Výskumníci z MIT pracujú na vývoji autonómneho plavidla s názvom Roboat II, pomenovanom po predchodcovi. Ide o prepracovanejšiu verziu, ktorá umožňuje prepravu dvoch pasažierov.
Roboat II úspešne dokázal zvládnuť trojhodinovú plavbu kanálmi v Amsterdame, pričom sa vrátil na štartovaciu pozíciu s odchýlkou len 0,17 metra. Cieľom je vytvoriť flotilu autonómnych plavidiel, ktoré by boli schopné prepravovať ľudí a tovar kanálmi v Amsterdame, ktorých je viac ako 160. Môže tiež slúžiť na zber a zvážanie odpadu a mnoho iných činností.
Roboat II používa na navigáciu podobné algoritmy aké používajú autonómne autá, ale prispôsobené pre prevádzku vo vode. Meria 2 metre a ide podľa slov tvorcov o plavidlo s polovičnou veľkosťou, jeho ďalšia verzia by už mala byť plnohodnotná s dĺžkou 4 metre a schopnosťou odviesť 4 až 6 pasažierov.
Pracuje sa aj s myšlienkou spájania viacerých plavidiel do jednej súpravy s rovnakým cieľom, pričom vedúce plavidlo pozná cieľ a ostatné ho nasledujú a zosúladia s ním svoj smer. Takáto kooperatívna preprava vo vode vytvára mnoho jedinečných problémov, ktoré sa pri pozemných a vzdušných vozidlách nevyskytujú, napr. tu pracuje rozdielne zotrvačnosť a zaťaženie plavidiel. V mestách, kde tvorí lodná doprava dôležitú súčasť, môžu byť takéto plavidlá zaujímavým zefektívnením.
Pridať nový komentár