SK

IDF Fall 2009 - 22nm, SoC a Larrabee

Na dvanástom ročníku Intel Developer Forum 2009 prezentoval Intel svoje plány do vzdialenej, ale aj blízkej budúcnosti, či už na poli integrácie SoC, nových výrobných procesoch, alebo o dlho očakávanom univerzálnom procesore Larrabee. Quo vadis, Intel?Prezentácia CEO Intelu - Paula Otteliniho, sa niesla v duchu "kontinua", určitého súznenia celého spektra produktov - netbooky/nettopy, desktopový a serverový segment, v duchu technologického pokroku, úspory energie, a určitej dávky inovácie. Pre udržanie tohto kontinua sú podľa Intelu dôležité tri aspekty - Moorov zákon (alias výrobný proces), platforma schopná využiť jeho potenciál, a samozrejme softvér.



 
Zákon zdvojnásobenia počtu tranzistorov každé 2 roky, alebo zjednodušene povedané Moorov zákon, si vyžaduje technologický pokrok na poli zmenšovania výrobného procesu. 45nm procesory sú aktuálne "v kurze", avšak prechod na 32nm je už za dverami - prvé 32nm procesory by sa mali objaviť koncom tohto alebo počiatkom budúceho roka.




(waffer s prototypmi 22nm chipov)

Ďalšou métou je 22nm, pričom vývoj je v plnom prúde, čo demonštroval Intel ukážkou waffera s 22nm procesormi vyrobených high-k metal gate procesom tretej generácie, každý z čipov obsahuje 2.9 miliardy tranzistorov.





Čo sa týka 32nm procesorov radu Westmere, ich príchod je postupne naplánovaný od konca tohto roka až po rok 2010. Na poli najvýkonnejších CPUs to budú procesory s jadrom Gulftown vybavené šiestimi jadrami, vďaka hyper-threadingu schopné spracovať 12 vlákien. Pre ne bude stále k dispozícii platforma X58.

Do nižšieho segmentu, výkonnostne pod procesory Lynnfield, prídu 2-jadrové 4-vláknové CPU s jadrom Clarkdale, ktoré ponesú označenie Core i3 a Pentium. Pre ne bude určená platforma Intel P55 a jeho deriváty.

Súčasné mobilné procesory architektúry Nehalem postavené na jadre Clarksfield pokrývajú v súčasnosti len najvyšší mobilný segmet. Dieru v strede a na spodku ponuky by mali vyplniť 32nm procesory Arrandale (2 jadrá, 4 vlákna), ktoré sa budú mať polovičný počet jadier/vlákien oproti Clarksfield, avšak budú dosahovať vyššie takty pri menšom vyprodukovanom teple. Označené budú ako Core i5/i7 M, LM a UM.


Zmenám sa nevyhne ani najmnadší segment, a to procesory pre "internetové zariadenia", kde v súčasnosti dominuje Intel Atom. Práve s ďalšou generáciou sa chce Intel zamerať na postupnú integráciu, pričom tá by sa už dala pomenovať ako "system on chip" (systém na jednom čipe) - integrovať bude okrem procesora aj pamäťový radič a grafické jadro.






Práve na SoC trhy si Intel aktuálne brúsi zuby - vo vývoji je údajne už dvanásť 32nm čipov, pričom tie budú namierené ako konkurencia pre RISC procesory architektúry ARM. Práve vo vzrastajúcom počte drobnej elektroniky, malých "interntetovadiel", mobilov, handheldov a podobných zariadeniach vidí Intel príležitosť, pričom odznelo aj odvážne tvrdenie, že by počet týchto SoC mal prekročiť počet predaných procesorov. Nakoľko to budú x86-kompatibilné čipy (a teda nie s ARM), rozbehne Intel program pre vývojárov, k dipozícii bude napr. platforma pre vývoj softvéru pre mobilné zariadenia. Spolu s ním sa rozbehne aj Intel Atom Developer Program pre vývojárov nezávislého softvéru, určeného k podpore vývoja optimalizovaného softvéru pre netbooky. Bude sa jednať o multiplatformový program, teda zahrnutý nebude len Windows, ale aj Linux. Vývojový kit by mal byť k dispozícii koncom jesene.


Čo bude určite mnohých z Vás zaujímať je Larrabee, GPGPU vyvíjané Intelom už nejakú dlhšiu dobu. Na IDF Fall 2009 bolo možné vidieť aj krátku demonštráciu Larrabee:


Jedná sa o real-time ray-trayce-ovanú scénu prevzatú z Enemy Territory - Quake Wars, pričom na kód simulujúci pohyb vodnej hladiny bolo treba údajne len 10 riadkov v C++. Nakoľko detailnejšiu (avšak renderovanú) vodu sme mohli vidieť v mnohých, aj starších hrách, je ťažké urobiť si obraz o výkone Larrabee. O detailoch sa vie len málo, demonštrácia údajne bežala na vzorke 32nm procesora s jadrom Gulftown.

Podľa Intelu je najväčšou architektonickou výhodou Larrabee plne programovateľná pipeline, čo nejde ani na DirectX11 kompatibilných čipoch. Vďaka tomu by mala byť schopná napr. renderingu volumetrických dát (voxel rendering) či ray-tracingu. Intel sľubuje tiež flexibilnejšie programovanie podobné tomu pre x86. Čo sa týka termínov uvedenia, údajne by sa tak malo stať v prvej polovici budúceho roka. Intel tiež odhalil plán integrovať Larrabee do procesorov s kódovým označením Haswell, plánovaných na rok 2012.


Toľko z náhľadu do kuchyne Intelu, plány sú to celkom určite veľké, uvidíme, ako sa ich podarí dodržať. Rok 2010 rozhodne nebude chudobný na technologické novinky.


Zdroj: xbitlabs.com 1, 2, 3, fudzilla.com, ocworkbench.com 1, 2



Komentáre (2)
Archon
asi „rychlopisne“ chyby : najmnadší , asi ma byť najmladši ; interntetovadiel , asi internetovadiel .
Archon
Niesu niektore veci už aktualne ? že neiktore veci sa daju kupiť a niektore asi o mesiac ?
Add new comment
TOPlist