SK

Revolučné adaptívne svetlá, ktoré neoslepia vodiča oproti

Inteligentné svetlá sa prispôsobujú podmienkam neuveriteľne rýchlo reagujúc na mnoho vecí počas jazdy.

Každý vodič sa už stretol s protiidúcim autom, ktorého svetlá oslepovali tak, že takmer nevidel kam ide. Viacerí vodiči nemajú na svojich autách dobre nastavené svetlomety a nemálo ich je takých, ktorí majú svetlomety nastavené ako chameleón oči. Programovateľné svetlá sa skladajú z tisícov malých svetelných zdrojov, čo je najdôležitejším faktorom ich funkčnosti. Výskumníci z univerzity Carnegie Mellon v Pittsburghu a spoločnosti Intel vyvinuli prototyp svetlometu, ktorý dostáva informácie z cesty pred sebou pomocou infračervenej kamery. Tá lokalizuje iné vozidlá a prispôsobí smerovanie svetla mimo nich. Zariadenie je tak rýchle že dokáže včas reagovať až pri rýchlosti 225 km/h.

Presmerovanie lúčov nie je na úkor osvetlenia vozovky pred vozidlom, tá ostáva pre vodiča dostatočne osvetlená počas celej jazdy. Čo sa týka jazdy za vozdilom, svetlomety neosplepujú druhého vodiča ani pri pohľade do spätného zrkadla. Výskumníci tvrdia, že svetlomety by mohli vykonávať aj ďalšie užitočné veci, ako je osvetľovanie ťažko viditeľných objektov v tme, zobrazovať jazdný pruh ak nie je dostatočne vyznačený či viditeľný napr. v zimnom období, zobrazovať dokonca aj navigačné informácie priamo na cestu alebo redukovať osvetlenie distribúciou svetla medzi snehové vločky.

Systém svetiel je navrhnutý tak aby dokázal ovládať mikrozrkadlá z ktorých sa skladá, rýchlosťou pod jednu milisekundu. Je nutné podotknúť že muche trvá jedno mávnutie krídlami trojnásobne viac. Počet zrkadiel je takmer 800 000 a dosahujú svietivosť až 4700 lumenov, čo je viac ako halogén. Prototyp sa ďalej skladá z počítača, fotoaparátu a digitálneho projektora. Informácie z infračervenej kamery spracuje počítač, identifikuje autá, chodcov ale aj dopravné značky a v jednej milisekunde vyhodnotí situáciu a nastaví smerovanie lúčov.

Nové svetlá by mohli dopomôcť ku zníženiu počtu nehôd a úmrtnosti na cestách. Výskumný tím už prezentoval svoje zistenia na európskej konferencii Computer Vision v Zürichu. Prototyp je stále vo fáze úprav a mal by byť dokončený do pol roka. Na ďalšie dva roky je plánovaná miniaturizácia celého systému a aj jeho zrýchlenie. Kým sa nové svetlomety dostanú do áut prejde pravdepodobne ešte zopár rokov. Viac informácii nájdete na stránke univerizty Carnegie Mellon.

Zdroj: technologiereview.com

Komentáre (14)
jojo12546
http://auto.sme.sk/c/6905599/test-inteligentne-led-svetla-mercedesu-vedia-aj-tienit.html
gammaray
Tato technologia je uplne ina
Dafter
a ked sa takyto diel pokazi tak to aby som rovno kupoval nove auto....
007
No jasne, ked jazdis na felicii tak to sa potom cuduj.
passco
Vieš ono tak ani nejde o to či máš na to auto alebo nemáš.. len problém je že životnosť týchto sránd je čoraz menšia.. pretože sú sofistikovanejšie a všade trepu elektrinu. A ked si zobereš že pri banalite ako svetlá môžeš zrazu vysoliť 3000 eur ako nič je fakt smiešne.. Niekde to opreš a fakt môžeš kupovat nové auto.. Ako je to fajn ale fakt to tak potrebujeme? Väčšinou ked ma oslepujú vodiči, tak je problém medzi volantom a sedadlom a nie autom, ktoré nemá super inteligentný systém.
Pjetro de
1) Problem elektrina, ci prud: el. je treba v aute vsade (zazihove dieselaky su na tom najhorsie). Preto niektori vyrobcovia koketuju s myslienkou opustit 12V a prejst na 24V, dokonca mozno aj na 48V aj v osobakoch. Na konstantny vykon nebude pri vacsich napatiach treba tak velky prud, tym padom stacia aj tensie kable ... same vyhody. Kto to kedy videl, aby bol startovaci prud medzi 100 A az 200 A? Samozrejme to je len v momente startovania, potom su prudove odbery "len" desiatky A. Keby take prudy boli v baraku, to by bola elektroinstalacia ... 2) Ked cloveka oslepuje auto s debilno nastavenymi svetlami, bolo by idealne keby si clovek stihol zaevidovat ZPSku a rovno toho dementa nahlasit na policiu - ten nebude mat ani len sajnu kto ho nahlasil, lebo v ten den oslepil 1239 dalsich vodicov.
Shatterhand
Ty si mimo? A prečo v grafickej karte tečie 100 ampérov a viac a po akých krpatých vodivých cestách? Vôbec to nie je o prúde, na to s prehľadom stačia tenučké kábliky. Si pozri aký tenký je káblik na elektrické otváranie okien a aký prúd to ťahá. Je to o napätí (kvôli prierazu izolácie) a hlavne o prenášanom výkone
Pjetro de
Zislo by sa oprasit zaklady fyziky, premenne ako prud, napatie, vykon, odpor, prierez vodica, dlzka vodica a ... samozrejme material vodica (+ k tomu co od coho ako zavisi :)
eSPer
..ako prepáč, ale "žážihový dízlák"? Vždy som bol v tom, že dieselové motory sú vznetové a na svoju prevádzku elektrinu nepotrebujú, len na štart.. http://cs.wikipedia.org/wiki/Vznětový_motor Zážihové motory sú benzínové a tam samozrejme šťavu treba stále.. ..alebo som nejakú modernizáciu zaspal?
Dafter
tiez suhlasim ze aut ktore osvetluju ostatnych soferov kvoli zle nastavenym svetlam je velmi malo...
007
Ja uz som videl aj takych tragedov co im "hrkalo" svetlo/a a vytvaralo to velmi zaujimavy dojem !!! Nieco na styl preblikovania s dialkovymi svetlami.. Proste na facku.
passco
toto je vo väčšine problém starých aut, ktoré už na cestu nepatria .. hlavne rôzne 20 ročné dodávky
007
No povacsinou to vidno na 10+ yo autach. Najvacsi problem je ten ze ked sa mu nieco stane so svetlom/mi tak zbehne ku kamaratovi do servisu kde mu objedna najlacnejsie svetlo to sa namontuje a on je rad ze ma svetlo, za co najnizsiu cenu a to ze niekomu s tym blika po ociach uz mu je jedno. Ale co by mi ale ze dost vadilo je ze ides po rovnej ceste s tymi svetlami a ono to tak trasie :D Proste neskutocne rusive to je...
DrStevko
o pár rokov, to stačí akurát budú predstavovať prototyp levitujúceho vozidla...
Add new comment
TOPlist