EN

SLI v mainstream-e

Tak, ako asi každý druhý pravidelný návštevník stránky pretaktovanie.sk, aj ja priebežne uvažujem o vylepšení (upgrade) svojho „kompíka“ (dalej iba PC). Niekto je zaťažený na kvalitnú základnú dosku, iný na rýchly procesor... Ja vyťažujem svoje PC naplno jedine pri hrách a tak niet divu že som zaťažený práve na FPS a body v aktuálne najnovšom 3D Mark-u. Moja grafická karta GeForce rady 6800 (jadro NV41) už nejakú dobu nepatrí do high-endu. Po neúspešnom pokuse predať moju ročnú MSI NX6800 TD256E som sa rozhodol trochu zaexperimentovať – vyskúšať SLI. Vdaka novším ovládačom Forceware (dalej iba Fw) je potreba na „spárovanie“ grafických kariet od nVidie len dve spoločné vlastnosti – zhodné jadro a rovnako veľká pamäť grafickej karty. To že musia byť obidve pre zbernicu PEG(PCI Express Graphics) je samozrejmé. Podarilo sa mi zohnať kartu Leadtek Winfast PX6800 TDH. Je to jediná, v súčastnej dobe u nás zohnatelná karta s čipom NV41. Reklamu by som síce robiť nemal, ale kedže jediný obchod, ktorý túto kartu ešte má na predaj je sponzorom súťaže v casemodding-u na tomto portáli, tak by som mu mohol spraviť reklamu – je to Alzasoft. ...

Porovnanie kariet a inštalácia SLI

Skôr ako som spustil PC s obidvomi kartami bolo treba otestovať samostatne novú kartu od Leadtek-u. Moje prvé dojmy z tejto karty sú poznačené značnou hlučnosťou jej chladiča, hravo prekoná aj chladič čipsetu a to už je čo povedať, pri non-stop prevádzke je to dosť nepríjemné.
Frekvencie som z nej dostal 430/850 MHz, čo znamená 2314 bodov v 3D Mark-u 06. Zaujímavé bolo (aspoň pre mňa), že pri vyššej frekvencii mi neprešiel ani test v ovládači Fw (ten ktorý sa musí absolvovať vždy pred aplikovaním novo nastavenej frekvencie). S tým som sa nikdy nestretol. Pri taktovaní predošlých kariet to bolo vždy o tom istom – vysoká frekvencia jadra = mrznutie, vysoká frekvencia pamätí = artefakty. Dokonca som sa s ňou raz dostal do takého stavu, že akákoľvek zmena frekvencie, iná než default nastavená v BIOSe, spôsobila neprejdenie tohto testu. Pomohol až reset PC. Vrátim sa späť k frekvenciám. Moja staršia karta od MSI s takýmito frekvenciami nemá problém, tá zvláda 440/860 MHz pri hrách z minulého roka (BF2, Q4, F.E.A.R.), pri starších hrách(D3, Far Cry, HL2) zvláda jadro 460 MHz a 3D Mark 06 mi dovolí frekvencie až 470/886MHz, čo znamená 2429 bodov pri frekvencii procesora 2,5GHz.


Pre SLI zapojenie som zvolil frekvencie 425/850MHz. Nainštaloval som obe karty, prehodil SLI selector a nastavil BIOS. Nevšimol som si, že treba zapojiť prídavný molex konektor do dosky, doska aj zdroj to zvládli aj bez tohto prídavného napájania. Neskôr som si ten konektor všimol vdaka červenej LED-dióde, ktorá je tam práve na tieto účely. Pri bootovaní BIOSu s oboma kartami som bol upozornený na neprítomnosť SLI mostíka, nevenoval som tomu pozornosť, ved BIOS nemôže vedieť že ovládač Fw už nepotrebuje tento mostík medzi kartami. Ale ked mi podobnú hlášku vypísal aj tento ovládač po nabehnutí Windows, preventívne som mostík zapojil. Po nabehnutí operačný systém(dalej len OS) zdetekoval novú grafickú konfiguráciu a podľa návodu ku karte od Leadtek-u som nechal OS nainštalovať ovládače automaticky. Z pre mňa nepochopiteľných príčin mi inštalátor niekoľkokrát vypísal že nevie nájsť potrebné súbory (nv4_disp.dll, nv4_mini.sys, nvcpl.hlp atd.). Tu sa netreba nechať zaskočiť, lebo všetky tieto súbory sú už na disku z predchádzajúcej inštalácie Fw, len treba vedieť kde hľadať. Aj napriek tomu, že podľa manuálu je týmto inštalácia ukončená, odporúčam preinštalovať Fw. Rozdiel je napr. v tom, že pred reinštaláciou je možné nastaviť režim vykresľovania iba Multi-GPU, Single-GPU a SLI-Antialiasing, po reinštalácií je možností viac : Auto-select, Alternate frame rendering, Alternate frame rendering 2, Split frame rendering, Single-GPU a SLI Antialiasing.
O rozdieloch vo vykresľovaní len stručne : AFR – jedna karta vykresľuje párne snímky a druhá nepárne snímky AFR2 – by malo byť novšie a rýchlejšie(rádovo pár FPS) SFR – hornú polovičku vykresľuje jedna karta a spodnú druhá SLI Antialiasing– špeciálny SLI mód využívajúci takpovediac „dual-core“

Pre bližšie informácie navštívte google, ja by som len opisoval zo zahraničných serverov a to v žiadnom prípade nechcem robiť. Aby som Vám hľadanie uľahčil – nech sa páči pár linkov :
http://www.kickbuttcomputers.com/specs/sli.asp
http://www.beyond3d.com/reviews/nvidia/sli/index.php?p=04

Taktovanie pri SLI

Pri prvom spustení 3d Mark-u 06 s obidvomi kartami som mal nastavené frekvencie 400/800 MHz z ovládača Fw. Výsledok bol celkom pozitívny 3364 bodov. Ale vyskytol sa problém – v priebehu testu na chvíľku vyskočila frekvencia jadra nad frekvenciu nastavenú vo Fw, priebeh som sledoval v Rivatuner-i.

Upravil som nastavenia Rivatuner-u pre lepšie odchytenie tohto javu a na skúšku som frekvenciu tento krát nastavil cez Rivatuner. Jav sa zopakoval. Dialo sa to pri prvom CPU teste, samovoľne prestavená frekvencia bola 460MHz – to bola frekvencia nastavená v BIOSe karty MSI. Nemôžem to tvrdiť s určitosťou ale povedal by som, že táto krátkodobo samovoľne nastavená hodnota sa nastavila iba pre kartu MSI, Leadtek karta by podľa mňa na tejto frekvencii zatuhla. Bohužiaľ nemôžem to povedať určite lebo neviem sledovať frekvenciu jadra obidvoch kariet. Čo sa dialo s frekvenciou jadra karty Leadtek mi ostáva záhadou, je možné že ostala na 425MHz alebo sa prepla na svoju default frekvenciu z BIOSu, ktorá bola v tej dobe 325MHz. Koniec koncov, je možné že zvládla tých 460MHz.

Takýto nejednoznačný stav je neprípustný, karty si nemôžu prepínat frekvenciu jadra ako sa im chce. Svoje taktovacie zámery som preto presmeroval na BIOS.
Tu sa trochu pozastavím pri programoch určených na upravenie BIOSu grafických kariet GeForce. Okrem do tej doby mne jediného známeho takéhoto programu zvaného Nibitor, som našiel na internete dalšie dva
Prvým z nich je X-Bios. Tento program nesprávne načítal textové retazce z binárneho súboru BIOSu. Na obrázku sú vidiet bludy načítané programom, súbor BIOSu bol určite dobrý. Z tohto dôvodu som tento program hned na začiatku zavrhol a dalej som sa mu nevenoval.

Druhý nájdený program teraz preskočím a opíšem program Nibitor. Tento program sa správal oveľa lepšie. S pôvodným BIOSom, stiahnutým z internetu alebo priamo z karty, problém nebol, aj ked bolo treba po každom načítaní BOISu nutné určit typ grafickej karty, pre ktorú je BIOS určený a potom dat znovu načítať dáta zo súboru BIOSu. Ked som s týmto programom išiel overit upravený BIOS, program zle načítal frekvencie. Prehodil frekvencie pre 2d a 3d a akú frekvenciu pamätí načítal? Nuž pozrite si obrázok a uvidíte sami.

Tretím programom je nVidia Bios Modifier. S týmto programom som nezaznamenal žiadny problém. Umožňuje nastaviť niekoľko frekvencií jadra – vzostupne 2D, Low Performance 3D a 3D. Ak nie je požadovaná samostatná frekvencia pre Low Perfomance 3D, tak sa použijú iba prvé dve. Skúšal som si overit nastavené frekvencie v Nibitor-e ale ten bol úplne mimo, vid. predošlé riadky. Pre každú frekvenciu sa dajú samostatne nastaviť otáčky ventilátora v percentách a aj volt-mod. Tento program vie zmeniť aj časovania pamätí karty. Bližšie informácie nájdete v readme súbore pribalenom v archíve s programom ak si ho stiahnete z guru3d.com

Ked som mal upravené BIOSy pre obe karty, mohol som sa pustit do nalievania kariet. Na bootovanie do DOS-u som musel použit, vzhľadom na to že nemám disketovú mechaniku, bootovacie CD s ovládačmi k základnej doske. V tomto smere ma potešil aj program na flash-ovanie grafických kariet GeForce - nvFlash - umožňuje flash-ovanie viacerých kariet v jednom PC. Na toto treba vedieť indexy kariet, tie sa zistujú parametrom „--list“. Výstup z programu je v mojom prípade takýto
>GeForce 6800 (10DE,00C1,1462,9841) B:01,PCI,D:00,F00
>GeForce 6800 (10DE,00C1,107D,2A0C) B:02,PCI,D:00,F00
index karty je ten prvý údaj medzi znakmi „menší ako“ a „väčší ako“(ako keby html tag)
Následne sa pri flash-ovaní BIOSu použije parameter „--index=?“ kde ?=index flash-ovanej karty.
Suma sumárum :
Prvý príkaz : nvflash.exe --list
Druhý príkaz : nvflash.exe --index=0 c:/vga_bios/msi_6800.rom
Tretí príkaz : nvflash.exe --index=1 c:/vga_bios/lea_6800.rom

Program nvflash má pre každý príkaz aj skrátenú formu, ale pri použití „-i“ (skratka --index) mi program vypísal chybu „ERROR:PCI subsystem ID mismatch“ ako keby som nalieval zlý BIOS do zlej karty. Po prepísaní krátkeho príkazu na dlhý, program chybu nevypísal a BIOS bez problémov flash-ol.

ASUS, SLI a F.E.A.R. / Testy

Majitelia základných dosiek od firmy ASUS rady A8N SLI uvažujúci o SLI by mali tento odstavec čítať povinne. O čo ide? Pri niektorých verziách BIOSov a určitých nastaveniach v nich, klesá FPS v hre F.E.A.R. na veľmi nízke hodnoty, rádovo sa vykreslí jeden snímok za niekoľko sekúnd. V in-game teste je všetko OK, dosahuje sa primerané FPS k nastaveniam hry. Na zahraničných fórach som našiel iba užívateľov s doskou ASUS A8N32SLI-Deluxe. Riešenie ktoré tam opisovali, spočívalo v nahratí konkrétneho BIOSu so špeciálnym nastavením niektorých parametrov. Konkrétne pre moju dosku som riešenie nenašiel. Skúšať inú verziu BIOSu som nehodlal po problémoch s BIOSmi po zakúpení dosky. Skúšal som nastaviť BIOS podľa informácií ktoré som získal – bez úspechu. V tejto situácii, po prebdenej noci, som sa rozhodol skončiť so SLI. Odobral som novú kartu Leadtek, prehodil SLI selector, zresetoval BIOS na default nastavenia, prestavil ho na pôvodný stav pred inštaláciu SLI a začal uvažovať nad cenou novej karty Leadtek v bazáre. Ale nedalo mi, na druhý deň som dal SLI poslednú šancu. Rutinu s inštaláciou hardware-u som spravil behom chvíle. čo je podstatné, v BIOSe som tento krát vôbec nič nemenil. Po nabehnutí OS a reinštalácii ovládača Fw som pustil F.E.A.R. – a už bolo FPS normálne, žiadne sekanie. Problém bol asi v nejakom zabudnutom parametre BIOSu, ktorý som nevyskúšal zmeniť. Alebo možno aj v zlej konštalácii iných nastavení BIOSu, ktoré som nespájal s problémom na zbernici PCI-Express. Aké konkrétne nastavenie BIOSu spôsobovalo tieto problémy som nezisťoval, som rád že mi F.E.A.R. ide. Keby som bol profesionálny recenzent a toto by bola profesionálna recenzia, tak by som sa v tom povrtal. Ale kedže PC je používané na bežné činnosti, tak som sa uspokojil s tým, že je to opravené a viac som v BIOSe nebol.
K bližším informáciám o tomto probléme ASUS-u Vám opäť poslúži google. Dva linky Vám ponúknem aj ja :
http://www.hardforum.com/showthread.php?p=1028714464#post1028714464
http://forums.vugames.com/thread.jspa?threadID=12272&tstart=0

Testy - úvod :

Zostava č. 1:
CPU – AMD Athlon 64 3500+ NewCastle @ 2,4GHz MB – Asus A8N SLI Deluxe RAM – Apacer PC3200 2x512MB 2,5-4-4-8 1T @ 440MHz GK1 – MSI NX6800 TD256E GK2 – Leadtek Winfast PX6800TDH HDD – 2xSamsung SP0512C 80GB PSU – Enermax EG465EX-VE

Zostava č. 2: CPU – AMD Opteron144 @ 2.4GHz MB – DFI Lanparty UT nF4 Ultra-D RAM - Corsair TwinX 3200XL 2x512MB 2-2-2-5 GK – Asus Extreme N7800GT HDD – Hitachi 250GB PSU – Fortron BlueStorm 400W

Syntetické testy : MadOnion 3D Mark 2001 FutureMark 3D Mark 2003 FutureMark 3D Mark 2005 FutureMark 3D Mark 2006

Herné testy : Doom3 – demo1, max. detaily Quake4 – Q4bench, high detaily Battlefield 2 – vlastne demo, max. detaily okrem textures - medium Call of Duty 2 – bench.spd, max. detaily F.E.A.R. – in-game test, nastavenia grafiky – max.(okrem double pixeling a DX8), nastavenia CPU - medium Splinter Cell : Chaoss Theory – demo z guru3d.com, max. detaily Far Cry – BenchemAll, max. detaily

Na zostave č. 1 boli testované karty rady 6800, testované boli na pôvodných frekvenciách, pretaktované na 425/850MHz, na tejto frekvencii boli testované aj v režime SLI a pre porovnanie som testoval moju pôvodnú kartu od MSI na jej maximálny stabilných frekvenciách – 440/860 MHz. Herné testy boli vykonávané na dvoch rozlíšeniach – 1600x1200 a 1280x960/1024(niektoré hry umožnovali nastaviť iba 1280x960 a iné zase 1280x1024), syntetický testy boli vykonávané na default rozlíšení, jedine 3dMark 05 bol, vdaka uvoľneniu plnej verzie zadarmo k stiahnutiu, aj na rozlíšení 1600x1200.
Grafická karta rady 7800 bola testovaná na zostave č. 2, testovaná bola na pôvodných frekvenciách a pretaktovaná na 470/1150 MHz. Na tejto zostave, kvôli LCD monitoru, nebolo možné testovať na rozlíšení 1600x1200.
Pri testoch s anzitropným filtrovaním bolo použité 16x a antialiasing bol použitý pri „single“ kartách 8xS, pri SLI režime bol použitý mód SLI Antialiasing 8x. SLI režim bol testovaný v móde AFR2.

Syntetické testy :

3D Mark 01, 03 :

3D Mark 01 – v tomto teste je režim SLI skôr na príťaž ako na osoh, môže to byť spôsobené znížením priepustnosti zbernice PEG(kvôli rozdeleniu PCI-Expres liniek). Ale aj napriek strate bodov je výkon dostačujúci na plnohodnotné hranie hier z tohto obdobia. Pri testoch karty Leadtek došlo vždy k zamrznutiu 3D Mark-u a následné prechod, do mojej obľúbenej, modrej obrazovky. 3D Mark 03 – Pri zapnutom AA a AF je výkonový nárast minimálny, ovšem na default nastaveniach sa režim SLI poriadne vytiahol. Pri testoch s kartou Leadtek sa problém s padaním opakoval.

3D Mark 05, 06 :

V 3D Marku 05 a 06 je situácia podobná ako pri 3D Marku 03 – so zapnutým AA a AF je výkon kariet v SLI režime slabý, miestami horší ako výkon „single“ kariet. Ale bez AA a AF dosahujú karty v SLI režime veľmi dobré výsledky.

Herné testy / Záver

Doom 3 :

V hre Doom 3 dosahujú karty v SLI režime dobré zlepšenie výkonu voči „single“ kartám, ale GeForce 7800GT dosahuje asi o 30% lepšie výsledky voči SLI režimu.

Quake 4 :

Pri hre Quake 4 sa SLI režim bez použitia AA a AF takmer vôbec neprejavuje, výrazne zaostáva za GeForce 7800GT. Pri zapnutom AA a AF sa SLI režim odtrhol od “single” kariet a dotiahol sa na GeForce 7800GT. Pri rozlíšení 1600x1200 a zapnutom AA a AF je výkonnostný rozdiel až 125%.

Battlefield 2 :

Okrem rozlíšenia 1280x960 so zapnutým AA a AF je výkonnostný rozdiel v Battlefield 2 v priemere 30%. Karta GeForce 7800GT v teste chýba kvôli problémom s testom. Zmerané FPS nie je úplne objektívne, lebo FPS sa zaznamenáva už pri načítavaní mapy.

Call of Duty 2 :

Nárast výkonu v hre Call of Duty 2 je minimálny, okrem rozlíšenia 1600x1200 sa zapnutými AA a AF kde je rozdiel 70%, ale FPS 9 nie je hrateľné. Od tejto hry som očakával lepšie výsledky SLI režimu, kedže ako jediná má možnosť zaškrtnúť nastavenie optimalizácie pre SLI. FPS tiež nie je úplne objektívne, lebo po načítaní mapy začne demo bežať hned ale vykresľovanie až po odkliknutí.

F.E.A.R. :

To najlepšie na koniec. Hra F.E.A.R. je, aj napriek úvodným problémom, najlepšie odladená pri režim SLI, rozdiel výkonu sa pohybuje nad 70%. voči karte Leadtek presahuje hranicu 100% pri rozlíšení 1280x960 bez AA a AF.

Far Cry a Splinter Cell :
Nakoniec sme potestovali aj tieto hry, ale len SLI režim a GeForce 7800GT.



Sumárna tabuľka výkonnostných rozdielov :

Záver :

Myslím, že po všetkých tých grafoch, môžem povedať, že technológia SLI sa do main-streamu nehodí. Až na F.E.A.R. , 3D Mark-y(pri default nastaveniach) a Quake 4(pri zapnutom AA a AF) nie je rozdiel výkonu adekvátny k cene takéhoto systému. SLI režim je pre tých, ktorým výkon aktuálne najvýkonnejšej karty nestačí. Na úplný záver si nemôžem odpustiť jedno ironické podakovanie firme ASUSTeK za týždeň plný BSOD a ponocovania.

Gogoľák Juraj(alias gogi) , spoluautor: midlet



Komentáre (3)
Gogi
niekde sa stratil graf 3DM 01 a 03!
Warrax
No, pozeram, ze voodoo2 stale rulez. :-)
Michal Kiradžiev
...pekny test ;-)
Pridať nový komentár
TOPlist