Inteligentné svetlá sa prispôsobujú podmienkam neuveriteľne rýchlo reagujúc na mnoho vecí počas jazdy.
Každý vodič sa už stretol s protiidúcim autom, ktorého svetlá oslepovali tak, že takmer nevidel kam ide. Viacerí vodiči nemajú na svojich autách dobre nastavené svetlomety a nemálo ich je takých, ktorí majú svetlomety nastavené ako chameleón oči. Programovateľné svetlá sa skladajú z tisícov malých svetelných zdrojov, čo je najdôležitejším faktorom ich funkčnosti. Výskumníci z univerzity Carnegie Mellon v Pittsburghu a spoločnosti Intel vyvinuli prototyp svetlometu, ktorý dostáva informácie z cesty pred sebou pomocou infračervenej kamery. Tá lokalizuje iné vozidlá a prispôsobí smerovanie svetla mimo nich. Zariadenie je tak rýchle že dokáže včas reagovať až pri rýchlosti 225 km/h.
Presmerovanie lúčov nie je na úkor osvetlenia vozovky pred vozidlom, tá ostáva pre vodiča dostatočne osvetlená počas celej jazdy. Čo sa týka jazdy za vozdilom, svetlomety neosplepujú druhého vodiča ani pri pohľade do spätného zrkadla. Výskumníci tvrdia, že svetlomety by mohli vykonávať aj ďalšie užitočné veci, ako je osvetľovanie ťažko viditeľných objektov v tme, zobrazovať jazdný pruh ak nie je dostatočne vyznačený či viditeľný napr. v zimnom období, zobrazovať dokonca aj navigačné informácie priamo na cestu alebo redukovať osvetlenie distribúciou svetla medzi snehové vločky.
Systém svetiel je navrhnutý tak aby dokázal ovládať mikrozrkadlá z ktorých sa skladá, rýchlosťou pod jednu milisekundu. Je nutné podotknúť že muche trvá jedno mávnutie krídlami trojnásobne viac. Počet zrkadiel je takmer 800 000 a dosahujú svietivosť až 4700 lumenov, čo je viac ako halogén. Prototyp sa ďalej skladá z počítača, fotoaparátu a digitálneho projektora. Informácie z infračervenej kamery spracuje počítač, identifikuje autá, chodcov ale aj dopravné značky a v jednej milisekunde vyhodnotí situáciu a nastaví smerovanie lúčov.
Nové svetlá by mohli dopomôcť ku zníženiu počtu nehôd a úmrtnosti na cestách. Výskumný tím už prezentoval svoje zistenia na európskej konferencii Computer Vision v Zürichu. Prototyp je stále vo fáze úprav a mal by byť dokončený do pol roka. Na ďalšie dva roky je plánovaná miniaturizácia celého systému a aj jeho zrýchlenie. Kým sa nové svetlomety dostanú do áut prejde pravdepodobne ešte zopár rokov. Viac informácii nájdete na stránke univerizty Carnegie Mellon.
Zdroj: technologiereview.com
jojo12546
gammaray
Dafter
007
passco
Pjetro de
Shatterhand
Pjetro de
eSPer
Dafter
007
passco
007
DrStevko