EN

Intel Nehalem - prvý test na Slovensku!

Intel Nehalem, Core i7, Bloomfield, Quick Path Interconnect, X58, triple chanel...tieto a mnoho ďalších slov sa stali v posledných mesiacoch najčastejšie skloňovanými v IT priemysle. Niet divu – najvýznamnejší výrobca polovodičových čipov na svete uviedol na trh svoju novú architektúru procesorov v ktorej zaviedol mnoho radikálnych zmien. O aké ide a aký majú vplyv na výkon v porovnaní so súčasnými Core 2 procesormi sa pozrieme v dnešnej recenzii.

Tock

Možno zvláštny názov prvej kapitoly, no v podstate presne vystihuje Nehalem.
Začnime ale po poriadku.

Určite si všetci pamätáme éru procesorov Pentium 4. Ich architektúra bola vyvinutá s myšlienkou dosiahnutia vysokých frekvencií no práve tu nastávali viaceré problémy – tieto frekvencie, keď by sa ukázala ich sila, bola len ťažko dosiahnuteľná a aj to za cenu veľmi vysokej spotreby. Posledné čipy NetBurst architektúry sa zastavili na taktoch 3,8GHz, pričom v pláne vývoja boli aj vyššie frekvencie.
Nový veliteľ kolosu menom Intel – Paul Otellini, však vzal riadenie firmy "od kraja" a celkom jasne naznačil nové smerovanie procesorového biznisu. Zaviedol aj tzv. Tick-Tock model, ktorý treba uznať – funguje skvele.



Podľa tohto modelu, sa každé dva roky udejú dve významné zmeny :
Tick – vezme sa súčasná architektúra a prejde sa s ňou na nový, menší výrobný proces
Tock – na zavedenom výrobnom procese sa uvedie celkom nová architektúra

Prvým krokom bolo teda "zmenšenie" Pentium 4 procesorov na 65nm jadrá, pričom už vtedy Intel ukázal, ako budú vyzerať procesory budúcnosti – uviedol prvé dvojjadrové CPU - Pentium D.
Ďalší krok spočíval v celkom novej architektúre na 65nm procese – tu Intel siahol, v rámci novej stratégie energetickej úspornosti, po architektúre svojich mobilných procesorov Pentium M. Z nich sa odvodili desktopové čipy Core 2 Duo, Core 2 Quad atď. ako aj serverové Xeon-y.

Situácia na trhu sa vtedy výrazne zmenila a Intel mal teraz po všetkých stránkach vynikajúce procesory na desktopovom ako aj mobilnom trhu. Kde však bol stále trocha problém, boli servery. Hlavne vo viacprocesorových systémoch, kde architektúra konkurencie v podobe integrovaného pamäťového radiča či HyperTransport zbernice bola jednoducho vhodnejšia.

Práve na toto sa Intel pri návrhu Nehalema zameral, a teda nebudeme sa pretvarovať – Nehalem alias Core i7 je hlavne serverový procesor. Tentoraz pôjde teda Intel opačným smerom – zo serverového čipu odvodí celú procesorovú radu – desktopové ako aj mobilné.
Dnes sa však na trhu objavili iba prvé tri desktopové modely so štyrma jadrami, ďalšie môžeme očakávať v priebehu budúceho roka.


Nehalem alias Core i7 s rozptyľovačom tepla a bez neho


Komentáre (4)
eXistenZ
Sila nehalemu nemá pri štandardných grafických riešeniach naviac čo povedať. Pri SLi, či CrossFire najvýkonnejších riešení ale jeho priepustnosť a výpočetná sila dokážu ukázať súčasnému Core2 zadnicu. Inak pekný článok :)
crux2005
v jednej z budúcich recenzii... ;-)
prepelica
celkom pekna cena...za tu najnisiu verziu zaplatite len necelych 10 000sk xD....to uz ozaj vidim buducnost v GPGPU
A2C
prosím vysvetli kde ukáže chrbát v SLI alebo CF? 3D Mark alebo normálne v hrách? ak mi povieš že v v hrách tak sa ti zasmejem lebo evidentne nevieš čo trepeš, ak v 3D Markoch tam máš pravdu a to ma teší ako Ocera ale reálne nemá pre ľudí zaťiaľ prechod na Core i7 platformu zmyseľ a dovolil by som si tvrdiť že ani pre Ocerov nakoľko CPU a MB ešte nie sú odladené a tak nedokážu podávať ten výkon na ktorý sme sa tešili a dúfali, nepochybne pre profíkov ako serveri alebo grafici čo používajú primárne výpočtovú silu CPU a nie GPU pre nich ten výkon navyše stačí ako dôvod na prechod ale treba si počkať a bude to zaujímavejšie pre hráčov nevidím dôvod prechádzať z QX9770 na Core i7 965, vidím to maximálne pre tých čo majú teraz tak max dvojjadrá
Pridať nový komentár
TOPlist