EN

Battlefield 1 - späť do vojny a k základom

Keď pred 14 rokmi predstavili prvý Battlefield (1942), hra zožala úspech, kde sa dalo. Pôvodné dobrodružstvo dostávalo za radom ocenenia. Hra mala úplne všetko, veľké množstvo zbraní, tanky, množstvo lietadiel, či lode (dokonca lietadlové). Hra zaviedla 4 hlavné triedy jednotiek, ktoré sú tu s malými zmenami dodnes. Vtedy výborný singleplayer dopĺňal aj výborný multiplayer pre 64 hráčov.

Úvod - Battlefield 1 je návrat ku základom.

Hra bola jedna z prvých, ktoré dostali rozsiahle rozšírenia, vtedy ešte známe pod názvom datadisk, až neskôr sa z toho vykľuli DLC. Boli to ale plnohodnotné hry – jedna s názvom Secret Weapons of WWII a druhá The Road to Rome. Hráči si to napriek vyššej cene kúpili, obe datadisky priniesli množstvo nových vozidiel, máp a zbraní a taktiež bojujúcich strán ako na strane Osi, tak na strane Spojencov. Z konkurenčného tábora akurát vychádzala výborná vojnová hra od Activision, neskôr známejšia ako séria Call of Duty. Hlavne prvé dve hry boli výborné. Tretí diel sa už na počítač nedostal (2006). EA a Dice ale nespali a vydali výborné pokračovanie Battlefield 2. Ďalší rok (2006) bol už ale o experimentovaní. EA vydala futuristický diel BF 2142. My casual hráči sme boli sklamaný a čakali na návrat legendy.

 

Activision v roku 2007 tiež zaexperimentoval a vydal modernú vojnu pod názvom Call of Duty 4: Modern Warfare. EA a Dice v roku 2011 odpovedali modernou vojnou v podaní BF3. ďalšie roky sa niesli opäť experimentovaním od modernej vojny niekde v Iraku či Afganistane až po vesmír (CoD: Infinity Warfare). Sériu Battlefield prebralo iné štúdio a vydalo slabý titul s názvom Hardline, ktorý mal s pôvodnými hrami spoločný akurát tak názov.

 

EA a Dice v roku 2016 stavili na klasiku a prvýkrát presunuli hru do obdobia Prvej svetovej vojny. Hra žnie od vydania opäť úspechy, vracia sa k základom a je zrejme najlepšie predávanou hrou od EA. EA sa pokúsila resetovať sériu pod rovnomerným názvom Battlefield („One“, niekedy aj „The One“), a to sa podarilo na výbornú.

 

Prvé čo si na hre všimnite, teda okrem toho, že je stále vyžadovaný Origin je zrušenie príšerného Battlelogu. Hra dostala opäť jednoduché menu.

 

Na výber máte Singleplayer, Multiplayer a Custom games, ktoré spočiatku nefungovali. Singleplayer je dobrý, avšak krátky - dá sa prejsť už za 6 hodín, záleží od vašej šikovnosti, môže to trvať aj viac. Kampaň ponúka zaujímavé tankové boje či letecké súboje, takže si ju kľudne zahrajte. Podobné boje v multiplayeri žiaľ nie sú. Pre doplnenie, kampaň ponúka 6 bojových lokácií, tzv. „war stories“ s približne 20 misiami. Mňa osobne už od Beta verzie chytil skvelý, už zmienený multiplayer.

 

Na výber tu máte „Operácie“, vlastné hry a rýchlu hru. Nechýba samozrejme prehľadávanie serverov, kde si môžete zvoliť, čo chcete hrať. Na výber máte z nasledujúcich módov: Conquest, Domination, Rush, Team Deathmatch a War pigeons. Operácie sú veľmi identické ako kampaňové misie – bojujete v nasledujúcich lokalitách – Conquer Hell, Kaiserschlacht, Iron Walls, Oil of Empires. Pričom každá operácia má viacero „submisií“. Nevýhodou tohto módu je, že nikdy neviete, na ktorú časť mapy vás práve hodí. To záleží od toho, v akej fáze je práve server. Každá mapa je ešte rozdelená na viacero štvrtí, ktoré sa snažíte dobyť alebo ubrániť, podľa toho, na ktorej strane bojujete. Ak útočník uspie, hra sa presúva do ďalšej štvrte. Útočník má vždy 3 pokusy aby dobyl celú mapu. Pokus je vyčerpaný, keď útočníkovi dôjdu ľudské zdroje. Koncept je to veľmi zaujímavý a jednoznačne chytľavý. Pred zapnutím operácie, máte na výber z hry so 40 hráčmi alebo až 64 hráčmi. Mapy sú rôznorodé, výborne poskladané. Nechýbajú bunkre či pevnosti. Problém vidím v určitom nevyvážení napríklad na mape Iron walls, kde vám teoreticky stačí ubrániť ako obrancovi bunker a vyhrali ste. A nie je vôbec jednoduché dobyť sa dovnútra (v poslednom patchi malo dôjsť k ľahšiemu dobýjaniu spomínaného bunkra). Ak hru prehrávate, váš tým je posilnený akýmsi bonusovým vozidlom. Do hry sa tak môže dostať vzducholoď Zeppelin, s poriadnym množstvom palebnej sily, s ktorou ostreľujete pozemné ciele či obrnený vlak alebo bojová fregata. Obrancovia majú lietadlá a protilietadlové zbrane, pomocou ktorých môžu a v podstate musia zničiť nepriateľské vozidlo. V opačnom prípade útočník získava „rampage“, výraznú prevahu na mape, a z hry sa stávajú virtuálne jatky. Mimochodom ak ste dobrý„snajper“, nie je problém zastreliť pilota v lietadle či vo vzducholodi. Len dodám, že vzducholoď nemá nepriestrelné okná, práve naopak, nájdete tam aj otvorené strieľne.

 

V skratke ešte popíšem módy. Conquest je klasické dobýjanie vlajok, Domination je taktiež o vlajkách, ale v tomto prípade nepretekáte na rozsiahlej mape. Rush je o ničení telegramov, War Pigeons zase o chytaní holubov s tajnou poštou. A na záver nechýba klasicky Team Deathmatch.

Grafika je výborná, rozmanitosť mapy jedným slovom super, počasie sa mení a textúry sú prepracované. V hre sa ale nachádza značne veľa dymu, čo má za následok aj vyššie hardvérové nároky, áno, na hre sa nám páčil pocit reálnosti. Ak vás obe strany zahádžu plynovými granátmi a dela salvami, zrazu sa ocitnete v krematóriu. To je Battlefield 1...

....Máte skutočne pocit, že ste niekde vo vojnových zákopoch, kde sa dá všetko rozbiť. Takmer všetky budovy ide na mape zničiť alebo značne poškodiť. Ak si dobyjete nejaký priestor, získate značnú prevahu. Podarilo sa nám napríklad dostať sa na polo zničený mlyn a odtiaľ poľovať na nepriateľov bez toho aby nás niekto dokázal zastaviť. Stále sa tak opakuje rovnaký problém, či nie sú pušky v hrách trošku overkill. V niektorých fázach, jednoznačne áno a hoci vydavateľ vypustil obmedzenie počtu hráčov na „klasu“, je v hre prekvapivo dosť medikov, útočníkov aj opravárov. Okrem toho tu nájdete aj špeciálne triedy (Elite) akou sú plameňometníci, ostrelovač s anti-tankovou puškou či guľometník. Osobne nás bavilo hrať aj za medika. Za oživovanie a „healovanie“ spoluhráčov dostávate rôzne odmeny a samozrejme si levelujete triedu a odomykajú sa vám lepšie zbrane, ktoré si kupujete za „war bonds“. Tie dostávate za vašu hru alebo za dosiahnutý level.

Nájdete tu samozrejme stroje ako ľahké a ťažké tanky, útočné lietadlá aj strategické bombardéry a jednu špeciálnu jednotku (Elite) – jazdca z kavalérie.

...jedna z málo chýb v hre (textúra nad vežou)

Sprievodná hudba je vyvážená a náramne sa podobá na prvý diel. Toľko k recenzii, poďme na jednotlivé testy.

Testovanie - Battlefield 1

Zhrnutie špecifikácií testovacej zostavy:

CPU

Intel Core i7 6700K

RAM

G.Skill Trident Z 
32 GB DDR4 3200 MHz@CL14 

SSD

Samsung EVO 850 256GB

Chladenie CPU

Alphacool Eisbaer 120

Základná doska 

ASUS Z170-Deluxe

Ako prvé testujem jednotlivé grafické karty. AMD je zastúpená žiaľ len raz, lebo nemám viac kariet k dispozícii. Procesor beží na základnom takte. V hre porovnávam výkon DX11 vs DX12. Merania prebehli s posledným patchom.

Prakticky všetky karty profitujú z DX12, výnimkou je 1080FE, karta je už značne limitovaná procesorom. V ďalšom teste simulujem Core i5 a Core i3 na uvedených frekvenciách. Všetky testy prebehli na multiplayerových mapách s 64 hráčmi.

.....a ideme simulovať

Výsledok?

 
 
Výsledok nie je úplne prekvapivý. Hra je závislá od procesora. DX12 dokáže pomôcť hlavne 4-jadrovým procesorom. Nami simulovaná i5tka s taktom 3 GHz získala po zapnutí DX12 až 15% výkonu, čo nie je zlé. DX12 v tejto hre AMD FX procesorom určite pomôže.

 
Na záver ešte porovnávam minimálne FPS v DX11 a v DX12. DX12 jednoznačne zlepšuje minimálne FPS, avšak pridáva stuttering. Ak máte slabší procesor s dostatočne rýchlou grafikou, hru si zahráte úplne bez problémov na akomkoľvek 4-jadrovom procesore.
Čo sa týka náročnosti na VRAM, hra si na ULTRA nastavení v 1080p rozlíšení pýta od 3,0 - 3,2 GB. Nároky na RAM sú ale výrazne vyššie. Samotná hra bez problémov alokuje aj 6,5 GB RAM. Pre plynulé hranie by som považoval za minimum RAM s kapacitou aspoň 8 GB.
... porovnanie grafiky
ULTRA
 
LOW

Rozdiely v grafike nie sú tak výrazné, avšak nárast FPS je rapídny. Presný nárast vám nepoviem, pretože hrá má framelimit 200 FPS.

Záver - Battlefield 1

Budem sa už niekoľkýkrát opakovať. Battlefield 1 je návrat ku koreňom. Hra je chytľavá a len ťažko sa jej niečo vytýka. V hre sa síce sem-tam stretnete s chybami, ale nie sú nijako zásadné. EA nevydala polofunkčný produkt, čo je len dobre. Jednotlivé  "klasy" sú vyvážené a zbrane sú rozmanité. V hre sa nachádza plno vozidiel, takže každý si príde na svoje. BF1 okrem toho očakáva ešte zopár datadiskov a zdá sa, že sa máme na čo tešiť. Hra má výbornú grafiku, čo si ale vyžiadalo veľkú daň. Hardvérové nároky sú relatívne vysoké. Hra je značne závislá od procesora, avšak vysoko taktovaná i3 nebude mať nijaký extra problém. Nároky na grafickú kartu sú nižšie a mala by vám stačiť niekoľkoročná karta s podporou DX12. Čo sa týka hrateľnosti, najviac vás jednoznačne chytí nový mód "Operácie", ide v podstate o hromadný co-op. Battlefield 1 je pre nás jednoznačne najlepší diel série a jedna z najlepších vojnových hier. EA dokázala prepojiť arkádu so simuláciou. A ako bonus dostanete skvelú hudbu, ktorá vám pripomenie nostalgiu prvého dielu.

 

Plusy

Mínusy

Grafika

HW nároky

Výborná sprievodná hudba

 

Dobové vozidlá a zbrane

 

Rozmanitosť máp

 

Herné módy

 

 
 
Hru poskytla spoločnosť AMD.
 
Za poskytnutie dosky ďakujeme spoločnosti ASUS.
 
Chladič poskytla spoločnosť Aquatuning.de

Pamäte G.skill Trident Z 3200CL14 poskytla spoločnosť G.skill.

 

 

 

Komentáre (5)
Rabinski
"Hardvérové nároky sú relatívne vysoké. Hra je značne závislá od procesora, avšak vysoko taktovaná i3 nebude mať nijaký extra problém. Nároky na grafickú kartu sú nižšie a mala by vám stačiť niekoľkoročná karta s podporou DX12" toto su vysoke naroky na HW ? ani sa mi nezda . i3 a niekolkorocna VGA ? Naroky su priam minimalne prihliadnuc na to co ma bezny hrac dnes v PC .
Ján Kisty
su dost vysoke.. mohol by som urobit hlbsiu analyzu... min FPS, frametimes, variability atd.. Hra vyzaduje celkom slusny HW pre fakt dobru plynulost.. SP je udajne na niektorých mapach este narocnejsi, ale ten som prilis neriesil.
Eddward
K tym FPS v druhej kapitole by sa patrilo napisat aj na akom rozliseni to je testovane, pripadne v testovacej zostave by mohol byt napisany rovno aj monitor. Inak bez ohladu na rozlisenie by bolo fajn v dnesnej dobe testovat aspon v dvoch roznych rozliseniach. Pre 90% majitelov GTX1080 (z casti aj GTX1070) su vysledky v 1080p nic nehovoriace.
Ján Kisty
1080p :) Monitor sa snazim uz riesit 2K/4K, zatial bez uspechu.. budem skusat dalej.. Ak to nepojde inak, zaciatkom buduceho roka zainvestujem z vlastneho.
patrikos68
Battlelog bol o 100% lepší ako táto volovina ktorá je tam teraz. BF1 je dobrá hra ale na BF3 sa bohužiaľ nechytá .
Pridať nový komentár
TOPlist