Na
našich stránkach ste si už mohli prečítať recenziu a výsledky testov
grafickej karty ATI Radeon 7500. Grafické karty osadené s GPU Radeon 8500 však
pomaly, ale isto nachádzajú miesto u viacerých užívateľov. Dôvodov
je viacero – porovnateľný výkon s Geforce3 Ti 500 od Nvidie, nižšia
cena. Grafickú kartu Power Magic Radeon 8500 nám na test poskytla firma
Imperio Computers. Poďme sa teda pozrieť na redakčné testy.Na našich stránkach ste si už mohli prečítať recenziu a výsledky
testov grafickej karty ATI Radeon 7500
Na
našich stránkach ste si už mohli prečítať recenziu a výsledky testov
grafickej karty ATI Radeon 7500. Grafické karty osadené s GPU Radeon 8500 však
pomaly, ale isto nachádzajú miesto u viacerých užívateľov. Dôvodov
je viacero – porovnateľný výkon s Geforce3 Ti 500 od Nvidie, nižšia
cena. Grafickú kartu Power Magic Radeon 8500 nám na test poskytla firma
Imperio Computers. Poďme sa teda pozrieť na redakčné testy.
Dizajn a výbava
karty
Karta Power Magic Radeon 8500 nám bola dodaná vo verzii s 64MB DDR
SDRAM (3,6ns pamäťe Hynix) a konektormi DVI,VGA,TV-out.
V krabici nájdeme úplne všetko čo ku karte potrebujeme: inštalačné
CD s ovládačmi, CD s PowerDVD 3.0, redukciu DVI na
VGA, redukcia
S-VIDEO na kompozit, kompozit kábel a S-Video kábel. Recenzia je dosť
rozsiahla a preto prajem príjemné čítanie.
Každý výrobca má svoje problémy ,ktoré sa vzťahujú aj na ATI či
nVIDIA a ďalšie. História
ATI je však dobre známa hlavne problémami s ovládačmi , slabou podporou.
Grafická karta môže byť po technologickej stránke na špičke , ale so
slabou podporou a neprepracovanými ovládačmi nemá na trhu šancu. Zdá sa však
, že sa ATI poučila a s novou sériou produktov prichádza lepšia podpora ,
ovládače a starostlivosť o zákazníkov. A musím už na začiatku recenzie
povedať , že zlepšenie v tomto smere je viac ako viditeľné.
Vlastnosti
a podpora
-GPU
plne podporuje rozhranie a funkcie DirectX 8.1 a OpenGL 1.3
-samozrejmá
je podpora HW T&L
-HyperZ
II-hardvérová kompresia dát, ktorá urýchľuje prenos a zvyšuje výkon-
priepustnosť až 8,8 GB/s
-Charisma
Engine II-t.j. podpora HW T&L –dokáže spracovať maximálne 75 miliónov
polygónov za sekudu
-Pixel
Tapestry II-dokáže spracovať 2,4 Gigatextelov za sekundu pri 32 bitovej hĺbke
farieb.
-HW
podpora prehrávania DVD
-TRUFORM-nová
technológia od ATI, ktorá zaobľuje hranaté tvary pri hrách, ktoré majú
implementovanú túto podporu - napr. Serious Sam 2, alebo Myth III
-Smart
Shader- balík pixel a vertex shader podpory
-Video
Immersion II- podpora vysoko kvalitného výstupu a signálu na TV, alebo
monitor, prip. DVI
-SMOOTH
VISION-HW antialiasing - vyhladzovanie hrán až do 6xAA v rozhraní OpenGL
aj Direct3D.
-350
MHz RAMDAC umožňujúci rozlíšenie 2048x1536/ 32 bit pri 85 Hz
Ostatné
funkcie
Okrem
spomínaných funkcií Truform, Smartshader, Pixel Tapestry tu máte ešte výstup
v podrobnejších funkciách GPU Radeon 8500 :
- SuperScalar
Rendering
- Single-Pass
Multi-texturing
- 32
bitový rendering
- Texture
Cache
- Bilinear/Trilinear
Filtering
- Line
& Edge Anti-aliasing
- Full-Screen
Anti-aliasing
- Texture
Compositing
- Texture
Decompression
- Specular
Highlights
- Perspectively
Correct Texture Mapping
- Mip-Mapping
- Z-buffering
a Double-buffering
- Emboss,
Dot Product 3 and Environment bump mapping
- Spherical,
Dual-Paraboloid and Cubic environment mapping
- Dymové
a hmlové efekty, nasvietenie textúr, video textúry, odrazy, tiene, bodové
svetlá, LOD biasing a morfovanie textúr.
To
v čom bola ATI stále jedničkou je práca vo vysokých rozlíšeniach a v 32
bitoch, pričom rozdiel výkone medzi vysokým rozlíšením (1024x768) v 32
bitoch a nízkym rozlíšením (800x600) v 32 bitoch je doslova minimálny.
Podrobné
vysvetlenie jednotlivých funkcii nie je zbytočné, no všetky sú vysvetlené
v recenzii na ATI Radeon 7500, ktorú si môžete prečítať tu. Jediná
funkcia, ktorá nebola v recenzii Radeon 7500 spomenutá je samozrejme
TRUFORM. Túto funkciu má jedine ATI Radeon 8500. Poďme si teda vzsvetliť, o čom
je teda funkcia TRUFORM
TRUFORM
Truform
je technológia, ktorá sa donedávna nachádzala iba v profesionálnych
kartách. Truform engine umožňuje zaobliť povrch klasických plochých 3D
„trojuholníkovitých“ objektov. V praxi si to môžete pozrieť v hrách,
ktoré túto technológiu podporujú (Serious Sam 2, Return to Castle
Wolfenstein), ale výsledný efekt nie je až taký viditeľný.
Kvalita 2D
zobrazenia a frekvencie
Veľa užívateľov
si pri výbere novej grafickej karty zakladá na kvalite v 2D zobrazení a
ako iste viete, ATI patrí v kvalite 2D zobrazenia medzi špičku (spolu s Matroxom).
Obraz bol čistý a ostrý aj vo vyšších rozlíšeniach 1280x1024. Na
rozlíšenie od 1600x1200 by však trebalo kvalitnejší 21 palcový monitor,
pretože až tam by sa ukázala kvalita zobrazenia vo vysokom rozlíšení. Pre
Vás, ktorí máte 17 a 19 palcové monitory a potrpíte si na kvalitu
2D obrazu je ATI Radeon 8500 správnou voľbou.
Rozlíšenia
a frekvencie v 2D móde:
Monitor Resolution |
Hz
|
640x480
|
200
|
800x600
|
200
|
1024x768
|
200
|
1152x864
|
200
|
1280x1024
|
160
|
1600x1200
|
120
|
1920x1080
|
120
|
1920x1200
|
100
|
1920x1440
|
90
|
2048x1536
|
85
|
Konfigurácia a Testy
Na testovanie som mal dostatočné množstvo času, pričom som si
nenechal újsť aj test kvality TV výstupu a HYDRAVISION.
Zostava:
Intel
Pentium 3 733@813, Abit BX133-RAID, 256MB SDRAM PQI 133,
HDD 30GB
Fujitsu ATA100 /5400rpm, SB Live! 5.1, Creative DVD 12x
Použité
testy:
3Dmark2000,
3Dmark2001, 3Dmark2001SE,vilagemark + výstupy z programov OpenGL a Direct3D
info.
Testovanie
prebiehalo na op.systéme Win98 druhá edícia + ovládače dodané s kartou.
Je pravda ,že Radeon 8500 pri tejto konfigurácii nebehal na maximum, na
druhú stranu boli výsledky veľmi slušné ,ak porovnávam napr. grafickú
kartu s Geforce 3 TI 500 na výkonnejšom systéme, ako mám ja.
Ako prvý test som zvolil 3Dmark 2000, pričom test prebehol bez problémov.
Ďalej pokračoval test 3Dmark2001 a jeho posledná verzia 3Dmark2001
Second Edition. Veľkým problém som však mal v teste
Advanced Pixel Shader. Akonáhle mal program vykonať spomínanú časť
testu, ukončil sa, pričom informácia o príprave testu ostala na
obrazovke. Nepomohlo už nič, len reštartovanie PC. 3Dmark2001SE som skúsil
otestovať aj s najnovšími ovládačmi, ktoré sa mi však vôbec nepozdávali
a dosť znížili výkon grafickej karty.
Tak
a tu sú výsledky testov ale jeden podstatní bude určite Vám chýbat z Quake
3 ktoré sa mi nepodarilo uložiť.
Testovanie
TV-OUT
Veľa užívateľov zaujíma televízny výstup, ktorý je v podstate
veľmi dôležitý. ATI používa na komunikáciu známy a kvalitný Rage
Theater čip, ktorý má na starosti nielen TV výstup, ale aj obsluhu DVI
rozhrania. Kvalitu nemožno poprieť a porovnávať z menej kvalitnejšími
čipmi, ktoré sa používajú pri NVIDIA kartách (Conexant) nie je veľmi seriózne.
Jednoznačne vyhráva ATI. Každý z Vás je však určite zvedavý ,že či
samotný TV- OUT výstup dokáže fungovať aj na rozlíšení 1024x768. Mám
pre Vás potešujúcu správu – TV-OUT na ATI Radeon 8500 od PowerMagic,
funguje pri rozlíšení 1024x768 no aj tu je však malý háčik. Pýtate sa aký?
Aspoň u mňa sa stala nasledujúca vec: pokiaľ som mal nainštalované originál
ovládače dodané na CD, TV
výstup išiel bez problémov. Ak som však použil novšie ovládače,
maximálne rozlíšenie sa zredukovalo na slabé rozlíšenie 800x600. Po
menšom laborovaní a hľadaní odpovede som sa na maďarskom fóre dočítal
,že niekde v registroch treba prepísať hodnotu TV výstupu z 800x600
na 1024x768. Potom by malo rozlíšenie 1024x768 fungovať opäť bez problémov.
Čo bol však problém bolo umiestnenie hodnoty, ktorú trebalo zmeniť. Tak som
sa pustil do prehľadávania registrov, ale čo čert nechcel po 4 hodinách
hrabania sa v registroch som nenašiel nič. Teda tí, ktorí túžia po
rozlíšení 1024x768 nech vyskúšajú pôvodné ovládače, dodané na CD,
alebo skúsia nájsť hodnotu v registroch.
Po neúspechu
hľadaní v registroch som sa pozrel na tech. HIDRAVISION. Ide o možnosť
mať z 1 PC výstup na 2 monitory. V praxi to znamená to, že pokiaľ
na 1 obrazovke pracujete vo Worde na druhej Vám beží film. Doma som mal však
iba jeden monitor a nastala otázka, ako sa pozrieť na to že či vlastne
fungujú oba výstupy. Riešenie bolo jednoduché. Zasuniete redukciu DVI-VGA do
DVI konektora na karte a aktivujete HIDRAVISION čiže výstup na oba
monitory. Počas chodu počítača potom odpojíte monitor z jedného
konektora a pripojíte na konektor druhý. Ešte
v pôvodnom zapojení Vám odporúčam spustiť napríklad nejaký
ten DivX film a až potom prepnúť na konektor druhý. Čo sa vlastne
stane? Zobrazí sa Vám prázdna plocha pri ktorom si môžete opäť spustiť
DivX film, alebo inú aplikáciu . Takto môžete na jednom PC v podstate
robiť súčasne dve rôzne veci. Podmienkou je mať dve monitory. Pre zaujímavosť
uvádzam aj zapojenie redukcie z DVI na VGA konektor.
Záver
Na záver by som chcel povedať ,že pri kúpe novej grafickej karty je
veľmi rozumné rozmýšľať nad grafickou kartou založenou na GPU Radeon
8500. Len ak si vezmeme do úvahy koľko stojí Geforce 3 TI500 a Radeon8500,
tak jednoznačne by som povedal, že ATI vytvorila poriadneho konkurenta nVidii.
To však nehovoríme ešte o ATI Radeone 8500 Le, ktorý je lacnejší ako
plná 8500, no od nej sa líši iba taktom, ktorý sa dá väčšinou dvihnúť
na hodnoty plnej Radeon 8500. Určite ste si všimli, že som nezaradil do hlavného
článku odstavec o pretaktovaní karty. Nezaradil som ho z mnohých dôvodov
– jednak sa mi zapáčilo taktovanie grafických kariet až teraz – po
nataktovaní mojej GeForce2 Pro. Hlavným dôvodom však bola podobná skúsenosť
z taktovania, ako pri Radeone 7500, ktorú testoval GABO. Pri nadvihnutí
frekvencie len o 3 MHz sa obraz rozpadol a pomohol iba reštart. Je
pravda, že som pamäte nechladil, ale čakal som trošku vyššiu odolnosť.
Podľa mňa by sa však po aplikácii vhodných heatsinkov pamätí karta
pretaktovať dala.
Na záver
by sme chceli poďakovať firme Imperio Computers, ktorá nám zapožičala túto
kartu na testy.
Pridať nový komentár