Celkovo predstavila nVidia v pondelok 5 nových mobilných grafických kariet, ktoré nesú názvy G 210M (nahrádza G 110M), GT 230M (nahrádza GT 130M), GT 240M, GTS 250M (nahrádza GTS 150M), GTS 260M a sú založené na troch GPUs - GT218, GT216, GT215. Zaraďujú sa do low-end až nižšieho high-end segmentu, pričom najvýkonnejšie riešenia zostávajú GTX 280M a GTX 260M. Na rozdiel od nich sú všetky nové GPUs založené na G200 architektúre a nie G92b. 1 Cluster teda obsahuje okrem iného 24 stream procesorov a pravdepodobne 8 texturovacích jednotiek. Oproti G200 teda žiadna zmena, čo nie je celkom "podľa plánu", keďže pôvodne mali mať GT2xx čipy 32 stream procesorov v clustry. Zrušený high-end čip GT212 mal mať 12* (8*4).
Spoločným znakom všetkých nových mobilných čipov je tiež 40nm proces u TSMC v ktorom sú vyrobené. Vďaka tomu majú pomerne malé rozmery jadier: GT218 ~55mm^2, GT216 ~95mm^2 a GT215 ~120mm^2. Jedná sa zatiaľ len o odhady na základe veľkosti package, pretože nVidia nezverejnila, ako už býva zvykom, žiadne čísla. Menší výrobný proces tiež umožnil zdvojnásobiť výkon a znížiť pritom spotrebu v 2D režime (idle) na polovicu oproti jednotlivým predchodcom.
klikni pre zväčšenie
Verejným tajomstvom sú však zlé Yields 40nm procesu, teda percento funkčných čipov na 300mm wafer a aj preto majú jednotlivé čipy pomerne nízke pracovné frekvencie, nižší počet výpočtových jednotiek ako desktop varianty. Samozrejme, prispieva k tomu tiež fakt, že sa jedná o mobilné čipy, ktoré nemajú mať vysokú spotrebu, respektívne TDP. Všetky podstatné technické detaily sú v nasledovnej tabuľke:
GeForce G 210M | GeForce GT 230M | GeForce GT 240M | GeForce GTS 250M | GeForce GTS 260M | |
Jadro | GT218, 40nm | GT216, 40nm | GT216, 40nm | GT215, 40nm | GT215, 40nm |
Počet TMUs | 8 (?) | 16 | 16 | 32 | 32 |
Počet SPs | 16 | 48 | 48 | 96 | 96 |
Frekvencia jadra | 625 MHz | 500 MHz | 550 MHz | 500 MHz | 550 MHz |
Frekvencia shader core |
1500 MHz | 1100 MHz | 1210 MHz | 1250 MHz | 1375 MHz |
Frekvencia pamäte | 800 MHz | 800 MHz | 800 MHz | 1600 MHz | 1800 MHz |
Max. kapacita VRAM, druh | 512MiB, GDDR3 | 1GiB, GDDR3 | 1GiB, GDDR3 | 1GiB, GDDR5 | 1GiB, GDDR5 |
Aritmetický výkon | 72 GFLOPs/s | 158 GFLOPs/s | 174 GFLOPs/s | 360 GFLOPs/s | 396 GFLOPs/s |
Texelfillrate | 5000 MTexels/s (?) |
8000 MTexels/s | 8800 MTexels/s | 16000 MTexels/s | 17600 MTexels/s |
Zbernica | 64bit | 128bit | 128bit | 128bit | 128bit |
TDP | 14W | 23W | 23W | 28W | 38W |
klikni pre zväčšenie
Z tabuľky nám vyplýva ďalšia novinka - podpora GDDR5 pamäti v prípade GTS 260M a GTS 250M založených na GT215. Tie nepodporoval zatiaľ žiaden čip od nVidie. Vďaka nim si vystačia aj silnejšie čipy so 128bit zbernicou a nie sú limitované priepustnosťou. Posledná novinka, ktorú nám prinášajú tieto grafické karty je zároveň najzaujímavejšou - podpora Direct3D 10.1. Potvrdili sa teda špekulácie zmienené v novinke. Oficiálny dôvod, prečo sa rozhodla nVidia pridať podporu nie je známa. S najväčšou pravdepodobnosťou stoja za tým OEM zákazníci, ktorí si potrpia na featuresete a túto podporu vyžadovali. Podporované je tiež CUDA a PhysX.
Na tom celom sú zaujímavé aj ďalšie fakty. V prezentácii/reviewers guide nových GPUs sa o žiadnej podpore Direct3D 10.1 nehovorí a pri "meetingu" sme sa museli konkrétne opýtať na danú podporu Direct3D. Oficiálne odôvodnenie nVidie je, že sa nejedná o podstatné feature, a preto nie je potrebné sa mu venovať. Domnienka, že nVidia by túto podporu najradšej zamlčala je namieste. Tento obraz dotvárajú internetové stránky nVidie venované špecifikáciám kariet, kde podporu Direct3D 10.1 nenájdete, ale až pod ďalším odkazom "features". Nečudujem sa tomu celému zatajovaniu, veď desktop varianty takúto podporu nemajú a teraz sa ukazuje, že to nebolo to najlepšie rozhodnutie. Nevieme teda ani ktoré jednotky museli byť upravené v GPU aby bola dosiahnutá podpora Direct3D 10.1 - pravdepodobne však TMUs, lebo SPs a ROPs G200 už mali potrebné schopnosti. Launch 40nm mobilných čipov máme za sebou a nasledovať budú asi 40nm desktop varianty o ktorých sme písali v novinke. Podpora posledného "update" Direct3D API je ale už teraz istá...
Zdroj: vlastný
Dawid
Mugwai
rado3105
Frosty
Gudas
rado3105
Glauko
Mugwai
Glauko
baqq
baqq
Mugwai