Cyklistika dlhodobo patrí medzi športy neustále bojujúce s dopingom pretekárov. V minulom desaťročí bol v profesionálnom pelotóne rozšírený biologický doping, na ktorý doplatilo množstvo elitných cyklistov na čele s Lanceom Armstrongom. V súčasnosti si pozornosť získava nový spôsob dopingu, ide o doping technologický.
Minulý víkend, na majstrovstvách sveta v cyklokrose, bol odhalený prvý prípad technologického dopingu. Len 19-ročná belgická pretekárka, Femke Van den Driessche, mala vo svojom bicykli, v sedlovej trubičke ukrytý elektromotor. Belgičanka odmieta obvinenia z úmyselného dopingu a tvrdí, že skúmaný bicykel patril jej kamarátovi a mechanik ho omylom pripravil na preteky.
Taliansky športový denník Gazzetta dello Sport spravil rozhovor s priekopníkom v tejto oblasti, ktorý tvrdí že s elektrinou sa dajú robiť väčšie zázraky ako s chémiou. Navyše technologický doping má menší vplyv na zdravie pretekárov. Novinár Claudio Ghisalberti je odborníkom na technológie využívané v cyklistike, a jeho anonymný zdroj poskytol detailné informácie o tom, ako sú elektromotory vkladané do bicyklov. Na začiatku procesu je potrebné otvoriť karbónový rám bicykla aby sa následne do neho mohol vložiť elektromotor. Potom je rám uzatvorený, nanovo sa natrie a bicykel je pripravený na používanie.
Podľa anonymného zdroja patrí motorček ukrytý pod sedlom medzi staré formy podvádzania, dnes je mechanický doping oveľa pokročilejší a niekoľkonásobne drahší. Ukrytý je v zadnom kolese a jeho cena je 200 000 €. Existujú dva typy, pri prvom sa využíva motorček, ktorý je otáčaný kľukou, druhý je elektromagnetický. Záujemca o takéto vylepšenie bicykla si u výrobcu od ktorého talianský novinár čerpal údaje musí počkať až 6 mesiacov, kým sa dostane na rad!
Výrobca pre športový denník tvrdil, že v posledných rokoch predal 1200 modifikácii s motorčekom pod sedadlom. Že keď sa tento výrobca pozeral na výsledky závodov v taliansku musel sa smiať. Dokázal by opraviť výsledky takmer každého z nich.
Takýto druh dopingu má veľký vplyv na výkon jednotlivých cyklistov. Elektromotor dokáže zvýšiť výkon od 20 až po 60 wattov, čo je dostatočne veľa na to, aby sa z priemerného pretekára stal špičkový. Profesionálny jazdec dokáže za hodinu dosiahnuť v priemere 5,5 wattu na kilogram hmotnosti, špičkový jazdec dokonca až 6,4W/kg. Práve tento rozdiel môže elektromotor zmazať a prekvapenie je na svete. Celý systém je možné spustiť pomocou diaľkového ovládania a jazdec ani nemusí zaregistrovať, že používa nedovolený prostriedok. Na konci pretekov si môže len tak pomyslieť, že mal dobrý deň.
Na základe pravidiel, ktoré vstúpili do platnosti minulý rok v januári, hrozí cyklistom pri dokázaní viny zákaz pretekania na minimálne 6 mesiacov a pokuta až do výšky 200 tisíc švajčiarskych frankov.
Zdroj: cyclingnews, cyclingpowerlab
safdasfaf
Andrejtab
Okololeziaci
jeremyOrginal
RadovanMTB
rse
kayko
klementýn