Tornemnt: Tides of Numenera už stihol zožať množstvo kritiky i úspechu. Rozhodli sme sa mu na zúbok pozrieť aj my. Je hra len remaster pôvodného Planescape: Torment alebo ide o ďalší kvalitný prírastok?
Úvod
Poslednú dobu sa nám to remastrami, prípadne pokračovaniami archaických hier len tak hemží. Verili by ste, že pôvodná hra vyšla pred 18 rokmi pod názvom Planescape: Torment? Pokračovanie bolo celé zafinancované pomocou Kickstarteru. Hru sa nakoniec podarilo vo februári tohto roka úspešne vydať pod názvom Torment: Tides of Numenera.
Tides of Numenera je umiestnená v univerze spisovateľa Monte Cooka, miliardu rokov v budúcnosti na post apokalyptickej Zemi. Sám autor nazýva epochu ako „9. svet“, pretože už 8 civilizácii „bolo zničených a povstalo“. Tematika mi trocha pripomína anglické skrátené spojenie: „What defines us is how we rise after we fall“ = „To čo nás definuje je to, ako sme schopní znova povstať“.
Na začiatku hry sa ocitáte v inej dimenzii. Zvolíte si smer akým chcete ísť a základné kúzla. Na výber máte z 3 tried – Nano, Jack, Glaive. Ide o iné názvy pre mágov, bojovníkov a scavengerov-dobrodruhov. Hra vás prevedie jednoduchým tutoriálom (vysvetlí aj jednotlivé triedy postáv) a následne sa dobrodružstvo v Numere začína. Hra využíva atypický Unity enginy, ktorý je založený na 2,5D grafike. Hneď na úvod uvediem, že tá je podarená. Grafické efekty sú prepracované a hra nijako od top RPG neuniká. Rozvoj postavy je prepracovaný a ku každej vlastnosti či kúzlu je detailný popis. Chválim prepracovaný svet a nádherné resp. obrovské mestá. V postupe hry sa nie je možné vrátiť späť, to znamená, že všetky rozpracované (vedľajšie) úlohy musíte ukončiť do momentu finalizovania hlavnej dejovej línie v konkrétnej oblasti. Ako z toho vyplýva, mestá sú rozdelené do veľkého množstvo oblastí. V hre teda nájdeme veľké množstvo prechodov, z čoho vyplýva častý loading. Tie sú ale pričasté a po 2 hodinách to bolo otravné.
Hra sa značne podobá na staršie tituly ako Diablo či Baldur’s Gate. Dialógy sú prepracované ale zároveň nudné. Dovolím si tvrdiť, že nimi strávite najviac času v hre. Dabing v hre síce nechýba ale týka sa iba hlavnej dejovej línie (a pár vedľajších misií), čo bude tvoriť asi pár % všetkých dialógov hier. Zaklínač z roku 2007 je úplne inde. Kladne ale hodnotím vtipné odpovede v dialógoch. Po anglicky budete musieť vedieť slušne pretože inak nepochopíte dejovú líniu hry a možno ani samotné úlohy. Vaše odpovede rozhodujú o ceste, ktorou pôjdete. Takže hra nie je úplne lineárna. Ak budete správne vyberať odpovede v dialógoch (nemyslím tým správne odpovede), častokrát sa vyhnete aj samotnému boju, na to ale potrebujete vylepšovať svoju schopnosť presvedčovania. Pripomína vám to niečo? Dialógy sú skrátka alfa a omega hry.
Hlavná postava je „Boh zmeny“, ktorú spočiatku prezývajú akýsim posledným vyhnancom „Last Castoff“. Autori sa inšpirovali pravdepodobne v budhizme, pretože hlavná postava sa raz za čas reinkarnuje do novej schránky (postavy). Problém je, že ani samotná postava o tom nevie. Vašou úlohou je spočiatku hľadať vlastnú identitu.
Zaujímavý je systém bojov a presvedčenia, kedy používate akési „silové body“. Ukazovateľ vám následne ukazuje s akou % šancou uspejete. Čím viac bodov, tým väčší úspech. Ak uspejete či už v boji alebo v dialógoch, získavate body skúsenosti ("expy"). V hre začínate s 5 takými to bodmi, tie sa dajú dobíjať napríklad spánkom, ktorý si môžete zakúpiť v miestnej hospode. Cena je spočiatku „poriadne“ drahá. Hra využíva prvok nazývaný „Tides“, ten reprezentuje morálne a osobnostné reakcie osoby, každý Tides má špecifickú farbu a počet. Pomer je daný vašim vývojom v hre.
Čo považujem za malé mínus je ťahový systém útokov. Tom môžete predísť, ako som už naznačil tým, že použijete väčší počet bodov (čím viac bodov použijete tým väčšia šanca na okamžitú smrť nepriateľa). V každom ťahu môžete použiť iba jednu schopnosť či zbraň. Ak neuspejete a v boji zomriete, portál vás oživí a vráti tesne pred obdobie bitky a to isté platí aj pre vašich spoločníkov. V priebehu hry vás budú sprevádzať pomocníci. S hlavnou postavou budú chodiť maximálne 4, ktorí sú dobre rozlíšení unikátnimi schopnosťami. Celkovo je ich 6: Aligern, Callistege, Erritis, Matkina, Tybir, Rhin. Hneď v úvode máte na výber z prvých dvoch uvedených. Môže sa vám ale stať, ako mne, že som ich nechtiac oboch poslal preč a nájsť niečo v takto rozsiahlej hre, minimálne prvé hodiny je snáď nad ľudské sily. Takže prvé hodiny som bol na všetko úplne sám. V hre oceňujem výbornú sprievodnú hudbu ako aj dabing hlavných postav. Na webe sa môžete stretnúť s technickými problémami, často sa spomínajú FPS dropy či občasné pády hry. Hra mi počas celej doby hrania nespadla, musí teda nastať špecifická situácia alebo jednoducho narazíte na bug. FPS síce nie sú najlepšie, vzhľadom na výzor hry, ale za tým stojí opäť použitý engine. Hru som testoval na Radeon RX470 4GB a Core i7-6700K. Na tejto zostave mi hra bežala v priemere na 60 - 70 FPS.
Záver
Hra vás bude vracať do vašich detských čias. Torment: Tides of Numenera je „oldschool“ hra takmer bez akýchkoľvek hintov (nápovedí). Dejová línia je neuveriteľné pútavá ale prvé hodiny sú tak nudné, že vás to môže odhovoriť. Podľa vami vybranej cesty sa môže stať, že sa bojom vyhnete celé hodiny. Dialógy ponúkajú veľké množstvo variácií a je nevyhnuté si dať pozor, akou cestou sa vyberiete. Bez dobrej angličtiny vás ale ubijú, tu mi chýba ďaleko viac cutscén a dabing. Prostredie je nádherne prepracované a sprevádzané výbornou hudbou. Hra je herný skvost, problémom je, že je určená len pre určitú skupinu hard-core hráčov. Doba ale pokročila a chýbajú mi to niektoré prvky (kompletný dabing, častejšie súboje, nápovedy). Napríklad častý loading medzi jednotlivými oblasťami vám po čase začne liezť hore krkom. Vyzdvihujem to, že mestá sú plné NPC a s každým sa môžete dať do reči. Vďaka vedľajším úlohám dokážete v Numenere stráviť celé dni. Kto miluje RPG a nevadí mu ani menši počet bojov či ťahový systém, do toho. Numenera je spirituálne založená hra, ak vás dostane, tak vás do konca hry nepustí.
Plusy
|
Mínusy
|
Grafika
|
Dialógy (bez dabingu)
|
Výborná sprievodná hudba
|
Časté loadingy
|
Prepracovaný koncept hry (Tides)
|
|
Dejová línia
|
|
Add new comment