SK

Elektromobily môžu schladiť mestá

 
Výmena naftových a benzínových áut za elektrické by mestám mohla priniesť ochladenie.

Počas horúcich letných dní sú betónové centrá miest viac rozpálené ako predmestské časti či vidiek. Tieto častí nazývame tepelnými ostrovmi a v týchto ostrovoch je aj pre človeka na pocit teplejšie ako v iných častiach. Výskum publikovaný v Nature Scientific Reports tvrdí, že elektrické vozidlá by priniesli ochladenie do týchto častí.
 
 
Výskum pochádza z Michigan State University a Hunan University v Číne. Podľa vedcov totiž k prehrievaniu centier miest prespievajú najviac práve naftové a benzínové vozidlá spolu s klimatizáciami na budovách. Tieto 2 prvky navyše spolu súvisia. Autá zvyšujú teplotu čo núti obyvateľov zapínať svoje klimatizácie, ktoré produkujú tiež teplo.
 
Vedci zo spomínaných univerzít zistili, že ak by Peking v roku 2012 vymenil všetky tradičné vozidlá za elektrické, znížila by sa teplota mesta o 1°C. Nejde o závratnú hodnotu, no okrem ochladenia by sa na prevádzke klimatizácii ušetrilo 14,4 miliónov kWh energie a emisie CO2 by poklesli o 11 779 ton denne.
 
Takýto kompletný prechod na elektromobily však nie je otázkou blízkej budúcnosti, no keď raz k nemu dôjde, mohli by z neho ťažiť aj rozpálené mestá.
 
Zdroj: gizmodo
 
Komentáre (8)
M1ch4l
problem s teplotou v mestach je kvoli betonovym, asfaltovym a kamennym plocham, nie kvoli benzinovym a naftovym autam
Lyzicka
betonove, kammenne a asflatove teplo nevyrabaju, iba pohlcuju. A spalovacie motory teplo produkuju... samozrejme nie su jedinym zdrojom tepla, ale pridavaju svoje teplo k slnecnemu. ale ten pokles by bol velmi maly.
Mme117
A to pohltene teplo sa potom prepadne do inej dimenzie? Prijate teplo sa musi rovnat vyziarenemu, takze plocha prijima energiu zo slnka, zohreje sa a ohrieva vzduch, kondukciou alebo radiaciou. A robi to v daleko vacsej miere ako smiesne spalovacie motory.
Lovap
Ehm ... takto: máš pravdu, ale podstatné na článku je to, že k slnečnému žiareniu pohlcovanému asfaltom a betónom atď a spätne vyžarovanému do prostredia sa PRIDÁVA teplo so spaľovacích motorov.
M1ch4l
ano, a pointa mojho komentaru (ten uplne prvy) je taka, ze to teplo vyrobene autami je uplne zanedbatelne oproti tomu, co pohltia, akumuluju a naspat vyzaruju asfalt, beton a spol. Keby teplo vyrobene autami bolo nejako vyrazne, tak by nam v zime vykurovali (vonkajsok!) a nevykuruju. Aj v clanku sa pise, ze v nejakom mega meste by to mohlo spravit rozdiel 1 stupen...cize radovo sa tu pohybujeme v desatinach stupnov. Rozdiely sposobene dopadanim a nedopadanim slnecneho ziarenia sa pohybuju v desiakach stupnov. Rozdiel medzi travou a asfaltom sa tiez pohybuje v desiatkach stupnov, napr. tu mas nejaky clanok http://nature.berkeley.edu/classes/es196/projects/2011final/GuanK_2011.pdf elektromobily treba riesit z uplne ineho dovodu (emisie, ucinnost, vyuzitie solarnej energie, hlucnost) ako je teplota. Kvoli teplote treba riesit zatravene plochy a parky.
Mme117
To nikoho netrapi, "vedci" uz peniaze za "vyskum" dostali a "vyhoda" elektromobilov sa siri ako hoax.
benzin
a vypnu elektriku a trcime doma.
Lovap
To by si, nakoniec, trčal aj s autom na benzín/naftu. Elektrina sa používa na spracovanie ropy/výrobe paliva a tiež napríklad na čerpanie. Pokiaľ viem, tak v súčasnosti už neexistujú manuálne čerpacie stanice .... Všetko je na elektrinu.
Add new comment
TOPlist