SK

Slovensko podpísalo memorandum o superrýchlej doprave budúcnosti!

Vysokorýchlostná doprava zrejme zavíta na Slovensko. Vláda podpísala historické memorandum o superrýchlej doprave budúcnosti. Jej meno je Hyperloop.

Je vhodné dodať, že celý dopravný systém je zatiaľ v štádiu vývoja a ak sa niečo podobné u nás podarí vybudovať, pôjde skôr o demonštráciu technológie ako takej. Existujú totiž obavy, či takéto vysokorýchlostné kapsule je možné zrealizovať. Memorandum je síce nezáväzné, no napriek tomu Slovensko zafinancuje analýzu realizovateľnosti. Náklady by sa mali deliť na polovicu medzi Slovenskom a Hyperloop Transportation Technologies. HTT chce vybudovať testovaciu dráhu medzi Viedňou, Bratislavou a Budapešťou.

Zahraničný web Engadget upozorňuje, že celý projekt je reálny, pretože môže ukázať ako sa dajú rýchlo a efektívne spojiť 3 hlavné mestá. Americká firma HTT sa projekt bude snažiť dotiahnuť do konca. Portál tiež spomína Košice, ktoré sú od Bratislavy vzdialené cca 450 kilometrov (po cestách). Netreba zabudnúť, že na Slovensku vysokorýchlostnú dopravu nemáme a nie je v pláne ani jej výstavba. Problém je kopcovitý terén a vysoké náklady. Náklady na Hyperloop sú výrazne menšie.
Mimochodom, cesta do Viedne by trvala neuveriteľných 8 minút.

Na záver spomíname, že Hyperloop umožňuje dosiahnuť rýchlosť presahujúcu 1000 km za hodinu. Aj keď v reálnych podmienkach, (projekt) postavený ešte nebol, bude rýchlosť výrazne nižšia. Projekt ale začínajú stavať v Kalifornii, trať má mať dĺžku 8 kilometrov a bude dokončená v roku 2018.

Projekt Hyperloop predstavil známy filantrop Elon Musk, ten sa ale sám do výstavby nepúšťa. Pričom Musk pripomína, že náklady na 100 kilometrov takejto hyperdráhy nepresiahnu ani 1 miliardu eur.

Naši čitatelia už projekt poznajú, napriek tomu pripomíname, ako technológia funguje:

„Kapsuly široké 1,35 metra, vysoké 1,1 metra a ťažké 15 ton sa pohybujú na vzduchovom vankúši vnútri oceľovej trubice. Kompresor v čelnej časti zabezpečuje vytvorenie vzduchového vankúša na ktorom sa kapsula kĺže a zároveň znižuje aerodynamický odpor. Dve trubice umožňujúce prepravu oboma smermi budú postavené na pylónoch s rozostupom 30 metrov a pokryté solárnymi článkami zabezpečujúcimi energiu pre prepravný systém.
V trubiciach bude atmosférický tlak na úrovní jedenej tisíciny tlaku na úrovni hladiny mora. Rýchlo sa pohybujúce kapsuly tak budú čeliť nižšiemu aerodynamickému odporu, pri stále prijateľnej cene za udržanie nízkeho tlaku v trubici. Pri predpokladaných cestovných rýchlostiach cez 1200 km/h v najrýchlejších častiach trasy by aj toto bol príliš vysoký tlak a tu svoju rolu zohráva vyššie spomenutá turbína. Celý systém na svoju prevádzku potrebuje 21 MW dodávaného výkonu, solárne články by mali zabezpečiť 57MW.“

Zdroj: theverge, engadget

Komentáre (24)
Merlin
NO cez den je to dobre, ale v noci tych 21MW, bude chybat..
m2fizy
Ono tento problem je vyrieseny uz pomaly viac ako 2 dekady ... len ludia "ako vy" o tom este neboli "informovany" ... (nedokazu si to sami vyhladat ?) A princip je uplne jednoduchy ... staci "nadoba" so slanou (morskou) vodou do ktorej sa ta "svetelna" energia uchova a system nasledne "v noci" (ked nesvieti slnko) dokaze tuto "uskladnenu" energiu znova "potiahnut" do systemu a vytvorit z nej el. energiu (presne rovnako ako keby bol jasny den) ... takze jednoducho a lahko je po probleme ... ... este neake absurdne pripomienky ?
janooo
... a presne kôli tomuto používam doma ADBlock ... človek si ráno pustí piánko hudbu, prezerá si svoje obľúbené weby a zrazu mu do toho začne vrešťať reklama že by mrtveho z hrobu postavila :D. PS: jj viem treba správne nastaviť zvuk (prehrávač na maximum a ubrať vo Windows) - idem na to ;).
janooo
práve čítam - "Váš komentár bol zaradený do zoznamu na schválenie administrátormi webu a bude zverejnený po schválení." ... tak mi je jasne že môj komentár nezverejníte ... tak vás aspoň touto cestou prosím kontaktujte svojich reklamných partnerov, nech k vám dávajú "slušnejšie" / "tichšie" reklamy. ďakujem.
babu12
vyzerá to že ani mne)) toto a slopta prestane piť dajte ešte niečo na dobrú noc))))) na slovensku je to tak reálne ako diaľnica do košíc, veď nevedeli ani postaviť most cez dunaj aby 1/2 financií neukradli, tunely as sypú ak by bolo toto tak by bol vykynožený náš národ veľkou rýchlosťou a moslimovia by dostali nové územie síce s cigáňmi ale rozdiel by nezbadali - správajú sa rovnako))))
xsi69
Ba-Ke nemáme ani diaľnicu hotovú a nie hyperloop :D :D
roxor
Slovensko už v hyperloope dávno žije, predsa z roboty do roboty ...
BranoK
no pokial hyperloop nebude stavat NDS tak to bude v pohodicke :D
BranoK
no pokial hyperloop nebude stavat NDS tak to bude v pohodicke :D
Ahoj mami
Nakoniec tam budú kravy ťahať vozy.
Ondro1
Hovadiny. Aby tým niekto chodil, musela by byť cena spiatočného lístka do Viedne za menej než 10€, pri 10 ľuďoch na kapsulu, ako je zobrazené na vizoškách, sa nezaplatí ani len fungovanie tej veci, nie to ešte náklady na výstavbu. Budapešť je podobný problém, veď tam jazdí z Viedne railjet. Toto sa oplatí na dlhú vzdialenosť, nie na sto kilometrov.
m2fizy
Dalsi odbornik vidim ... Cena je irelevantna a myslim si ze clovek, ktory bude vo Viedni (z KE, alebo ZA) za "10 minut" nema problem za listok zaplatit aj napr. 20€ (cena ZA - Brno v student agency bez batoziny 11€ (2 roky dozadu, ceny urcite isli hore) + potreba rezervacie + 4hodinova nekomfortna cesta). Takze si to zhrnieme ... za +/- podobnu cenu +/- 20€ ... clovek precestuje "v relativnom pohodli" 2-3 nasobnu vzdialenost za 1/100 (stotinu) casoveho horizontu ... pre ludi kde je dolezity "cas" (pretoze cas = peniaze) .. je to genialy super rychly a relativne lacny sposob prepravy. Mam strach ze by to lietadlo (kde musim byt 2 hodiny pred odletom na letisku) z KE do Viedne stihlo za ked len "30 minut" a za cenu odpovedajucu cca "20-30€". Takze mily "pane" znova si to v hlave preberte ... a potom sam si odpovedzte ci to ma alebo nema zmysel. PS: podla Vasej logiky by sme nepotrebovali ani teleport ... vsak naco ked mame auto/lietadlo/vlak/lod ... atd ... naco by som sa teleportoval a bol by som ked len v ZA (100 kilometrov daleko) za 3-5 sekund ? ... NACO !!! KED MAM AUTO ... A BUDEM CESTOVAT 1-2 hodiny ... NACO !!! No a k tym nakladom ... jediny naklad ktory podla logiky ostava je cena zriadenia zariadenia (a teda cena vystavby) ... ale ktoru ako je uvedene v clanku by na 50% spolufinancovala HTT ... no a k cene prevazdky ? ake straty ? ake naklady ? kde ? ... neviem ako vy ... a Vasa matematika/fyzika ... ale mne to vychadza ... "Dve trubice umožňujúce prepravu oboma smermi budú postavené na pylónoch s rozostupom 30 metrov a pokryté solárnymi článkami zabezpečujúcimi energiu pre prepravný systém. Celý systém na svoju prevádzku potrebuje 21 MW dodávaného výkonu, solárne články by mali zabezpečiť 57MW.“ = 57 - 21 = 36MW energie !!! ktory moze prevadzkovatel (slovensko) predat spatne do el.siete ... = ze naklady na prevadzku budu viac ako nulove = ba dokonca budu zarabat !!! (zisk v podobe predaja 36MW energie do spat el.siete + ceny listkov).
Pjetro de
To je vsetko uzasne, ale 100 km takej 2-trubicovej trate stoji cca 1 miliardu €. Je to lacnejsie jak dialnica (nie 6 prudova, ale aj 4 prudova), ale neni to malo. Ak pocitame s Viednou a Budapestou (kde by to mozno 1/3 financovali Rakusaci a Madari, 1/3 my zvysna tretina ta firma), stale to vychadza stovky milionov €. Ak hovorime o BA-KE, priprav si 4 miliardy na trat, z toho ked platime polovicu tak 2 miliardy €. ANO je to uzasne, ale ujasni si pojem P R V O T N A I N V E S T I C I A !!!! Aj atomka len zaraba, lebo poskytuje zamestnanie tisickam ludi (dobre pre stat), ked je prebytok dovoluje vyvazal el. energiu .... ale ked zapojime pojem P R V O T N A I N V E S T I C I A tak zistim, ze najprv treba tu atomku postavit co stoji neskutocne velke miliardy € a navratnost je defacto az za dekady. Alebo hocijaky megaprojekt, ktory moze byt pokojne uz v CASE SVOJEJ PREVADZAKY ZISKOVY! Ale najprv to treba postavit.
m2fizy
A ty si inac v poriadku ? vies ty vobec ze nasa vlada znova vytunelovala dalsie "vladne" investici ... ANO ! v hodnote 1 mil.€ napr ? ... toto vies ? ... Tak urcite budem radsej ked toto zastresi zahranicna korporacia ... kde bude urcite LEN MENEJ KORUPCIE ako v Slovenskej vlade ... a to ze dame 2 mil. € na dobru vec ... miesto toho aby sa to "utopilo" ako napr. spominana 1 mil.€ ... tak to budem omnoho radsej ... ... a ze by sme na to nemalo sa povedat neda ... ked tu rozhadzujeme miliardy € na veci ktore nefunguju ... a o rok - 2 sa do nich naleje dalsia 1 mil. € ... a ked to tak pocitam ... tak som ti zrovna nasiel tie tvoje spominane 2 miliardy ... ... tak naozaj neviem o com tocis ... ze by slovensko nenaslo 2 mil.€ je absurdna myslienka ... rad im dam moje 2% ... a nie dat 2% vlade ktore aj tak niekto niekde ukradne !!! Tak si to laskavo rozober ... a uvidime ... co na to povies potom. PS: A ked uz poriadne "pichas" do toho hovna ... tak ho teda poriadne rozotriem aj ja !!! ... KTORA VEC NEMA VSTUPNU INVESTICIU ??? POVEDZ MI ASPON JEDNU !!! ASPON JEDNU A DO SMRTI BUDEM CHODIT KANALMI !!!
vin
Ty si nejaký chytrálek. Ekonomicky to je zrejme nerentabilné. Aj keby lístok stál 20 €, denne by sa systémom prepravilo 10.000 pasažierov, predal by denne 36 MW energie do siete a nemal by žiadne prevádzkové náklady (čo je samozrejme nezmysel), návratnosť investície 4 mld. € by bola viac ako 50 rokov. Ekonomicky zaujímavé by to začalo byť pri preprave 50.000 pasažierov denne. Na to aby systém zvládol prepraviť toľko ľudí by ale pri kapacite 10 miest v jednej kapsule, musel štartovať každých 20 sekúnd jednu kapsulu oboma smermi (v špičke zrejme aj častejšie). Na druhej strane netvárim sa, že som vševed ako ty a určite sú parametre ktoré nepoznám a s ktorými rátajú tvorcovia tohto projektu. Držím im palce a bude super ak konečne špičková technológia dorazí aj na našu rodnú hrudu. Prajem všetkým pekný deň.
Pjetro de
Tvoje filozoficke uvahy su fakt uzasne. Ano vstupnu investiciu moze mat vsetko, ale v niektorych pripadoch je zaistena navratnost ci dokonca ziskovost a to relativne v kratkom case. Ked developerska firma stava bytovku tak, ze v nej su uz vsetky byty predane pred postavenim (samozrejme so sohladnenim na stavebne naklady), tak navratnost pre stavitela asi nebude neista, alebo trvajuca 1/2 storocia. Sukromna firma nie je charitativna/dobrocinna/socialna organizacia, socialny stat takou organizaciou je. Ako moze nas stat vlastne fungovat, ked je kazdy rok vyse miliardu € v minuse? Hovori sa tomu statny deficit. Keby bol stat sukromna firma, davno skrachuje. U statu sa to iba posuva na dlhocizne obdobia, cele dekady. Vidme Grecko, co si za cele dekady narobili, to ich teraz postretlo. Ani my nie sme na tom super, nemame deficit 200% HDP ale iba cca 50%, ale mame. Elementarna logika hovori, ze pokial nebude 0%, nieco bude stale v neporiadku.
Pjetro de
Ohanas sa dvoma miliardami €, ako keby to nebol ziadny problem. To je 6% DHP! Keby to nebol ziadny problem, davno je urobena dialnica BA-KE. Ale nie je, pretoze peniaze nie su, museli by sme si pozicat a nejaky ten 53 % dlh DHP by stupol na 59% DHP, daleko sa dlhovymi brzdami, ktore mame schvalene. Si to predstavujes jak hurvinek valku. Proste tie prachy na to nie su a treba ich na to.
m2fizy
4 vin : ... navratnost je akych 50 rokov ??? ... co to tu hovoris za bludy ??? ... zaprve ani nevies kolko to bude stat ... zadalsie ani nevies kolko bude stat jeden listok ... dalej netusis kolko "zarobi" predana el.energia ... ale HLAVNE ZE UZ VIES ZE TO BUDE SLOVENSKO SPLACAT 50 ROKOV !!! ... 4 Pjetro de : No asi nezijes na slovensku ... kedze asi netusis ... ze slovensko "pre*ebalo" 2 miliardy € len tak ... a nie NEBOL TO STATNY DEFICIT !!! ... ale nas "podareny" eletronicky system "uradov" ... a ak je aspon jeden z Vas vzdelany tak ako to tu opisuje ... potom vie ze taky system dokaze firma vyrobit za nie 1 mil.€ ale za 10milionov ... a aj menej ... a to nehovorim o tom ze to ani nefunguje ... a teraz ide vlada to toho naliat druhu miliardu .... Takze tu laskavo netahaj "statny rozpocet a deficit" ... ked peniaze na "pic*viny" sa vzdy najdu ale na dobru vec "uz zrazu nieje" ... vsak ze ... nieje to skor o to ze pri tomto projekte "by sa tie peniaze nedali uliat" ??? ... a nie o tom ze tie peniaze slovensko nenajde ... PS: kto kde hovoril ze sa v tom budu prevazat iba ludia ? ... kto ? kde ? tak kto tu teda "pojedol vsetku mudrost sveta" ??? PS2 : bludy typu "To je 6% DHP! Keby to nebol ziadny problem, davno je urobena dialnica BA-KE" to nikoho nezaujima ... nechapes ze tie PENIAZE SU !!! LEN ICH SKORUMPOVANA VLADA ROZKRADA ? ... VYSVETLI PRECO STAL NEFUNGUJUCI SYSTEM URADOV 1 MILIARDU € ? A PRECO JE VLADA TAKA "JEBN*TA" A NALEJE DO ROVNAKEJ SRACKY DALSIU 1 MILIARDU € ? PS3 : Alibisticke reci ... typu : "U statu sa to iba posuva na dlhocizne obdobia, cele dekady. Vidme Grecko, co si za cele dekady narobili, to ich teraz postretlo. Ani my nie sme na tom super, nemame deficit 200% HDP ale iba cca 50%, ale mame. Elementarna logika hovori, ze pokial nebude 0%, nieco bude stale v neporiadku" ... mna ani nikoho normalneho nezaujimaju ... niesom ten co ten "deficit" vytvoril a taktiez neobalujem jednu diskusiu dalsou a zatahujem do toho deficit a ine vlady ... presne ako politici ... zamotat to tak aby to prave im davalo zmysel a vyhodu ... ale netahaj tu hlupost o Grecku a podobne sracky ... 2 mil.€ slovensko naslo na pic0vinu ktora nefunguje ... takze myslim ze nebude problem najst rovnake 2 mil.€ na vec ktora fungovat bude a bude prospesna pre ludi, ktory ju budu vyuzivat. (PARDON VLASTNE ASI BUDE ... LEBO TOTO NEBUDE STAVAT LAVEHO-KOLENA-KONA-BRAT, ale firma co so slovenskom nema nic spolocne (chvala bohu) takze sa nebudu dat "uliat" peniaze). A PS nikdy nebude statny deficit 0% "to by taky vzdelanec ale mal vediet" ... kedze ked bude 0% nebude to uz deficit.
babu12
a slota prestane piť dajte ešte niečo na dobrú noc))))) na slovensku je to tak reálne ako diaľnica do košíc, veď nevedeli ani postaviť most cez dunaj aby 1/2 financií neukradli, tunely as sypú ak by bolo toto tak by bol vykynožený náš národ veľkou rýchlosťou a moslimovia by dostali nové územie síce s cigáňmi ale rozdiel by nezbadali - správajú sa rovnako))))
babu12
a slota prestane piť dajte ešte niečo na dobrú noc))))) na slovensku je to tak reálne ako diaľnica do košíc, veď nevedeli ani postaviť most cez dunaj aby 1/2 financií neukradli, tunely as sypú ak by bolo toto tak by bol vykynožený náš národ veľkou rýchlosťou a moslimovia by dostali nové územie síce s cigáňmi ale rozdiel by nezbadali - správajú sa rovnako))))
Robo7
technické riešenie zaujímavé, ale ekonomicky zatiaľ neaktuálne, konkurencia inej dopravy je príliš veľká a nik sa nepohrnie do takých vysokých investičných nákladov aby niekomu kradol cestujúcich...možno o 50rokov to bude zaujímavé ale dovtedy len ako skúška nového typu dopravy . Dnes by sa tam i tak odpálil nejaký moslim s C4 kou :-)
Pjetro de
Pri kazdom pilone bude unimobunka a par policajtov/vojakov/straznikov :) BA-KE = cca 400 km = 400000 m a pri vzdialenosti pilonov 35 m to mame cca 11500 pilonov a robotu pre 23000 ludi. Sak nerozmyslas.
Pjetro de
Ako slovenska tepna by to bolo fajn: BA-TA-NR-BB-ZV-Brezno-Poprad-Presov-Kosice. Zastavky su relativne blizko, 40-50 km, ale vobec by nebolo treba 1200 km/h, stacilo by 700 km/h = 195 m/s. Pri 1g to mame tych 700 km/h za 19,5 sekund. Aj tak by sme boli BA-KE za nejaku 1 a 1/4 hodiny, lebo by boli zastavky.
mano8
ale no povedzme si pravdu... zase niekto spravil niekomu dobry kšeft aby peniazky mohli utekat... a darmo sa rozculujete ci je to realne alebo nie - Dialnica je reálna a kde je ? namiesto podobnych chujovin by sa mohli zaoberat potrebnymi vecami...
Add new comment
TOPlist