Ak si niekto myslí, že elektrické autá sú budúcnosťou tak je v menšom omyle. Elektrické autá sú už súčasnosťou. Jediným problémom zatiaľ ostáva cena áut a v mnohých prípadoch aj fakt, že ľudia nie sú pripravený na domáce nabíjanie áut. Čakať na nabíjačke niekoľko hodín alebo nabíjať celý deň doma (poprípade aj dva dni) môže vyrobiť niekoľko problémov.
Rovnako prístup výrobcov automobilov je dvojaký – autá do mesta väčšinou s dojazdom do 200 kilometrov alebo tie s ktorými by sa dalo ísť aj na dlhší výlet...
Mazda MX-30 patrí do prvej kategórie a samotný výrobca sa tým ani nijak netají. Mazda vyrobila pomalšie auto s malou batériou naschvál, pretože je takéto auto ekologickejšie. Podľa prieskumov Mazda, ľudia v EÚ spravia v priemere iba niečo okolo 35 kilometrov denne. Auto s dojazdom do 200 kilometrov by tak malo stačiť. Naozaj?
Dizajn
Dizajn MX-30 nadväzuje a je veľmi podobný tomu z CX-30. Najzásadnejšou zmenou sú zadné dvere, ktoré sa otvárajú oproti predtým. Rovnaký štýl ako sme videli u kontroverznejšieho BWM i3. Na jednej strane efektné riešenie, na druhej strane to nie je príliš praktické. Najväčší pozor si treba dať pri zatváraní dverí a prvé zabuchnúť tie zadné inak hrozí poškodenie rámu, či rozbitie skla.
Aj keď je auto primárne určené do mesta, treba počítať s tým, že z času na čas sa pôjde aj mimo mesto a tu nastanú dva problémy. Dojazd (tomu sa budem venovať o chvíľu) a miesto pre zadných cestujúcich. Miesta rozhodne nie je na rozdávanie a troma slovami by som ho označil: Len tak tak... S mojimi 180cm som nemal problém si vzadu normálne sadnúť, avšak natiahnuť si trochu nohy, bolo takmer nemožné. Pred kolenami som mal zhruba 2-3 centimetre.
Celkovo dizajn MX-30 pôsobí nadčasovo a moderne. Osobne sa mi veľmi páčia zadné vystupujúce svetlá, ktoré nie sú úplne súčasťou zadnej karosérie, či predná kapota, ktorá nie je spojená s prednou maskou – tu sa „schovávajú“ svetlá a logo Mazda. Pre niekoho odvážnejší dizajn, pre iných konečne niečo nové.
Že ide o elektrickú verziu auta prezradí okrem zvuku motora aj nápis ELECTRIC na zadných oknách. Mimochodom elektrický zvuk od motora je iný ako u bežného elektrického auta - je o dosť hlasnejší a je ho počuť aj vo vnútri.
Kufor MX-30 má so zdvihnutými zadnými sedadlami objem 366 litrov. Zadné sedadlá je možné sklopiť v pomere 60:40 a celkovo sa tak dostanete 1171 litrov batožinového priestoru. Káble na nabíjanie pohodlne schováte pod pevným zdvíhateľným vekom.
Z pohľadu vodiča
Prvé kam mi padli oči bola masívna stredová konzola, ktorá je opticky ukončená displejom. Pod ním vzniká pomerne veľký odkladací priestor, ktorý však nie je príliš praktický. Odložený telefón je ďaleko, nie je tu žiadna protišmyková úprava, ktorá by telefón udržala na mieste. O nehýbanie sa postará iba pripojený kábel k telefónu.
Dva veľké displeje a výrobca auta z Japonska...Očakávania, že si na displeji pozriem rôzne údaje o aute a spotrebe som mal od prvej chvíle. Keď som však zistil, že na spodnom displeji vlastne ovládate len nastavenie teploty, klimatizáciu a vyhrievanie sedačiek, ostal som trochu zaskočený. Naozaj len toto? Načo taký veľký displej? Chápem, ovládať teplotu takto pohodlne je skvelé ale nevyužitý potenciál tu je obrovský...
Hlavný displej pre infotainment sa ovláda primárne cez otočné koliesko na stredovej konzole – rovnako ako u BMW (koliesko však nemá integrovaný touchpad). Ide o veľmi intuitívne ovládanie, hlavne pri zadávaní adresy do navigácie. Ani tu však nečakajte nejaké extra obrazovky resp. informácie z vášho EV. Dizajn a štýl akým sú informácie podávané sú veľmi konzervatívne.
Z pohľadu vodiča mi však vadila jedna zásadná vec - hlavová opierka zadného stredného sedadla. Tá zakrýva výhľad na cestu a dokonca sa dokáže auto za vami za ňu schovať. Takéto riešenie považujem naozaj na nešťastné. Neostávalo nič iné len opierku z auta "vyhodiť".
Výkon, dojazd
Ako som písal už na začiatku, Mazda zámerne vyrobila menej výkonné auto s menším dojazdom. Čo sa tým v skutočnosti myslí? Výkon 143 konských síl s krútiacim momentom 265Nm a podľa papiera dojazd 200 kilometrov – kapacita batérie je 35,5kWh. Samotný výkon je na úrovni bežnej strednej triedy áut, dojazd sa javí tak, že sa s Mazdou dá v pohode aj mimo mesto.
Realita je však taká, že dojazd MX-30 sa pohyhoval na úrovni 165 kilometrov, keď som jazdil s „rozumom“. Vtedy však máte k dispozícii pomerne nudné elektrické auto. Výhody motora si takmer ani neužijete a po 4 dňoch som si povedal, že novinka je nemastná, neslaná...
Lenže, plyn na podlahu a z Mazda MX-30 sa stáva pomerne slušné, zábavné auto. Daňou za to je však znížený dojazd, ktorý sa pohyboval u mňa na úrovni 145 kilometrov. Takýto dojazd je pre tých, čo potrebujú ísť aj mimo mesto slabý a väčšiemu plánovaniu ako a kde auto nabiť sa nevyhnete.
Vytiahnite auto na diaľnicu a spotreba vyletí na 23 kWh pri tempomatových 110 km/h. Ponáhľate sa trochu viac? Máte smolu, spotreba elektrickej energie sa dostane až ku 26 kWh, čo pri kapacite batérie 35,5 kWh postačí na približne 130 kilometrov.
V meste sa spotreba pohybovala na úrovni 20,1 kWh, čo by malo stačiť na teoretický dojazd 175 kilometrov.
Záver
Krok akým sa vydala Mazda sa dá z určitého pohľadu určite chápať. Minimalizovať ekologické dopady výroby batérie na životné prostredie je chvályhodný počin, ale keď sa na auto pozerám ako na vec, ktorá mi má uľahčiť cestovanie, tak to MX-30 spĺňa len na 50%. Akonáhle budete jazdiť aj mimo mesta, dojazd klesá výrazne k 150 kilometrom, čo už pre viacerých môže znamenať stopku. Do mesta je však MX-30 celkom fajn „autíčko“ a ak budete s autom jazdiť naozaj len mesto, tak dobíjať budete možno každý 4 až 5 deň, čo je celkom ok.
Takže ak by ste zvažovali kúpu elektrickej MX-30, treba sa naozaj zamyslieť aké cesty podnikáte. Ak jazdíte len v meste a na dlhšie trasy máte iné auto, smelo do toho. Ak však cestujete mimo mesto, kde býva nabíjačiek viac, treba rozmýšľať či je Mazda MX-30 pre vás to ideálne auto. Doma nabijete MX-30 z nuly na 100% za 15 hodín aj 10 minút, na rýchlonabíjačke potrvá nabíjanie na úroveň 80% približne 40 minút. Na plných 100% potrebujete viac ako hodinu. V prípade, že sa vám MX-30 zapáčila kúpte si rovno aj wallbox s ktorým potrvá nabíjanie okolo 6 hodín aj 20 minút.
Cena MX-30 začína na 33,900 eur.
Za zapožičanie Mazda MX-30 Electric ďakujeme Mazda Slovensko
Ondrej
Holý nezmysel. To vravím ako vlastník v poradí už druhej Mazdy 3...
Lukáš Lancz
V akom slova zmysle?:)
Ondrej
V (ne)zmysle elektrického auta s minimálnym dojazdom s prihliadnutím na nadobúdaciu cenu, jeho parametrov / úžitkovej hodnoty a predajnú cenu po x rokoch jazdenia.
Inak fajn recenzia, vďaka za užitočné informácie, aj keď ma tieto iba utvrdili v mojom presvedčení.
Lukáš Lancz
Chapem a dik:)
miro
po meste urcite lepsie vozenie ako naftak a benzin. len cena tak o 10 000 menej....