Vodné chladenie procesorov či GPU nie je žiadnou novinkou. Vedci z Georgia Tech však vyrobili vodný chladič, ktorý sa dotýka priamo puzdra čipu. Teploty boli výrazne nižšie.
Konvenčné vzduchové či vodné chladenie procesorov spočíva v tom, že základňa takéhoto chladenia sa prikladá na IHS (tepelný rozvádzač) čipu. Každá plocha medzi čipom a chladičom však zhoršuje prestup tepla a zvyšuje teplotu daného čipu. V Georgia Tech preto na to išli inak. Na die čipu vyleptali maličké mikrokanáliky a priamo na čip pripevnili hadice s vodou, ktoré chladili čip. Výsledok? So vzduchovým chladením mal čip teplotu 60°C, po výmene na priame vodné chladenie teploty klesli na 24°C pričom deionizovaná voda mala teplotu 20°C. Jej prietok dosahoval 147ml za minútu, čo je oproti bežným chladeniam veľmi málo, ale pre danú situáciu to bez problémov stačilo.
Použitým čipom v teste bol Altera v FPGA puzdre s výrobným procesom 28nm, nešlo teda o žiadny náročný Intel či AMD procesor. Vedci do jeho puzdra vyleptali drobné kanáliky s priemerom 100 mikrónov. Tieto kanáliky boli iba niekoľko stoviek mikrónov od tranzistorov a chladenie tak bolo veľmi blízko k zdroju tepla. Pre utesnenie hadíc na čipe bol použitý silikón.
Vedci veria, že ak by sa technológiu podarilo vylepšiť mohla by byť použitá na akékoľvek integrované obvody a eliminovala by potrebu použitia veľkých heatsinkov a ventilátorov. Technológia by tiež mala umožniť vyrábať čipy s viacerými vrstvami poukladanými na seba. Ak by sa takéto chladenie dostalo do bežného používania, neviem si však celkom predstaviť výmenu takéhoto chladiča. Zrejme to nebude najjednoduchší proces ako pri výmene vzduchového/vodného chladenia. Ten istý problém by nastal ak by si zákaznik kúpil nový procesor a chcel použiť takéto vodné chladenie čipu. Leptanie 100 mikrónových kanálikov si doma na kolene určite nespraví.
Zdroj: hexus
GeoTech
Noobsz DJ
newmi
Merlin