Technológia z hernej konzoly pomôže koordinovať dvojicu malých satelitov pri manévroch.
Hneď po tom, ako sa senzor Kinect dostal na trh, rotrhlo sa vrece s rôznymi modifikáciami, ktoré rozširovali možnosti použitia aj ďaleko mimo obývačky. Vedci z MIT napríklad vyrobili autonómnu helikoptéru, ktorá Kinect využívala na skenovanie okolia. Práve tento projekt inšpiroval aj britského výrobcu satelitov - spoločnosť SSTL.
Vo svojich labolatóriách pripravuje dvojicu malých, asi 30cm dlhých satelitov s názvom STRaND 2, ktoré budú na obežnú dráhu zeme vynesené spoločne, jedným raketovým nosičom. Po dosiahnutí orbitu sa rozdelia, vykonajú sa systémové kontroly a nasledovať bude proces vzájomného spojenia. Pre konečné "dokovanie" má byť využitý senzor od Microsoftu, ktorý poskytne obom satelitom priestorové videnie. Vedci si týmto odskúšajú, či je lacná technológia použiteľná aj pre nasadenie vo vesmírnom programe.
Nebude to po prvý krát, čo SSTL použije technológiu z bežných, komerčne dostupných zariadení pre spotrebiteľov. Ku koncu tohto roka má štartovať satelit STRaND 1, ktorý bude kompletne riadený smartfónom Google Nexus One s operačným systémom Android. Z výšky niekoľkých kilometrov bude robiť fotografie Zeme, vedecké pokusy a nakoniec prenechá úplnú kontrolu mobilnému telefónu.
Budúcnosť malých, lacných satelitov SSTL vidí napríklad v družiciach konfigurovateľných podľa aktuálnej potreby, či ako záložné a pomocné jednotky pre existujúce zariadenia na obežnej dráhe. Z nej by mohli aj "odpratávať" vesmírny odpad, čo je stále závažnejší problém pre budúce misie.
Zdroj: SSTL
tomoxm
Ondro1