Samojazdiace auto vás jedného dňa môže úmyselne zabiť. Bude to však na úkor záchrany iných ľudských životov.
Autonómne samojazdiace vozidlá sú horúcou témou nielen z hľadiska techniky či legislatívy, ale aj kvôli etike. Najnovší výskum ohľadom bezpečnosti ponúkol zaujímavé výsledky. Ľudia totiž chcú, aby boli samojazdiace auta naprogramované tak, aby minimalizovali straty na životoch počas nehody aj keby to malo znamenať, že majú obetovať pasažierov vo vnútri auta vrátane šoféra. Paradoxne by však v takomto aute nechceli jazdiť a kúpili by si radšej auto, ktoré chráni posádku.
Celá anketa bola založená na takzvanom „probléme vozíka“. Ten sa pýta, čo by ste urobili, ak ste videli prichádzať vlak po koľajach, na ktorých je priviazaných 5 ľudí, ktorí sa nemôžu uhnúť. Stojíte pri výhybke a máte možnosť presmerovať vlak tak, aby sa vyhol 5 spomínaným ľudom. Na trati, na ktorú ho presmerujete je však iný jeden človek, ktorého by vlak prešiel. Čo by ste spravili? A čo by ste spravili kedy ste vy tým 1 človekom na druhej trati?
„Väčšina ľudí chce žiť vo svete, kde auta minimalizujú straty na životoch. Ale každý chce od ich vlastného auta aby ho chránilo za každú cenu.“, hovorí profesor Iyad Rahwa, spoluautor štúdie z MIT, ktorá bola publikovaná v magazíne Science. Ide presne o také rozhodnutia, ktoré vývojári v Google či Tesle musia urobiť v prípade, že je nehoda nevyhnutná a na 100% k nej dôjde. V takomto prípade sa budú musieť vozidlá v zlomku sekundu rozhodnúť čo urobia a koho obetujú. Názorný príklad zobrazuje obrázok pod týmto odsekom. Malo by sa vozidlo vyhnúť väčšej skupine chodcov a zabiť miesto toho jedného chodca (A)? Malo by radšej uhnúť čo i len 1 chodcovi a radšej obetovať posádku auta (B)? Alebo má obetovať posádku až keď sa to „oplatí“ a v hre je viac chodcov (C)?
Toto sú niektoré z možných scenárov, určite však nebudete mať problém vymyslieť ďalšie. Čo napríklad v prípade, že hrozí zrážka s tehotnou ženou? Zabiť radšej posádku, alebo túto budúcu mamičku? Bude vôbec niekedy algoritmus schopný identifikovať či je žena tehotná? Na takéto a podobné etické otázky je veľmi ťažké odpovedať, no výrobcovia samojazdiacich áut budú musieť spraviť nejaké rozhodnutie. V ankete sa 76% respondentov zhodlo na tom, že by súhlasili aby bolo vozidlo naprogramované tak, aby obetovalo jedného pasažiera v aute, ak by to malo zachrániť 10 chodcov. Čím menej chodcov však bolo ohrozených, tým menej sa prikláňali k tomu, aby vozidlo zabilo šoféra v aute, čo je však logické.
Zaujímavá zmena nastala v momente, keď mali v takomto aute sedieť samotní opýtaní ľudia. V takomto prípade súhlasilo s obetovaním samých seba v prospech 10 chodcov o tretinu menej opýtaných, teda asi 25%. Zatiaľ však stále našťastie platí, že samojazdiace autá sú lepšie a bezpečnejšie ako ľudskí šoféri. Koniec-koncov ani rozhodnutia a reflexy ľudí nie sú vždy najlepšie a najrýchlejšie a samojazdiace autá tak budú mať aj v tomto smere možno náskok.
Zdroj: science
Bawor
Tonino
MXLuigi
jan2324
Pjetro de
jan2324
FiloSr
Pjetro de
sarevok
Pjetro de
avixe