Výška tónu ovplyvňuje naše vnímanie veľkostí vecí. Podľa výskumu realizovaného na Georgia Institute of Technology a Vanderbiltovej Univerzite vnímame rovnakú vec ako rôzne veľkú podľa toho akú výšku tónov ma sprevádzajúca hudba alebo hlas.
V sérii šiestich experimentov sa zamerali na vnímanie veľkostí vecí pri rôznych výškach tónov sprievodného hlasu či hudby. V článku publikovanom v magazíne The Journal of Marketing Research napríklad popísali experiment s reklamou na vymyslený fastfood reťazec. Rozhlasová reklama propagovala nový sendvič reťazca a sprevádzajúci hlas bol digitálne pozmenený k výšším a hlbším tónom. Podľa výsledkov experimentu, ľudia, ktorí počuli reklamu s hlbším hlasom pokladali sendvič za výrazne väčší než ľudia, ktorí počuli verziu s vyšším hlasom.
Pri ďalšom pokuse televíznu reklamu sprevádzala len hudba. Propagovaným produktom bol laptop. Výsledok experimentu bol podobný, tí ktorí videli laptop pri hudbe s nižšími tónmi ho pokladali za väčší, než takí, ktorí ho videli pri hudbe s vyššími tónmi.
Autori článku Michael L. Lowe a Kelly L. Haws veria, že ich výskum bude relevantný ako pre obchodníkov tak pre ďalších výskumníkov. Je využiteľný v reklame a zároveň ponúka základ pre ďalší výskum. V článku hovoria "Aj malý rozdiel akým je rozdielna výška tónu môže viesť k rozdielnému vnímaniu produktu s ktorým je spojený-spárovaný".
Credit: Georgia Institute of Technology
Zdroj: www.news.gatech.edu
Add new comment