AMD oživuje mainstreamový segment grafických kariet, prichádza nové jadro so skvelou efektivitou. Ako v teste obstál model Sapphire Radeon HD 7790 Dual-X OC?
Radeon HD 7790 - Bonaire
AMD predstavilo v piatok v poradí piaty 28nm čip pod názvom Bonaire, nejde však o jadro spojené s novou generáciou grafických kariet HD 8000, je to len refresh série HD 7000. Architektúra čipu ostala nezmenená GCN s minimálnymi zmenami. Prvou kartou postavenou na plneaktivovanom jadre Bonaire je Radeon HD 7790. Je zasadená presne medzi HD 7770 a HD 7850, do cenovej kategórie, v ktorej AMD dlhodobo chýbala alternatíva proti GeForce GTX 650 Ti. Práve túto medzeru má vyplniť HD 7790.
Radeon HD 7790 je plne kompatibilný s DirectX 11.1. Jeho jadro Bonaire je stále založené na architektúre GCN a vyrobené 28nm technológiou. Na ploche 160mm2 sa nachádza niečo cez dve miliardy tranzistorov. Bonaire sa skladá zo 14 CUs usporiadaných v dvoch blokoch, každý z nich s obsahom 64 stream procesorov. Celkovo je v jadre 896 stream procesorov. Každému z blokov pripadá jedna geometrická jednotka, frontend je teda podobný ako pri jadrách Pitcairn a Cayman. Frekvencia jadra je rovný 1GHz.
Po Cape Verde zdedil Bonaire počet ROPs jednotiek a šírku pamäťovej zbernice. Menšej 128bit zbernice bol prispôsobený pamäťový radič, ktorý zvláda vyššie frekvencie pamätí. 1GiB pamäť pracuje u referenčného modelu s frekvenciou 1500MHz.
U Radeon HD 7790 sa zlepšila energetická efektivita, spotreba jadra sa v porovnaní s menším jadrom zvýšila len minimálne. Oproti HD 7770 narástlo TDP vďaka vylepšenému power manažmentu o 5W. AMD prekopalo technológiu PowerTune, ktorej zväčšilo počet základných stavov frekvencií a im zodpovedájucích napätí.
Od predchádzajúcich modelov s troma, resp štyrmi (boost verzie) je počet statov u HD 7790 navýšený na osem. Každému prislúcha iné napätie, čo zlepšuje efektivitu PowerTune a plynulejšie prechody pri prekročení TDP.
Radeon HD 7790 bude dostupný od 2. apríla a to v mnohých variantoch (viac v obrázku nižšie). Karta je súčasťou programu Never Settle a bude k nej pribalená hra Bioshock Infinite. V dnešnej recenzii si predstavíme pretaktovaný model Sapphire Radeon HD 7790 Dual-X OC s frekvenciami 1075/1600MHz.
Radeon HD 7790 - Predstavenie karty
Sapphire Radeon HD 7790 Dual-X OC
V dnešnej recenzii sa pozrieme na nerefenčný model Radeon HD 7790 od spoločnosti Sapphire s dvoma ventilátormi. K testu sme dostali verziu, ktorá je už v základe mierne pretaktovaná. Frekvencie jadra sa zvýšili z 1000 MHz na 1075 MHz a pamäte z 1500 MHz na 1600 MHz. To sú práve najčastejšie frekvencie pre pretaktované Radeon HD 7790.
Sapphire musel tento model o niečo predĺžiť, pretože ho osadil dvojicou 80mm ventilátorov. Na dĺžku má karta približne 21cm. Pod ventilátormi Dual-X je umiestnený hliníkový heatsink s dvojicou heatpipe.
Karta má štvoricu výstupov, dve DVI konektory (jeden S-L, druhý D-L), HDMI a DP konektor. S podporou Eyefinity je teda možné obslúžiť až šesť monitorov. Nechýba podpora multi-gpu technológie CrossFire, single CF konektor nájdete na vrchu karty.
Pre správnu funkčnosť Radeon HD 7790 je potrebné pripojiť aj externé napájanie cez jeden 6-pin konektor. Maximálne TDP je len 10W nad limit PCIe zbernice, pre ktoré výrobcovia musia využiť externé napájanie. PCIe zbernica vie karte dodať 75W.
Ku karte dostanete navyše pribalený 1,8m HDMI kábel, DVI -> VGA redukciu, CrossFire mostík, molex -> 6pin redukciu, cd s ovládačmi a niekoľko dokumentov.
Radeon HD 7790 - Technické detaily
Zhrnutie technických parametrov (teoretické hodnoty) v nasledujúcej tabuľke.
Radeon HD 7790 | Radeon HD 7850 | Radeon HD 7950 | |
Jadro: | "Bonaire" | "Pitcairn" | "Tahiti" |
Výrobný proces: | 28nm | 28nm | 28nm |
Veľkosť jadra: | ~160 mm^2 | ~212 mm^2 | ~365 mm^2 |
Počet tranzistorov: | ~2080 miliónov | ~2800 miliónov | ~4313 miliónov |
Počet aktívnych clustrov: | 14 | 16 | 28 |
Frekvencia jadra: | 1000 MHz | 860 MHz | 800 MHz |
Frekvencia pamäte: | 1600 MHz | 1200 MHz | 1250 MHz |
Kapacita, typ pamäte: | 1 GiB, GDDR5 | 2 GiB, GDDR5 | 3 GiB, GDDR5 |
Frekvencia shadercore: | 1000 MHz | 860 MHz | 800 MHz |
Počet TFUs: | 56 | 64 | 112 |
Počet TAUs: | 56 | 64 | 112 |
Počet ALUs: | 896 (1D) | 1024 (1D) | 1792 (1D) |
Počet ROPs | 16 | 32 | 32 |
Podpora Direct3D: | 11.1 | 11.1 | 11.1 |
Pixel fillrate: | 16 000 MPixels/s | 27 520 MPixels/s | 25 600 MPixels/s |
Bilinear texelfillrate: | 56 000 MTexels/s | 55 040 MTexels/s | 89 600 MTexels/s |
Bilinear FP-16 texel fillrate: | 28 000 MTexels/s | 27 520 MTexels/s | 44 800 MTexels/s |
Z-sample rate: | 64 000 MSamples/s | 110 080 MSamples/s | 102 400 MSamples/s |
AA-sample rate: | 128 MSamples/s | 220 160 MSamples/s | 204 800 MSamples/s |
Single precision aritmetický výkon: | 1792 GFLOP/s | 1761 GFLOP/s | 2867 GFLOP/s |
Double precision aritmetický výkon: | 112 GFLOP/s | 110 GLOP/s | 716,8 GFLOP/s |
Geometry rate: | 2000 MTriangles/s | 1720 MTriangles/s | 1600 MTriangles/s |
Šírka zbernice: | 128 bit | 256 bit | 384 bit |
Priepustnosť pamäte: | 96 GB/s | 153,6 GB/s | 240 GB/s |
Radeon HD 7790 - Testovacia zostava
Do našej testovacej zostavy s doskou Asus P8P67 Deluxe (recenzia) sme osadili procesor Core i7 2600k (recenzia), ktorý je pretaktovaný a výsledky by nemal ovplyvniť bottleneck z jeho strany. Ako zdroj je použitý nadpriemerne vybavený Enermax MaxRewo 1350W (preview). Každá grafická karta je otestovaná vždy s novou inštaláciou operačného systému, po ktorej sú následne nahodené posledné updaty a ovládače.
Testovacia zostava PC.sk | |
Procesor | Intel Core i7-2600k @ 4.5 GHz HyperThreading zapnutý, Turbo a šetriace funkcie vypnuté |
Chladenie | Noctua NH-U12P SE2 2x NF-P12-1300 ~ 900rpm |
Matičná doska | Asus P8P67 Deluxe LGA 1155, P67 Express Chipset (B3), BIOS 2302 |
Pamäte | G.Skill 8 GiB (2x 4 GiB) DDR3 Sniper ULV 1600MHz, 9-9-9-24, 1.25 V |
Pevný disk | Samsung 500GB SATA II, 7200rpm, 16MiB cache |
Zdroj | Enermax MaxRevo 1350 W 80 PLUS Gold, ErP Lot 6 ready! , DXXI ready |
Skrinka | SilverStone FT02B-W Midi Tower |
Monitor | Samsung SyncMaster 305T+ (30" LCD, max. rozlíšenie 2560x1600) |
Operačný systém | Windows 7 Ultimate 64-bit |
Testované grafické karty a použité ovládače:
- AMD Radeon HD 7950 (800/1.250 MHz, 3 GiB GDDR5) @ 12.4 WHQL
- AMD Radeon HD 7970 (925/1.375 MHz, 3 GiB GDDR5) @ 12.4 WHQL
- nVidia GeForce GTX 660 (1.033/1.502 MHz, 2 GiB GDDR5) @ 306.97 WHQL
- nVidia GeForce GTX 660Ti (1.019/1.502 MHz, 2 GiB GDDR5) @ 306.23 WHQL
- nVidia GeForce GTX 670 (915/1.502 MHz, 2 GiB GDDR5) @ 301.33 WHQL
- nVidia GeForce GTX 650 OC (1.110/1.250 MHz, 1 GiB GDDR5) @ 306.97 WHQL
- nVidia GeForce GTX 650 Ti (993/1.350 MHz, 1 GiB GDDR5) @ 306.97 WHQL
- Sapphire Radeon HD 7790 Dual-X OC (1.075/1500 MHz, 1 GiB GDDR5 @ 12.101.2.1)
Za poskytnutie procesora Core i7 2600k ďakujeme spoločnost Intel
Za poskytnutie matičnej dosky Asus P8P67 Deluxe ďakujeme spoločnost Asus
Za poskytnutie zdroja Enermax MaxRevo 1350W ďakujeme spoločnosti Enermax
Za poskytnutie 30" LCD monitora SyncMaster 305T+ ďakujeme spoločnosti SAMSUNG
Za poskytnutie benchmarku 3DMark 11 ďakujeme spoločnosti Futuremark
Radeon HD 7790 - Metodika testovania
Herné testy prebiehajú vždy s maximálne možnými detailami a to v troch rozlíšeniach: 1.680 x 1.050, 1.920 x 1.200, 2.560 x 1.600. Vyhladzovanie hrán a filtrovanie textúr je, pokiaľ to menu hry umožňuje, nastavené priamo v ňom. Ak nie, tieto nastavenia sú vynútené priamo v ovládačoch grafických kariet. Pre minimalizovanie nepresnosti je každá testovaná scéna premeraná v troch pokusoch, ktoré sú zaznamenané pomocou programu FRAPS.
Testované hry | |
Anno 2070 | Direct3D 11, verzia 1.01 |
Batman: Arkham City | Direct3D 11, verzia 1.1 |
Battlefield Bad Company 2 | Direct3D 11, verzia |
Crysis Warhead | Direct3D 10, verzia 1.1 |
Crysis 2 | Direct3D 11, verzia 1.9 |
Colin McRae Dirt 2 | Direct3D 11, verzia 1.2 |
Metro 2033 | Direct3D 11, verzia 1.1 |
S.T.A.L.K.E.R. Call of Pripyat | Direct3D 11, verzia 1.6.02 |
Benchmarky | |
3DMark 11 | Direct3D 11, verzia 1.3 Performance, Extreme |
LuxMark | OpenCL, verzia 2.0, 64bit Room Scene, 2016 Triangles |
Unigine Heaven | Direct3D 11, verzia 3.0 4xMSAA, 16xAF, Tess: Normal & High |
S novými hrami, hlavne pre tie s deferred renderingom, sme sa rozhodoli vyradiť merania s 8xMSAA. Tie hry, ktoré to umožňujú, budú odteraz pretestované v najvyššej kvalite obrazu za použitia režimu 4xMSAA a tie s DR so zapnutým MLAA/FXAA. Celkový výkon grafických kariet už nebudeme rozdeľovať na režimy 4x/8xMSAA, ale len na základe použitého rozlíšenia.
Ovládače
Ovládače grafických kariet sú nastavené podľa dole priložených screeshotov (okrem série HD 6xxx, pri ktorej používame filtrovanie textúr v režime High Quality).
Radeon HD 7790 - 3DMark 11, Unigine Heaven, Luxmark
3DMark 11
3DMark 11 od spoločnosti Futuremark je posledná verzia veľmi obľúbeného benchmarku, ktorá v porovnaní so staršou verziou Vantage prináša podporu nových funkcií najnovšieho Direct X API od Microsoftu, konkrétne Direct3D 11 (teselácia, DC 5.0 a multithreading). Prepracovaný je aj test fyziky, v ktorom bol PhysX nahradený open-source Bullet Physics. Grafické karty sme testovali v režime Extreme Preset, ktorý z troch prednastavených režimov predstavuje svojím nastavením najvyššiu záťaž kladenú práve na grafickú kartu a v menej náročnom Performance Presete. Pre Extreme Preset je definované rozlíšenie 1920x1080 so zapnutým 4xMSAA a 16xAF. Pre Performance preset to je 1280x720 1xMSAA a 1xAF.
Unigine Heaven
Unigine Heaven bol pri svojom uvedení vôbec prvý syntetický benchmark využívajúci možnosti Direct3D 11 rozhrania. Okrem neho obsahuje podporu pre D3D 9, 10 ,11 a od verzii 2.1 aj OpenGL 4.0. Najvýraznejšou časťou tohto syntetického testu je hardvérová teselácia. Tej sekundujú techniky ako SSAO, Parallax Occlusion Mapping, 64bit HDR rendering či DirectCompute. S verziou 2.1 pribudla do benchmarku aj podpora stereoskopickej projekcie. Výkon GPUs testujeme s použitím 4xMSAA, 16xAF v rozlíšeniach 1920x1200 a 2560x1600. Použité množstvo teselácie normal a extreme.
Luxmark
Luxmark je voľne dostupný OpenCL renderovací benchmark pre viaceré platformy (Windows, Linux, MacOS, atď). Ako testovaciu scénu pre renderovanie sme použili “Room Scene“, ktorá je z trojice testov najkomplexnejšia a pozostáva až z dvoch miliónov trojuholníkov.
Radeon HD 7790 - Anno 2070, Batman Arkham City
Anno 2070
V najnovšom pokračovaní stratégie Anno 2070 sa po prvýkrát dostávame do budúcnosti. Napriek tomu, že hra beží na rovnakom engine ako Anno 1404, moderné prostredie hry je kompletne prepracované a obohatené o efekty najnovšieho Direct3D 11 rozhrania. Naše testy prebiehajú na začiatku kampane počas 20s.
Batman Arkham City
Pokračovanie najlepšej komiksovej hry súčasnosti Batman beží na upravenom Unreal Engine 3 s podporou Direct3D 11. Skvelú atmosféru v hre dopĺňajú grafické efekty ambient occlusion, teselácia a zároveň niekoľko úrovní PhysX nastavení (off, normal, high). Testovanie prebieha v stavanom benchmarku.
Radeon HD 7790 - Battlefield Bad Company 2, Crysis Warhead
Battlefield Bad Company 2
Dice s vylepšeným enginom Frosbite 1.5 priniesla do druhého dielu Bad Company okrem vylepšenia vizuálnej stránky (HBAO, Depth of Field, soft particles) vynovený deštrukčný model pod názvom Destruction 2.0. Ten je postavený na fyzikálnom engine Havok a v hre umožňuje zničiť obrovské množstvo detailov. Vývojári nezabudli na podporu Eyefinity od AMD. V teste je použitá jedna z najnáročnejších scén singleplayer časti s masívnymi explóziami, misia Crack The Sky. Priebeh zaznamenáva program FRAPS počas 60s akcie.
Crysis Warhead
Príbeh hry Crysis Warhead sa odohráva paralelne k dielu Crysis a je postavený na rovnakom engine ako jednička Cryengine 2. V kampani sa dostanete do role bývalého člena SAS Delta Force Michaela Sykes-a s prezývkou Psycho. Počas nej bojujete proti nepriateľom zo Severnej Kórei a mimozemšťanom. Dej sa odohráva na rôznych miestach, ako napríklad džungľa, podzemný komplex, letisko a mnoho ďalších. Hra je aj napriek svojmu veku jedna z najnáročnejších vôbec. Testovanie prebiehalo v náročnej scéne From Hell’s Heart po dobu 30s.
Radeon HD 7790 - Crysis 2, Colin McRae Dirt 2
Crysis 2
V novej časti hry Crysis 2, ktorá je postavená na Cryengine 3, sa dostávame z džungle do mesta. S novým enginom (hlavne po opatchovaní) nám pribudli efekty Direct3D 11 (teselácia) a textúry s vysokým rozlíšením. Hru testujeme v scéne "Dead Man Walking" po dobu 25s.
Colin McRae Dirt 2
Závodná hra Colin McRae Dirt 2 od Codemasters beží na Ego Engine, ktorý podporuje aj najnovší Direct3D 11. Hra ako prvá zahŕňala podporu tohto štandardu. Reálnosť hry dotvára hardvérová teselácia vody, publika a vlajok, HDAO využívajúce DirectCompute, HDR osvetlenie, motion blur, Depth of Field a mnoho ďalších efektov. Testy prebiehali po dobu 60s v náročnej mape Malaysia.
Radeon HD 7790 - Metro 2033, S.T.A.L.K.E.R. Call of Pripyat
Metro 2033
Hra Metro 2033 je vytvorená podľa sci-fi románu ruského autora. Je založená na vlastnom engine od 4A. Svojou pokročilou grafikou v podobe viacerých efektov (Depth of Field, teselácia, SSAO, motion blur, soft shadows a mnoho iných) s kombináciou PhysX fyzikálneho enginu "predbehla" dobu. V hre Metro ste postavený do role Artyom-a, ktorý prežil atómovú vojnu a žije v podzemí. Jeho úlohou je dostať sa do mesta Polis. Testovanie prebieha počas útokov mutantov v misii Cursed, priebeh zaznamenáva FRAPS po dobu 30s.
S.T.A.L.K.E.R. Call of Pripyat
Dej tretieho pokračovania akčnej FPS hry od ukrajinského GSC Game World sa odohráva krátko po skončení dielu Shadow of Chernobyl. Call of Pripyat beží na X-Ray engine 1.6, v ktorom je doplnená podpora o Direct3D 11 (teselácia a vylepšené tiene). Pre fotorealistickú grafiku okrem nich využíva napríklad SSAO, HBAO, Depth of Field (viac tu). Testovacia scéna z mesta Pripyat je zaznamenávaná FRAPSom po dobu 30s behu.
Radeon HD 7790 - Spotreba, Hlučnosť, Teploty
Spotreba
Meranie spotreby prebieha za pomoci meracieho prístroja Voltcraft Energy Monitor 3000 v dvoch druhoch prevádzky. Najprv bola zmeraná spotreba celej zostavy (bez monitora) v režime bez záťaže (2D), 10minút po nabootovaní operačného systému Windows 7 64bit so zapnutou Aero plochou. Následne prebehlo meranie 3D spotreby v testovanej scéne hre Crysis pri rozlíšení 2560x1600 s 1xMSAA/16xAF.
Namerané hodnoty predstavujú príkon celej zostavy bez monitora, preto je možné že vznikli menšie nepresnosti kvôli účinnosti zdroja, ktorá nie je pre každé zaťaženie rovnaká.
Hlučnosť
Meranie hlučnosti grafických kariet prebieha za pomoci hlukomeru Voltcraft SL-100 v rovnakých režimoch aké používame pri meraní spotreby. Teda 2D režim 10minút po nabootovaní systému a 3D počas hry Crysis. Vo všetkých prípadoch boli vypnuté nainštalované ventilátory v skrini. Zdrojom hluku bol disk a zdroj Enermax MaxRevo 1350W. Meranie bolo uskutočnené 20cm od skrinky SilverStone FT02B-W s otvorenou bočnicou.
Teploty
Meranie teplôt naväzuje na meranie spotreby, počas dvoch testov (2D, 3D - Crysis) sú teploty pre jadro grafických kariet odčítavané v programe GPU-Z a MSI Afterburner. Pre zvyšné teploty (pamäte a napäťové regulátory) bolo nutné otvoriť bočnicu skrinky FT02B-W. Pre toto meranie bol použitý laserový teplomer Voltcraft IR-280.
Idle | Crysis | |||||
jadro | pamäte | VRM | jadro | pamäte | VRM | |
Sapphire Radeon HD 7790 Dual-X | 30°C | 34,5°C | 38,1°C | 57°C | 51,6°C | 48,4°C |
ASUS GeForce GTX 650Ti | 27°C | 38,5°C | 35,9°C | 51°C | 56,6°C | 59,7°C |
GIGABYTE GeForce GTX 650 | 28°C | 33,1°C | 35,9°C | 50°C | 44,2°C | 51,2°C |
MSI GeForce GTX 650 | 30°C | 37,6°C | 32,5°C | 53°C | 47,1°C | 42°C |
MSI GeForce GTX 650Ti | 28°C | 34,7°C | 33,1°C | 53°C | 52,2°C | 48,2°C |
ASUS GeForce GTX 660 | 31°C | 39,5°C | 41,2°C | 62°C | 69°C | 73,8°C |
GIGABYTE GeForce GTX 660 | 29°C | 34,6°C | 35°C | 58°C | 65,1°C | 65,2°C |
MSI GeForce GTX 660 | 27°C | 33,9°C | 34,8°C | 57°C | 73°C | 81°C |
ASUS GeForce GTX 660Ti | 29°C | 34,4°C | 45,3°C | 69°C | 73,6°C | 83°C |
MSI GeForce GTX 660Ti | 29°C | 36,5°C | 37,6°C | 65°C | 70,7°C | 81,2°C |
ASUS GeForce GTX 670 | 35°C | - | - | 74°C | - | - |
GIGABYTE GeForce GTX 670 | 36°C | 39,1°C | 42,4°C | 77°C | 81,2°C | 87,1°C |
MSI GeForce GTX 670 | 30°C | 36,7°C | 37,1°C | 68°C | 78,8°C | 87,8°C |
Gigabyte GeForce GTX 680 OC | 32°C | 32,5°C | 41,1°C | 65°C | 78,9°C | 87,6°C |
nVidia GeForce GTX 670 | 32°C | 44,9°C | 36,5°C | 77°C | 79,7°C | 92,9°C |
nVidia GeForce GTX 680 | 35°C | 37,2°C | 44,3°C | 78°C | 76,3°C | 74,2°C |
AMD Radeon HD 7950 | 37°C | 39,2°C | 39,4°C | 70°C | 70,9°C | 57,1°C |
AMD Radeon HD 7970 | 37°C | 38°C | 38,9°C | 78°C | 84,1°C | 75,4°C |
Radeon HD 7790 - Pretaktovanie, Výkon po OC
Pretaktovanie patrí k obľúbeným spôsobom ako zvýšiť výkon nielen grafických kariet. Z veľkej časti je ale OC o šťastí, pretože nie všetky jadrá majú rovnaký taktovací potenciál. Preto naše výsledky nemožno zovšeobecniť, rozdiely by ale nemali byť veľké. Aby sme minimalizovali vplyv chladenia na výsledok, otáčky ventilátora boli u každej z kariet nastavené fixne na 100%rpm. Zmena frekvencií a napätia je realizovaná v programe MSI Afterburner. Stabilitu frekvencií sme preverili v troch programoch. Najprv bolo nájdené maximum pre jadro pomocou testov v Unigine Heaven, 3DMark 11 a nakoniec v hre Crysis. Obdobným spôsobom sme našli maximum pre pamäte. Všetky karty sme otestovali (pokiaľ je možne regulovať napätie) pri štandardnom a zvýšenom napätí. Pri zvýšení napätia netreba zabúdať na zvýšené požiadavky na zdroj a chladenie. |
Sapphire Radeon HD 7790 Dual-X OC
Pri pretaktovaní Sapphire Radeon HD 7790 Dual-X oc som sa dostal k stabilným frekvenciám 1240MHz pre jadro, respektíve 1720MHz pre pamäte. To je o 15% vyššia frekvencia pre jadro a 7,5% pre pamäte. Výkon takto pretaktovanej HD 7790 stúpol približne o 12%.
Výkon po pretaktovaní a škálovanie
Pre otestovanie výkonu som použil dva syntetické benchmarky (3DMark 11, Unigine Heaven) a jednu hru (Crysis), ktoré boli použité aj pri testoch stability. Ako sa prejavili jednotlivé OC výsledky na výkon testovaných kariet môžete vidieť v grafoch.
klikni na graf pre zväčšenie
klikni na graf pre zväčšenie
Radeon HD 7790 - Zhrnutie výsledkov
Do celkového hodnotenia sme brali do úvahy len výsledky z 8 hier prerátané individuálne na percentá. 100% výkonu reprezentuje v každom rozlíšení referenčná AMD Radeon HD 7950.
Radeon HD 7790 - Záver
Nový AMD Radeon HD 7790 úspešne vyplňuje výraznú výkonovú medzeru medzi Radeon HD 7770 a Radeon HD 7850. Karta zároveň prekonáva GeForce GTX 650 Ti a to o poriadny kus, rozdiel vo výkone je približne 15% v závislosti od situácie. Momentálne jej na trhu chýba konkurencia, no jej pomer cena/výkon je napriek tomu výborný.
Späť k hodnoteniu Sapphire Radeon HD 7790 Dual-X OC. Karta je v bežnej prevádzke tichá, pri zaťažení sú ale otáčky ventilátora o niečo vyššie ako by si situácia vyžadovala. Prejav chladiča je v uzavretej skrini ale stále prijateľný. Dôkazom sú teploty celého plošného spoja, ktoré boli počas testov extra nízke. Priestor pre reguláciu ventilátorov je teda dosť veľký. Takty jadra Radeon HD 7790 Dual-X OC sú nastavené vcelku konzervatívne, aj keď jadro zvláda omnoho vyššie frekvencie. Dôvod je, že s vyššími frekvenciami by výkonovo výrazne priblížila Radeon HD 7850.
Cena nových Radeon HD 7790 sa má zo začiatku pohybovat okolo 130-140eur podľa modelu. Čo je porovnateľné s GeForce GTX 650 Ti no s lepším výkonom. Príjemným bonusom je hra Bioshock Infinite, ktorá sa dodáva ku karte. Ešte stále tu je však možnosť počkať na odpoveď od nVidie, ktorou by mala byť nová GeForce GTX 660 SE.
Sapphire Radeon HD 7790 Dual-X OC si od nás odnáša ocenenie tip redakcie pc.zoznam.sk
Sapphire Radeon HD 7790 Dual-X OC | |
Plusy | Mínusy |
- pomer cena/výkon do rozlíšenia 1920x1200 - ZeroCore - tiché chladenie - Eyefinity - Bioshock Infinite | - žiadne |
Za zapožičanie grafickej karty Sapphire Radeon HD 7790 Dual-X OC ďakujeme spoločnosti Sapphire.
xsi69
yesper
Xeigen
yesper
passco