Po niekoľkých dňoch, kedy sme si predstavili AMD Radeon RX 480 8GB, otestujeme priameho konkurenta v podaní NVIDIA GeForce GTX 1060 6GB Founders Edition.
Úvod - predstavenie karty
Nová karta GeForce GTX 1060 je postavená na čipe GP106, ide teda o menší (v porovnaní s GP104), ale plne odomknutý čip vyrobený 16nm procesom. Čip obsahuje 4,4 miliardy tranzistorov. Počet jadier je 1280. Ide teda o výrazne nižšie čísla než má Radeon RX 480. Pixel Fillrate je 72,3 GPixel/s, Texture Fillrate zase 120,5 GTexel/s. Takt jadra je 1506 MHz (1709 MHz boost) a takt pamätí typu GDDR5 8 GHz, tie sú pripojené na 192 bitovú zbernicu. Pamäte majú kapacitu 6GB a sú opäť od Samsungu. Samsung všeobecne sľubuje vysoké možnosti pretaktovania. Priepustnosť karty je 192,2 GB za sekundu. Počet textúrovacích jednotiek je relatívne nízky len 80. Počet ROPs (rasterizačných) je len 48, to je o niečo viac než má Radeon. Karta podporuje DirectX 12.1, vrátane asynchrónnych jednotiek (vo forme compute preemption). TDP je stanovené na 120W. Upozorňujem, že karta nepodporuje SLI. NVIDIA zrejme chcela zamedziť, aby jej dve 1060 neplávali vo vodách GTX 1080. Okrem toho len veľmi málo používateľov používa SLI a ešte menej skladá SLI z dvojice kariet strednej triedy. Karta vyžaduje iba jeden 6-pinový PCIEx konektor.
NVIDIA prekvapivo aj v tomto prípade zvolila luxusný hliníkový chladič, ktorý sa od high-endových kariet líši len minimálne. PCB je ale kratšie a spracovanie o niečo chudobnejšie. Karte by iste svedčil aj backplate.
GPU BOOST a pretaktovanie
V teste máme opäť kartu priamo od nVidie, GTX 1060 6GB FE. Túto kartu si u nás jednoducho nekúpite. Kartu je možné kúpiť výlučne cez eshop v 3 európskych krajinách. Už v tejto chvíli by mali byť v predaji nereferenčné verzie karty.
Boost clock v hre Zaklínač 3 zhruba po 30 minútach hrania.
Viacerí sa teda pýtate, aký ma zmysel recenzovať kartu, ktorá sa u nás ani predávať nebude. Founders Edition karty sú v určitom zmysle prémiové kusové karty (údajne s lepšími čipmi). Je tomu naozaj aj tak? To sa dozvieme až pri testoch nereferenčných verzií. Poďme rovno k GPU BOOST. Napriek tomu, že má GTX 1060 výrazne nižší základný takt, než mala GTX 1080, tiká veľmi podobne. Redakčná FE karta beží až na 1889 MHz. Ide prakticky o identickú frekvenciu ako v prípade GP104. Pri GTX 1080 som kritizoval, že karta sa po čase podtaktúva až na základný takt. U menšieho čipu GP 106 (GTX 1060) toto ale nehrozí. Karta mi tikala ďaleko nad 1,8 GHz prakticky pernametne. V menej náročných hrách sa drží 1889 MHz, v náročnejších tituloch 1849 - 1873 MHz, pokles taktov má na výkon v praxi zanedbateľný účinok. Čo sa týka hlučnosti, tá je priam skvelá. Rýchlosť radiálneho ventilátora neprekročí 1950 otáčok za minútu, čo zaručuje nízku produkovanú hlučnosť. Karta sa v praxi vyrovná akémukoľvek nereferenčnému chladeniu. V 2D režime je teplota jadra 41°C. Škoda, že sa otáčky vypnúť nedajú, u nereferenčných kusoch to možné bude.
Viacerí používatelia fóra sa už pýtali, či osekané PCB umožní aspoň aké – také pretaktovanie. TDP karty je možné zvýšiť až na 116%. Táto hodnota je ale zbytočná. Už „defaultné“ 100% TDP je vysoko nadimenzované. Ako ovplyvňuje TDP frekvencie, uvádzam v tabuľke.
TDP |
Core Frequency [MHz] |
85% |
1842 – 1889 |
65% |
1785 – 1797 |
50% |
1658 – 1772 |
Kartu je možné bez problémov prevádzkovať so znížením TDP až o 15%. Pri niektorých náročnejších hrách bolo nutné zdvihnúť TDP aspoň na 75%, aby karta udržala takt 1,79 GHz. Vo všeobecnosti sa nad hodnotu 90% TDP karta prakticky nedostala. Ide o výbornú hodnotu. Karta je v takomto prípade ešte tichšia a vôbec nekúri. Ak nebudete taktovať, odporúčam znížiť TDP. GTX 1060 je karta vhodná do HTPC, spotreba pri zníženom TDP ide rapídne dolu.
A čo pretaktovanie?
Jadro karty sa mi podarilo bez zvýšenia napätia pretaktovať o 215 MHz, výsledný boost je 2100 MHz, pamäte si dali povedať bez problémov o 1100 MHz až na 9,1 GHz. A ani to nebola pre pamäte konečná. EVGA Precision XOC (6.0.2) je momentálne jediný softvér, ktorý umožňuje zdvihnúť napätie jadra. Základné napätie jadra je 1050mV, s možnosťou zdvihnutia na 1093mV. Týmto krokom sa mi z jadra podarilo vymačkať ďalších 30 MHz, teda + 245 MHz na jadre. Výsledná hodnota boost clocku bola 2126 MHz! Táto hodnota ale nebola príliš stabilná a náročné tituly by už zrejme neprešli. TDP na stabilitu vplyv nemalo. Karta ale bez problémov zvládne 2100 MHz, aj keď v náročnejších tituloch tiká medzi 2062 – 2075 MHz. Pretaktovaním som získal 12% výkonu. V praxi to znamenalo nárast FPS v meranej scéne v hre Zaklínač 3 z 57,3 FPS až na 64,6 FPS. Ak ste mali obavy z pretaktovania, neboli na mieste. Nárast výkonu z pretaktovania je výrazne lepší než v prípade GTX 1080.
Witcher 3 - výkon pred OC a po OC | |
1889 / 8000 MHz | 2100 / 9100 Mhz |
57,3 FPS | 64,6 FPS |
TEMP LIMIT nastavený na 80°C. Karta k teplote ani nedosiahne! Toto je výsledok pretaktovania z hry Zaklínač 3.
Testovacia zostava a metodika
Zostava je postavená na platforme HEDT, ktorú Intel predstavuje ako úplný High-end pre desktop. Poďme si ju teda ešte opätovne predstaviť.
Motorom zostavy je najlacnejší 6-jadrový procesor (12 vláknový) Intel Core i7 – 5820K, teda výkonný zástupca rady Haswell-E, pričom je postavený na 22nm Intel Tri-Gate High-K procese. Procesor má základný takt len 3,3GHz, avšak náš kus je pretaktovaný na 4,4GHz (Uncore 3,8GHz). V budúcnosti pravdepodobne toto 140-W monštrum ešte popoženieme. Cache úrovne L3 má veľkosť 15MB. Recenziu procesora si môžete prečítať tu.
Základnú dosku poskytla spoločnosť Gigabyte, a to model X99-UD4 vo verzii Crossfire, ide teda o najvýkonnejší čipset pre desktop vo forme LGA2011v3. Doska má síce horšiu podporu pre konfiguráciu SLI, to nám ale vadiť nebude. V budúcnosti sa v testoch dočkáte maximálne SLI – teda dvojice kariet, kde je zapojenie pomocou 28 liniek viac než dostatočné (obmedzenie procesora – 16+8x PCIEx 3.0). Ak vás doska zaujala, podobný model sme testovali tu.
O „nízke teploty“ počas horúcich letných, ako aj studených zimných dní sa stará rakúska spoločnosť v podaní vlajkovej lode Noctua NH-D15, teda súčasný High – end spoločnosti. Chladič sa vyznačuje extrémnym chladiacim výkonom, pričom mu nerobí problém uchladiť ani 6 či 8 – jadrové monštrá. V našom prípade toto monštrum dokonca koliduje s prvým PCIex slotom. Ak by ste chceli zapojiť RAM moduly s vysokým rozvádzačom, aj s tým budete mať problém. Recenziu si môžete prečítať tu.
„Štavu“ zabezpečuje úplná novinka na trhu od spoločnosti Be Quiet!, a to vlajková loď v podaní Be Quiet! Dark Power Pro 11 s výkonom 1kW. Zdroj poskytuje dostatočný výkon pre multiGPU zapojenia. O chladenie sa stará 135mm ventilátor od spoločnosti SilentWings(3) (Rmax 1800rpm). Zdroj je samozrejme platinový, pričom MSRP je stanovené na $239 (u nás okolo 250€). Na druhej strane dostanete až 9 PCI-ex konektorov (8× 6+2-pin + 1× 6-pin), podporu všetkých rozšírených ochrán (OCP, OVP, UVP, SCP, OTP, OPP) a 5-ročnú záruku. V balení nájdeme až 19 káblov, niekoho môže zaujímať, že dĺžka ATX kábla je 60 centimetrov. Kombinovaný výkon na 12-V vetve je až 83A, teda 996W. Len dodám, že zdroj prichádza na trh vo veľmi luxusom balení. Koho by zaujímalo, zdroj ponúka funkciu OCK (zjednotenie vetví) a je teda určený na extrémne pretaktovanie. Nechýbajú samozrejme špičkové kondenzátory od japonskej firmy - Nippon Chemi-Con. Zdroj je osadený do skrinky Fractal Design XL R2, ktorú nám poskytla spoločnosť Fractal Design.
Zdroj Dark Power Pro 11 poskytla spoločnosť BeQuiet!
Pamäte s kapacitou 32GB poskytla spoločnosť Kingston, ide o dvojicu 2800MHz DDR4 modulov a dvojicu 2133MHz modulov, obe kity tikajú v quad channel na 2400 MHz s veľmi nízkym časovaním (1R).
Operačným systémom je Windows 10, ktorý je nainštalovaný na SSD Crucial MX 100 vo verzii 256GB.
3D Mark poskytla spoločnosť FUTUREMARK.
Ako budeme testovať ?
Ako prvé budeme hry testovať v staršej ale stále náročnej hre – Metro 2033 so zapnutou fyzikou PhysX. Následne prejdeme k staršej hre, a to GRID 2. Hra má slušnú optimalizáciu a dokáže tak bežať aj na slabších kartách. GRID 2 stále predstavuje jeden z najlepších automobilových simulátorov. Nechýba samozrejme open-world strieľačka Grand Theft Auto V, ktorá je aktualizovaná na poslednú verziu. Ďalšou hrou je Zaklínač 3 (The Witcher 3) vo verzii 1.12 vrátane všetkých free DLC. Napriek tomu, že som sľúbil, že do testov pridám M-E: Shadow of Mordor, z časového hľadiska bude pridaný až dodatočne. Väčšina hier je zo Steamu a preto nie je možné ovplyvniť verziu hry v ďalších testoch. Výsledky sa tak môžu mierne líšiť. Ovládač zo zelenej stajne má verziu 368.39, staršie karty sú testované s verziou 361.75. Pri AMD som zvolil najprv Crimson ovládač (16.3.0./1.), neskôr som ale musel hry pretestovať v staršom Catalyst Control Centre 15.12. Karta R9 Fury je už testovaná s ovládačom 16.3.1. AMD Radeon RX480 je v testovaný s ovládačom 16.7.1 Výsledky sa preto môžu líšiť, za tento problém nemôžeme, keďže vzorky nám neostávajú a karty tak nedokážeme pretestovať.
Metro 2033, GRID 2, Zaklínač 3, Ashes of Singularity
METRO 2033
Rozlíšenie: 1920×1080 (VSR: nie)
Kvalita: Very High
Antialiasing: MSAA 4x
Texture Filtering: AF 4x
PhysX: zapnutá
Tesselation: zapnutá
V Metre 2033 používam integrovaný benchmark, ktorý nechávam púšťať 3×3, následne výsledky spriemerujem. Čo sa týka minimálnych FPS, vyberám najnižšie dosiahnuté FPS. V prvom grafe vidíme porovnanie priemerných, maximálnych a minimálnych FPS.
GTX 1060 tu síce hlavného konkurenta prekonáva (RX 480), podáva ale nižší výkon než GTX 980. Výkon by mal byť pritom podobný. V tejto som mal pocit, že procesor v pár scénach nestíha kŕmiť kartu, pritom s výkonnejšími kartami problém nebol. Na druhej strane GTX 980 je v pretaktovanej verzii.
GRID 2
Rozlíšenie: 1920×1080 (VSR: nie)
Kvalita: Ultra
Antialiasing: MSAA 8x
Texture Filtering: AF 16x
PhysX: nie
Tesselation: nie
V hre GRID 2 využívam integrovaný benchmark, pričom test opakujem 3×. Priebeh FPS testujem pomocou FRAPSu.
Karta tu prakticky kopíruje GTX 980 a s prehľadom prekonáva RX 480, k tomu nie je viac čo dodať.
Rozlíšenie: 1920×1080 (VSR: nie)
Kvalita: Very High (Najlepšia) (Frame Unlocked)
Antialiasing: MSAA 2x
Texture Filtering: AF 16x
PhysX: nie
Tesselation: High
NVIDIA HairWorks: vypnuté
SSAO: zapnuté
Pri tomto nastavení sa mi opäť zdá, že kartu ovplyvnil procesor.
Ashes of Singularity
Ashes of Singularity predstavuje jednu z vôbec prvých hier, ktorá podporuje DirectX 12 či multi - GPU. Hra dokáže využiť asynchrónne shadre (AS), z čoho by mali profitovať hlavne Radeony. Hra je veľmi náročná na hardvér.
Rozlíšenie: 1920×1080 (VSR: nie)
Kvalita: High / Crazy (Najlepšia) (Frame Unlocked)
DirectX 12
V tejto hre sa ukazuje mierne prevaha Radeonu RX 480. Na grafe môžete vidieť taktiež výkon pretaktovanej karty. V tejto hre výkon z pretaktovania nie je veľký. Prejdime k nastaveniu ULTRA, kedy CPU závislosť padá.
Ultra Setup - GTA V, Zaklínač 3, Hitman a Total War WARHAMMER, Shadow of Mordor, The Division
Rozlíšenie: 1080p
Nastavenie: Very High / Ultra
MSAA: 4×
Anizotropné filtrovanie: 16×
Extender Shadow Distance: max
Shadows: Softer
V GTA V nová GTX 1060 prekonáva aj Sapphire Fury Nitro, ktorá má vyššie takty o 5% než základná verzia. Radeon RX 480 ostáva úplne vzadu.
Rozlíšenie: 1080p
Nastavenie: Ultra
NVIDIA HairWorks: Zapnuté, 4
HBAO +: zapnuté
V Zaklínačovi 3 nová GTX 1060 opäť prekonáva RX 480, avšak na plynulé hranie v 60 FPS nestačí. Kartu je vhodné pretaktovať alebo znížiť faktor PhysX. Pozrime sa na dvojicu DirectX 12 testov.
Rozlíšenie: 1080p
Nastavenie: Ultra
Tessalation: on
Anizotropné filtrovanie: 16×
SSAO: zapnuté
SMAA, DirectX12
Vzhľadom na to, že existujú pochybnosti na relevatnosť výsledkov, rozhodol som pretestovať Radeon RX480 8GB s ovládačmi 16.7.2. Výsledok? RX 480 dostáva druhý dych a vyhráva.
Rozlíšenie: 1080p
Nastavenie: Ultra
Tessalation: on
Anizotropné filtrovanie: 16×
Antialiasing: 2×
SSAO: zapnuté
DirectX12
Prvýkrát dáva Radeon RX 480 na frak nVidii, bohužiaľ aj poslednýkrát. Hra je na GTX 1060 nestabilná, ak vyberete DX12.
Rozlíšenie: 1080p
Nastavenie: Ultra
Tessalation: on
Anizotropné filtrovanie: 16×
GTX 1060 dýcha na chrbát Radeonu R9 390. Verzia MSI GTX 980 Gaming je značne pretaktovaná, preto rozdiel vyzerá hrôzostrašne, realita je iná. GTX 1060 je len tesne pod GTX 980 stock! V tejto hre skrátka Radeony na NVIDIE nestačia. Rozdiel je viac než 15% v prospech GTX 1060 (v porovnaní s RX480).
Rozlíšenie: 1080p
Nastavenie: Ultra
Anizotropné filtrovanie: 16×
SMAA: zapnuté
FXAA: vypnuté
V tejto hre vám chcem ukázať, že karta je na hranie v 4K nevhodná. V rozlíšení 2K ešte podáva slušné výsledky, Radeon opäť prehráva.
Záver
NVIDIA GTX 1060 predstavuje najlepšiu grafickú kartu čo sa týka pomeru cena / výkon za posledných niekoľko rokov, porovnateľná karta bola niekedy NVIDIA GTX 670, ktorá ale začínala s vyššou cenou a bola určená do vyššieho mainstreamu. Za cenu približne 279€ momentálne nedostanete lepšiu hernú kartu. Ak som pri Maxwellovi kritizoval relatívny nízky výkon (v porovnaní s 670/760/770 vs GTX 960), resp. jeho nárast, tak GTX 1060 má oproti GTX 960 skok vo výkone obrovský. Čo sa týka spotreby karty, tú zmerať neviem, avšak ako som naznačil v predchádzajúcich kapitolách, u karty ide výrazne znížiť TDP, to znamená, že spotrebu je možné ešte slušne zraziť. U AMD som musel TDP, práve naopak, zdvihnúť o 10%. GTX 1060 je v tomto smere jasný víťaz. Čo sa týka hlučnosti oboch kariet, tie sú porovnateľné, takže jednoznačný víťaz nie je.
Kto je víťaz strednej triedy?
AMD Radeon RX 480 nie je zlá karta. Má relatívne nízku spotrebu, slušný výkon v FULL HD, avšak v určitých situáciách prepadá, pravdepodobne sú problémom (zatiaľ) nevyladené ovládače (ovládače 16.7.2 opäť zvyšujú výkon). Ani v hrách, ktoré by mali vyhovovať Radeonu, to také jednoznačne nie je. Výrazný náskok má AMD predovšetkým v Total War: Warhammer, v hre Hitman je ale obstojný súper. Za Radeon RX 480 hovorí väčšia 8GB VRAM, je však otázne, kde sa dá využiť. Vo väčšine súčasných hier sa využitie pohybuje medzi 4 – 6 GB VRAM. RX 480 nemá príliš veľa výkonu v 2K rozlíšení, avšak ak znížite vyhladzovanie či osekáte nejako nastavenie, karta sa vám odvďačí slušným výkonom. NVIDIA GTX 1060 v tomto prípade je výkonnejšia a podáva aj v 2K lepšie výsledky. Ako som už ale naznačil do budúcna môže byť 8GB VRAM výhodou a výkon kariet sa vymení.
[RPM] |
2D |
Witcher 3 |
---|---|---|
NVIDIA GTX 1060 |
1 420 |
1 850 |
Karta síce nie je vždy výkonom na úrovni GTX 980, avšak vo väčšine prípadoch výkon staršej karty kopíruje. Je možné, že nižšie výsledky v niektorých hrách sa podarí vylepšiť novými ovládačmi. Za (občasný) nižší výkon viním menší počet TMU. Tento rozdiel sa jednoducho musel niekde prejaviť.
PLUSY | MÍNUSY |
---|---|
výkon vo FULL HD | menší počet TMU |
len 6 - pinový konektor | menej VRAM oproti RX480 |
tichý chladič | |
možnosti pretaktovania | |
cena |
Ešte sľúbený 3D Mark. Linky ešte nie je možné zverejnovať, pretože to nemožnil FutureMark. Každopádne asynchrónne jednotky fungujú.
Grafická karta NVIDIA GeForce GTX 1060 získava za pomer cena / výkon od nás ocenenie tip redakcie.
Za zapožičanie grafických kariet ďakujeme spoločnosti NVIDIA.
DSLR Nikon D5300 poskytla spoločnosť Nikon.
Robo7
Šašek
Robo7
pif666
Ján Kisty
Bawor
Shatterhand
Ján Kisty
Paulovic
sandokan78
Ján Kisty
Ján Kisty
Paulovic
Bawor
pif666
matej.t
PeterKazimir
marduk
Achjaj
BFG11K
marduk
m2fizy
Ján Kisty
Achjaj
castelL
BFG11K
Mado
Ján Kisty
richard28
Achjaj
Ján Kisty
Bawor
wingo
Mučo Mačo
LojzoS
Vladys
Bawor
Ján Kisty
matej.t
michal0910
Ján Kisty
Bawor
JOee
nossak
wingo
Tata
Pamat
Ján Kisty
bomba