Najnovší z rodinky Rivalov má za úlohu konkurovať etablovaným MMO myškám ako Razer Naga, Corsair Scimitar alebo ROCCAT Nyth. Prináša iný pohľad na dvanástku tlačidiel pod palcom, vibračnú odozvu a mnohé ďalšie zaujímavé prvky. Prečítajte si recenziu Rival 500, ktorá nás milo prekvapila.
SteelSeries Rival 500 - Úvod, Balenie, Špecifikácie
Od SteelSeries sa nám nepodarilo získať testovaciu vzorku už niekoľko rokov (naposledy sme v roku 2012 testovali jednu z prvých hráčskych mechanických klávesníc 6GV2). Ešte šťastie, že sa im o PR začala starať agentúra zo susedného Česka a tak veríme, že s testami produktov dánskej značky sa na stránkach pc.sk budeme stretávať častejšie než raz za štyri roky. :-)
Počas ostatných pár rokov severania kompletne prekopali a zjednodušili produktové portfólio. Čo sa týka myšiek, v ponuke sú len dva modelové rady - Sensei a Rival. Sensei a Sensei Wireless pokrývajú laserovú časť publika, štvorica Rival je zasa dodávaná výlučne s optickým senzorom. Jedinou výnimkou je Rival 700, ku ktorej je možné prikúpiť laserový modul.
Rival 700 s vymeniteľným senzorom. Štandardne sa predáva s optickým PixArt PMW3360, alternatívne môžete zvoliť laserový PixArt 9800 (cena sa pohybuje na úrovni ~30EUR s daňou).
Nás zaujal najnovší z Rivalov, ktorý do ponuky pribudol v treťom kvartáli 2016 a má za úlohu konkurovať etablovaným MMO myškám ako Razer Naga, Corsair Scimitar alebo ROCCAT Nyth.
Balenie, Príslušenstvo
Farby šedá a oranžová sú odjakživa farbami SteelSeries, táto tradícia sa tak skoro nezmení. Povrch škatule obsahuje detailné náhľady na myšku a ako zvyčajne, popisuje kľúčové prvky produktu. Hlavnými ťahákmi je 15 programovateľných tlačidiel, vibračná odozva a multifarenbné podsvietenie, ktoré výrobca nenazve inak ako Prism RGB (obdoba Razer Chroma).
Technické špecifikácie
SteelSeries Rival 500
|
|
Technológia senzora
|
optický (PixArt PMW3360)
|
Rozlíšenie senzora
|
16.000DPI
|
Maximálna rýchlosť
|
7,6m/s |
Hmotnosť
|
~129g
|
Odozva
|
1000Hz |
Počet tlačidiel
|
15, z toho koliesko 3 |
Rozmery | 43mm - výška 78mm - šírka 119mm - dĺžka |
Orientačná cena
|
89,99EUR s DPH (odporúčaná)
|
Stránka produktu | SteelSeries Rival 500 |
SteelSeries Rival 500 - Spracovanie, Bližší pohľad
Tlačidlá všade kam sa pozriete. Tak by sa dala v skratke charakterizovať Rival 500, ktorá skutočne využíva každý možný kúsok priestoru na programovateľný gombík. Od MMO myšky sa to svojím spôsobom aj očakáva, ostatní výrobcovia doteraz skôr volili cestu dvanástich tlačidiel pod palcom pripomínajúcich váš prvý tlačidlový telefón.
SteelSeries Rival 500.
Ilustračné foto: Scimitar, Naga, Nyth - všetky ako cez "kopirák" (zdroj: Corsair, Razer, ROCCAT).
SteelSeries predstavuje kruhové rozloženie bočných tlačidiel, ktoré má podľa výrobcu zvýšiť presnosť pri triafaní sa na konkrétny gombík. Na Rival 500 ich máte pod palcom len šesť, dva sú na dosah ukazováka a posledný na kraji pravého primáru aktivujete prostredníkom. Doplnkových tlačidiel teda nie je dvanásť ale len deväť a navyše sú rozložené na tri prsty. Kľúčovú úlohu stále zohráva palec, pokrýva však výrazne menej tlačidiel (polovicu oproti konkurencii). Každé tlačidlo má iný tvar, dostatočnú veľkosť a všetky sú pomerne ďaleko od seba, takže po nich siahate s veľkou dávkou istoty (za predpokladu, že máte namemorované, čo má ktorý na starosti).
Oranžová "pomlčka" naznačuje východiskovú pozíciu palca. Podľa nás by mala slúžiť na to isté ako výčnelky na klávesoch F a J na klávesnici, problém je, že tento vôbec necítiť, pretože z tela myšky vyčnieva len minimálne. Ide teda skôr o vizuálnu záležitosť, než praktický prvok.
Skosený zadok nám pripomenul staručkú Logitech G9, dodatočné programovateľné tlačidlá po okrajoch primárnych nie sú ničím revolučným. Rival 500 sa ale nedá uprieť, že ako celok vyzerá veľmi dobre.
Zvršok myšky pozostáva z troch materiálov - mierne drsný plast použitý na tlačidlách, gumové gripy s hrubou textúrou na pravom i ľavom boku a pogumovaný plast na chrbte, na ktorom máte položenú dlaň. Celkom slušná zmeska, jednotlivé plochy sú napriek tomu kompaktné, pekne na seba nadväzujú a priliehajú.
Koliesku sme napočítali až 30 krokov na 360 stupňovú obrátku, čo je naozaj dosť. Bežne sa myšky pohybujú medzi 20-24 (najčastejšie 24). Scrollujete síce rýchlejšie, no oddelenie jednotlivých krokov je nevýrazné, "blatové" a musíte sa skutočne sústrediť, ak chcete orotovať o niekoľko presných krokov. Obsahuje funkcionalitu naklápania do strán, čiže tri tlačidlá, všetky plne programovateľné cez ovládač.
Posledné programovateľné tlačidlo nájdete nad kolieskom. Tieto príliš v láske nemáme, hoci výrobcovia často jedno či dve umiestňujú práve na toto miesto. Ukazovák alebo prostredník treba až veľmi vykrúcať, ako najschodnejšia sa nám javila aktivácia posledným článkom ukazováka.
Detail hrubého bočného gripu a chrbáta s logom.
Dáni sa po ROCCAT vyprofilovali ako ďalší fanúšikovia 3D tlače, zadný gumový "nárazník" ide vybrať a môžete si namiesto neho vytlačiť vlastný. Napríklad so svojím nickom, logom hry, menom frajerky, skrátka čímkoľvek, čo vám urobí väčšiu radosť než nápis Rival. Zdrojový súbor je k dispozícii na stiahnutie.
Spodok z veľkej časti pokrývajú veľké teflónové nožičky s praktickými zárezmi pre komfortnejšiu výmenu. V balení náhradné nie sú a zatiaľ sme ich nenašli ani na stránkach výrobcu. Zaujímavosťou je posuvné podlhovasté tlačidlo, ktoré mechanicky uzamyká dvojicu tlačidiel nad ním (majú čísla 06 a 07). Tentoraz praktická "fičurka", pretože presne na nich máte položený palec a v nestráženej chvíli ich môžete omylom aktivovať (tuhosť stisku je porovnateľná s ostatnými tlačidlami).
Farby hovoria jasnou rečou - červená zamknuté, zelená odomknuté. Kábel je tenučký, pružný, neopletený, dlhý dva metre.
SteelSeries Rival 500 - Podsvietenie, Ovládače
Podsvietenie
Podsvietenie pozostáva z dvoch samostatných zón - koliesko a logo na chrbáte. Môžete im priradiť niektoré z preddefinovaných efektov, alebo si vytvoriť vlastné v podstate obmedzené na cyklovanie vybraných farieb v stanovenom časovom intervale alebo pri aktivácii. Oba prvky sú rovnomerne podsvietené, nastavenie je intuitívne a rýchle. Samozrejme, nechýba možnosť podsvietenie kolieska či loga vypnúť.
Ovládače
V recenzii ROCCAT Skeltr sme na základe našich preferencií zostavili akýsi pomyselný rebríček ovládačov. Na prvé miesto sme dosadili Razer Synapse 2.0, ale to sme ešte netušili kam sa za tie roky posunul Engine 3 od SteelSeries.
Engine 3 vyzerá extrémne jednoducho, screen nižšie je hlavnou a v podstate jedinou obrazovkou, kde nastavíte všetko podstatné. Áno, je tu zopár sekundárnych okien (programovanie tlačidiel, makier alebo podsvietenia) všetky sú však intuitívne zapracované a čo je podstatné - rýchle. Základné menu podporuje dva základné náhľady pre lepšiu orientáciu v tlačidlách. Na myš sa dá pozerať buď zhora alebo zboku.
Pri podsvietení máte vždy po ruke históriu predchádzajúcih nastavení bez toho, aby ste ich museli prácne ukladať. Ovládač signalizuje aj stav spomínaného mechanického zámku na spodku myši. Povinnou jazdou je nastavenie citlivosti (rozlíšenia) senzora, akcelerácie, odozvy alebo tzv. Angle snapping (túto funkcionalitu sme detailnejšie rozobrali v recenzii Mionix NAOS 7000).
Pri makre môžete zadefinovať, či sa má spustiť pri stlačení alebo naopak uvoľnení tlačidla, viete si vytvárať rôzne časovače (a mapovať ich na tlačidlá alebo reakciu na zatlačenie konkrétneho klávesu na klávesnici). Každé tlačidlo podporuje možnosť vibračnej odozvy, na výber je desiatka vibračných efektov podobných tým na telefóne.
Engine 3 si nás získal svojou funkcionalitou a rýchlou odozvou, z pohľadu prívetivosti rozhrania je na tom podľa nás lepšie než Corsair CUI alebo ROCCAT Swarm, porovnateľný s Razer Synapse 2.0.
SteelSeries Rival 500 - Prax, Záver
Praktické skúsenosti
PixArt PMW3360 v súčasnosti patrí k špičke optických senzorov, takže nečudo, že sa naň vrhli viacerí výrobcovia. Len pred pár dňami veľké značky na CESe ohlásili "exkluzívnu" spoluprácu s PixArt a v nastávajúcich perifériách ponúknu práve upravené varianty tohoto senzora. ROCCAT vyrukoval s Owl Eye, čo nie je nič iné ako optický senzor PixArt 3361 údajne optimalizovaný na "zlatý" rozsah 400-3000DPI. Odpoveď Corsair na seba nenechala dlho čakať, výsledkom partnerstva Corsair a PixArt je nový optický senzor 3367, ktorý je vraj - slovami výrobcu - ultra presný.
Rival 500 so senzorom PixArt PMW3360.
Rok 2017 bude teda rokom exkluzívnych spoluprác viac-menej s tým istým dodávateľom. :-) Každý pritom ponúkne modifikáciu zameranú na špecifický parameter, ktorý dokáže marketingovo uchopiť. SteelSeries sa zatiaľ na nič nehrá, ako Rival 500, tak Rival 700 používajú štandardný PixArt PMW3360 bez ďalších omáčok okolo.
Pri teste sme si zahrali niekoľko 1:1 zápasov a deatmatchov v UT2003 s citlivosťou 800DPI. Nezaznamenali sme najmenší problém či už pri jemných alebo prudkých pohyboch myšou (používali sme látkovú podložku SilverStone RVP01). Pri vypnutom Angle snappingu kurzor presne kopíruje pohyby myšky, naopak pri maxime prakticky neviete spraviť inú než vodorovnú alebo zvislú čiaru.
Vľavo maximálny Angle snapping, vpravo vypnutý.
Najsilnejšou zbraňou Rival 500 sú bočné tlačidlá. Kruhové/elipsové usporiadanie nám maximálne vyhovovalo. Čo je dôležité, sú dostatočne veľké a poloha každého takmer nezameniteľná. Úmyselne píšeme takmer, pretože sa nám občas stávalo, že sme si tlačidlo nad oranžovou pomlčkou (číslo 04) pomýlili s pevnou hranou nad tlačidlom. Myšku sme skúsili používať s vypnutým zámkom dvoch spodných tlačidiel, ani raz sa nám nestalo, že by sme ich aktivovali omylom. Implementáciu zámku aj napriek tomu vítame, každý má inak ťažký palec.
Výrobcovi by sme odporúčali pozrieť sa na zúbok koliesku. Máme za to, že má zbytočne veľa krokov na jednu obrátku, čoho následkom je nepresné, resp. nevýrazné rozlišovanie jednotlivých polôh. Uvítali by sme aj miernu redukciu hmotnosti niekde na úroveň 110g (aktuálne 129g). Vo svojej triede však patrí k hmotnostnému priemeru (Naga 135g, Scimitar 147g, Nyth 120g).
Ergonomicky nám Rival 500 sadla ako uliata, bočné gripy i chrbát sú príjemné do ruky, tvarovo myška vyhovovala nášmu štýlu držania (palm grip). Výrobca ju však odporúča pre všetky typy úchopov (claw i fingertip grip). Zaujímavým doplnkom je vibračná odozva, ktorú sme využívali najmä na notifikácie blížiacich sa udalostí (časovače), vibrácii ako obyčajnému potvrdeniu stisku tlačidla sme na chuť neprišli. Poslednou čerešničkou je dizajnovo pohľadný, rýchly a intuitívny ovládač Engine 3.
Zhodnotenie, Záver
SteelSeries Rival 500 nám padla do oka i ruky v prvej minúte "osobného" kontaktu. Napriek tomu, že ide primárne o MMO myšku, tak s výnimkou vyššej hmotnosti nevidíme žiadny problém v denno-dennom (i kancelárskom) nasadení. Veľké množstvo programovateľných tlačidiel dokážu využiť ako kancelárske krysy, tak pravidelní hráči.
Koncová cena na úrovni 90EUR je plne porovnateľná s konkurenciou a spomedzi toľko omieľaných myší Naga, Scimitar a Nyth je Rival 500 našou jednoznačnou voľbou. Zaslúžený tip redakcie.
SteelSeries Rival 500
|
|
Plusy
|
Mínusy
|
- ergonómia |
- "blatové" koliesko - vyššia hmotnosť |
Testovaciu vzorku myšky Rival 500 poskytla spoločnosť SteelSeries.
Pridať nový komentár