Strategické bombardéry Boeing B-52 Stratofortress lietajú už od polovice päťdesiatych rokov, po upgrade by mali slúžiť ešte ďalšie desaťročia.
Vývoj a výroba lietadiel je jedným z tých dlhšie trvajúcich procesov moderných technológií, ich generačná obmena nezriedka trvá celé dekády. Ďalšie podobné predĺženie života si môže zaknihovať americký strategický bombardér Boeing B-52 Stratofortress, ktorý prvý krát vzlietol len pár rokov po druhej svetovej vojne. Po poslednej aktualizácií palubných systémov by mal ostať v službách americkej armády ďalšie desaťročia.
Prvé prototypy bombardéra B-52 sa dostali do vzduchu už v roku 1952, USAAF však dnes využíva už len B-52H postavené v šesťdesiatych rokoch. Po viacerých vylepšeniach ostáva takmer 50-metrový a v plnej hmotnosti 220 ton vážiaci stroj v prevádzke ďalšie roky. Boeing mu teraz, po vyše päťdesiatich rokoch, dáva ďalšie predĺženie života v podobe novej elektroniky.
Lietadlá postupne dostanú systém nazývaný Combat Network Communications Technology (CONECT). Ten okrem viacerých moderných komunikačných liniek, palubnej počítačovej siete či digitálneho telefónu obsahuje aj farebné LCD displeje. Z dnešného pohľadu zanedbateľný prvok je však voči technike šesťdesiatych rokov míľovým krokom vpred, vojaci teraz môžu napríklad sledovať údaje priamo nad zobrazovanými mapami a podobne.
Vďaka novým palubným systémom sa predpokladá životnosť bombardérov Boeing B-52 Stratofortress až do roku 2045. To už bude atakovať storočnicu v službách armády.
Boeing B-52 zhadzuje bomby nad Vietnamom (Foto: Wikipedia)
Zdroj: Boeing
Modelar
misuss
ernesto
pahliak
AmOK
Gudas
passco
MoRTE