Autonómny autobus Olli používa na pohon elektrinu a je z väčšej časti vytlačený na 3D tlačiarni. To však nie je všetko. Autobus využíva umelú inteligenciu IBM počítača Watson a vie sa s cestujúcimi porozprávať.
Elektromobily a samojazdiace vozidlá už pravidelných čitateľov technologických magazínov neprekvapia. Nový autonómny autobus Olli, ktorý bol predstavený vo Washingtone však posúva hranice samostatnosti ešte o čosi ďalej.
Vznik Olli autobusu má na svedomí firma Local Motors z Arizony, ktorá ešte v roku 2014 vyrobila prvé auto na 3D tlačiarni. Olli je autobus pre 12 cestujúcich, ktorý podobne ako iné samojazdiace vozidlá využíva množstvo senzorov (konkrétne 30) vrátane radaru, LIDAR systému a kamier. Údaje z týchto senzorov zbiera počítač Watson od IBM, ktorý sa následne stará o navigovanie autobusu cestami.
Sila Watson počítača bola už niekoľkokrát demonštrovaná keď napríklad vyhral súťaž Jeopardy (americká obdoba našej televíznej súťaže Riskuj). Local Motors s IBM Watson IoT AutoLAB spojili sily a vytrénovali počítač k interakcii s pasažiermi. To v praxi znamená, že Olli dokáže s pasažiermi komunikovať celkom dobre a vie im zodpovedať otázku typu ako ďaleko sú od cieľa, ako autobus funguje či prípadne im vie odporučiť dobrú reštauráciu a odpovedať, či ich vezme na určité miesto.
Autobus je možné zastaviť mávnutím rukou nakoľko Olli tomuto gestu rozumie a zastaví. Privolať autobus je však možné aj aplikáciou v smartfóne, s ktorou sa dá za jazdu aj platiť. Cena lístka však nebola spomenutá.
Špecialitou autobusu je aj jeho konštrukcia. Autori tvrdia, že väčšina komponentov bola vyrobená na 3D tlačiarni. Spoločnosť dúfa, že vyladením a rozšírením výroby sa im podarí vytlačiť autobus za 10 hodín a jeho poskladanie zaberie ďalšiu hodinu. Olli váži 1500kg a elektrický motor mu na jedno nabitie umožňuje dojazd iba 51km pri maximálnej rýchlosti iba 20km/h takže na rýchlu a vzdialenú prepravu to zatiaľ nevyzerá.
Spoločnosť Local Motors vidí použitie takéhoto inteligentného autobusu napríklad pri preprave robotníkov do práce, školákov do školy alebo aj ako v bežnej mestskej doprave. CEO firmy John Rogers tvrdí, že autobus je pripravený na ostrú prevádzku a na verejné komunikácie vyrazí hneďa ako to legislatíva umožní.
Zdroj: gizmag
Pridať nový komentár