S Maťom Urbašík sme sa rozprávali o Tesle. O aute, ktoré prinieslo do sféry elektromobilov to, čo priniesol iPhone do sféry smartfónov. Tesla priniesla urýchlenie prechodu k elektromobilom, zmenu hry na tvrdo konkurenčnom trhu.
Prinášame začiatok rozhovoru. Celý rozhovor s jeho 28. otázkami a odpoveďami si môžete prečítať v našom diskusnom fóre na tomto linku.
Na otázky čitateľov odpovedal Maťo Urbašík, ktorý
- je majitelom Tesly už 2 roky
- založil startup, NaTesle.sk, ktorý umožňuje ľudom zajazdiť si na tomto elektromobile
- je nadšeným elektromotoristom
Otázka: Ktorá vec sa ľuďom pri/po jazde v Tesle najviac páčila?
Maťo Urbašík: Jednoznačne zrýchlenie. To najčastejšie. Je to tichý kultivovaný ťah bez prerušovania (bez prehadzovania) ktorý pripomína štart lietadla.
Otázka: Čo Tesle chýba? Niečo čo majú iné autá, a čo by Tesla mohla mať?
Maťo Urbašík: Drobnosti, napr. odvetrávané sedadlá (Model X má, do Modelu S sa nedá ani pri najlepšej výbave dokúpiť - zvláštne), soft-close dverí (Model X má dokonca aj viac - sám dvere aj zavrie, do Modelu S sa nedá nič priobjednať).
Otázka: Jedna rýchla otázka ... Tesla alebo Ferrari? :)
Maťo Urbašík: Toto nie je veľmi na porovnanie, ale keď už, tak Tesla: 1. je lacnejšia 2. je praktickejšia (napr. 5-7 ľudí + batožina) 3. nízke prevádzkové náklady (cca 2-4€/100km) atď...
Otázka: Pre Tesly nakúpené po 1.1.2017 už nebude možnosť zadarmo používať sieť supercharger. Čo to bude znamenať v nákladoch na kilometer v porovnaní s konvenčným pohonom?
Maťo Urbašík: 2-4€/100km
Môj názor: Supercharger (SC) je však od začiatku myslený tak, že človek nabíja denne doma, platí si svoje 2-3€ na 100km a keď ide občas na dlhšiu trasu, použije SC, ktorý má úplne zdarma bez obmedzení. Veľa ľudí to však asi zneužíva a SC používajú stále. Tým prenášajú na Teslu všetky svoje dopravné náklady. A to tak myslené podľa mňa nebolo. Preto musela Tesla zakročiť.
Otázka: Pri masovejšom rozšírení plugin vozidiel sa dá očakávať vyššia náročnosť na kapacitu elektrickej siete v určitých časoch (je predpoklad, že väčšina ľudí zapojí auto na nabíjanie po návrate z roboty). Ako vidíš možné problémy, ktoré s tým súvisia a ich riešenie?
Maťo Urbašík: Nárast vozidiel nebude nárazový, distribučné spoločnosti budu mať podľa mňa dostatok času na prispôsobenie sa. V konečnom dôsledku viac elektriny predajú, viac zarobia. Zároveň čím viac bude elektroáut, tým menej energie (nie len elektrickej), budeme musieť dodávať do rafinérií. Laici často a radi zabúdajú na fakt, že aj výroba paliva stojí energiu a nie málo. Musk dokonca povedal, že keby sme razom switchli všetky vozidlá na energiu a prestali vyrábať palivo, máme pre nich dosť energie už len tým, že "vypneme" rafinérie.
Otázka: Elektromobily sa často prezentujú ako menej kazivé z dovodu absencie motora, napriek tomu na weboch sa občas objavujú informácie o nespoľahlivosti Tesly a predraženych súčiastkach (čelne sklo a brzdové doštičky rádovo za tisícky eur). Aká je tvoja priama skúsenosť?
Maťo Urbašík:
- oprava čelného skla 400€ aj s rakúskou cenou práce. To však bolo v 2015tom a odvtedy vraj zdraželi, vraj to stojí 1000€.
- Doštičky bežným používaním (vďaka rekuperácii) by mali auto prežiť.
Celý obsiahly rozhovor s Maťom Urbašíkom si môžete prečíťať v tomto vlákne diskusného fóra.
Sponzorom rozhovorov s čitateľmi je spoločnosť GIGABYTE.
pitr
Daniel99436
MQ
Pavol Bobik
MQ