Vysokorýchlostná doprava zrejme zavíta na Slovensko. Vláda podpísala historické memorandum o superrýchlej doprave budúcnosti. Jej meno je Hyperloop.
Je vhodné dodať, že celý dopravný systém je zatiaľ v štádiu vývoja a ak sa niečo podobné u nás podarí vybudovať, pôjde skôr o demonštráciu technológie ako takej. Existujú totiž obavy, či takéto vysokorýchlostné kapsule je možné zrealizovať. Memorandum je síce nezáväzné, no napriek tomu Slovensko zafinancuje analýzu realizovateľnosti. Náklady by sa mali deliť na polovicu medzi Slovenskom a Hyperloop Transportation Technologies. HTT chce vybudovať testovaciu dráhu medzi Viedňou, Bratislavou a Budapešťou.
Zahraničný web Engadget upozorňuje, že celý projekt je reálny, pretože môže ukázať ako sa dajú rýchlo a efektívne spojiť 3 hlavné mestá. Americká firma HTT sa projekt bude snažiť dotiahnuť do konca. Portál tiež spomína Košice, ktoré sú od Bratislavy vzdialené cca 450 kilometrov (po cestách). Netreba zabudnúť, že na Slovensku vysokorýchlostnú dopravu nemáme a nie je v pláne ani jej výstavba. Problém je kopcovitý terén a vysoké náklady. Náklady na Hyperloop sú výrazne menšie.
Mimochodom, cesta do Viedne by trvala neuveriteľných 8 minút.
Na záver spomíname, že Hyperloop umožňuje dosiahnuť rýchlosť presahujúcu 1000 km za hodinu. Aj keď v reálnych podmienkach, (projekt) postavený ešte nebol, bude rýchlosť výrazne nižšia. Projekt ale začínajú stavať v Kalifornii, trať má mať dĺžku 8 kilometrov a bude dokončená v roku 2018.
Projekt Hyperloop predstavil známy filantrop Elon Musk, ten sa ale sám do výstavby nepúšťa. Pričom Musk pripomína, že náklady na 100 kilometrov takejto hyperdráhy nepresiahnu ani 1 miliardu eur.
Naši čitatelia už projekt poznajú, napriek tomu pripomíname, ako technológia funguje:
„Kapsuly široké 1,35 metra, vysoké 1,1 metra a ťažké 15 ton sa pohybujú na vzduchovom vankúši vnútri oceľovej trubice. Kompresor v čelnej časti zabezpečuje vytvorenie vzduchového vankúša na ktorom sa kapsula kĺže a zároveň znižuje aerodynamický odpor. Dve trubice umožňujúce prepravu oboma smermi budú postavené na pylónoch s rozostupom 30 metrov a pokryté solárnymi článkami zabezpečujúcimi energiu pre prepravný systém.
V trubiciach bude atmosférický tlak na úrovní jedenej tisíciny tlaku na úrovni hladiny mora. Rýchlo sa pohybujúce kapsuly tak budú čeliť nižšiemu aerodynamickému odporu, pri stále prijateľnej cene za udržanie nízkeho tlaku v trubici. Pri predpokladaných cestovných rýchlostiach cez 1200 km/h v najrýchlejších častiach trasy by aj toto bol príliš vysoký tlak a tu svoju rolu zohráva vyššie spomenutá turbína. Celý systém na svoju prevádzku potrebuje 21 MW dodávaného výkonu, solárne články by mali zabezpečiť 57MW.“
Merlin
m2fizy
janooo
janooo
babu12
xsi69
roxor
BranoK
BranoK
Ahoj mami
Ondro1
m2fizy
Pjetro de
m2fizy
vin
Pjetro de
Pjetro de
m2fizy
babu12
babu12
Robo7
Pjetro de
Pjetro de
mano8