EN

Ako herný priemysel učí hráčov gamblingu …

O čom bude dnešný článok? Bude o nákupoch v našich obľúbených hrách. 

Keďže už dávno neplatí, že ak si zakúpite konkrétny herný titul, automaticky získate 100% dostupného obsahu, táto téma je viac ako aktuálna. Monetizácia (monetizácia je proces prevodu čohokoľvek do zákonných platobných hodnôt) funguje ako dobre namazaný stroj.  

Oplatí sa zamyslieť nad spôsobom, akým herné spoločnosti vyťahujú peniaze z vrecák hráčov aj po zakúpení herného titulu. Pamätáte si ešte na tzv. “in-app purchases” (nákupy v hre/aplikácii)? Tento trend je pomaly na ústupe. Pýtate sa prečo? Pretože generuje presne toľko peňazí, koľko si daná spoločnosť za daný objekt či subjekt v hre vypýta. A tu sa naráža na nechcenú morálnu hranicu (hra nemôže pýtať za skin, nech je akokoľvek unikátny, povedzme 100 €). Táto hranica značne bráni astronomickým príjmom z nákupov v samotných hrách stať sa ešte vyššími. Ak však do tejto rovnice zaradíme štipku gamblingu, všetko je inak… a odrazu nie je problém investovať v honbe za určitým objektom či subjektom mnohonásobne viac bez toho, aby si to hráči nejak extra uvedomovali. Herné spoločnosti moderným spôsobom nakupovania v hrách učia mladých, i tých starších, aktívnemu gamblingu. A to ma doslova desí… 

  


“Tento skin stojí 10 €. Zaplatím 10 € a dostanem skin. To je fér..” 

V prvom rade by som rád uviedol na pravú mieru fakt, že sa budem vyjadrovať globálne. Nebudem a ani sa nechcem navážať do konkrétnej hry za jej model nakupovania. To, aký model nákupu zvolí konkrétna hra, je na distrubútorovi/developerovi samotnej hry a ich rozhodnutia treba buď plne rešpektovať, alebo sa jednoducho na danú hru vykašľať v zmysle - nepáči sa mi to, tak to nebudem podporovať a hru si užívam tak, ako som ju kúpil.  

  

Štandardný model nakupovania v hrách garantuje príjem určitého objektu za konkrétnu, vopred stanovenú cenu. Povedzme, že si chcem v hre zakúpiť skin na moju obľúbenú postavu. Viem, že základný model je zdarma, pretože bol v hre od času, keď som ju kúpil. V skutočnosti nebol zdarma a malou časťou sa podieľal na celkovej cene hry. V praxi teda nákupom samotnej hry platíte za “základný balíček obsahu”. Za ten nemusíte nič priplácať. Najčastejšie obmedzenie v tomto prípade býva odomykanie po čase. Nemusíte mať hneď od začiatku k dispozícii všetko, čo hra obsahuje. V praxi to kvitujem, vie byť extrémne zmätočné, ak si menej skúsený hráč zapne komplexnú hru a odrazu na neho vybehnú desiatky herných charakterov, z ktorých má každý jeden unikátne vlastnosti a herný štýl. Ale vráťme sa k podstate veci … 

Kúpil som si teda za 10 € skin na postavu, ktorú mám rád. Ako hráč rozumiem tomu, že developer musel na vyhotovenie tohto skinu vynaložiť určitú prácu a ja, ako konzument tohto obsahu, mu za tu prácu veľmi rád zaplatím. Presne tak, ako na pultíkoch kamennej predajne, vidím, koľko musím za danú vec zaplatiť. Stojí 10 €, zaplatím 10 €, dostanem presne to, o čo som si žiadal.  

Takýto systém je jednoduchý, familiárny a pochopiteľný aj pre malé dieťa.  

 

Komentáre (4)
passco
Ja som nad tym nedavno uvazoval.. Ze vlastne pouzivaju taktiky podobne ako pri hracích automatoch.. Kedy utočia na ludskú slabosť a lakaju z nich peniaze. Free to play tituly (vacsina) by mala byť zakazanych a ilegalnych. Pretože vela z hier nemá ani poriadny dej a vlastnosti ale prave najvacsí obsah je cez to ze na to nemám, dlho to budem získavať ale môžem si to kúpiť. V podstate to čo ma kedysi motivovalo hrať teda nove veci, postup bolo v hre zadarmo abolo to sucastou hry. Teraz to kupujem. Dakujem za pekny clanok som rád, že sa aj o tomto píše :)
Broslowski
Vďaka za komentár. Poteší :) hlavne fakt že skutočne nie som jediný, ktorý to vníma takto..
Marek Slíž
Este ze ja neuznavam tento štýl hier a jednoducho sa hrám s tym co mam za celu dobu som za taketo veci zaplatil max 5 Euro a som rad ze to nieje viac, ved si zoberte kolko tie moderne hry stoja a este do nich sypať dalsie peniaze je choré. Uz DLC je zdieranie cena hier na MS Store 100 Euro za racing kde budem dostávať nove auta len 6 mesiacov? Fakt choré za tie prachy by som mal dostávať nove auta cely zivot.
Takemeoutofhere
Čo sa deti v takýchto hrách naučia - to sa im v rálnom živote bohate zíde. Ak si kúpia auto, nemusia platiť len benzín, ale aj autoškolu, parkovné, STK a pokuty. Ak si kúpia byt, musia platiť správcovskú spoločnosť. Ak si aj nekúpia televízor, musia platiť koncesiu. Ak si kúpia mobil, musia každomesačne nakúpiť kadejaké balíčky, aby ho mohli reálne používať a ak si k počítaču nekúpia operčnýž systém, tak si kúpili nefunkčnú bedňu, plnú kremíkových čipov - ktorá však má rovnakú úžitkovú hodnotu, ako podobná bedňa plná kremenných šutrov. Takže je dobré zvykať si na platenie "za pochodu" už v rannom detstve - zníži to počet samovrážd teenagerov. Ale ja myslím, že moderné rodiny už nevychovávajú deti komunisticky - každému podľa jeho potrieb a každý podľa svojich schopností - ale demokraticky. Takže moderný novorodenec iste dostane ako prvé od svjich pravicových rodičov výhodnú úverovú linku na materské mlieko s iba malým vstupným poplatkom. Veď ten maly blbec sa ešte nevie brániť a tak je ľahké ho poriadne ošmeknúť a pritom mu nabulíkať voloviny o ľudských právach. Ja som sa našťastie narodil za totality ;)
Pridať nový komentár
TOPlist