Výskumníci z čínskych univerzít študovali úlohu psychológie pri hraní populárnej hry, našli pri tom stratégiu ako vyhrať väčšinu „súbojov“.
Hru kameň-papier-nožnice pozná hádam každý už od malička. Spoliehame sa na ňu často ako na „rozhodcu“ vďaka nepredvídateľnosti výsledku a takpovediac náhode. To však nemusí byť tak celkom pravda, ako dokázali čínski študenti vo zverejnenom dokumente.
Pri štúdiu psychológie pri hraní tejto hry sledovali spolu 360 študentov zadelených do skupín po šiestich členov. Všetkých nechali odohrať 300 kôl hry v náhodných pároch. Študenti dostali za každou výhrou malý obnos peňazí, výskumníci potom sledovali ich zmeny stratégie pri nasledujúcich kolách.
Zistili napríklad to, že ak hráč jedno kolo vyhrá, je oveľa väčšia pravdepodobnosť že v tom ďalšom svoje víťazné gesto zopakuje. Ak však prehrá dve alebo viac kôl, je veľká pravdepodobnosť že svoje gesto zmení, a to práve na také, ktoré poráža to, ktorým predtým oponent nad ním zvíťazil.
Túto stratégiu možno vysvetliť aj na príklade – ak hráč A prehral s nožnicami s hráčom B ktorý použil kameň, je veľká pravdepodobnosť že A použije v ďalšom kole papier (aby porazil kameň použitý hráčom B). To by bolo správnym ťahom, pretože podľa výsledkom výskumu by mal B s väčšou pravdepodobnosťou pokračovať s tým, s čím práve vyhral - teda kameňom.
Z toho všetkého vyplýva celkom jednoduchá stratégia, ako známu hru (s najväčšou pravdepodobnosťou) vyhrať:
- Ak prehráte prvé kolo, v druhom použite gesto, ktoré poráža to, ktoré predtým použil váš oponent
- Ak vyhráte, neostávajte u svojho predošlého gesta, ale zmeňte ho na také, ktoré poráža vami práve použité gesto. Inými slovami – zahrajte to, čo predtým použil váš oponent.
Na príklade – ak vyhráte kameňom voči nožniciam, oponent zrejme zmení na papier a vy by ste mali použiť jeho predošlé gesto – teda nožnice.
Táto stratégia bude samozrejme fungovať len s určitou pravdepodobnosťou, ak by ste odohrali napríklad sto kôl a váš protivník tento článok nečítal, vyhráte vo väčšine kôl. Určitá dávka neistoty a náhody v hre stále ostane, hlavne ak oponent nad ďalšími gestami vôbec nepremýšľa :-)
Zdroj: Arstechnica
johan sebastian bach
johan sebastian
cilink
adam102
passco
waiter
Okolosediaci
majo987