Prakticky z čistého neba bez veľkého „hype“ uviedla spoločnosť Team Ninja hru Nioh. Spoločnosť už má skúsenosti s podobnými hrami, tak všetci boli zvedaví, či sa podarí aj teraz vydať dobrý titul. Hneď na úvod naznačím, že titul sa podaril na výbornú a spolu s očakávaným Horizon Zero Dawn môže útočiť na titul hra roka 2017 pre PlayStation.
V úvode vás privíta nádherné intro, a zaručujem, že si ho budete chcieť pozrieť viackrát. Hlavný hrdina William je umiestnený do 17. storočia, kde Japonsko sužuje občianska vojna v období najznámejšieho šogunátu Togukawa.
Hra začína na anglickom území a asi nikoho neprekvapí, ak poviem, že rovno v poriadne „obrnenej“ bastile. Vašou úlohou je premôcť stráže a privlastniť si nejaký typ zbrane.
Čo sa zbraní týka, tých je poriadne množstvo – jeden meč, dvojica mečov, sekera, či pištole a pušky, no a niekoľko japonských špecialít – píšem v japonskom názve: „hádzacie hviezdice shuriken, hádzacie nože, oštepy naginata či kusarigama.“ Samozrejmosťou sú aj luky a špecializované šípy, ktoré majú rôzne vlastnosti. Systém prepínania zbraní ako aj inventár je výborné zvládnutý. Rýchlosť prepínania medzi dvojicou „melee“ (boj na blízko) zbraní je veľmi rýchla (cca 1,5 sekundy), to isté platí aj o dvojici lukov či pištolí. Už v úvode je vhodné si vybrať, ktoré zbrane budete používať, tie sa vám odomykajú postupne, no už po pár hodinách máte odomknuté všetky typy. Každá zbraň má iné bojové schopnosti a taktiež výrazne odlišné nasadenie v boji. Dvojica mečov má rýchly typ útoku, sekera je zase pomalá, ale dokáže zasadiť kritické údery – tá sa mi osvedčila proti bosom. Schopnosť ovládať zbrane sa taktiež leveluje. Okrem toho levelujete typy útokov pre každý typ zbraní. Kombá sú veľmi efektné a nie sú ani veľmi zložité (v porovnaní s Mortal Kombat).
Ako som už naznačil, hra je RPG a svoju postavu levelujete, systém je veľmi precízny a rozdelený asi do 10 kategórií, okrem toho vylepšujete aj jednotlivé typy zbraní. Tvorcov chválim za inventár, ten je prehľadný, ľahko a rýchlo sa listuje a veľmi jednoducho sa priraďujú jednotlivé „itemy“ k skratkám.
Systém levelovania je relatívne pomalý, nečudujte sa ak po pár hodinách hrania budete mať level 7-10. Hra nie je sekanica, to znamená, že tu nestačí stláčať jednotlivé tlačidlá na gamepade. V bojoch musíte rozmýšľať. Hra má systém sily „Ki“. Každý typ útoku či kombo uberá Ki, a ak ste na nule, nemôžete urobiť ani úskok. William okrem toho vie behať, skákať či odrážať útoky. Hra vás postupne naučí ako Ki rýchlejšie obnovovať (mimo levelovania a navyšovania Ki) – Ki pulse. Hra pozná trojicu útokov – zhora, zospodu a klasický. Všetky typy útokov majú unikátne kombá a vlastnosti. Postupne zistíte, kedy je, ktorý vhodný. Premyslený bojový systém je skrátka výborný.
Nebola by to ale (japonská) samurajská hra, ak by sa tu neobjavovali nadprirodzené sily. William dokáže vyvolať silu duchov (Guardian Spirit) – teda zvierat, ktoré zvyšujú obnovu Ki, HP či udeľovaný damage (záleží od zvieraťa). Duch sa musí samozrejme najprv nabiť. Po smrti ho ale strácate. Táto časť mi pripomína World of Warcraft a oživovanie. Duch vášho ochrancu totiž leží nad vašou mŕtvolou, aj keď už žijete. Nabitie ochrancu (GS) sa tak úplne nestráca, no je nevyhnutné si GS vyzdvihnúť. Zaujímavosťou je, že aj keď ste mali pred smrťou plne nabitého (dostupného) ochrancu, po smrti ho nabitého vždy nemáte. Ani po 20 hodinách hrania som nepochopil ako to presne funguje. Mimochodom po smrti strácate aj nadobudnuté skúsenosti s názvom „amarita alebo amrita“ (tie sú práve súčasťou ochrancu, preto je vhodné ho vyzdvihnúť). Zároveň si ich musíte potvrdiť v chrámoch, tzv. „shrine“, ktorých na mape nie je zrovna veľa, len doplním, že tieto amarita sú v hre kľúčové. V tomto chráme si dokážete dokonca privolať živého hráča na pomoc. Ako to presne funguje neviem, v dobe testovania funkcia nefungovala korektne a ďalších hráčov sa privolať nepodarilo. V chráme si tiež môžete zmeniť ochrancu.
shrine...
Niektoré weby tvrdia, že nedokážete ovplyvniť, čo vám budú vaši NPC súperi „dropovať“. Nie je to pravda. Práve v chráme je možné zvýšiť pravdepodobnosť „dropovania“ zbraní či „lekvárov na HP“. Ja som si zvolil druhé menované. Hra je náročná – extrémne náročná. Už si ani nepamätám, kedy bola hra taká výzva. Po asi 14 hodinách hrania som atakoval okolo 200 smrtí. V tejto hre musíte byť naozaj trpezlivý. Dej, bojový systém a grafika vám toto snaženie vynahradia. Suma sumárom, za každý lekvár na život budete prosíkať.
grafický rozdiel medzi nastavením na Pro konzole (4K)
Mimochodom podľa toho koľko vecí so sebou máte, podľa toho máte adekvátnu obratnosť a rýchlosť.
Hra sa po pár hodinách presunie do Japonska, kde budete spoznávať krásnu ale aj spustošenú krajinu. Epické a celkovo výborne spracované sú cut-scény. Každá časť mapy je ukončená nejakým bossom a tí sú nároční, aby ste ich porazili sa skrátka zapotíte. V hre mi jednoducho vadí nemožnosť zmeniť obťažnosť, pretože sa to veľakrát hodí. Asi nebudem sám, ak sa priznám, že x-krát som mal tendenciu hľadať návody, avšak v dobe testovania bola hra pod NDA a dostupné neboli. Takže kto hru prešiel za týždeň, tak klobúk dole. Mimochodom William vie byť aj kúzelník, ale toto je skôr doplnok a vždy bude v prvom rade bojovník. Na rozdiel od iných hier má zvýšená náročnosť od hry neodrádzala. Práve naopak, špičkový bojový systém a dobrý dej ma ťahal späť k hre.
rozdiel medzi staršou a Pro konzolou
..ešte raz Pro...
a SLIM...
Hra je úplne iný zážitok na novej konzole PS4 Pro než na staršej PS4, resp. SLIM. Najväčším rozdielom je vizuálny zážitok pri 60 FPS vrátane vyhladzovania (AA). Na pomalších konzolách nie je vyhladzovanie pri 60 FPS k dispozícii, a k tomu je znížená grafika. Každopádne radšej som si zapol hru s 60 FPS. Hrať Nioh na 30 FPS nie je nič moc, vizuálne seká a už keď si človek zvykne na vyššie FPS, „tak nižšie nechce“. Okrem toho máte k dispozícii dynamické rozlíšenie a dynamické FPS a potom pevný framerate pri 1080p/4K. Len dodám, že hru som testoval na oboch konzolách - Slim ako aj Pro.
Záver
Po dlhej dobe tu je hra, ktorá vás zaručene bude baviť. Nie je to ten produkt na oddych, ku ktorému si sadnete, a len tak ťukáte do gamepadu. Nioh je skutočná výzva. Je to jedna z prvých hier, ktorá dokáže profitovať z novej PS4 Pro a rozdiely nie sú malé. Hra beží dokonca v 4K aj pri 60 FPS. Nioh nie je ani Zaklínač, ani toľko spomínaný (inými redakciami) Dark Soul. Nioh je Nioh, avšak nejaká podobnosť sa nedá poprieť. K dokonalosti chýba len jedna vec – možnosť meniť obtiažnosť. Hru jednoducho odporúčam kúpiť.
Pridať nový komentár