Mitsubishi ASX už nie je to pravé Mitsubishi ako sme ho poznali pár rokov dozadu a dôvod je na to jednoduchý – spojenie síl s Renaultom a využívanie spoločných platform pre autá. Popravde ak by ste dali dole všetky znaky Mitsubishi, neviete či stojíte pred ASX alebo Renault Captur – jediný rozdiel je snáď v prednej hornej maske, kde má ASXko vertikálne chrómové pásy. Hierarchicky je Mitsubishi pod Renaultom, čo sa prenieslo aj na ceny samotných Mitsubishi áut – sú jednoducho drahšie ako identický náprotivok z Renaultu. Jeden môže len predpokladať, že sa má takýmto spôsobom predať viacero Renault áut...
Nové ASX (hybrid) v krásnej červenej farbe bolo moje na týždeň a za tento týždeň som na ňom najazdil 1151 kilometrov, čo je nadpriemerný nábeh, nie len u testovacej verzii. Schopnosti ASXka boli preverené viac než dostatočne.
Dizajn
Od starších verzií sa dizajnovo ASXko pomerne silno zmenilo. Preč je - nazvime to plochšia predná maska, s agresívnejšími prvkami (či už výduchy, chrómové prvky), ktorá bola vystriedaná novou maskou s jemnejšími a oblejšími tvarmi. Celkovo ASXko už nepôsobí tak športovo ako predchádzajúce ročníky. Stále zastávam názor, že si malo Mitsubishi zachovať prednú veľkú masku z EVO X a pracovať s týmto dizajnom. Išlo o jedinečný a „neokukaný“ dizajn, ktorý na cestách nebol príliš často vidieť. Dokonca aj keď teraz stretnete na cestách civilného Lancera, Outlandera a dokonca aj Colt z roku 2008-2010, poviete si, že je ten predok jednoducho pekný...
Aby ste ma však nepochopili zle, dizajn ASX, Captur je vcelku vydarený....len ja som s históriou značky celkom silno spojený.
Kto však nie je alebo si na unikátnejší dizajn príliš nepotrpí, bude so súčasným dizajnom a tvarom ASX spokojný. Pri kúpe ASX máte na výber zo štyroch výbav (Invite, Invite+, Intense, Instyle) a dvoch pohoných možností: hybrid a plug-in hybrid. Cena sa hýbe od od 26 tisíc až do 41 tisíc za plug-in hybrid. Na batériu dostanete od Mitsubishi záruku 8 rokov alebo 160.000 kilometrov.
Z pohľadu vodiča
Na ASXko resp. vnútorné rozloženie som si zvykol v podstate ihneď. Dá sa povedať, že všetko je celkom dobre umiestnené, až na nešťastné ovládanie multimédií. O tom trocha neskoršie v kapitole Prax...
Čo musím vyzdvihnúť hneď na začiatok je výhľad z kabíny - ten je v ASX veľmi dobrý a to aj vďaka užším stĺpikom, čím nie je príliš narušený výhľad do strán. Dominantným prvkom je stredový displej s infotainmentom, ktorý poskytuje údaje o jazde, spotrebe a zároveň cez neho viete meniť niektoré nastavenia vozidla. Ovládacie prvky klimatizácie, vyhrievania, vystražných svetiel nájdete zase pod displejom...
Asi jediné čo je trocha zle umiestnené, je pravý výduch klimatizácie na vodičovej strane (naľavo od displeja). Ak si budete chciet zmeniť smer fúkania, väčšinou rukou zavadíte o displej alebo pravú páčku za volantom. Priestor pre ruku k tomuto výduchu je pomerne úzky. Pod ovládacími prvkami nájdete miesto na telefón, ktoré dokáže nabíjať smartfón aj bezkáblovo. Priestor je trocha limitovaný - Pixel 6 s obalom sa sem zmestil trocha natesno, väčšie smartfóny a ešte aj s obalom sa tam asi príliš nezmestia.
Spotreba
Ako som spomínal v úvode, ASX dostalo za týždeň testovania poriadne zabrať... 1151 kilometrov a väčšina dní bola hektických, čo znamená, že na nejaké Eco myslenie (pomalé zrýchľovanie a maximálne využívanie rekuperácie) nebolo až tak veľa priestoru – možno iba prvé dva dni by sa dali označiť za Eco a tam som mal po 244 kilometroch, priemernú spotrebu 5,3l (mix diaľnice, mesto). Následne však prišli tie hektickejšie dni a vo finále, posledný deň, tachometer ukázal najazdených 1151 kilometrov s výslednou spotrebou 5,8l/100 kilometrov. Takmer 1/3 z toho bola prejdená v elektrickom režime. Toto je naozaj veľmi slušný výsledok. Verím tomu, že ak by sa Mitsubishi/Renault rozhodli presunúť ovládanie rekuperácie aj za volant, bolo by to ešte lepšie.
Papierovo je zrýchlenie ASX na úrovni 9,5 sekundy ale nastáva tu klamlivý pocit kvôli prítomnému elektromotoru, ktorý pri rozbehu vytvára lepší pocit a tak by ste povedali, že z 0 na 100 ste to museli spraviť za 8 sekúnd. Jeden zaujímavý prvok, ktorý si viete navoliť cez infotainment je funkcia eSave, ktorá uprednostňuje dobíjanie batérie pred jej priebežným používaním. Dôvod je ten, že ak potrebujete maximálny výkon hnacej zostavy v hociktorom momente, tak ho máte...
Prax
Na mestké SUV je podvozok pomerne tvrdý, vďaka čomu drží auto v zákrutách svoju stopu perfektne. Pri rýchlejšom prejazde zákruty, cítite mierny náklon do strany ale ASX nezaváha a kopíruje dráhu, ktorú mu volantom ukážete. Mimochodom cez infotainment si dokáže nastaviť odozvu volantu – na výber máte comfort, standard a sport. Sport má najcitlivejšiu odozvu, no napriek tomu som mal s takýmto nastavením s ASX najlepší pocit. Comfort mi nesedelo ani do mesta... Toto je však o osobnej preferencii, takže si to treba vyskúšať a zvoliť to, čo bude vám každý deň najviac vyhovovať. Jeden zápor, ktorý musím spomenúť a vlastne som tento mínus naznačil pri spotrebe, je absencia ovládania rekuperácie za volantom. Ak chcete čo najviac dobíjať batériu, musíte aktívne prehadzovať jazdný režim medzi D a B. Toto však ide len na riadiacej páke, čo v meste nemusí byť vždy komfortné. Nehovoriac o tom, že máte stále v hlave pocit, že auto hodíte do neutrálu (mód B je v posledný na dráhe páky, D je pred ním).
Osobne som trochu bojoval aj s umiestnením ovládanií multimédií – to je schované za volantom a popravde, ak vyslovene nehľadáte ovládanie zvuku, asi si ani nevšimnete že je tam. Ja som si osobne myslel, že všetko musím robiť cez infotainment, čo bola ale chyba :) Keď sa však naučíte kde sú aké ovládacie prvky, pôjde to aj po hmate. ASX sa predáva aj v plugin verzii ale cena je tu stanovená na pomerne brutálnych 41 tisíc, čo si kúpi bohužiaľ asi len zarytý fanúšik Mitsubishi. Objem batožinového priestoru sa vyšplhal na 326 litrov u hybridu, na 265 litrov u plug-in hybridu. Sklopené zadné sedadlá pridajú zhruba 120 litrov objemu.
Záver
Mitsubishi ASX je celkom vydarené mestské SUV, ktoré postačí aj menšej rodine, hlavne ak bude väčšinou jazdiť v meste. Na dlhšie dovolenky to kvôli menšiemu kufru nebude to pravé ale dá sa to samozrejme poriešiť strešným boxom. Milo som bol prekvapený so samotnej spotreby, ktorá sa dostala pod 6 litrov a ako som spomínal, takmer žiadne Eco jazdenie sa počas týždňa nekonalo. Spotreba je tak na menšie SUV veľmi dobrá (porovnávať to s hatchbackom alebo kombi nemá zmysel, ide o iný typ auta).
Jediné, čo mi pri tomto aute vyslovene vadilo, boli chýbajúce páčky ovládania rekuperácie pod volantom, čo by bolo omnoho komfortnejšie ako neustále hýbať riadiacou pákou hore a dole. Možno sa toho dočkáme v ďalšej iterácii nového ASX?
Popravde pohľad na ASX nakoniec nie je až taký zlý...
Add new comment