmi silným a rýchlym geometrickým systémom , ak chceme aby bola daná scéna čistá a  jemná - počet polygónov sa zvyšuje a zaťažuje. Pozrite si detailne vrchná obrázok s gorilami. Objekt na pravo s väčším počtom polygónov je oveľa jemnejší a realistickejší , ako objekt na ľavo s menším počtom polygónov. Zavedenie silných TL inštrukcií , ako Charisma engine je krokom k hrám , ktoré budú realistické a rýchle. 

Bežnou cestou , akou vytvárajú programátori charaktery v hrách , je použitie animácie skeletu - kostry. Animácia skeletu znamená , keď je telo charakteru zložené zo sérií kostí , ktoré programátori môžu animovať a tým pádom znížia objem práce o celých 70 percent. No animácia skeletu má svoje muchy. Keď sa kosti hýbu  , vytvorí sa medzi jednotlivými kosťami medzera , ktorá je vidieť. Na charaktere sa to prejaví v podobe menšej hranatosti. Charisma Engine aj tu pomáha - používa techniku zvanú SKINNING  , ktorá vyplní medzery , pekne ich vyhladí. Výsledkom je to , že charakter už nieje malá hranatosť , ale pekné oblé tvary.

Architektúra Pixel Tapestry :

Niečo podobné , ako Charisma Engine. Pixel Tapestry už bola zahrnutá v starých Radeon kartách. Je to ATI-n renderovací engine , a je to v podstate systém , ktorý "nakladá" textúry na drátený objekt , na vytvorenie realistického objektu , alebo charakteru. Veľa hier využíva multitexturing , čo znamená , že máte na objekte poskladaných viac textúr na seba (bump map., light map....). Veľa grafických kariet vie vytvoriť 1 alebo 2 textúry v 1 takte , kým systém Pixel Tapestry od ATI vie vytvoriť 3 nezávislé textúry , čo vlastne poriadne znižuje renderovací čas. 

Hyper Z: 

Hyper Z je technológia od ATI pre dokonalú správu priep. pamäte , ktorá je veľmi dôležitá. S taktovanou pamäťou na 230 Mhz DDR , sama pamäť o sebe vie preniesť dáta do 7,4 GB/s. S Hyper Z technológiou , pamäť je trošku napumpovaná - asi o 20 percent a efektívne prenesie až 8,8 GB dát sa s. Veľmi dobré....

Architektúra dvojitého zobrazenia (Dual Display Architecture) :

ATI Radeon obsahuje dva prevodníky RAMDAC , ktoré fungujú na 350 Mhz.  To znamená , že vie obsiahnuť 2 monitory na jednej karte. Užívatelia teda môžu hrať na jednom monitore hru , pokiaľ na druhom (v tom istom čase) budú mať klasickú plochu napr. Windows. Okrem toho Radeon 7500 obsahuje aj DVI-I vstup pre LCD , klasický výstup pre analógový monitor a Super VHS (S-Video) výstup pre TV , alebo Video. Túto technológiu obhospodaruje balíček softwaru od ATI pomenovaný  pekne - HYDRAVISION. 

Toľko teda k technológiám ......

SUPER ATI Radeon 7500 opis , inštalácia , ovládače a 2D obraz

ATI Radeon 7500 došla v celkom peknej krabici , ktorá obsahovala samotnú kartu , 1xCD s ovládačmi , 3ks káblov , čo ma potešilo (klasický kábel na pripojenie k videu , redukcia s S-Video na Cinch a potom cinch - cinch.) Našla sa aj redukcia z DVI-I na klasický analóg , čo poteší dvojnásobne. Teda výbava , ako sa patrí nato , že karta je od neznámeho výrobcu SUPER.

Karta je vybavená veľmi dobrými TOP pamäťami Hynix 3,6 ns (64 MB DDR) , ktoré sú používané na najsilnejšej karte od ATI - Radeon 8500. Teoreticky by mali zvládnuť min. 550 Mhz DDR frekvenciu , no sú ohlasy , že sa dosiahlo aj 600 Mhz :) Heatsink aj s vetrákom je klasický - priamo od ATI. Možná nepoteší , že heatsink je ku GPU prilepený.

Po zasunutí do AGP slotu a naštartovaní PC sa karta ohlásila bez problémov a bez nich sa nabootovalo až do systému Windows XP Prof. CZ. Vložil som CD s ovládačmi , pričom na túto časť som bol veľmi - veľmi zvedavý.

Na moje prekvapenie sa na CD nachádzali najnovšie ovládače (porovnával som s inetom) ako pre systém Windows XP , tak ja pre Win9x/Me a 2000. Inštalácia celého balíku aj s Hydravision prebehla bez problémov a po reštarte som mohol začať testovať , pozerať a ladiť......

Táto fáza prebehla bez problémov , čo naznačuje , že ATI sa predsa len priučila a konečne dala do obehu ovládače , ktoré nerobia už pri inštalácii problémy. 

Vo vlastnostiach grafiky Vám pribudne niekoľko panelov , kde si budete môcť nastaviť vlastnosti pre rozhrania OpenGL , Direct3D , farby a mnoho iného. Pozrite si obrázky :

 

 

Pri rôznych nastaveniach , kombináciách sa všetko dialo bez problémov. Ovládače z hľadiska vypracovania nastavení si zaslúžia pochvalu , aj keď ladičov by potešilo viac možností na vyladenie. Chýba napr. panel na pretaktovanie. 

Obraz 2D musím ohodnotiť ako perfektný.  V porovnaní s ATI Radeonom 7500 podáva moja vlastná MSI Geforce2 MX v 2D veľmi zahmlený obraz :(. 

Zostava a testy

Na testovanie som použil nasledujúcu zostavu , pričom v nej bol zahrnutý aj procesor AthlonXP 1900+ , ktorý tiež zapožičala spol. ProCA. Ten by mal byť pre túto kartu až dosť dostačujúci - teda karta nebude limitovaná slabým výkonom CPU.

AMD CPU AthlonXP 1900+ (1,6 Ghz) , Titan D5TB chladič , MSI K7T Turbo Raid (Bios 3.1) , 3x128 MB PQI Pamäte , SUPER ATI Radeon 64 MB DDR , 15 GB MAXTOR 7200 rpm HDD , CD-Rom Teac 32X + CD-RW Sony , Zyxel USB modem , 300W zdroj EC.

ATI Radeon 7500 je z výroby taktovaná na 270 Mhz jadro a 240 Mhz / 480 Mhz DDR pre pamäte.

Ovládače : pre Windows XP 6.13.3276  , DirectX 8.1 , VIA 4in1 4.36 

Použité testy :

Pre Direct3D : 3D Mark 2000 , 3D Mark 2001 

Pre OpenGL : Quake3 Arena v.1.17 ,  , Village Mark

Dôležité sú výstupy z programov : D3DInfo a GLinfo , ktoré Vám doslova hodia na obrazovku , čo podporuje karta v Direct3D a pod OpenGL (tým myslím podporu rôznych formátov textúr a veľa, veľa iných vecí - výsledky si môžete sťiahnuť.)

3D MARK 2000

1024x768x16 , noAA

Výsledky štandardného testu v rozlíšení 1024x768 - všimnite si hlavne hodnoty Multitextúringu. Výsledok však nieje nič extra....

3D Mark 2001

1024x768x32 noAA , TXC 

Z výsledku v 3D marku 2001 som tiež nebol potešený. Pre porovnanie som v detailoch pridal aj výsledok z testu MSI Geforce 3. Na ľavej strane je ATI Radeon 7500 a na pravej Geforce3. Aby som nezabudol pri teste Geforce3 však bol použitý slabý procesor - len 933 Mhz Duron. Poslabší bol hlavne test Point Sprites (točiaci sa kôň) kde obraz doslova stál. Aj tu som čakal hodnoty aspoň nad 4000 bodov , keďže na iných serveroch sa pohybovali bez pretaktovania na hranici okolo 4500 bodov.

Quake3 Arena v. 1.17

Testoval som pri nastavení HIGH , bez AA s kompresiou textúr v deme001. Výsledky potešili (3x testované a spriemerované):

640x480x32 143,9 Fps
800x600x32 133,6 Fps
1024x768x32 91,3 Fps
1280x1024x32 75,8 Fps

ATI Radeon 7500 si poradilo v OpenGL veľmi dobre - 76 priem. snímkov na rozlíšenie 1280x1024x32bit a detailoch HIGH je veľmi dobrý výsledok.  

Village Mark

Výsledok z Village Marku. Zaujímavým zistením bolo to , že  rozdiel medzi 16 a 32 bit hĺbkou bol minimálny - 2 Fps. Všimnite si podporu 3 vrstvého multitextúringu. Geforce3 mala v tomto teste hodnotu 56 Fps. Samozrejme však nemôžem porovnávať Geforce3 a ATI Radeon 7500 , skôr s ATI 8500.

GLIDE Info

Uložený výstup z programu si pozrite tu

D3D Info

D3D Info je veľmi dobrá utilitka , ktorej výstup v html kliknite tu

 

Pretaktovanie

Dostávam sa k pretaktovaniu karty. Prvé správy , ale nielen tie , ale aj tie aktuálne hovoria o veľmi dobrej pretaktovateľnosti týchto Radeoniek 7500. Základom sú dobré pamäte - ak máte 3,6 ns Hynix ste za vodou (možno). Teoreticky by sa z nich dalo vytiahnuť 550 Mhz DDR , ale ako som už spomínal na začiatok dostali sa aj na 600 Mhz :)

Na taktovanie som si stiahol utilitku 3DRage Tweaker , kde sa dá nastaviť frekvencia jadra aj pamätí. Tiež sa tu dá nastaviť Timing pamätí a tiež Memory Latency (Slow , medium , fast). 

Ako som teda pretaktoval kartu ? Podarilo sa mi ju pretaktovať na 290 jadro (išlo aj vyššie) a 265 Mhz / 530 Mhz DDR pamäte , čo by malo priniesť lepšie výsledky , ale....

ALE to som musel nastaviť TIMING Pamätí na slow a MEM. LATENCY na medium. Ak som nastavil hodnoty max. obraz 2D sa kazil a nebolo to stabilné. Po testoch na max. pretaktovaní sa síce výkon dvihol (uvidíte vo výsledkoch o odstavec nižšie) , ale kvôli pomalému časovaniu sa v podstate výkon vyrovnal klasickej 240 MHz / 480 DDR frekvencii , kde však boli časovania pamätí lepšie. Hmm , no z toho som nebol potešený.

Pokúsil som sa vyladiť systém na maximum , pretaktovať kartu na maximum a testnúť to znova :

AthlonaXP 1900+ (1,6 Ghz) som nataktoval na 142 Mhz FSB , čiže na 12x142 Mhz Fsb , čo je AthlonXP 2000+ ak sa nemýlim. Kartu na hodnoty 270/265 Mhz.

 

Ako vidno slabý timing urobil svoje a rozdiel je minimálny , hoci som systém vyladil :(

V 3D Marku 2001 sa zvýšil počet bodov o 400 bodov , čo je celkom pekné , ale na iných serveroch sa hodnoty na klasickej frekvencii pohybovali na úrovni 4500 bodov , po pretaktovaní už ani nehovorím. 

Výsledky pod OpenGL teda v Quake3 a VillageMarku boli dokonca identické , ako pred pretaktovaním.

Jedna vec ma však na karte prekvapila  - bola pred aj po pretaktovaní studená v porovnaní s tým čo mi urobila hoci aj nenataktovaná Geforce3. Proste je to výhoda , keď sa karta nezahrieva a nezdvihne Vám teplotu v Case o 6 C , ako je to u už spomínanej Geforce3.

 

Zaujímavé zistenie

To pretaktovanie a časovanie / timing pamätí má prinútil k tomu , že som vyskúšal nastaviť najlepšie timingy už pri štandardnej frekvencii. Na moje prekvapenie aj tu sa už obraz , síce len zriedka rozpadával. Kde je teda problém ? Buď mali pamäte na karte (síce na štandardnej frekvencii 270/240 Mhz) už z výroby nastavené nízke timingy , lebo len tak si predstavujem to , že väčšina iných užívateľov dosiahla na štandart. frekv. hodnoty 4500 b v 3Dmarku 2001. Buď je karta chybná (ale nezdá sa mi) a preto nevie pri štandart. frekv. zvládnuť timingy , ktoré by mala. Alebo je to tak urobené naschvál od výrobcu. Ako hovorím , snažil som sa vymačkať z karty , čo sa dalo (mal som na to aj výkonný systém) , ale nepodarilo sa.

 

Zhodnotenie v hrách a kvalita 3D obrazu

Kartu som skúšal v hrách ako NHL2002, Baldurs Gate, Quake III , Return To Castle Wolfenstein , Aliens vs. Predators 2 , Red Faction , Comanche 4 a musím povedať , že vo všetkých bol framerate (počet snímkov za sekundu) aj pri najlepšom nastavení detailov (nielen v hre , ale aj v samotných ovládačoch ) taký dobrý , že som nepocítil ani jedno vážne cuknutie. 

Kvalita obrazu 3D (pri nastavení max. detailov hre aj v ovládačoch OpenGL)  napr. v hre Return to Castle Wolfenstein bola neskutočná , hlavne keď porovnávam s obrazom napr. mojej Geforce2 Mx. Pár obrázkov som Vám prihodil môžete porovnávať : nastavenie 1024x768x32 , všetky det.  na max. , 4xAA . A predstavte si , že sa to hýbe bez jediného cuknutia :

  

Ostatné testované hry boli na tom rovnako , žiaden zásek , problémy , vypadávanie textúr , proste bez problémov. Predsa len vedia v ATI vyrobiť kvalitné ovládače , čo je len a len dobré.

Pri výkone , ktorý karta podávala v hrách som si ani nejako nevšimol vec , ktorú som spomínal v sekcii zaujímavé zistenie. Proste všetko šľapalo tak rýchlo , že taktovať ani nemalo zmysel.

 

Záver

Celkovo mám z karty , ktorá mi prišla na testy v rozpakoch. Na jednej strane sa mi ju nepodarilo vyladiť/ nataktovať tak , ako by si to každý poriadny ladič prial , na druhú stranu v hrách , kde sa výkon prejaví , som nepociťoval , žeby karta bola od výrobcu nejako krátená na výkone (viz. timingy pamätí). Poďme ju však zhodnotiť

+ super 2D obraz , veľmi kvalitný 3D obraz , ovládače , karta sa nezahrieva , DVI-I výstup , Dual Display Architecture (možnosť 2 monitorov), software Hydravision , pamäte 3,6 ns , cena

- slabé resp. čudné pretaktovanie ???

Cena karty sa pohybuje okolo 7200 Sk s DPH , čo nieje veľa vzhľadom na to , aký výkon karta poskytuje a aké má vybavenie. Predsa len 2 monitory na jednej karte je veľmi dobrá vec.

ODPORÚČAM však radšej kupovať Radeony 7500 , ktorých výrobca je priamo ATI . Proste žiadne MANLI , ktoré asi nejdú dobre taktovať , hoci majú aj dobre pamäte. Čo som čítal recenzie , tak originál od ATI s 3,6 ns pamäťami ide veľmi pekne pretaktovať - bez problémov na 550 Mhz DDR a niektoré kúsky aj na 600 Mhz DDR.

Na záver by som ešte chcel povedať , že Nvidia dostala v týchto kartách vrátane ATI Radeonu 8500 viac ako dobrého konkurenta. Posledné ovládače sú na úrovni , výkon tiež , vlastnosti sú lepšie (myslím hlavne podporu 2 monitoroc , DVI-I výstup) a aj cena je lepšia.

Pridať nový komentár
TOPlist