Názov GeForce4 pre Vás určite
nieje neznámy. Poslednou dobou sa výkon grafických chipov zvyšuje v porovnaní
s procesormi približne 2x rýchlejšie. Nezvyšuje sa však len výkon, ale pribúdajú
aj vlastnosti smerujúce k vyššej kvalite obrazu vo vyšších rozlíšeniach.
Po včerajšku, kedy sa na stránke Nvidie objavili kompletné informácie o nových
kartách GeForce4, sa už na mnohých serveroch mohli objaviť prvé reálne obrázky
a testy. Poďme sa teda spoločne pozrieť, čo priniesli nové grafické karty
od Nvidie.....
Nvidia vedela stále prekvapiť a
plniť plány. Na druhú stranu nezaspala ani ATI a minulý rok prekvapila
nielen modelom ATI Radeon 7500, ale hlavne ATI Radeonom 8500, ktorý je aj
dnes veľmi rýchlou kartou a bez problémov strčí do vrecka aj nové GeForce
4 MX, ale o tom pozdejšie. Ak sa trošku bližšie zaujímate o HW, určite ste
si všimli na anandtechu článok, kde testovali grafické karty na deme z
chystanej 3D hry UT2. Ten používa nový engine, ktorý je hodne náročnejší,
ako pôvodný, použitý na UT. Hry, ktoré sa chystajú na koniec roku 2002,
myslím tým hlavne 3D, budú používať veľmi prepracovaný 3D engine , s množstvom
polygónov. Z výsledkov testu mi bolo jasné, že moja MSI GeForce2 MX hoc
nataktovaná a podporená Athlonom XP 1800+ nemá šancu. Ako najnižšiu možnú
použiteľnú gr.kartu by som mohol označiť GeForce2 Ti , ATI Radeon 7500. Lepšie
na tom sú gr.karty GeForce3 a Geforce3 Ti 200. Geforce3 Ti 500 a ATI Radeon
8500 zvládli test na jedničku, pričom aj vo vysokých rozlíšeniach nemali
problémy s Fps (obrázky za s.). Tieto karty budú určite dostačujúce.
Podobných hier s veľmi prepracovaným 3D enginom (veľmi detailné textúry,
veľa polygónov) sa na nás chystá viac - Kreed , Doom 3, Quake4. Pomaly, ale
iste bude nutné prejsť na výkonnejšie grafické karty (samozrejme, záleží
to aj od toho čo na PC vlastne robíte) , ktoré budú mať nielen dobrý výkon,
ale aj vlastnosti.
Nvidia sa teda rozhodla prihodiť
do ohňa ďalšie želiezko GeForce4 a to s pekným počtom modelov. Dá sa
povedať, že sa jedná o dva rady kariet : radu GeForce 4 Titanium ,
ktorá patrí do špičky a radu GeForce4 MX, ktorá by mala priniesť za
málo peňazí viac muziky.
GeForce 4
Titanium
Nvidia predstavila túto radu,
založenú na jadre NV25 v 2 prevedeniach - modeloch. Prvým modelom je jednoznačne
najvýkonnejšia karta súčasnosti GeForce4 Titanium 4600
a druhým modelom GeForce4 Titanium 4400. Podobne,
ako pri kartách GeForce3 Ti 200/500 sa líšia iba rozdielnym taktovaním GPU a
pamätí.
GeForce4 Ti 4600 je
vlajkovou loďou Nvidie. GPU tiká na frekvencii 300 MHz
a pamäte na neskutočných 325 MHz (650 MHz).
128-bitová pamäťová zbernica spája dokopy až 128 MB DDR pamäte. Použité
bolo už namiesto klasického balenia pamätí novšie BGA. 325 MHz frekvencia
pamätí umožňuje až 10.4 GB/s pamäťovú
priepustnosť, čo je fakt neskutočné.
GPU grafickej
karty GeForce4 Ti 4400 tiká na 275 MHz. Pamäť
je na rozdiel od modelu 4600 taktovaná nižšie - 275 MHz
(550 MHz). Podobne ako model 4600 aj 4400 sa bude predávať s 128 MB pamäte
v prevedení BGA. Veľkosť pamäte - myslím 128 MB je vhodná hlavne preto, že
vývojári hier sa nebudú musieť obávať pri použití veľkých textúr
toho, že bude málo textúrovacej pamäte na karte samotnej.
Dobrou správou je fakt, že 8 týždňov
po modeloch 4600 a 4400 sa objaví model 4200. Tento model bude taktovaný
na frekvencii 225 MHz jadro a 250
MHz pamäte. S cenou okolo 199 USD to bude veľmi vážny kandidát
na kúpu ( ak predtým už nestihnete kúpiť Geforce3 Ti 200), ale nielen kvôli
cene.
Poďme k detailom. Určite ste si
všimli nový typ chladenia. Nvidia tvrdí, že tento model chladenia ochladí
jadro na o 10C nižšiu teplotu, ako keď by sa použil klasický heatsink. GPU
vyžiari do okolia približne 20W tepla.....
Z technologického hľadiska nám
GeForce4 Titanium prináša:
Accuview AA
, nfiniteFXII Engine (Pixel a Vertex Shader), nView - detailne o technológiách
na www.hardocp.com a www.anandtech.com
Nview umožňuje podobne ako pri
ATI pripojiť dva zariadenia v kombináciách, aké máte na obrázku.
Integrovaný 350 MHz DAC umožňuje rozlíšenie 2048x1536 na 75 Hz. Integrovaný
dvoj-kanálový TMDS umožňuje použiť dva ploché LCD v max. rozlíšení
1280x1024. TV výstup v rozlíšení 1024x738.
Určite ste však zvedavý na radu
GeForce 4 MX
Táto karta je založená na jadre
NV17 (0,15 mikr.). Modelov je viac: MX460,
MX 440 a MX420. GeForce4 MX460 bude taktovaná
na 300 MHz jadro a 275 MHz
(550 MHz DDR) pamäte. MX440 na 270 MHz jadro a 200 (400 MHz DDR) pamäte.
MX420 je najhorší model založený na SDRAM 166 MHz pamätiach. Čo sa týka
veľkosti pamäte - počítajte pri DDR s 64 MB (možno 128) a 32 MB.
Rady GeForce4 Titanium a GeForce4
MX sú založené na dosť rozdielnych GPU. Poďme si teda rozdiely trošku
vysvetliť.
Srdcom starších GeForce3 bol
programovateľný pixel a vertex shader. To je zahrnuté aj v DirectX 8 , preto
sa hovorí aj ako o DirectX8 kompatibilných kartách. GeForce 4 MX má však
len čiastočnú podporu pre vertex shader. GF4 MX podporuje NSR
(Nvidia Shading Rasterizer), ktorý už bol v pôvodnej GeForce2. Práve tu je
prvá nevýhoda GF4MX - chýbajúca plná podpora pixel a vertex jednotky.
GF4 MX je však dosť rýchla
karta pre "dnešné" tituly. Hoci jadro má stále iba dve
tex.jednotky, z ktorých každá vie naniesť 2 textúry v 1 takte, má GF4 MX ešte
vylepšenú pamäťovú architektúru II (doslovný preklad :)
Ostatné vlastnosti ako Accuview
AA engine, nView sú totožné s plnou GeForce4 .
Asi 60 percent grafických kariet,
ktoré sa predávajú pod 10000 Sk nepodporujú priamo DX8. Vývojári sú potom
obmedzení v používaní možností v hrách, ktoré prináša programovateľný
pixel a vertex shader. GeForce4 MX môže aj tu podporiť so svojou nepodporou
pixel a vertex shadera ďalšie rozšírenie Non-DX8 kariet na možno aj 80 percent. To
by nebolo veľmi dobré, pretože vieme akú kvalitu, výkon a možnosti prináša
pixel a vertex shader.
Treba skôr hľadieť ku kartám,
ktoré DX8 plne podporujú - GeForce3 Ti 200, tiež chystaný ATI Radeon 8500 LE
128 MB. Tie budú cenovo okolo úrovne GF4MX 460. Nezabudnime však na Geforce4
Ti 4200. Ta bude cenovo spadať pod 200 USD hranicu ....čo už bude pri výkone,
ktorý poskytne - dobrá cena.
Záver
Testov je na nete kopec, tak ich
zbytočne zverejňovať nebudem ( www.anandtech.com
, www.hardocp.com). Skôr by som chcel
poradiť, ako sa rozhodnúť pri kúpe. Ja osobne by som si poriešil DX8
kompatibilnú kartu. Ešte kým na pultoch sú, tak sa oplatí kúpiť GeForce3
Ti 200 (má pixel vertex shader), alebo počkať na GeForce4 Ti 4200. ATI však
má veľmi silného hráča - Radeon 8500 a tiež chystaného Radeona 8500 LE s
128 MBpamäti. Uvidíme, čo sa objaví po pár dňoch...myslím tým možnosti
pretaktovania a pod.
Pridať nový komentár