EN

Hyundai Kona EV – malá elektrická „beštia“ na každý deň

Recenzia auta na pc.sk? Sme sa dočista zbláznili? Na prvý pohľad sme sa pustili do niečoho, čo s našim webom nemá nič spoločné... Naozaj?
Keď sa pozriem na štatisticky najčítanejšie novinky, tak je Tesla a všetko o elektroautomobiloch v TOP 3 čítanosti. 
Preto som si povedal, že by dávalo zmysel pustiť sa do recenzie elektroauta. Pár krát som  skúsil osloviť Teslu, avšak dostať sa k nim je pravdepodobne nemožné, pokiaľ nie ste auto-moto magazín. Tak isto je však možné, že si ma už po desiatkach emailoch radšej blokli 😊 Našťastie zastúpenie Hyundai pre SR má na toto iný názor a po výmene dvoch emailov som mal zrazu Konu EV dohodnutú na test.

 


Prvotné očakávania a realita

Pri prvom nasadaní do Kona EV som mal pomerne veľké očakávania - predsa len cena testovaného vozidla bola 43.490 eur. Popravde musím povedať, že som bol z toho čo vidím vo vnútri dosť sklamaný. Žiaden high-tech interiér, vo vnútri samé svetlé farby (svetlá sivá, svetlá modrá farba) a veľa plastov, nič čo by vyvolalo pocit luxusu. Očakával som, že si aspoň v duchu poviem wou, ale v podstate ide o obyčajnú Konu so zmeneným stredovým panelom, kde nájdete tlačidlá na zmenu prevodov (D, P, N, R), ovládanie elektronickej ručnej brzdy, zmenu jazdných režimov a ovládanie vyhrievania sedadiel. Nevadí, Kona je primárne o elektro motore a sľubovanom dojazde. Ten je podľa Hyundai 449 kilometrov, avšak záleží na typu jazdy. Po naštartovaní mi palubný počítač dokonca ukazoval dojazd 530 kilometrov.

 


Do testu ‘Do Košíc na jedno nabitie‘ som sa neplánoval pustiť. Správnym testom pre Konu EV bude každodenné používanie ako primárneho auta, čo bude znamenať cestovanie medzi Galantou a Bratislavou  (140 kilometrov) každý deň a víkendový výlet do Liptovskej Revúcej – tento test bude rozdelený na dve časti: cesta tam bude pohodová jazda pri tempomatových 115km/h so zapnutou klimatizáciou a cestou späť sa nebudem nepozerať sa na šetrenie energie a na diaľnici si nastavím rýchlosť na hranici blízko maximálnej povolenej rýchlosti.

 

Prvá jazda

Pri prvom stlačení plynu sa ozvalo bzučanie elektromotora, pri brzdení opäť zvuk od elektromotora. Čomu som sa neubránil a neubránil by sa tomu nikto 😊 bolo prepnutie Kony do športového režimu a  stlačenie plynu až na podlahu pri prvom výjazde na cestu – akcelerácia je skvelá, akurát si dajte pozor na použité pneumatiky Nexen, ktoré majú problém udržať Konu na ceste pri plnej akcelerácii. Do cca 40km/h cítite plávanie auta a prvé prehrabnutie kolies aj na suchom asfalte. K druhému prehrabaniu kolies prišlo približne v 60km/h. Na toto správanie si síce zvyknete pomerne rýchlo, pretože Kone EV budete takto „nakladať“ zo začiatku neustále, no na druhej strane nemajú, čo takéto pneumatiky na Kona EV robiť. Ak si nedáte pozor v kruhovom objazde sa vám môže veľmi ľahko stať, že pri intenzívnejšom stlačení plynu dostanete auto mimo stopy a bude vás vynášať von. Menej skúsený vodiči pozor! 

 


Druhá vec, mimochodom skvelá, je automatická rekuperácia (dá sa v nastavení auta vypnúť, ale nevidím na to dôvod) – podľa vzdialenosti auta pred vami, vám bude Kona EV dávkovať automatické brzdenie resp. rekuperáciu od najslabšieho levelu (1) po najsilnejší (3) a tým čo najviac priebežne dobíjať batériu. Tretí level sa silou vyrovná silnejšiemu brzdeniu, čo nemusí úplne vyhovovať každému hlavne pri jazde v meste. Na druhej strane ak si plne uvedomujete ako automatická rekuperácia funguje pomerne rýchlo sa naučíte s ňou jazdiť. Silu rekuperácie viete mimochodom ovládať aj pádlami pod volantom – ľavým zvyšujete silu, pravým zase naopak znižujete silu (viete ísť dokonca v podstate na level 0 a tým rekuperáciu vypnúť). Koľko vám takáto rekuperácia pridá pri dojazde sa dočítate pri teste prejazdu Donovalmi.  Batéria sa vám mierne rekuperuje aj pri zapnutom adaptívnom tempomate.

 

Môžem sa na Konu EV spoľahnúť, alebo ju musím dobíjať každý deň?

Dobrou správou je, že Konu nemusíte nabíjať každý deň aj keď sa to viac než zíde, hlavne ak nemáte doma aspoň 22KW nabíjaciu stanicu. Ak sa nechcete stať otrokom nabíjacích staníc, jednu si časom rozhodne zakúpite.

Ako je to teda s dojazdom a nabíjaním? 

Dojazd Kony je naozaj skvelý. Počas týždňa (test som začal s batériou nabitú na 100%) som na Kone nabehal 397 kilometrov medzi Galantou a Bratislavou a palubný počítač ukazoval dojazd ešte 45 kilometrov (Na R1/D1 som mal nastavených tempomatových 115 km/h, na BA obchvate, ak to bolo možné, bol tempomat nastavený na 90 km/h). Ak vezmem do úvahy, že som absolvoval pomerne veľké množstvo ostrých štartov a predbiehaní je tento výsledok naozaj dobrý. Ak by som sa snažil jazdiť Eco, dojazd by bol bez mihnutia oka väčší o 30 kilometrov. V aute som väčšinu času sedel sám.

 


Keď pôjdete s dojazdom Kony na „doraz“, nastane tu reálny problém s dobíjaním. Pripojiť Konu na obyčajnú zásuvku nedáva moc zmysel. Za 4,5 hodiny nabíjania získate dojazd 65 kilometrov, za približne 7 hodín okolo 100 kilometrov (nabíjanie doma mi dávalo maximálne 2.1kw za hodinu). Nie je to málo, ale dostane vás to akurát tak na nabíjaciu stanicu. Aj keď nabíjacie stanice od Greenway sú dobre rozmiestnené po celom Slovensku (na mojej ceste Zeleneč a Avion shoppin park), nabiť batériu Kony na 100% znamená počkať si vyše tri hodiny.

 


20 minút nabíjania cez stanicu zvýši dojazd o 100 kilometrov, 30 minút vám pridá 145 kilometrov a 40 minút takmer 200 kilometrov (Greenway stanice dodávajú maximálne 42KW/h). Do 80% nabijete batériu pomerne rýchlo. Posledných 20% však trvá niečo málo cez jednu hodinu. Ak sa teda musíte spoľahnúť na nabíjacie stanice, máte reálny problém, že sa pri každodennom používaní a vyššom nájazde dostanete pomerne rýchlo do nabíjacieho cyklu, z ktorého sa nemusíte tak ľahko vymaniť. Jednoducho nie vždy máte voľných 20-30 minút času.

Mimochodom, nabiť z obyčajnej zásuvky Konu z 0 na 100% by trvalo viac než 39 hodín. V prípade, že by vám zásuvka a nabíjačka púšťala do auta len 1.2KW, nabíjanie by trvalo dlhých 59 hodín.
Jediným stálym východiskom je vlastniť nabíjačku doma – ideálne aspoň 22KW, ktorá by batériu nabila počas noci na plnú kapacitu. Ceny začínajú na 1900 eur a s počiatočnou cenou auta je investícia poriadne vysoká. S takouto nabíjačkou by ste však mohli všetky starosti ohľadom nabíjania hodiť za hlavu. Keď sa na Kone budete voziť len po meste, budete ju nabíjať raz za týždeň.

 

Výlet na Liptov

Tentokrát sme v Kone sedeli dvaja plus technika na fotenie. Aj keď náš výlet začal v Galante, povedali sme si, že auto si pre istotu dobijeme ešte v Nitre, opäť na stanici Greenway. Batériu sme dobili na 83% s odhadovaným dojazdom 431 kilometrov. Po ceste na diaľnici sme nastavili tempomatových 115km/h a zapli si pre komfort klimatizáciu. Pri príjazde do Banskej Bystrice (podľa máp je vzdialenosť z Nitry po nabíjaciu stanicu Greenway Europa SC 115 kilometrov) nám Kona ukazovala dojazd ešte 284 kilometrov. Keďže nás ešte čakali Donovaly, hľadanie miesta na fotenie, testovanie akcelerácie, tak sme tu Konu nabili tak, aby sme mali dojazd 400 kilometrov  – dostatočne na to, aby sme sa dostali do Liptovskej Revúcej a späť do Galanty na jedno nabitie.

 

Ak sa pýtate na silu rekuperácie a koľko vám reálne pridá dojazdu, tak na Donovaloch cestou dole pridala rekuperácia 5 kilometrov – automatika zvolila level 1 rekuperácie.
Keď už bolo po fotení, sadli sme do Kony, pre istotu skontrolovali dojazd, ktorý ukazoval 362 kilometrov a vyrazili sme na cestu. Cesta späť mala merať 254 kilometrov a doma som mal zaparkovať s odhadovaným dojazdom 111 kilometrov. Lenže cestou späť sme zvýšili rýchlosť na tempomatových 135 km/h.
K prvému zníženiu rýchlosti na 130 km/h prišlo v okolí Nitry a v polovici cesty medzi Nitrou a Galantou na 120 km/h. Doma sme nakoniec zaparkovali s odhadovaným dojazdom 72 kilometrov. Na trase, ktorá meria 254 kilometrov sme pri takejto zvýšenej rýchlosti spotrebovali o 39 kilometrov dojazdu viac ako bol predpoklad. Takýto výsledok naozaj nie je zlý a napriek tomu, že Kone EV sedí skôr rýchlosť okolo 110-115 km/h, kľudne si to môžete švihať aj 130km/h. Podľa zahraničných testov je maximálna rýchlosť Kony na úrovni 185km/h.
Dá sa povedať, že palubný počítač pomerne presne ukazuje dojazd Kony. Spoľahol som sa preto na ďalší údaj, ktorý Kona prepočítava a to o koľko sa skráti odhadovaný dojazd, ak zapnete všetky prvky komfortu. Po zapnutí klimatizácie, vyhrievanie oboch sedadiel a volantu, okamžite klesol dojazd o 29 kilometrov.

 

Ako sa s Konou EV jazdí?

Hyundai musel niekde šetriť aby sa s cenou za Konu udržal na ako takej rozumnej hranici. Bohužiaľ si to odniesol interiér v ktorom je plastov na rozdávanie a tak isto sa šetrilo aj odhlučnovacou hmotou, čo má za následok výrazné prenášanie otrasov do kabíny. Každý prejazd nerovnosťou, či výtlkom je vo vnútri počuť a vo volante aj pomerne cítiť - oveľa viac ako napríklad v Hyundai  i30. Na diaľnici sa musíte so spolujazdcom rozprávať už trochu hlasnejšie, pretože dovnútra preniká hluk od pneumatík. Ako som naznačil pár riadkov dozadu, pri športovej jazde (vďaka elektromotoru si to Kona naozaj žiada) si dávajte pozor, pneumatiky Nexen nie sú pre toto auto to pravé.

 


Mimochodom Kona zrýchli 0 na 100km/h za 7.6s, s lepšími pneumatikami by to určite bolo menej.
Mimo to má Kona solídne sedačky, ktoré držia šoféra aj spolujazdca pomerne dobre na mieste a ani pri väčšom náklone „nevypadávate“ so sedačky.

 

Dizajn Kona EV

Samotný dizajna EV verzie by som rozdelil na dve časti.

 

Zadná časť sa nijak neodlišuje od benzínovej verzie, teda ak nepočítame názov electric. Popravde musím povedať, že nie som fanúšikom tohto dizajnu a mne osobne sa zadná časť Kona vôbec nepáči. Umiestnenie svetiel pôsobí na mňa chaoticky a zbytočne roztiahnuto po zadnej časti - tento dojem navodzujú hlavne spodné svetlá.

 

Presným opakom je predná časť s tzv. elektrickým štítom, ktorý napomáha aerodynamike auta a zmenšuje odpor vzduchu. Predná časť je po dizajnovej stránke veľmi vydarená a pôsobí tak ako má - trochu futuristicky, čo sa ku každému elektrickému autu hodí.

Ďalším viditeľným rozdielom sú kolesá, ktoré sú takmer celé zakryté, čo opäť napomáha lepšej aerodynamike auta.

 

Bez kľúčové odomykanie dverí pomocou malého čierneho tlačidla

Kona je tzv. malé SUV a aj vďaka tomu sedíte v aute o niečo vyššie ako v bežnom aute. Svetelná výška klasickej Kony je približne 171-177mm podľa verzie auta (2W alebo 4W). Kona EV je však na tom mierne odlišne - jej svetelná výška je len 158mm, čo je iba o 18mm viac ako napríklad kombi i30. Pocitovo tak nenastupujete do SUV ale do normálneho auta.

Kúpil by som si Kona EV?

V prvom rade je s Konou veľká zábava. Vďačí za to elektromotoru s dobrým výkonom 204 konských síl, ktorý vás len tak ľahko neprestane baviť a ak odhliadneme od potenciálneho problému s nabíjaním, (verím, že ten, kto to myslí s elektroautom naozaj vážne, ho nebude nabíjať cez klasickú zásuvku) vyzerá byť Kona ako ideálne auto.
Je tu však jedno ale – odhadujete správne, cena za samotné vozidlo. 43.490 eur (v prípade najlacnejšej verzii sa bavíme o 35.500 eur) je jednoducho na dnešnú dobu za auto s malým kufrom (víkendový nákup + kočík nám dal poriadne zabrať) poriadne veľa.

 

Za 21.500 si môžete kúpiť od Hyundai praktickú i30 kombi s veľkým kufrom (605l), alebo benzínovú Konu, ktorej cena začína na 14.500 eur. Ak by klesla cena Kony o 10 tisíc eur myslím, že by sme ich na našich cestách začali vídavať časom oveľa viac.
Celkovo si však Kona EV zaslúži palec hore za samotný dojazd a vydarený elektromotor, ktorý vás bude baviť každý deň.

 

Za zapožičanie Hyundai Kona EV ďakujeme slovenskému zastúpeniu Hyundai

Za poskytnutie bezplatného nabíjania na staniciach Greenway ďakujeme spoločnosti Greenway

English version

Hyundai Kona EV - a small electric “beast” for every day


Car review on pc.sk? Are we completely mad? At first glance, we got into something that has nothing to do with our website ...
 
But when I look at the statistics of the most read news, Tesla and everything about electric cars is at the TOP 3 of our charts. That’s why I said to myself that it would make sense to review an electric car. I tried to contact Tesla a few times, but it’s probably impossible to reach them until you are a car magazine. It is also possible that they have already blocked me after dozens of emails 😊 Fortunately, the Hyundai representative for Slovakia had a different opinion on this matter and after a few emails we suddenly had Kona EV for a test.

 

First expectations and the reality

When I was about to get into the Kona EV for the first time, I had quite high expectations - the price of the tested vehicle was 43.490 euros. In fact, I must say that I was a bit disappointed with what I saw inside. No high-tech interior, all bright colors inside (light gray, light blue color) and plenty of plastic parts, nothing that would create a feeling and a sense of luxury. I expected at least some excitement, but basically, it is an ordinary Kona with a different central panel, where you can find buttons to change the gears (D, P, N, R), control electronic handbrake, change driving modes and heating of the seats. On the other hand, Kona is primarily about electric motor and range for 1 charge which should be according to Hyundai 449 km, but it depends on the style of driving. After starting up the engine, the car computer actually estimated a range of 530 km.

 


I did not plan to do a test ‘Into Košice for one charge ‘. The correct test for Kona EV is everyday use as a primary car. In my case that meant traveling between Galanta and Bratislava (140km both way) each day and a weekend trip to Liptovská Revúca - this test will be divided into two parts: on the way there, we will put cruise speed to 115km/h with air conditioning on and on our way back will not look at any battery savings and set the cruise speed to 135 km/h with air conditioning turned on as well.

 

 

First ride

After the first press of throttle, a buzz of the electric motor sounded, when braking again the same sound from the electric motor. What I couldn’t resist, and no one would 😊, was to change the driving mode to sport and push the throttle hard down to the floor - acceleration is great, just beware of fitted Nexen tires that have trouble keeping Kona EV on the road with full acceleration. Up to about 40 km/h, you can feel that the car is swimming and you will even feel first wheel spin on dry asphalt at 40km/h, second wheel spin will come at around 60 km/h. You will get used to this behavior quite quickly because you will treat Kona EV like this all the time, but even if you will not do this, such tires shouldn’t be fitted on Kona EV. If you are not careful in a roundabout, you may very easily get the car off the track when you press the throttle more intensively. A less experienced driver be aware!

 

Great feature is automatic recuperation (it can be turned off in the car setup, but I don't see a reason for it) - depending on the distance of the car in front of you, Kona EV will start to brake automatically, respectively it will start to recuperate energy from the weakest level (1) to the strongest (3) and thus recharging the battery as much as possible. The third level is equal to stronger braking, which may not suit everyone, especially when driving in the city. On the other hand, if you are fully aware of how automatic recuperation works you will learn to ride with it quite quickly. By the way, you can also control the power of recuperation with paddles under the steering wheel - the left one is increasing the power, the right one is lowering the power (you can even go to level 0 and thus turn off the recuperation). 
 
You will read how much can recuperation adds to your range during Donovaly test. Recuperation is working also with adaptive cruise control.
 

 

Do I have to recharge it every day?

The good news is that you do not need to recharge Kona every day, but you might want, especially if you do not have at least 22kW charging station at home. If you do not want to become a slave of charging stations, you will buy one sooner or later.
 

So, what about the range and charging?

The range for one charge is really great. During the week I drove 397 km between Galanta and Bratislava an onboard computer still estimated 45 km of range (I had cruise control set at R1/D1 to 115 km/h, in Bratislava cruise control was set to 90 km/h). Considering that I have taken quite a lot of fast starts and overtaking this result is really good. If I would try to drive Eco all the time, the range would be easily longer by 30km. Most of the time I was sitting alone in the car.

 


If you will deplete the battery completely, you will get into a real problem with recharging. Connecting Kona EV to an ordinary socket doesn't make much sense - 4.5 hours of charging will get you a range of 65 km, 7 hours around 100 km (charging at home gave me a maximum of 2.1 kW per hour). It's not that much and it will get you just to the charging station. Although the Greenway charging stations are well distributed throughout Slovakia (on my route there are two -Zeleneč and Avion), to charge Kona battery to 100% takes more than 3 hours.

 


If you spend 20 minutes at the charging station, the range is increased by 100 km, 30 minutes will add 145 km and 40 minutes almost 200 kilometers. Up to 80%, charging of the battery is fairly quick. However, the last 20% takes over 1 hour. If you will use Kona daily and only plan to use the charging stations with quick 20-30min charges, you might get yourself into a vicious charging cycle which might be hard to break out. If you would need to use Kona in this cycle in the evening, then you would stay a little bit nervous where you can go and how to recharge Kona in the morning. By the way, charging Kona from the regular socket from 0 to 100% would take more than 39 hours. If the socket would give you just 1.2KW of charging power, it would take 59 hours.

The only stable solution is to have a charger at home - ideally, at least 22kW to charge the battery to full capacity during the night. Prices start at 1900 euros and with the initial price of the car (in my case the test model was 43.000 euros) the investment is quite high. With such a charger, however, you could throw all the worries regarding behind yours. If you will drive a car mostly in town, you will be charging it once per week.

 

Trip to Liptov

This time we were two people in Kona and equipment for photo shooting. Although our trip started in Galanta, as mentioned before, we would recharge the car in Nitra, again at Greenway charging station. We charged the battery to 83% with an estimated range of 431km. On the highway, we set the cruise control speed to 115 km/h and turned on the air conditioning for our comfort. When we arrived in Banska Bystrica (according to the map the distance to the charging station Greenway Europa SC was 115 km) Kona estimated the remaining range to be 284 km. Since we were about to go through Donovaly, find a place for photo shooting, do acceleration tests, we charged Kona in Banská Bystrica so we would have a range of 400 km - enough to get us to Liptovské Revúca and back to Galanta in one charge.

 

If you are curious about the power of recuperation and how much it really adds to the range, on our way down from Donovaly it extended the range by 5km. After the photo shoot was done, we sat down in Kona, checked the onboard computer with an estimated range of 362 km and we hit the road. Our way back should be 254 kilometers long and at home, we were supposed to park with an estimated range of 111 km. But on the way back, we increased the cruise speed to 135 km/h.
We reduced the speed to 130 km/h around Nitra and in the middle of the road between Nitra and Galanta, we reduced the speed again to 120 km/h. When we arrived we parked with an estimated range of 72 kilometers. On a route that measured 254 km with increased speed, we depleted the battery by more 39 km from the expected range. Such a result is really not bad and despite the fact that speeds around 110-115km/h suit Kona EV the best, you can still drive at 130 km/h. Tests which were done by foreign magazines tell, that the maximum speed of Kona EV is 185km/h.
It can be said that the onboard computer shows Kona’s range quite precisely, so I was curious to see how much is the estimated range reduced if you turn on all the comfort elements - after turning on the air conditioning, heating of both seats and steering wheel. The range immediately dropped by 29km.

 

How does it feel to drive Kona?

Hyundai had to save somewhere to keep a reasonable price of Kona. Unfortunately, it affected the interior where you will find lots of plastic materials and also soundproofing materials were affected by these savings, resulting in a significant transfer of shocks from the road to the cabin. You can feel (in the steering wheel) and hear almost every road bump inside the car - much more than in i30 for example. On a highway, you need to speak a little bit louder to the passengers because you will hear a lot of noise from tires. 
As I hinted a few lines back, when you are riding sporty (thanks to the electric motor Kona is really asking for it), be careful, Nexen tires are not best for this car.

 


By the way, Kona will speed up from 0 to 100km/h in 7.6s, with better tires it would be definitely less.
In addition, Kona has solid seats that keep the driver and front passenger fairly well in place, and you will not "fall out" from the seats even in sharper turns.

Would I buy Kona EV?

First of all, there is a lot of fun with Kona thanks to its 204 horsepower electric engine which will keep you entertained and if you ignore the potential problem with charging Kona looks like an ideal car (I believe that whoever is serious about the electric car will not charge it through a classic socket).
However, there is one dilemma - you assume correctly, the price for the car itself. 43.490 (in the case of the cheapest version we are talking about 35.500 euros) for a car with a small trunk is a lot of money (weekend grocery shopping + stroller gave us a bit of hard times).

 

For 21.000 you can buy Hyundai i30 station wagon with a big trunk (605l), or a petrol Kona, which price starts at 14.500 euros. If Kona EV price would drop by 10.000, I think we'd be seeing a lot more of them on our roads.
Overall, however, Kona EV deserves a thumbs up for the range and a really good electric motor that will entertain you every day.

 

Thanks to:

Komentáre (30)
Michal

Ak to mate poznacene, tak spotrebu pri nejakej rychlosti udavajte normalne v kWh/100 km (pri benzinovom aute tiez neudavate spotrebu v podobe ukazovatela dojazdu).

Lukáš Lancz

To by bol ekvivalent aktualnej spotreby na aute co je bezvyznamny udaj...

Palubny ukazuje aktualnu priemernu spotrebu ktora sa pohybovala od 4.2 do 6.8kw

Michal

Neviem, aky je palubny system, ale neukazuje spotrebu priemerovanu za poslednych x kilometrov (alebo priemernu spotrebu vramci pocitadla km (napr. Trip1))? Lebo udaj o dojazde je vazne nevypovedajuci.
64 kWh dokaze dat tak ca. 300 km na dialnici (130-140 kmh, ~22 kWh/100km) alebo aj okolo 500 na okreske alebo v meste (~12-13 kWh/100 km).
Pri benzinaku to je to iste, na pri ca. 45l nadrzi da clovek napr. 600 km (7.5l/100 km) alebo aj 800 km (5.5l/100 km). Pritom neuvadzame nikde dojazdy benzinakov, ale ich spotrebu v litroch/100 km.

Lukáš Lancz

ukazuje priemernu spotrebu za poslednych x kilometrov alebo trip

Ono by sa musel pocitac resetovat po kazdych napr 50km aby sa dalo ako tak povedat aku to ma spotrebu pri alej rychlosti.

Ako bolo v recenzii pri bezno pouzivani a cestovani so prace po R1/D1 a obchvat (120-130/115/90km/h) to dalo cca 397km

samozrejme to neda vzdy tak isto kedze su vzdy ine podmienky

Lord.byrd

Za cenu tejto elektrickej sprostosti ai kupim tri golfy tsi...takže dakujem...neprosim....

obsatarávacie …

predstavte si, že dochádzate do BA denne nejakých 30 kilometrov (60 tam späť)aby sa mi lepšie počítalo. dajme 250 pracovných dní. 15000 km ročne, čo znamená jednu servisnú prehliadku, v priemere za 200 eur. podľa reálneho testu sa spotreba pohybuje od 4,2 do 7 litrov, teda dajme 5,6, čo je zhodou okolností spotreba mojej yarisky 2006.15000/100*5,6=840litrov benzínu *1,23 euro=1033,2 euro golf tsi 1.5 stojí 16700 euro. https://www.vw.sk/media/Kwc_Basic_DownloadTag_Component/23780-80704-par…
podľa článku https://www.etrend.sk/auto/nabijacky-elektromobilov-spoplatnili-elektri… stojí elektrika v greenway rovnako diesel, čiže oplatí sa nabíja iba doma.
https://www.etrend.sk/auto-testy/test-vw-e-golf-aky-je-zivot-s-elektrom…
podľa toho článku 190 km stojí 2-3 eura prepočtom na 450 km asi 7 eur. čo jet as15,8 euro na 1000 km. čiže *15=237 euro, čiže úspara 796,2 euro. ročne. dajme 24 rokov ako konečnú bude treba vymeniť po osmich a šesť nástich rokoch batériu tak 3000-6000 euro. dajme 4000(pokles bude určite). čiže plus 8000 k cene auta. tá úsporaza24 rokov je 19108,8 eur. 43490+8000-19108,8=32381,2 eur/16700 je ani nie 2 TSI-čka. Hyndai s dojazdom 450 km má 64 kwh batériu musk predpokladá, že batéria 2020 100 dolárov za kwh. 5670 euro. V zásade teda nerozumime, prečp vlastne kona electric je taká drahá? základná verzia stojí podobne ako golf TSI, malo by to byť okolo 22 tisíc eur, či nie?

Peter

3 VW Golfy? Jedine ze 4 ročné :D

miroh

mozno tak tsi 1 liter...

miroh

mozno tak 1 liter ....

Ajtaksada

Za cenu luxusnej limuzíny si kúpiť vreckové autíčko, aby som naplnil "ekologický" sen, v dobe keď najväčší znečisťovatelia zeme nechcú dodržiavať "ekologické" limity, je obrovská hlúposť. To akože obyčajní občania majú zaplatiť, obrovské zisky nadnárodných korporácii, oblbnutí fikciou ekológiou??? Ani náhodou.

Veronika

No cena je vysoká... No a hodil by sa údaj o životnosti, napríklad počet nabití batérie a pokles jej kapacity s teplotou ako zima/leto a s počtom nabíjacích cyklov.
Čo zostane z tohto auta po 5-tich rokoch častého používania?

Xxx

Cena je vysoka, to su zakony trhovej ekonomiky, ktore popisuju, ako sa dosahuje maximalny zisk. Novinka sa predava najskor ako luxusny tovar za vysoku cenu, potom, ked sa vycerpaju kupujuci, ktori su ochotny vysoku cenu zaplatit, dojde k znizeniu ceny a tym k predaju dalsej skupine zakaznikov. Tak to postupne klesa, az sa z toho vyrobku stane bezny tovar a na cenu zacnu vplyvat aj vyrobne naklady. Ale aj u beznych aut vyrobne naklady tvoria asi len 1/3 ceny, zvysok je zisk, ktory sa rozpusta cez "vyskum-vyvoj" a reklamne agentury. Ale automobilky tvrdia zakaznikom, ze na tych autach zarabaju malo, aby sa zakaznici necitili okradani. Napriklad zisk automobilky Toyota vroku 2015 bol priemerne vyse 2000 Eur na jednom aute, po zaratani vsetkych mnohonasobne predrazenych nakladov na vyskum a marketingove aktivity.

Xxx

Zaruka na bateriu je zvycajne 8 rokov na pokles kapacity o 20%. Bateria v aute ma v skutocnosti asi o 30 % vyssiu kapacitu a BMS ju nedovoli ani vybit, ani nabit naplno. Zivotnost je teda cca. 3 az 4 tisic nabijacich cyklov. Cim ma bateria vyssiu kapacitu, tym ma aj dlhsiu zivotnost, lebo urobi menej plnych nabijacich cyklov. Zima sa prejavuje poklesom kapacity asi o 10%, zapnuta klimatizacia alebo kurenie robi tiez asi 10%, nakolko sa pouziva tepelne cerpadlo. Kurenie treba cca. od decembra do februara, v prechodnych mesiacoch stacia vykurovane sedacky, ktorych spotreba dojazd prakticky neovplyvnuje.

Ajtaksada

Slobodne a demokraticky mi bol zmazaný môj príspevok v ktorom som opísal môj postoj k tomuto elektromobilu, takže teraz inak.
Za cenu luxusnej limuzíny nám výrobca ponúka autíčko s lacnejším elektromotorom ako je samotný spaľovací motor, a k tomu ešte bez turbodúchadla, interkoleru, zložitého riadeného výfukového systému, katalyzátora, filtra pevných častíc, spojky a prevodovky. Je tento rozdiel skutočne cena akumulátora? Ak je, tak potom sú tu ďalšie fakty. Odborníci na akumulátory tvrdia že ak ho budeme vybíjať pod 20% jeho kapacity a nabíjať na viacej ako 75% jeho kapacity, výrazne skracujeme jeho životnosť. Takže reálne na ňom môžeme urobiť maximálne 300 km, inak si o päť rokov budeme musieť kúpiť neskutočné drahú súčiastku do auta.
No a na záver zamyslenie.
Ešte stále som nikde nezaregistroval „prípravy“ na obrovsky zvyšujúcu sa spotrebu elektrickej energie.
Spotreba za hodinu jazdy takýmto autom sa rovná hodinovej spotrebe 1500 ks 100 Watových žiaroviek, ktoré nám EU zakázala pre ich vysokú spotrebu.
Si z nás doslovne robia srandu ....

Xxx

Pomylil si sa len o jeden rad. Tych ziaroviek by bolo len 150. A ver, ze tvoj Golf tsi ma spotrebu energie cca. 4x vyssiu.

Xxx

Tie limity baterie su skor 20-90% maximalnej kapacity. Limity strazi battery management system a uzivatel sa nemusi o nic starat. Dojazd je skutocnych 450km, 300km sa da urobit s 40kWh bateriou. Je vidno, ze informacie nemas z vlastnej skusenosti, ale len zo zaujatych clankov. Jazda v elektromobile je totiz prudko navykova a prekonava pohodlim auta "premiovych" znaciek. Tak plynule, rychlo a ticho sa nejazdi s nicim, co sa da kupit za podobne peniaze. Faktom je, ze elektromobily maju nizsie vyrobne naklady nez auta so spalovacim motorom. Vysoka cena je sposobena len snahou vyrobcov zarobit co najviac. Obrovske zvysenie spotreby elektriny sa nekona lebo priemerny denny najazd je 50-100km, co znamena 6-12 kWh. Vo financnom vyjadreni 1 az 2 Eura denne. Elektricke auta su vyhodne pre vlastnikov garazi, parkovacich stani a rodinnych domov, na denne jazdenie do prace. Pripadne na jazdy v okruhu 150-200km od domu. Na vzdialenosti nad 500km su vhodnejsie auta so spalovacim motorom. Zaroven je elektromobil jedinym autom, ktoremu moze majitel vyrabat energiu doma.

lubo

https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/skoda-elektromobil-norsko-citig…
tuje dôkaz väčšia batéria a väčší dojazd a cena pod 500 tisíc českých korún.

ZMCP (zaslúžil…

Ja si počkám na čínsky elektromobil.
Lebo aj pri kúpe prvého počítača som si musel počkať na čínsky.
lebo ak by neboli začali vyrábať počítače Číňania, tak celému svetu by dodnes stačilo 6 počítačov a 640kB RAM (na viac by totiž nemal dosť peňazí ;)
Celú Kubu som prešiel požičaným čínskym autom Geely bez jedinej technickej poruchy a zaplatil som polovičku z toho, že západný manželský pár, ktorý si požčal západné auto a musel cestou 4x do servisu, hoci prešiel tretinu z toho čo ja (len týdeň) ...
PS zaujímavé je, že stále nikoho nenapadlo urobiť rýchlo-vymieňateľné baterky a dobíjať ich solárne - každý "ekológ" si zjavne radšej zriedi doma 100A prípojku :(

Matúš

Batérie napríklad Panasonic NCR19650, niečo obdobné dáva TESLA do svojich áut, majú v zime pokles kapacity až o 20% a žiadne tisíce nabíjacích cyklov!!!

Xxx

Dovolim si nesuhlasit s autorom clanku v tom, ze malokto bude auto nabijat cez zasuvku. Je to naopak, to je jediny zmysluplny ekonomicky sposob. Nabijacka dodavana k autu limituje prud na 10A, cim zabezpeci bezproblemovu koexistenciu s inymi spotrebicmi v ramci domu. (Istenie 3x 25A)
Bohuzial, wallboxy u nas predavane, neumoznuju odoberat energiu z troch faz a dodavat ju do jednej. Elektromobily s podporou viac nez jednej fazy sa daju spocitat na prstoch jednej ruky nesikovneho drevorubaca. Nehladiac na cenu wallboxu, ktora sa rovna jedno az dvojrocnej spotrebe elektromobilu. Priemerny denny najazd sa zvycajne pohybuje okolo 50-100km, spotreba okolo 12-14 kWh/100km. Cize dodavana nabijacka bez problemov za noc dobije to, co cez bezny den elektromobil prejazdi. Navyse, moze vyuzit lacnejsi nocny prud. V pripade, ze sa jedna o sluzobne vozidlo, moze sa nabijat v praci z fotovoltickych panelov. Nabijanie na verejnych nabijackach sa vyuzije 2-3 krat do roka pri dlhsej ceste.
Este poznamka ku Greenway - nabija u nich len ekonomicky samovrah, cena je vyssia nez pri jazde na benzin. Greenway totiz nieje obchodnik s energiou, nesmie uctovat dodane kWh a tak to robi oklukou cez cas. Taka tarifikacia je ale zavisla od typu vozidla a schopnosti jeho nabijacky. Cize cim je auto s mensou bateriou, tym je nabijanie drahsie. ZSE ma naproti tomu tarify na urovni beznych domacich cien elektriny a siroku siet novych nabijaciek. Tak isto existuje "flat" program za 65,- EUR na mesiac s neobmedzenym odberom pre tych, co cestuju kazdy den do Kosic. Najvyhodnejsie je vyuzit ponuku niektorych predajni, kde ponukaju rychlonabijanie zadarmo, pocas nakupu.
Jazdenie elektromobilom teda vyzaduje zmenu v mysleni, nabija sa doma, cez noc a verejne rychlonabijanie sa vyuziva len obcas, pri dlhych cestach.

Lukáš Lancz

Z casti suhlasim a ano je to o zmene myslenia ale taktiez nabijat doma moze vacsiniu clovek na dome (na panelaku tahat predlzovacku je nezmysel). Na druhej strane ak sa dostanem s dojazdom pod 100km, vecer nabijem len to co ma odnesie do prace - a to jedine v pripade ze je tam kde nabiajt. Ak nie tak jedine nakupne centrum alebo charger - a ked uz som tam tak nebudem nabijat 10min na jednu cestu...
a tak dokola:)

Xxx

Neviem, preco vsetci strasia s tou predstavou predlzovacky spustenej z okna panelaku. Pre nich skratka elektromobily pri sucasnej infrastrukture niesu. Ale vyborne sa hodia vsetkym, co maju aspon garaz, dom, alebo aspon vlastne garazove statie. A kedze velke mnozstvo aut vlastnia firmy, je mozne nabijat tam. Myslim, ze to predstavuje tak 70-80% aut. Tankovat benzin doma prilis nejde, elektromobil sa nabijat doma da. A realne je na to denne 12-14 hodin casu, cize az 28kWh, co je cca. 200km dojazd.

Lukáš Lancz

Ak si zmapujem moje okolie - to kde som byval ako maly, kde pracujem a kde byvam teraz tak realne by sa na nasom sidlisku inak ako tahanim predlzovacky Konu nabit nevedel.
Popritom, ze kazde rano potrebujem vyrazit o 6tej z domu a vecer byt co najskor doma (kvoli zene a malej) tak naozaj ist na charger alebo nakupne centrum na 30-40 min sa mi proste neda.

Nabijat na dome viem, 12h (od 18:00 do 06:00) mi da tak 100-110km dojazd, cesta do ba 74km.
V praci nemam kde nabijat ani keby chcem...co potom? Po nejakych 2-3 dnoch proste na charger musim aby som mal aspon aku taku istotu, ze ked pridem domov, mozem este skocit do obchodu.
Takze silno zalezi na setupe aky kazdy z nas ma a ci si moze dovolit priebezne chodit po nakupnych centrach a dobijat auto tak.

Ako som pisal v recenzii, mat doma charger (kto uz stava novy dom si moze naplanovat vopred) a problem s nabijanim tak moze hodit za hlavu uplne. Ti co taku moznost nemaju sa musia zamysliet aj nad tym ako dobijat pri kazdodenom zhone.

murderer

pises: "Nabijat na dome viem, 12h (od 18:00 do 06:00) mi da tak 100-110km dojazd"
Omyl. Za 12 h z obyčajnej zásuvky máš dojazd cca 200 km.

Xxx

Asi treba investovat do elektromobilu vhodnejsieho byvania. Dom je lacnejsi nez byt o podobnej ploche a ma aj nizsie prevadzkove naklady. Tak isto umozni nejaku fotovoltiku a tak sa clovek stava nezavislym.

Lukáš Lancz

S tym suhlasim, ak clovek byva na dome ma co sa tyka nabijania ako tak postarane (stale si myslim, ze nabijat z obycajnej zasuvky nedava casovo zmysel). Nie kazdy vsak moze byvat na dome, cize pri kupe elektro auta treba mysliet aj na toto

káva

Kde sa dá na Slovensku legálne jazdiť rýchlosťou 145 km/h pri nastavení tempomatom? To by ma veľmi zaujímalo....

Viktoria

Pán redaktor LUKÁŠ LANCZ. Na Slovensku neviem o mieste, kde by na verejnej komunikácii bola povolená jazda rýchlosťou 145 km/h, ako píšete vo Vašom teste. Dúfam, že si uvedomujete, že ste porušili predpisy a navyše sa tým ešte verejne chválite. Ak je niečo na tom pravda, že ste naozaj išli rýchlosťou 145 km/h, tak by som Vám zobrala vodičské oprávnenie navždy. Prečo? Článok bol zobrazený viac, ako 30 tisíc krát a preto sa dá považovať za verejné podnecovanie. Byť na Vašom mieste, by som sa o tom ani nezmienila, nie ešte verejne o tom písať. Dávate super príklad všetkým. Viac som ani nemusela čítať. Ak sa niekto chváli porušovaním predpisov, tak si sama urobím o ňom názor.

Peto

Za 50 tis male auto ,na hlavu som zatial nespadol elektricke už vôbec a stale rozmišlat kde nabijem auto

Hugo Oran

Dobrá recenzia.
Nexeny sú naozaj šmejdy.
A elektrické autá sú zatiaľ pre bohatších nadšencov. Úspora je vo hviezdach, tak ako pri LED osvetlení. Prevádzka je lacnejšia avšak obstarávacie náklady vyššie.

Pridať nový komentár
TOPlist