Po BMW i3 sa mi dostalo možnosti otestovať ďalšie elektrické vozidlo od tejto značky. Tentokrát pôjde o britského výrobcu Mini, ktorý patrí od roku 2000 práve pod BMW. Nepôjde o žiadne iné auto ako o legendárny model Cooper. Elektrická verzia tohoto modelu ma sprevádzala po dobu jedného týždňa. Na ranné vyzdvihnutie u dealera BMW som sa naozaj tešil.
Dizajn
Mini Cooper upúta svojím ikonickým dizajnom na prvýkrát a je jedno, či sa pozeráte na benzínovú alebo elektrickú verziu. Ak by Cooper Electric nemal špeciálne kolesá, od toho normálneho by ste ho ani neodlíšili.
Po dizajnovej stránke sa tu takmer nič nezmenilo. Aj keď všeobecne na autách nemám rád bielu farbu, Cooper so žltými prvkami vyzerá naozaj dobre. Žltá farba sa dostala na spätné zrkadlá, na pás prednej masky a na logá reprezentujúce E ako Electric – vkusne a vhodne zvolené miesta.
Mini Cooper, ktorý som mal na test, mal sklenenú strechu rozdelenú na dve časti – prvá časť nad vodičom sa dala sťahovať, druhá nad zadnými sedačkami už nie. Je tu možnosť aspoň stiahnuť slnečnú clonu a mať v aute viac prirodzeného svetla.
Svetelná výška Cooper Electric je len 128mm (Cooper približne 140mm, Ford Fiesta ST - 121mm, Fiat 500 – 143mm) a je jasné, do akého segmentu elektrická verzia mieri. Prirátajte k tomu elektrický motor s výkonom 184 koní a pozeráme sa na štýlové auto so športovým duchom.
Z pohľadu vodiča
To čo si každý všimne na prvý pohľad je veľký kruhový displej nad stredovou konzolou. V minulosti tu bol rýchlomer, dnes dotykový displej – ten je výškovo umiestnený perfektne – nezasahuje do zorného poľa vodiča, no zároveň stačí len mierne naklonenie hlavy, aby ste bez problémov videli na navigáciu. Druhým najvýraznejším prvkom sú štýlové páčkové prepínače, ktorými viete ovládať hneď niekoľko funkcií.
Hlavný žltý prepínač slúži na naštartovanie auta (aj jeho vypnutie), po jeho stranách sú umiestnené prepínače na ovládanie zvukovej signalizácie senzorov pri cúvaní, sily rekuperácie, vypnutie protišmykového systému a prepínanie jazdných módov (Sport, Mid, Green, Green+). Dvojzónová klimatizácia dostala klasické otočné kolieska.
Okrem hlavného displeja má Mini ešte ďalšie dva – tesne za volantom a heads-up displej. Na niekoho to môže pôsobiť trochu chaoticky, no mne osobne to žiaden problém nerobilo. Displej za volantom je rovnako digitálny a primárne zobrazuje rýchlosť, stav batérie, silu, akou máte stlačený plynový pedál, úroveň rekuperácie a či práve auto dobíja batériu.
Údaje o aktuálnej spotrebe elektrickej energie, najazdené kilometre a iné si viete meniť pomocou ľavej páčky – tieto informácie sa zobrazujú v spodnej časti predného displeja veľmi malým písmom.
Heads-up displej vám okrem zobrazenia aktuálnej rýchlosti a dopravných značiek ukazuje resp. vás varuje pred zrážkou s autom pred vami. Popravde som nikde v nastaveniach nenašiel prislúchajúcu zvukovú signalizáciu. Po týždni som si stále nebol istý, či je heads up displej správne miesto na zobrazenie takejto informácie.
Výkon, dojazd
Mini Cooper zdedil technológiu z BMW i3, čo však absolútne nie je na škodu. Disponuje motorom o výkone 135kW/184 koní (s krútiacim momentom 270Nm), ktoré sú dostupné vodičovi od prvého stlačenia pedálu. Váha Mini Cooper Electric je slušných 1365 kilogramov (benzínová verzia má o 145 kilogramov menej). Výrobca udáva zrýchlenie z 0-100km/h za 7.5 sekundy, nám sa ale podarilo namerať zrýchlenie za 7.1 sekundy. Napriek tomu, že malo Mini obuté pneumatiky Goodyear Eagle F1, nebol problém pretočiť kolesá aj v rýchlosti 40 km/h. Piskot pneumatík bolo na určitých povrchoch počuť aj pri 50km/h. Treba však povedať, že Cooper drží na ceste ako pribitý, aj vďaka nižšej svetelnej výške a športovo ladenému podvozku. Pri plnej akcelerácii počítajte s tým, že sa vám predná časť auta mierne zdvihne, čo vás zo začiatku môže trochu prekvapiť.
Mini Cooper však nezdedil rovnako veľkú batériu ako i3, čo v konečnom dôsledku znamená nižší dojazd. Do Mini sa zmestila batéria o veľkosti 32.6kWh (podľa dostupných informácií neviete využiť celú kapacitu, ale len približne 29kWh). Počítač v aute je popravde za každých okolností dosť pesimistický v odhade dojazdu. Aj pri plne nabitej batérii mi ukazovalo maximálny dojazd 186 kilometrov. Keď som prešiel väčšiu časť cesty po diaľnici (Galanta – Borinka a späť), dosiahol som dojazd 205 kilometrov.
Cestou tam som šiel eco jazdou s maximálnou rýchlosťou 100 km/h – spotreba elektrickej energie bola na konci cesty 13kWh, cestou späť som na diaľnici nastavil tempomatových 120 km/h a domov som prišiel s výslednou spotrebou 14.2 kWh.
130 km/h rýchlosť znamená už pomerne veľkú spotrebu elektrickej energie - 17.5 kWh s teoretickým dojazdom 186 kilometrov.
Ak by ste Mini Cooper využívali hlavne v meste, nebol by problém dosiahnuť dojazd okolo 240 kilometrov. V meste sa pohybovala spotreba elektrickej energie na úrovni 13.4 – 13.8kWh. Niektoré zahraničné médiá dosiahli s Mini Cooperom dojazd 272 kilometrov – tu však predpokladám, že išlo o maximálnu Eco jazdu. Napriek menšej batérii to vôbec nie sú zlé čísla. Keď však denne spravíte 130-140 kilometrov (časť z toho aj diaľničných, ako v mojom prípade), doma musíte mať wallbox, ktorým Cooper Electric dobijete za jednu noc, inak strávite väčšinu času na rýchlo nabíjačkách.
Ako som spomínal vyššie, na stredovej konzole si môžete prepínať silu dvojstupňovej rekuperácie. Rovnako ako BMW i3 stačí chvíľa, aby ste sa naučili jazdiť s najsilnejším stupňom rekuperácie a veľakrát nebudete potrebovať ani stláčať brzdu.
Popravde je však veľmi ťažké s Cooper jazdiť Eco a dosiahnuť dojazd nad 200 kilometrov – ide o jedno z najzábavnejších elektrických áut a ak si radi vychutnávate športovejšiu jazdu treba počítať s častejším nabíjaním. Plnému „odpichu“ z miesta nedokážete tak ľahko odolať. Nejde len o akceleráciu, ale aj prejazd zákrutami, kde Cooper drží stopu skvelo. Tvrdenie Mini – pocit jazdy v motokáre – naozaj nie je iba marketingový slogan.
Záver
Takmer u všetkých elektrických áut som kritizoval fakt, že ak nevyzerajú trochu futuristicky, tak strácajú svoj „elektrický“ náboj. Za týmto tvrdením si stále stojím... Aj keď Mini Cooper nemá absolútne nič futuristické, rázom sa stal mojím najobľúbenejším elektrickým autom. Prečo? Je to kombinácia viacerých faktorov, ale tými najpodstatnejšími sú: štýl, výkon a zábava.
V meste si môžete stiahnuť horné okno a užívať slnečné lúče, ak si chcete trochu „zablbnúť“, môžete sa na Coopera spoľahnúť, že vás v zákrute podrží. Zrýchlenie je na tak malé auto skvelé a podmanivé. Treba však počítať s horším absorbovaním nerovností na ceste – každý výmoľ pocíti karoséria aj posádka.
Mini Cooper však nie je pre každého. Okrem malého kufra (211 litrov), do ktorého dáte akurát tak jeden nákup, je tu ešte pomerne málo miesta pre zadných cestujúcich. No a potom cena za tohto drobca... Začína na 32.950 eur a končí na 41.098 eur (so štátnou dotáciou 8000 eur by boli ceny už prijateľnejšie). Elektrický Cooper nie je na každodenné vozenie ak potrebujete najazdiť viac než 100 kilometrov. Ak ste však fanúšikom tejto legendárnej značky a hľadáte štýlové auto, tak elektrický Cooper je pre vás viac než ako stvorený.
Za zapožičanie Mini SE ďakujeme BMW Slovensko
Foto: Tomáš Lancz (GIM Studio)
Add new comment