SK

Lukáš Litvaj: "Nestačí dobrý nápad, treba byť pripravený a poučiť sa z iných Kickstarter kampaní v rovnakom odvetví"

Lukáš Litvaj je tvorca stolovej hry Watchmen of Destiny, viedol na Kickstarteri jej úspešnu kampaň. V rozhovore v našom diskusnom fóre odpovedal na otázky z ktorých vyberáme.

V rozhovore sme zistili, koľko práce je za vedením úspešnej Kickstarter kampane, kde pri jej organizovaní začať a na čo je potrebné sa sústrediť. Lukáš Litvaj po hre Watchmen of Destiny už pracuje na vývoji novej hry. Chcel by stihnúť spustiť ďalší Kickstarter projekt na jar budúceho roka. Raz by chcel pracovať na vývoji počítačovej hry.

Vybrané otázky a odpovede z rozhovoru

Otázka: Koľko času, približne koľko hodín/dní, stála príprava a riadenie Kickstarter kampane?

Lukáš Litvaj: Hru som začal vyvíjať približne rok pred tým, ako som spustil Kickstarter kampaň. Vývoj produktu trval určite niekoľko stoviek hodín (vývoj, testovanie, zmeny na základe feedbackov testerov). Ak sa pýtate len na samotnú Kickstarter kampaň, tak počas tých 29 dní sme ja aj moja manželka trávili skoro každú voľnú chvíľu (t.j. niekoľko hodín denne) manažovaním kampane – odpisovaním backerom (=podporovateľom kampane) na otázky, ad hoc zmenami kampane, aby sme vyšli v ústrety ľuďom, marketingom, a tak ďalej.

Otázka: Pri spätnom pohľade na kampaň, je vec, či moment, ktorý rozhodoval o jej úspechu najviac?

Lukáš Litvaj: Áno, neísť na náhodu a naštudovať si svoj „niche“. Nestačí dobrý nápad, treba byť pripravený a poučiť sa z iných Kickstarter kampaní v rovnakom odvetví. Celý rok som sledoval úspešné kampane, zisťoval som, čo majú spoločné a zároveň som študoval blogy niektorých tvorcov týchto kampaní. Pred touto kampaňou som mal ešte jednu, neúspešnú, kde som išiel s horúcou hlavou a odignoroval dôležité detaily, ako napríklad veľmi vysoké poštovné pre hru, ktorá je váhovo ťažká. Do mojej aktuálnej KS kampane som šiel dobre pripravený (aj keď nikdy sa nedá pripraviť úplne na všetko).

Otázka: Co by ste odporucili ludom, ktory chcu skusit Kickstarter alebo indiegogo kampan aby bola uspesna? Naco sa sustredit? Naco si dat pozor?

Lukáš Litvaj: V prvom rade treba mať samozrejme produkt, ktorému veríte a myslíte si, že ho ľudia potrebujú alebo chcú. Ale samozrejme to nie je všetko – viackrát som videl na KS dobrý produkt s amatérskou KS stránkou – žiadne obrázky, stručný popis produktu, nedostatočný dôraz na to, čo to prinesie potenciálnemu podporovateľovi.

Treba byť transparentný a poskytnúť ľuďom čo najviac informácií. Zároveň musíte počas kampane s ľuďmi komunikovať, odpisovať na ich požiadavky a otázky. Dokonca som videl odporučenie, že na prvé a posledné dni kampane (to sú tie najdôležitejšie!) si treba zobrať dovolenku.

Takisto treba mať zaujímavé úvodné video, projekty, ktoré ho majú, majú o 20% vyššiu úspešnosť ako tie bez neho. Je to prvý kontakt s vašim potenciálnym backerom.

Posledná vec, ktorá bola veľmi dôležitá, boli recenzie. Toto sa asi nedá urobiť pre hocijaký druh produktu, no pre spoločenské hry existuje niekoľko youtube recenzentov hier, ktorých názor je pre ľudí dôležitý. Preto predtým, ako som spustil KS kampaň, som hru niektorým z nich rozoslal a ich recenzie priniesli mojej hre kredibilitu, ktorú by som inak nezískal.

 

Celý obsiahly rozhovor s Lukášom Litvajom si môžete prečíťať v tomto vlákne diskusného fóra.

Nasledujúci rozhovor bude o Tesle, aute o ktorom sa najviac hovorí a píše. Budúcu stredu sa môžete porozprávať s nadšeným elektromotoristom Maťom Urbašíkom z NaTesle.sk. Otázky o Tesle môžete klásť v tomto vlákne diskusného fóra.

Sponzorom rozhovorov s čitateľmi je spoločnosť GIGABYTE.

 

Komentáre (1)
Kebi
hm a ani zmienka otom ako sa vobec da dostat zo slovenska na kickstarter... kedze nase prachy su im dobre...ale pustit tam projekt zo slovenska to teda nie...alebo sa to uz konecne zmenilo? bo naposledy ked som ''hladal'' info tak jedine to napisat na niekoho z britanie abo tak podobne...
Add new comment
TOPlist