V tomto teste grafických kariet som proti sebe postavil ITX verziu GTX 1060 a GTX 1070 v podaní MSI. Karty vynikajú svojimi malými rozmermi a teda sú vhodné do tých najkompaktnejších zostáv, avšak, či takýto malý chladič zvádne uchladiť tieto karty, to sa dočítate práve tu.
Úvod
Obidve karty prišli v kompaktných krabiciach, v ktorých nájdete len inštalačné CD a samotnú kartu zabalenú v antistatickom obale. GTX 1070tka obsahuje približne 7,2 miliardy tranzistorov. Počet CUDA jadier je 1920. Pixel Fillrate je v základe 102,8 GPixel/s, Texture Fillrate zase 192,8 GTexel/s. Počet TMU je 120 a počet ROPs 64. Takt jadra je 1531 MHz a takt pamätí typu GDDR5X vysokých 8 Gbps, tie sú pripojené na 256 bitovú zbernicu. GTX 1060tka zase obsahuje približne 4,4 miliardy tranzistorov. Počet CUDA jadier je orezaný na 1280. Pixel Fillrate je v 72,3 GPixel/s, Texture Fillrate zase 120,5 GTexel/s. Počet ROPs je len 48. Takt jadra je 1544 MHz a takt pamätí typu GDDR5X vysokých 8 Gbps, tie sú pripojené na 192 bitovú zbernicu. TDP je stanovené na nízkych 120W, teda vyžaduje iba jeden 6-pinový PCIE konektor. Škoda je, že karta nepodporuje SLI, keďže som mal po ruke ešte jednu GTX 1060tku, čo by som rozhodne využil. Karty majú totožný dizajn.
Balenie karty.
Porovnanie veľkostí kariet oproti bežnému dvoj-chladiču.
GeForce GTX Séria 10 (1050, 1060, 1070 a 1080) podporuje DisplayPort 1.2 a je pripravená aj pre DP 1.3 / 1.4 s podporou 4K displejov do 120 Hz, 5K displejov pri 60 Hz a 8K displejov pri 60 Hz . HDMI 2.0 je podporovaná taktiež, čo znamená, že môžete pripojiť monitory s rozlíšením Ultra HD pri 60 Hz.
Chladenie a pretaktovanie
GTX1060 defaultné takty
GTX 1070tka dosiahla stabilný takt 2030 MHz na jadre a 9000 MHz na pamätiach. Dané hodnoty som otestoval pomocou testu Furmark po dobu 1 hodiny. Karta bola dosť hlučná a teploty dosahovali hodnotu až do 90°C, čo už je fakt na hranici použivania. Je to daň za extrémne malý chladič. Dokonca pri štandardných taktoch bežala karta v dobre odvetranej skrinke na 72°C. Výkon karty pri pretaktovaní dosahoval hranicu 1080tky.
GTX 1060tka dopadla oveľa lepšie. Kartu je možné bez problémov prevádzkovať so znížením TDP až o 10%. Karta je v takomto prípade ešte tichšia a vôbec sa extra nezahrieva. Ak nebudete taktovať, odporúčam znížiť TDP. Chladič Aero od MSI ju zvládal fakt na výbornú, teplota jadra dosahovala okolo 65°C, čo je dobrá hodnota. Pri pretaktovaní ju nebolo problém dostať na hodnotu 2052 Mhz na jadre a 9100 Mhz na pamätiach. Teplota neprekročila hranicu 74°C. Ak sa pýtate na rozdiel vo výkone, tak vo všeobecnosti FPS vzrástlo v priemere o 7 FPS vyššie pri každom titule.
GTX1060 v iddle stave.
Testovacia zostava a metodika
Testovacia zostava
procesor
|
AMD Ryzen 7 1800X |
grafická karta
|
MSI GTX 1060 AERO ITX & MSI GTX 1070 AERO ITX |
základná doska
|
ASUS Crosshair VI Hero |
SSD
|
Crucial M500 120 GB |
RAM | Crucial Ballistix Tactical 2X8GB 3000 CL15 DDR4 |
zdroj
|
Seasonic PRIME 650 Platinum |
skrinka
|
EVOLVEO Ray 2 |
operačný systém
|
MS Windows 10 |
použitý softvér
|
Prime95, AMD Ryzen Master, AIDA64 |
systémové ventilátory
|
4x120 mm EVOLVEO |
DOOM, Rise of The Tomb Raider, Mass Effect:Andromeda, Witcher 3, The Evil Within 2, GTA V
DOOM
Rozlíšenie: 1920×1080
Kvalita: Ultra
Textúry: Ultra
Texture Filtering: AF 8x
PhysX: nie
Tesselation: áno
Compute shaders: áno
API: Vulkan/OPENGL
Hru testujem v druhej scéne prvej misie. Nepoužívam Nightmare textúry, pretože na to je potrebná VRAM na úrovni aspoň 5GB, čo nespĺňajú všetky karty. Testovanie API Vulkan je relatívne zložité, no umožňuje to program presentmon.
Rise of The Tomb Raider
Rozlíšenie: 1920×1080
Kvalita: Very High
Pure Hair: On
API: DX12
Hru testujem v ingame benchmarku.
Mass Effect:Andromeda
Rozlíšenie: 1920×1080
Kvalita: Ultra
API: DX11
Hru testujem v prvej misií po príchode na prvú planétu.
The Witcher 3
Rozlíšenie: 1920×1080
Kvalita: MAX + AA
Texture Filtering: AF
API: DX11
Hra bola testovaná prechodom cez Vellen.
The Evil Within 2
Rozlíšenie: 1920×1080
Kvalita: Ultra
API: DX11
Hru testujem na začiatku v meste.
GTA V
Rozlíšenie: 1920×1080
Kvalita: MAX + 2x MSAA
Texture Filtering: AF
API: DX11
Hru testujem v ingame bechmarku.
Záver
Keďže existuje na trhu množstvo modelov týchto grafických kariet, bolo zaujímavé otestovať ich najmenšie verzie. Každému je jasné, že výkonovo vyhráva GTX 1070, ktorá sa viac oplatí do budúcna. Daný chladič je už pre ňu podľa mňa nedostatočný, hlavne pri pretaktovaní karty. Keďže sa bavíme o HTPC segmente, do ktorého sa tieto ITX karty hodia, tak musím povedať, že GTX 1060 AERO ITX v podaní MSI je lepšia voľba, hlavne čo sa týka chladenia. Hráči ju aj tak budú využívať hlavne pri telke ako náhradu za hernú konzolu. Tento účel splní pri rozlíšení FULL HD veľmi dobre. Ak už ale máte doma 4K televízor, tak konzola alebo zapojenie lepšieho herného počítača s výkonnejšou GPUčkou je na mieste.
MSI GTX 1060 AERO ITX
PLUSY |
MÍNUSY |
---|---|
Výborná spotreba |
Menej VRAM oproti RX480 |
Dostatočný výkon pre FULL HD |
|
Možnosť pretaktovania |
|
Malé rozmery |
Ocenenie produktu vhodného do HTPC zostavy získava MSI GTX 1060 AERO ITX.
MSI GTX 1070 AERO ITX
PLUSY |
MÍNUSY |
---|---|
Vysoký výkon aj pre 2K |
Chladič ju nestíha chladiť |
Možnosti pretaktovania |
|
EfoDom