Najväčšia sociálna sieť oslávila desiate výročie svojej existencie. Z malého študentského projektu sa stala takmer všadeprítomná marketingová platforma na webe.
Všetko začalo tým, že Mark Zuckerberg a jeho spolužiaci na Harvardskej univerzite chceli vytvoriť digitálnu ročenku pre svoju vysokú školu. Neskôr bola stránka s názvom TheFacebook sprístupnená aj pre ďalšie univerzity. Ešte v tom isto roku sa chcelo zapojiť čoraz viac užívateľov aj mimo univerzít.
Do tej doby už existovali porovnateľné platformy. Najlepším príkladom je vtedajší vodca na trhu MySpace, ktorý však narážal na obmedzené možnosti. Užívatelia tak museli čakať až do roku 2006, aby sa mohli prihlásiť na Facebook bez emailovej adresy univerzity.
Zhruba v rovnakom čase došlo k významnému kroku vo vývoji, bez ktorého by sa Facebook nikdy nestal tým, čím je dnes. Stránka bola rozšírená o API rozhranie, aby externí vývojári mohli integrovať vlastné aplikácie. Sociálna sieť sa tak stala platformou, na ktorej užívatelia nájdu všetko, čo chcú – od komunikačných nástrojov cez hry až po ponuku informácií.
Nemenej dôležité bolo zavedenie tlačidla „Like“ v roku 2008, ktoré sa medzičasom stalo synonymom sociálnej siete. Vďaka nemu mohol Facebook rozhodiť svoje „chápadlá“ aj na mnoho iných webových stránok a zvýšiť tak význam časovej osi pre jednotlivých užívateľov.
Počet užívateľov rástol a rástol. Pred dvoma rokmi sa Facebooku podarilo, ako prvej komunite vôbec, dosiahnuť miliardu aktívnych užívateľov. Náskok pred konkurenciou je tak obrovský.
Veľký úspech sa tiež postaral o to, že Facebook si vzali na mušku rôzne strany. Bývalí známi Zuckerberga sa viac či menej snažili speňažiť svoj podiel na založení stránky, ukrojiť si kúsok z koláča, kým ochrancovia osobných údajov stále viac upozorňovali na veľké nebezpečenstvo sociálnej siete.
To však nezabránilo Facebooku, aby sa stal jednou z najcennejších internetových spoločností, ktorého hodnota sa odhaduje na 150 miliárd dolárov. Hoci má Facebook už od začiatku veľkú užívateľskú základňu, až najbližšie roky ukážu, či je sociálna sieť skutočne dosť silná na to aby prežila.
Vzhľadom k meniacej sa povahe siete sa aj od prevádzkovateľov tejto platformy vyžaduje nepretržitá flexibilita. Hoci sa to na začiatku nezdalo, medzičasom sa ukazuje, že Facebook je dobre prispôsobený na presun užívateľských zvyklostí k mobilným zariadeniam. Avšak už nejakú dobu sa vyskytujú náznaky, že mladí ľudia si hľadajú iné platformy ako náhradu. Bude teda zaujímavé sledovať, či spoločnosť nájde vhodnú odozvu. Pre zakladateľa Zuckerberga sa však cieľ nezmenil. Chce z Facebooku vytvoriť centrálny uzol, na ktorý budú pripojení všetci ľudia.
Zdroj: Winfuture.de
Add new comment